• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Virolainen motoristi kuoli Tuusulassa 10.6.06

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pedaali
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ajoin silloin ohitse kun tietä pestiin... osanotot omaisille.

Tie suora, kuiva, keli hyvä... sitä alkoi miettimään että mitä oli mennyt pieleen ?
- Takapyörän pultti irronnut renkaan vaihdon jälkeen ?
- Moottori leikannut kiinni ?
- Ketjut katkenneet/hypänneet pois ja kiinni ?
- Takalaakeri sököksi ?
- Eturatas irti ja ketjut solmuun ?
- Takaswingi katkennut rasituksesta ?
- Takarengas rikkoutunut ja hypännyt vanteelta ?
- Vaihdevipu irronnut ja mennnyt ketjujen väliin (itsellä viime torstaina vaihdevipu tosiaan irtosi 5000km ajetusta uudesta pyörästä kun oli jäänyt tehtaalla kiristämättä)

Nuo ovat asioita joita ei voi kontrolloida, huoltamisella ja huolellisuudella riskiä voi vähentää mutta silti voi sattua kenelle vaan koska esim. huollon työn valvonta voi olla joskus puutteellista tai omat huollot tulee tehtyä kiireessä...

Se mistä tämä muistutti oli että pitää vaan yrittää pitää mielessä huoltoitoimenpiteiden tärkeys sekä se että miten tärkeää on myös noudattaa esim. pulttien kiristyksen ohjeita... aina vika ei välttämättä ole motoristissa tai autoilijoissa, muuta kuin siinä että sattui yleensä olemaan liikenteessä onnettomuushetkellä.

Niinpä, kukaan muu ei tiedä mitä tapahtui, kuin se motoristi itse, eikä sekään enää...
Mutta täällähän se on aina jonkun idiootin vika, joka ajoi liian lujaa.
En tiedä...pitääkö ihmiset vain todellisuuden kauempana itsestään noin, onko turvallisempaa haukkua joku/lähteä väittelemään epäolennaisuuksista, ettei tarvitse ajatella, että siinä olis voinut olla itse...
Tai, ettei tarvitse ajatella ollenkaan.
Myötätunto varmaan olis paikallaan, ei silmitön räksytys jokaisen onnettomuuden jälkeen..
Minulla karmii selkäpiitä kun ajattelen, että omaiset saattaa lukea ne haukkumiset...tuntuu varmaan mahtavalta.
Oma poika/ystävä kuoli ja siitä sataa vain rapaa niskaan.
Vaikka se olis ollutkin kuskin vika, mutta tarvitseeko kaikkea halveksivaa aina sanoa ääneen...?
Ja ei, näillä ei ole opetusarvoa...

Valitettava tapahtuma mutta ei sille enää mitään voi.

Poliisit kävivät katsomassa kymppikawan raatoa ja runkonumero oli rälläköity pois. Varastettu mopedi varmaankin. Ja sinivuokkojen mukaan kuskilla ei ollut moottoripyöräkorttia.

Tiedä sitten mikä on totuus.

Olen pahoillani.

Mä toivon, että pojan vanhemmat osaavat käsitellä suruaan ja oppivat elämään sen kanssa, koska se alttari tienvarressa alkaa olla aika karmiva. Syystä, että mietityttää miten vanhemmat jaksavat.

Onko kellään parempaa tietoa pyörän käytön laillisuudesta? Eli oliko varastettu vai ei?

On kyllä vaikuttava "alttari" tienvarteen väsätty...

Käsittääkseni kuolleen kaverit ovat kertoneet lisäinfoa. Heidän mukaansa burnattu rengas pamahti. Burnauksesta oli jo viikko. Noi sarjanumerorälläköinnit on mulle ihan uutta. Saisko polliisilta jonkun vahvistuksen. Se takarenkaan poksahtaminen olisi looginen selitys. Käykää tsekkaan, mesta...

Mä toivon, että pojan vanhemmat osaavat käsitellä suruaan ja oppivat elämään sen kanssa, koska se alttari tienvarressa alkaa olla aika karmiva. Syystä, että mietityttää miten vanhemmat jaksavat.
Tuolla itäblokin maissa ja entisessä neuvostoliitossa on tapana laittaa muistomerkki paikkaan jossa onnettomuus on tapahtunut. Usein risti tai vainajan kuva. Lisäksi muistomerkille tuodaan kukkia - joskus hyvinkin pitkään.
Suomessa on tapana nopeasti pestä veri tiestä ja piilottaa autonromut jonnekin ettei vaan herkät ihmiset kävisi kuvittelemaan että joku on ko. kohdassa kuollut. Mielestäni parempi olisi jättää autonromut paikoilleen tai jos vaarantavat liikennettä niin siirtää ne niin pitkälle pientareelle ettei enää vaaranna ja pitää niitä siellä useita kuukausia. Havahduttaisi vähän ihmisiä huomaamaan miten paljon onnettomuuksia sattuukaan. Tai valtio voisi pystyttää jonkun muistokyltin joka paikkaan jossa on menehtynyt joku liikenneonnettomuudessa. Saisi ehkä liikenteessä liikkujia havahtumaan ajoissa.

