Vilautatko valoja valottomalle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FarAway
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Helsinki
Minulta simahti eilisen ajon aikana lyhyet. Kiitos yhden vastaan tulleen auton pitkien vilautuksen, tajusin sen sentään puolessa välissä ukkos- ja raemyrskyistä eilistä matkaa ja räpsäytin pitkät päälle. Montakymmentä kilometriä olin ilmeisesti ehtinyt ajaa pimeällä mopolla kehnossa kelissä ja mikä keljuinta, vaan moikkaillut monen niskat kyyryssä ajelleen kaksipyöräisen kohtalotoverin kanssa.
confused_orig.gif

Itse en ujostele vilauttaa pitkiä sammutetuin lyhdyin ajelevalle vastaantulevalle mopolle. Näkymättömyys voi tulla kalliiksi. Voihan toki olla, että, polttimo pimahti juuri ennen, mutta toisaalta muistanpa eräänkin keväisen ajon, kun olin kirmannut baanalle innosta puhkuen ja unohtanut valot. Olivat siis olleet sammuksissa koko matkan. Ystävälliset poliisisedät vilkauttivat mulle valoja ja älysin, mistä oli kyse. Vastaan tulleet motoristit vaan moikkailivat.
sad_orig.gif

Aina. Olin kotilolla tai kotilolla liikkeellä, tuli vastaan valoton kotilo tai valoton mp... Se on mulla joku ihmeen fiksaatio että pitää päästä vilkuttaan... Toiset kiittää, toiset ei...

Kyllä vilauttelen, sekä autolla että mopolla ajaessa niin autoille kuin mopoille, joilla ei valot pala. Itse olen huomannut että aika hyvin autot ainakin vilauttelee toisille autoille. Minulla on tästä paljon kokemusta, auto kuluttaa lamppuja tosi paljon (toissapäivänä vaihdoin ja eilen kuulemma taas oli pimeä...)

Itsellä kanssa tapana vilauttaa aina mikäli vastaan tulee auto tai mp ilman valoja. Onhan siinä pelissä myös meidän muiden tienkäyttäjien turvallisuus. Vielä vaikeampi on arvuutella ja ennakoida valottoman vastaantulijan liikkeitä tiellä.

Vilkuttelen, huidon käsilläni, kaikkee mahdollista...
Tässä taannoin ajoin kotilolla ja huomasin että takana ajavalla prätkällä oli jääny vilkku päälle, no minä yritin auton vilkuilla vilkutella suuntaan jos toiseen ja huidoin käsilläni, kunnes vasta 1,5 km päästä se kuski tajusi, mitä toi hullu akka tuon auton puikoissa huitoo...

Vilkuttelen autolla ja pyörällä... takanatulevalle valottomalle vilkutan autolla ajaessa sumaria...

Aina vilautan. Itselläni kun välillä ollut ongelmia havaita valkottomia autoja ja mopoja
sad_orig.gif

Aina. Olin kotilolla tai kotilolla liikkeellä, tuli vastaan valoton kotilo tai valoton mp... Se on mulla joku ihmeen fiksaatio että pitää päästä vilkuttaan... Toiset kiittää, toiset ei...
Mä allekirjotan tän. Pakkomielle räpyttää valoja jos joku tahmapää ajaa sokkona  
biggrin.gif

Muokataas. Eli tahmapää näistä kotilokuskeista jotka ei vaan tajuu/viiti laittaa valoja päälle... Mopolla tuskin kukaan huvikseen ajelee valotta.

Valottomalle autolle tulee väläyteltyä pitkiä, valottomalle pyörälle yleensä viä auottua tota kämmentä. Ja voi oikeen nähdä kun se kuski ajattelee, että mitäs pirun kärpästä se nyt oikeen alko pyydysteleen
biggrin.gif

Tuntuu ettei yksin toi valojen väläytys oikeen aina kirkkaana päivänä tehoo?
nixweiss.gif
Tai sit se vaan ottaa aikansa hokasta. En tiä kun omassa pyörässä/autossa palaa valot aina, ni ei oo osunu kohdalle
smile_org.gif

Heh, kerran tuli Hämeenkyrössä kamalassa kaatosateessa poliisiauto omaani vastaan - ilman valoja! Vilkuttelin valojani, minkä seurauksena virkavalta teki uut ja lähti perään. Pysäyttivät ja kysyivät kiukkuisena miksi räpsyttelin. Katsoivat velvollisuudekseen kiitokseksi puhalluttaa minut ja ratsata autoni paperit.
omg.gif

Nykyautoissa ja nykymopoissa on aina valot päällä, museovehkeet on erikseen
wink.gif

Vilkuttelen kyllä autoille ja mopoillekin jos huomaan että ajavat ilman valoja (siis valot eivät ole päällä, näsäviisastelijoille tarkennus).

Usein saan ilokseni huomata ennen kuin auto ehtii ohi että naps, valot meni päälle ja jotkunen on jopa räpytellyt pitkiä (kiitokseksi kai).

Semmoista linjaa pidän että jos tosiaan pääsen vilkuttamaan pitkiä sille vastaantulijalle niin sitten teen sen, mutta jos on jotenkin mutkaa tai muuten semmoinen tilanne että olisi epäselvää kenelle minä oikein vilkuttelen, niin jätän tekemättä.. Turha aiheuttaa hämmennystä..
confused_orig.gif

Kerran kun ajoin kaverin perässä autolla ja vastaan tuli mopo ilman valoja ja vilkutin pitkiä, niin hetken päästä soi puhelin että, mitä ihmettä?? Putoileeko multa osia kadulle vai mitäs sä siellä vilkuttelet pitkiä... Kaveri ei ollut edes huomannut koko mopoa tai ainakaan pistänyt erityisesti merkille..  
eek.gif
crazy.gif

Negatiivisia reaktioita en ole huomannut.

Väläyttelen kyllä valottomille vastaantulijoille.
idea3.gif

Pari kertaa olen "sammuttanut" kanssamotoristin päälle jääneen vilkun osoittamalla/taputtelemalla omaa takavilkkua. Ja joskus kauan sitten prätkäpoliisi nousi oikein Bemarinsa jalkatapeille seisomaan ja osoitti kädellä omaa ajovaloa, kun teininä päästelin vastaan RD:llä valottomana.

Omissa menopeleissä ei ole valomuistista tietoakaan, mutta valot menee onneksi päälle lähes refleksinomaisesti. Ja mopolla liikkuessa varmistan ajossakin aika ajoin valokatkaisijan asennon, että H1 siellä keulalla kimmeltää.

Back