Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
tupla x ledi vilkut taakse tomii vastusten kans sain vastukset stormilta tais olla 8,5 ohmminkäs kokosia vastuksia olette laittanu pyöriin mitkä on pelittäny???
ja onko kukaan saanu hondaan toimimaan ledivilkkuja vastuksien kera???![]()
4ekeä kappalepaljos stormilla huusivat noista?
Yep, nuinhan se tosiaan meneeMä oon eri mieltä.Mitä suurempi vastus, sitä hitaampi vilkku. Erotiikka, eikun elektroniikkaliikkeistä vaan hakemaan sitä oikean kokoista vastusta.
Ihan totta. Hyvä että korjasit, meni vähän ajatukset solmuun...Mä oon eri mieltä.Mitä suurempi vastus, sitä hitaampi vilkku. Erotiikka, eikun elektroniikkaliikkeistä vaan hakemaan sitä oikean kokoista vastusta.
Ihan peruskaavoilla voi laskee. P=UI ja U=RI.
-> R=U^2/P
10W vilkun kun lyöt 21W tilalle niin tihenee kyllä perkeleesti. 10W vilkku aiheuttaa 14.4ohm vastuksen jos jännite on 12V. 21W vilkku 6.9ohmii. Eli menee just päinvastoin ja jos kokonaisresistanssia halutaan laskea (niinku esim ledivilkkujen kohdalla pitää) niin vastus lyödään vilkun kanssa rinnan. Yllämainitussa esimerkissä tarvittavan vastuksen koko olis about 13.1ohm.
Ledivilkut taitaa olla 1W eli vastus olis 144ohm. Se jos halutaan tiputtaa 6.9:ksi niin rinnalle pitäs kytkee about 7.2 ohmin vastus.
Jos taas haluaa laittaa 60W halogeenin vilkkupolttimon tilalle niin sitten vastus laitetaan sarjaan.