• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Virago 535 - pääsulake kärähtää

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teukka696
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Virago 535 - pääsulake kärähtää

Moikka,

elikkäs mulla on ongelmana Yamaha Virago 535 vm. 90, joka käräyttää pääsulakkeen joka kerta kun lähtee kylmällä koneella ajamaan. Noin kilometrin ehtii ajaa jonka jälkeen sulake palaa. Sen kun vaihtaa, niin se ei tee sitä enää uudelleen ennen kuin on pitänyt pidempää taukoa ja kone on päässyt kunnolla jäähtymään. Johtoja olen yrittänyt käydä läpi, mutta en ole törmännyt mihinkään epäilyttävään. Osaako kukaan arvailla mistä moinen voisi johtua? Viallinen jännitteensäädin?

Kiitokset etukäteen mahdollisista vinkeistä.

Mulla oli yhdessä prätkässä viallinen cdi boxi joka poltteli pääsulaketta. Niin ja toisessa pyörässä virtalukon pohja oli rikki ja teki samaa.. näistä ei kylläkään kumpikaan ollu virago..

Minkä kokonen sulake siellä on ? Pääsulake pitäs olla 20A.

Mittaa ampeeri mittarilla pääsulakkeen yli kulkeva, ja ota muita sulakkeita yksitellen pois ja takaisin, voit ehkä rajata vikaa johonkin ?

Ei se pääsulake oikein voi kärvähtää laitteiden kautta, jos kerran pienemmät sulakkeet säilyvät ehjänä. Etsisin vikaa pääsulakkeen ja muiden sulakkeiden välistä, esim virtalukosta tai johdotuksesta (piuha hiertynyt puhki ja ottaa runkoon jossain ohjaustangon lähettyvillä).

Kiitoksia kytkentäkaaviosta. Eniten tosiaan ihmetyttää se, että tämä tapahtuu joka ikinen kerta samalla tavala, eli kun kylmänä käynnistää ja ajaa noin kilometrin matkan, niin silloin poksahtaa. Sitten sulakkeen vaihdon jälkeen toimii taas hyvin. Ja se on tapahtunut joka ikinen kerta sillä tavalla (n. 20 sulaketta menny tähän mennessä, niin alkanut aika vahvasti toi logiikka hahmottumaan :) )

Kurkkaa sinne virtalukkoon, jos näyttää hyvältä, vaihda sitten vaikka lataussäädin. Jos vieläkin polttelee tappia, niin laturin kimppuun, arvailen mä. Joku lämpölaajenemiseen liittyvä tässä varman on kyseessä. Onneksi tämä on harrastus... :;):

Vähän offtopic, mutta mulla olis, jos tarviit joskus, täydellinen käyttämätön tiivistesarja xv535:seen 60e:lla :)

Tjooh, jännitteensäätimessä se vika ilmeisesti oli. Laitoin uuden säätimen ja nyt on sulake pysynyt ehjänä. Ei muuta kuin päristelemään :thumbsup:

Back