• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Viro-Puola-Saksa-Tanska-Ruotsi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wizard11
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onkos ajeltu ko lenkkiä, kannattaako ajaa lainkaan Via Baltican kautta?
Muuta huomioitavaa ansi kesän reissua varten?
Tarvittavat paperit?

Viime kesänä menin justiin tuon ympyrän. Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Joka rajalla Baltiassa vaan kysytään omat ja mopon paperit, joten kannattaa pitää lähettyvillä. Jos ottaa aamulautan Tallinnaan, niin illaksi ehtii Puolaan yöksi, jos ei halua sen kummemmin paikkoihin tutustua. Varmaan ensi kesäksi on jo vähemmän tietöitä. Tuolla Latviassa ja Liettuassa oli vähän väliä toinen kaista työn alla ja valoilla päästettiin vain yhteen suuntaan kerralla. Itse kiilasin sinne jonon kärkeen ja aina kun vastaantuleva autoletka loppui, päästelin päin punaisia törkeesti.
tounge.gif

Puolan ja Saksan rajalla on pitkä rekkajono. pitää vaan uskaltaa pujotella ohi, vaikka sieltä tulee vastaan niitä rekkoja kanssa koko ajan ja hirveä pöly, kun ajavat osittain pientareella, että mahtuu kolmas "kaista" välistä ohitteleen.

Liikenne tuolla on vähän reippaampaa, mutta sopii mulle. Puolassa on koko ajan tutkia. Kerran pysäytettiin ja kun huomasi passissa tekstin POLIISI/HELSINKI, päästivät menemään, kun luulivat poliisiksi. Olin vaan jeesjees poliis.
tounge.gif

Ei ollut kyllä Puolan valuuttaa, joten mitenkähän tuosta olisi selvinnyt.

Vakuutusyhtiöstä varmaan kannattaa ottaa Green Card. Ei sitä kyllä erikseen missään kysytty, mutta kai siitä jotain hyötyä voi olla.

Puolassa suosittelisin välttämään kaupunkien läpi ajamista, vaikka ihan hienoja kohteita olisivatkin. Muutamaan kertaan kyytiläisenä maan liikennettä seuranneena voin sanoa, että meno on aika hurjaa. Ja moottoripyöriä siellä näkyy todella vähän syystä tai toisesta, joten siellä ollaan niihin vielä vähemmän tottuneita kuin Suomessa.

Ihan ajettavaa hommaa. Erilaista tietysti kuin länsipuolella yleensä. Jos kiinnostaa niin lueskele muutama reissu minun sivuilta (Hondamania ==> Matkat). Muutama kerta on tullut ajettua ja hyvin on pärjätty. Teitten kunto on Latviassa ja Puolassa huonompi kuin Suomessa. Päivämatkat jää väkisinkin lyhyemmiksi. Ja samaa mieltä: kaupungien läpiajoa kannattaa välttää, varsinkin Varsova.
sport05.gif

Viime kesänä viikko Puolassa.
Varaudu ennennäkemättömään liikennekulttuuriin ja ennennäkemättömiin uriin. Kyllä sieltä hengissä selviää, mutta ei kannata juurikaan pitää kanssaliikkujien toimintoja itsestäänselvyyksinä (väistämisvelvollisuus, nopeusrajoitukset jne).
Tutkia Puolan puolella en nähnyt kuin taajamissa joissa niitä sitten riittikin. Ainoa henkilökohtainen keskustelu poliisin kanssa tuli käytyä Liettuan puolella hieman ennen Puolan rajaa. (myös paluumatkalla oli samassa paikassa rysä pystyssä).

Ruotsin paluun sijaan itse saattaisin ajella "itäblokkia" takaisinkin. Ruotsi on tylsä!

Ruotsin paluun sijaan itse saattaisin ajella "itäblokkia" takaisinkin. Ruotsi on tylsä!
Rautaperseajona Ruotsi on OK - ei tarvi pysähtyä ihastelemaan paikkoja.
biggrin.gif

IB Balttia on vielä kokematta, mutta on varmasti vaikein kohta Itämeren kierroksella. Kerran kokeilin ilman kuponkeja 1000 mailia 24 tunnissa, mutta ei onnistunut Tsekki-Tallinna.

Ihan samoin voi sanoa baltiasta, tylsää kuin mikä, on kuin ajaisi pohjanmaalla, tasasta laakeeta tylsää, mutta halpa reitti itä-eurooppaan! Meinaan mitä sanotaan Ruotsista; kyllä Ruotsinkin läpi voi tulla eri reittejä ja katella paikkoja. Ny on tullu ajettua 3 kertaa itämeri ympäri, joka kerta eri reittejä, myös tuolla svedu maalla.
PS. Blackbird XXX kuski ihmetteli että miten sitä vanhalla paskalla FJ:llä uskaltaa ....
biggrin.gif

Hei
kuinka kauan olet ajatellut että tuohon lenkkiin menisi aikaa?
kiinnostus heräsi itsellenikin kyseisestä reitistä, tosin töitteni takia pystyn sen ajamaan ehkä vasta syyskussa..

Hei
kuinka kauan olet ajatellut että tuohon lenkkiin menisi aikaa?
kiinnostus heräsi itsellenikin kyseisestä reitistä, tosin töitteni takia pystyn sen ajamaan ehkä vasta syyskussa..
Sellainen viikon verran, riippuu polskien vieraanvaraisuudesta ;)
Olen tuon lenkin useampana keväänä kiertänyt, ihan vaan ajokauden avajaiseksi perinteinen Itämeren kierros.
Viime keväänä meni 9 päivää joista kahtena paikallista ohjelmaa eli ei siirtymätaivalta. Ensi kevääksi suunnitellut 4.4 lähtö eli ajo Lahdesta Pärnuun ja tarkoitus olla takaisin Turun satamassa 15.4 josta kotiin pari tuntia. Reitin varrelle pitäisi osua Krakowa ja Stuttgart. Mersuja nyt kun viime vuonna Volkkareita
smile_org.gif

Via Balticaa tuli muutenkin sahattua viime kesänä edestakaisin, tietöitä oli kyllä enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Keväällä se hyvä puoli etteivät ole vielä sielläkään kaivaneet tiekoneita talleista pääsiäisen seutuna.

Tuli mieleen että mikäs on viimeisin tilanne Via Balticalta eli paljonko ne sai pätkiä Latviassa ja Liettuassa valmiiksi viime kesänä ? Tarkoitus ajaa ensi kesänä SS3000 Baltic ja vähän kiinnostaa onko odotettavissa yhtä paljon korjauspätkiä kuin 2006. Olen ajellut siitä 2002 lähtien joka vuosi ja viime vuosi oli pahin tietöiden osalta (tosin ne nyt niin maata kaatava juttu loppujen lopuksi ollut, pitää vain olla kärsivällinen).
sport05.gif

Back