Tuolla itäblokin maissa ja entisessä neuvostoliitossa on tapana laittaa muistomerkki paikkaan jossa onnettomuus on tapahtunut.
Muistelen nähneeni Norjassa ennen tiukkaa kurvia liikennemerkin lisäkilven, jossa ymmärtääkseni kerrottiin:
"tässä kurvissa on vuosina X - X+2 kuollut yhteensä kuusi ihmistä".

Hiljentää vauhtia hetkeksi (mutta ei sitä kurvia Alénkaan olisi yli kuuttakymppiä ajanut, eli ei vaikuttane näihin suorilla teillä ajeleviin).

Tuolla itäblokin maissa ja entisessä neuvostoliitossa on tapana laittaa muistomerkki paikkaan jossa onnettomuus on tapahtunut. Usein risti tai vainajan kuva. Lisäksi muistomerkille tuodaan kukkia - joskus hyvinkin pitkään.
Suomessa on tapana nopeasti pestä veri tiestä ja piilottaa autonromut jonnekin ettei vaan herkät ihmiset kävisi kuvittelemaan että joku on ko. kohdassa kuollut. Mielestäni parempi olisi jättää autonromut paikoilleen tai jos vaarantavat liikennettä niin siirtää ne niin pitkälle pientareelle ettei enää vaaranna ja pitää niitä siellä useita kuukausia. Havahduttaisi vähän ihmisiä huomaamaan miten paljon onnettomuuksia sattuukaan. Tai valtio voisi pystyttää jonkun muistokyltin joka paikkaan jossa on menehtynyt joku liikenneonnettomuudessa. Saisi ehkä liikenteessä liikkujia havahtumaan ajoissa.
Ainut haittapuoli on, että ihmiset jäävät tuijottamaan/hidastelevat kolaripaikkan kohdalla ja sitä kautta tulee uusia kolarin riskejä!

Niinhän siellä on tapana. Silti tuo on minun mielestäni karmiva eikä tuo mieleen sitä poikaa eikä onnettomuutta vaan jotain muuta. En usko, että tämän tapaiset alttarit parantavat liikenneturvallisuutta vaan ovat enemmänkin omaisia varten ja heidän surutyönsä tekemistä tai tekemättä jättämistä.

Olen samaa mieltä, että kolariromut olisivat paljon puhuttelevampia, mutta vaarallisia kuten aikaisemmassa kommentissa on jo mainittu. Sen vuoksi on hyvä, että paikat laitetaan kuntoon mahdollisimman pian. En myöskään ymmärrä mitään kylttejä teiden varsilla. Jos jokaiselle onnettomuudelle olisi oma kyltti, ne menettäisivät nopeasti vähäisenkin huomioarvonsa.

Hautausmaa on paikka, jossa voi läheistään muistaa, jos siihen tuntee tarvitsevansa jonkin erityisen paikan. Jokainen käsittelee tietenkin, ja etenkin toivottavasti, tällaiset menetykset omalla tavallaan. Pääasia, että käsittelee.

Olen hieman eri mieltä. Kyltti voi olla sellainen että jokainen tajuaa sen merkityksen. En usko että autonromut oikeasti monessakaan paikassa olisi riskejä. Tarpeeksi kaukana tiestä ne herättävät ihmisten mielenkiinnon ja jos autoon on maalattu joku sovittu merkki kuten keltainen ruksi niin ei ihmiset turhaan kävisi hidastelemaan mutta huomaisivat että tuossakin taas on joku kuollut.

Eräällä tutulla tiellä oli rattijuopon (luin lehdestä) auto ojassa useita viikkoja ja joka kerta kun paikan ohi tuli ajettua mietti että mitäköhän tuossakin on käynyt. Samalla väkisin mietti myös omaa ajotapaansa.

Neuvostoliitonmaissa ihmettelee monttu auki miten paljon niitä ristejä tien vierillä onkaan ja ihme paikoissa kuten suoralla tiellä. Suomessa luulee ettei onnettomuuksia satu täällä juurikaan kun missään ei näe raatoja. Miksi ihmisiä pitäisi suojella totuudelta? Yleensä aina vainajatkin peitellään kun paremmin menisi perille viesti jos suolenpätkät näkyisivät uutiskuvissa.

Hyväksi olisi itse kullekin aina silloin tällöin poiketa vaikka autovahinkokeskuksessa katsomassa romuja tai kierrellä hinaajafirmojen takapihat läpi, ennen kuin kevään huumassa lähtee kiihdyttelemään taas oudokseltaan. Elämä on käsi kaasulla joskus vain kerta kaikkiaan liian halpa.

Oma mielipiteeni:

Tuo kyltti-idea voisi toimia.

Nuo romujen jättämiset tienpenkoille kannattaa unohtaa mielestäni alkuunsa. Vaikka niitä merkkaisi minkälaisilla rasteilla, niin muutaman vuoden kuluessa jengi niihin turtuisi, merkkirastit kuluisivat (oli ne sitten maalia/muovia/mitähyvänsä) ja sinne sekaan juuri tieltä lipsahtanut oikeasti apua tarvitsevan romu häviäisi..

Back