• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vilkkurele ledivilkuille??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ronikko
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
itse laitoin ledi vilkut ja tilasin stormilta vastukset väliin niin johan pelittää mulla ledit oli 2w ja vastus jotain 8,5 ohm nyt toimii vastus tuli miinus ja plus piuhan väliin

minkäs kokosia vastuksia olette laittanu pyöriin mitkä on pelittäny???
ja onko kukaan saanu hondaan toimimaan ledivilkkuja vastuksien kera???
thumbs-up.gif
tupla x ledi vilkut taakse tomii vastusten kans sain vastukset stormilta tais olla 8,5 ohm

Mitä suurempi vastus, sitä hitaampi vilkku. Erotiikka, eikun elektroniikkaliikkeistä vaan hakemaan sitä oikean kokoista vastusta.
Mä oon eri mieltä.
Yep, nuinhan se tosiaan menee
smile_org.gif

Ihan sähkömekaanista faktaa taakse niin pienellä kuormalla (=suuri vastus) tuo bimetalli lämpiää vain hitusen (vilkut palaa) ennen kuin se jo irrottaa (vilkut sammuu) ja vain vähän lämmenneenä se myös jäähtyy nopsasti ja kytkee jälleen (vilkut palaa taas). Suuremmalla kuormalla (=pieni vastus) taasen tuo bimetalli hyvä ettei käy punahehkuisena ennen kuin se kerkiää katkaisemaan = tosi kuuma => jäähtymisessäkin kestää jo hiukan aikaa = pitempi aika ennen kuin taas vilkut syttyy
smile_org.gif

Periaatteessahan jos vain intoa riittää, on tuo elektroninen rele myös aika helppo itsekin väkertää. Yksinkertainen astabiili kiikku, trankkupääteastella ja tavallinen rele perään. Jos vilkut on kaikki vain ledejä, ei välttämättä edes koko relettä tarvita vaan tuo trankkupääteaste riittää
smile_org.gif

nooh viisaamat. pyörään on kokeiltu sarjan ja rinnan yhtä ja kahta 8.2 ohmista (50wattia) kunnon vastusta ja mitään hyötyä ei ollut. 2 kpl 21w polttimoa kyllä jeesas... mikä tämän voi aiheuttaa?

edit: vastushan tuli joo plussan ja miinuksen väliin. kokeiltiin myös että edessä oli 21w vakio vilkku ja takana vastus + 1w ledi.

Ameriikan ihmemaasta löytyi Ebayn kautta tuollainen vekotin: <a href="http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Trick-Flasher-Adjustable-Signal-Rate-Electronic-Relay_W0QQitemZ4617610752QQcategoryZ35598Q
QrdZ1QQcmdZViewItem" target="_blank">rele</a> Sen kun tuuppaa kiinni niin voi savun hälvettyä säätää vilkkumisen mieleisekseen viidestä valmiiksi ohjelmoidusta vilkkukuviosta.

Onneksi yksi niistä on se ihan tavallinen niks naks...
biggrin.gif

Mitä suurempi vastus, sitä hitaampi vilkku. Erotiikka, eikun elektroniikkaliikkeistä vaan hakemaan sitä oikean kokoista vastusta.
Mä oon eri mieltä.

Ihan peruskaavoilla voi laskee. P=UI ja U=RI.

-> R=U^2/P

10W vilkun kun lyöt 21W tilalle niin tihenee kyllä perkeleesti. 10W vilkku aiheuttaa 14.4ohm vastuksen jos jännite on 12V. 21W vilkku 6.9ohmii. Eli menee just päinvastoin ja jos kokonaisresistanssia halutaan laskea (niinku esim ledivilkkujen kohdalla pitää) niin vastus lyödään vilkun kanssa rinnan. Yllämainitussa esimerkissä tarvittavan vastuksen koko olis about 13.1ohm.

Ledivilkut taitaa olla 1W eli vastus olis 144ohm. Se jos halutaan tiputtaa 6.9:ksi niin rinnalle pitäs kytkee about 7.2 ohmin vastus.

Jos taas haluaa laittaa 60W halogeenin vilkkupolttimon tilalle niin sitten vastus laitetaan sarjaan.
Ihan totta. Hyvä että korjasit, meni vähän ajatukset solmuun...

vielläkin tapellaan vilkkujen kanssa. eli 2 kpl 8.2 ohmisia eli 16.4 ohmia ja ei vaikutusta. laskettiin että vastuksen pitäs olla 20 - 25 ohmia ( vastaava kuin 2 x 21w polttimo).

062802jumpie_prv.gif
nyt rupes vilkut pelittään!!
kävin hakeen elektroniikka kaupasta 6,8 ohm 25w tehovastukset ja tökkäsin ne ledivilkkujen väliin ja johan rupes toimimaan.
semmoset näyttää pelittävän ainaski hondassa.

eli pyörä on sc28 blade!!

ja kaikki leditkin paloi kirkkaasti!!

nooh nyt testataan sitten 3.3 ohmin vastusta mikä on kohtuu lähellä 2 X 21w polttimoita eli 42 wattia jaetaan 12 voltilla saadaan 3.5 amppeeria ja 12 volttia jaetaan 3.5 amppeerilla saadaan 3.428 ohmia

edit: eli tuo 20-25 ohmia heitti aika pahasti..

dodiin jos ketään kiinnostaa.... 3.3 ohmin vastuksella vilkut vilkkuu melkein hyvin = kaikki ledit ei vilku kirkkaasti mutta tahti on ok... seuraava vaihe on??

Back