• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vilkkujen automaattipalautus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J@ck
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Katiskalahti
Omassa Bemussa moinen on vakiovarusteena, mutta eipä ole vaimon ajokissa (Er 6). Kun kyseessä on aloitteleva kuski, niin tahtoo vilkut jäädä päälle turhan usein. Ja näkyy nuo jäävän kyllä monella kokeneemmallakin..

Kaikennäköistä lisähärpäkettä mopoihin löytyy, mutta enpä ole kataloogeista onnistunut löytämään "vilkunpalautusautomaattia".
Onko sellaista lisävarustetta edes olemassa
confused_orig.gif

Olen kyllä kuulut kaikennäköisistä virityksistä, esim. vibra satulan alla, lisämerkkivalot pleksissä jne.. Vaan kun ei ole pleksiä, enkä mitään hieromalaitostakaan viitsisi alkaa rakentelemaan
tounge.gif

..Miten olisi jonkunlainen aikarele vilkkuun... ? ..
Kai jostain sähköliikkeestä/ vastaavasta tuollaisen löytäisi..
nixweiss.gif
..

Riittävän iso/isot ja näkyvät merkkivalot vaikka hieman alemmaksikin. Myös sopivaa äänimerkkiä voisi käyttää.

Joskus jo kauan sitten mm. diversionissa oli auto-palautus, nykyään lienee Bemujen erikoisuus. Ihmettelen suuresti miksei nuo ole tuon yleisempiä.

Nojoo, eiköhän se vilkkujen käyttö kuulu aloittelevien motoristien oppia siinä missä kaikki muutkin asiat. Ajan mitaan tuostakin tulee automaatiota, ja hyvin harvoin jää vilkkumaan muutamaa sekunttia kauempaa... Henk.kohtaisesti en kyllä kaipaa automaattista palautusta, siinä missä en kaipaa ABS jarrujakaan... Vanhanaikainen vissiin sitten.
wink.gif

XJ900F:ssä olisi palautin, jos siis toimisi. Uusi rele maksaisi n.100€; joten tyydyn vielä napsauttamaan vilkun pois päältä.

FZ 750 löytyy kanssa tuo autopalautin, tosin perinteisesti napsauttamalla toi vilkku tulee pois laitettua.

Jos ei vilkkuja älyä palauttaa risteyksen jälkeen niin kannattaa ajatella jotain muita harrastuskohteita. Automaattipalautukset ovat täysin perseestä. Ainakin minä olen tarkka vilkun käytön suhteen ja lopetan sen näyttämisen just silloin kun se on liikennetilanteeseen nähden sopivaa.
Pekka

JOVVAIN....
sport05.gif

.........Naaaaaaa, joo määkään en koskaan tee virheitä enkä unoha mitään.....
idea3.gif

....semmosen pienen kimeä-äänisen indikaattorin, mikä lie piezorasia tms:n aikoinaan laittelin Enturoon vilkuille meneville johoille nii olihan muuten tosi hyvä "piipittäjä" !
biggrin.gif
Ei jääny koskaan vahongos päälle
buttrock.gif

Jos ei vilkkuja älyä palauttaa risteyksen jälkeen niin kannattaa ajatella jotain muita harrastuskohteita. Automaattipalautukset ovat täysin perseestä. Ainakin minä olen tarkka vilkun käytön suhteen ja lopetan sen näyttämisen just silloin kun se on liikennetilanteeseen nähden sopivaa.
Pekka
biggrin.gif
Eiks noin raaka ehdottomuus kuulu angstisen ja itseään etsivän teini-ikäisen ajatusmaailmaan? Samaa logiikkaa käyttäen kotiloissa ohjaustehostin, synkronoidut vaihteet, turvavyöt, talvirenkaat ja halogeenivalot on ihan perseestä, koska _minä_ osaan ajaa täydellisesti ilman niitäkin. Relaa ihmeessä.

Toimiva ja looginen palautusautomaatti on helvetin hyvä systeemi, jos se estää yhdenkin turhan kolarin. Nykytekniikalla se olis helppo toteuttaakin, jos onnistui hyvin 80-luvullakin.

Teoriassa ajateltua... Kun vain olisi varaa kaupallistaa idea.  
confused_orig.gif

Lankaa antenniksi kypärän alareunaan kiertämään, muutama pieni smd komponentti ja piezo kaijutin. Nämä muodostavat ns.kidekoneen joka muuttaa radioaaltoja ääneksi ilman paristoja. Koko laite sopii kyllä kuulan sisään helposti.

Pyörään pieni lähetin joka lähettää vilkun vilkkuessa naksutusta parin metrin säteellä.

Kuski kuulee, muut ei.

Löytyy vakiona Limiitistä joka toimii vielä (ihme kyllä), tosin on kaks jumalatonta keltasta pallukkaa jotka vilkkuu samaan tahtiin siin mittaristossa. Ei voi olla näkemättä, tai laittaa "kolmannen vilkun" sojottamaan kuskia kohti mittaritauluun?

Pekka
No jopas tuli Pekalta totuutta tymäkästi
bowdown.gif
Hienoa, että täydellisiäkin löytyy.

Ja ei - en ole ajatellut vaihtaa harrastusta, vaikka aina joskus huomaankin unohtavani vilkun. Ainiin - mutta juuri sitä varten pyörässäni on tuo automaattinen vilkkujen sammutus.
cool.gif

mulla on tsygässä automaattinen vilkun palautus... ihan perseestä
tounge.gif
jos laitat vilkun aikasemmin päälle kuin mitä inssit on suunnitellu niin hups metrit ja sekat kun tulee täyteen niin eipä enää vilkuta, eli sit pitää muistaa laittaa vilkkua useaan kertaan päälle.
AIVAN TURHA LAITE, sanon minä!!!

Mä en ole niin hyvä kuski että voisin sanoa ette tuollaista arvostaisi.. Joskus joku suunnitteli että vilkutus loppuisi kun vaihteisiin koskee - Yleensähän risteyksen jälkeen tulee vaihdettua ennenpitkää isommalle. Tientekin ongelmana on, että seisoo risteyksessä N:llä ja täräyttää 1:lle niin vilkku katoaa - ehkä vapaalta vaihtamisen voisi sivuuttaa.

Eli kytkin joka tunnistaa vaihdepolkimen liikkeen.

Back