• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vinkkejä rautaperse-ajoon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja CJ
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ja te jaksatte vääntää vielä tuosta tarkastusmaksusta ja sen suuruudesta...

En usko FI-IBA:n rahoissa kierivän saatika ao. ajotarkastajan ( tekee tod. näköisesti hommansa talkootyönä ). Rahasumman sisältämästä vastineesta ( rekisterikilven alusta, tarra, pari isoa pinssiä, diplomi + niiden postikulut ) voi olla montaa mieltä, mutta osaltaan mukana on myös jäsenmaksu. Kuten monissa kotimaisissakin yhdistyksissa, "päämaja" ottaa esim. jäsenmaksuista oman osansa, varmaan tässäkin.
Ja tämä koko homma on ihan vapaaehtoista; jos
033102ass_1_prv.gif
ei kestä ajamista eikä tarkistusmaksua niin se siitä sitten. Laittaa joku joka päivä vitosen verran tupakka-askiin tms. ,kaikki on suhteellista.

Mä en nyt alkuunkaan tajua mistä tässä nitistään. Juuri rautaperän ajaneena sanoisin, että tuo neljäkymppiä tuntuu aika naurettavalta summalta kun tuota kuittivuorta katselee. Kahvitteluun ja bensoihin kului hieman enemmän kuin 40 € ja ketjutkin kuluivat vaihtokuntoon sillä reissulla, mutta en silti aio soittaa Karpolle.

Kävinpä minäkin ajamassa viime viikonloppuna mutkan Oulusta käsin Norjassa, Oulu-Tornio-Muonio-Kilpisjärvi-Skibotn-Alta-Enontekiö-Muonio-Rovaniemi-Kemi-Oulu. Lähtö lauantaiaamuna 7:22, paluu samaan paikkaan su aamuna 6:25 paikkeilla. Pitää tässä lähiaikoina laittaa paprut vetämään -- ja maksaa se "parjattu" 40e.  
smile_org.gif

Kivaa oli, ei väsyttänyt lainkaan missään vaiheessa. Itseasiassa oli täysi työ haluta lopettaa ajaminen (olisi intoa riittänyt jatkaa vielä se 500 mailia). Rauhallista ajamista, ja maisemista nauttimista.

Voin kyllä suositella kaikille ajamisesta nauttiville.

Ja bemarin insinöörejä pitää huomata kiittää myös: aika pelin ovat tehneet, kun sama vekotin toimii jollain tavalla niin Kemoran radalla, Taivalkosken metsäautoteillä, ja SS1000:sta ajaessa.

Pyörä ei ole haitaksi noista yhdessäkään.

(disclaimer: on totta, että pikkukyykyllä saa parempia kierrosaikoja Kemorassa, ja KTM:llä voi ajaa kovempaa metsässä, jne, mutta aika pirun hyvä yhtälö kuitenkin..)

Itse ajoin SS1000 rautaperse ajon 9-10.8.2006 ja paperit laitoin tänään lähtemään postiin. Minä en ymmärrä sitä mussutusta siitä 40€ maksusta. Tämä on sellainen harrastus, ettei kannata rueta laskemaan kuluja. Voi sen rautaperse ajon ajaa myös ilman sitä titteliä jos se nyt on niin kallis.

Itse maksoin pari vuotta sitten muistaakseni 30e ja tulihan sillä rahalla pehmopussi jenkkilästä sisältäen ison- ja pikkupinssin, tarran ja kilven alustan. Postituskulut pelkästään 3.2USD. Pehmopussin päälle oli paperinpalalla osoitetiedot joka oli teipattu, josta voi päätellä että joku se sillä USAn päässäkin tekee hommia lähetellessä näitä ympärs maailmaa eli ei mitään massalähetyksiä. Lisäksi tietenkin Suomen päässä ajon tarkistus ja diplomin lähetys, joten aikas moni henkilö henkilö tässä töitä tekee ja tuskin rikastuvat näillä maksuilla.

Moro kaikille oon uus tän foorumin käyttäjä.Heti alkuun rauta perse kysymys?onko jotain valmiita lomakkeita mihin tulee todistajat,reitti,ym vai käykö ihan ruutu paperi.Ei toimi ainakaan mulla toi mc2:sivut,ois tarkotus käydä ahterin kestävyyttä testaamassa eka kertaa (ss1600k).

Siinä on joku toimintahäiriö, kokeile uudestaan. Kaikki tarvittavat lomakkeet löytyvät Suomen IBA-sivuilta, kuten myös paljon hyviä ohjeita asiaan. Jos tulee ongelmia, voit laittaa mulle privaattiviestiä.

-tervetuloa hullujen joukkoon-
062802jumpie_prv.gif

Edith: oikea linkki Suomen IBA-sivuille KLIKS

P.S. IBA:n ajokoordinaattori on lomalla eli nettipäivityksiä ja diplomeita joutuu nyt odottamaan jonkin verran pidempään. Ameriikan päässä on myös jotain ongelmaa, mutta niinhän se meni sen paketin kanssa viime vuonnakin talveen asti.

On ajettu elokuun alussa.
Lähdettiin Vaasasta ajamaan n. klo. 15:00 kohti Turkua. Tarkoitus oli, että vain yksi aikainen aamu ja aurinko hyvässä asemassa, l. selkä auringon takana.
biggrin.gif
.
Tämä ajatus tuli mieleen tuolla Kajaanin ja Oulun välissä joskus n. klo 11.
Ajoitus toimi ainakin meidän fysiikalla täydellisesti.
Muona oli yksi sillivoileipä Liedossa ja pari banaania matkan varrella.
Välttäkää täyttä ateriaa, koska jokainen meistä tietää ajohalut esim. pizzan jälkeen.
Juotavana enimmäkseen energiajuomia, kaksi kahvia ja vähän vettä.
Kahvi kusettaa jo tunnin jälkeen.
Kaikista pysähdyksistä jonkinmoinen kuitti.
Kahveista, huoltoasemaostoksista ja tietenkin kaikista tankkauksista.
Myös kulmapisteistä.
Tauot meinaa venyä n. 20 minuutin pituisiksi, siitä kun tulette stoppipaikalle ja siihen kun viimeinenkin mopo on tien päälle saatettu.
En suosittele mitään reittiä. Se on henkilö- ja porukkakohtainen.
Päätöskohdan saimme valita ihan sinne minne itse halusimme.
Oli iltapäivä.
Me valittiin Oravainen.
Kiitokset Oravaisten ABC-asemalle, sekä Vaasan keskustan Shell-asemalle mukavasta suhtautumisesta asiaan.
Saa kyselläkin.

heh,
kalliiksihan toi reissu tulee mutta en mä mitään 1k€ saanut siihen menemään, bensat runsaan satkun, päivän ruoat ja toi 40€, yhteensä maksimissaan 300€. Nojoo, en laske mukaan yhden, tai puolentoista päivän vakuutus-ja ylläpitokuluja, enkä myöskään kuoletusmaksuja ajovarusteista  
wink.gif

Ja jos haluaa vilunkipelillä SS tai BB tittelin niin kai sen saa, pyytää kavereitaan napsiin "matkan" varrelta kuitteja. Mutta onhan se vaiva siinäkin ja sitten on useampi tyyppi, jotka pitää pitää hiljaisena. En ainakaan kehtais leveillä kokoontumisissa olevani rautaperse jos joku sitten vieressä huutelis, että "minä ostin yhden niistä kuiteista"...
crazy.gif

t:SS/2004 ja BB/2006

Niin ja vielä lisäksi:
Ei mitään järkeä tässä hommassa, mutta helvetin kivaa tämän kerran.
en ymmärrä tota mussutusta että ei oo mitään väliä vaikka maksai mitä vaan jollekin kasvottomalle Amerikkalaiselle rahankeruu organisaatiolle.
Pankaa ennemmin nekin rahat oman "erhonne hyvinvointiin"
Kerho voi kirjoittaa myös sen todistuksen omalle logolle.

en ymmärrä tota mussutusta että ei oo mitään väliä vaikka maksai mitä vaan jollekin kasvottomalle Amerikkalaiselle rahankeruu organisaatiolle.
Maksaa 40 euroa ja maksaa "mitä vaan" ovat mielestäni kaksi eri asiaa. En minäkään maksaisi mitä vaan, mutta maksoin 40 €.

Ja voisitko kertoa millä perusteella IBA on mielestäsi kasvoton rahankeruuorganisaatio verrattuna muihin vastaaviin organisaatioihin?

Kerho voi kirjoittaa myös sen todistuksen omalle logolle.
Mutta kun sillä neljällä kympillä saa muutakin kuin pelkän logolla varustetun A4:n.

Tärkeintä on, että tiedän itse ajaneeni sen.
Ne diplomit on oheistuotteita, joilla voi (ehkä) todistaa asiasta kiinnostuneelle, että tehty on.
Diplomimaksu 40€ on mielestäni kohtuullinen.

Uskomaton määrä viestejä yhden ihmisen valituksesta. Helposti voisi luulla, että kaikki foorumilaiset valittaa 40€ tarkastusmaksusta, mutta ei - vain yksi on sitä mieltä, että hinta - laatusuhde ei ole kohdallaan. Minusta parasta hommassa oli ajaminen ja se, että sain sen ajettua. Kustannuksiin on varauduttava jo silloin kun mopo laitetaan kilpiin ja siitä eteenpäin kaikki on valintoja - omia, mitä niistä muille urputtaa. Iba-alusta kilven alla on hieno, maksoi mitä maksoi, jos sellaisen haluaa. Minä haluan!
nimim. "Paperit tarkastuksessa".

Jokuhan voisi myydä ko. rekisterikilven alustan vaikka 25 eurolla? Kannatta kysellä noilta "hall of famen" kavereilta. Niillä kun on noin 10 suoritusta eikä tuskin 10 pyörää, johon tarvitsevat. Minä odottelen vasta toista alustaa kakkospyörääni, joten en raski myydä omiani vielä, mutta ensi kesän jälkeen voipi olla ylimääräisiäkin!

ps. rautaperseajojen jälkeen tuommonen 300 km siirtyminen ilman pysähtymistä on helppo nakki - ainakin 30-litran tankkisella GSA:lla.

Vapaaehtoisesti maksoin sen 40€.
Se kun pitää maksaa, ennenkuin mitään papereita kannattaa lähetellä.
Tänään tuli tieto hyväksytystä ss1600-ajosta.
Mukava tunne, vaikka ajosta on jo aikaa toista kuukautta.
Kokemuksena oli hieno, TEIN SEN.
Käytetyistä euroista viis.
Toisaalta, ainakaan minua ei kannata kysellä ajokaveriksi "toistaiseksi" ko.ajoon.
Kiitos myös kahdelle hyvälle ajokaverille, Kamalle ja Matille.
smile_org.gif

Kukaan ei ole vielä muistuttanut pyörän valinnasta. Eli jos voit valita pyörän millä ajat rautaperseajon, on sillä luonnollisesti melkoinen merkitys.
Niin ja ajankohdalla myös. Näin syksyllä ei voi hyödyntää pitkiä valoisia aikoja edes Suomessa.

Back