• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

viisisataset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mopomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
CB500 tuntuu jälkikäteen ajatellenkin vielä loistavalta ensipyörältä. Moisella kävin aikoinaan Itävallassa aivan Italian rajoilla kääntymässä (alpeillakin pörräten) ja hienosti pärjäsi kolmen laukun varustuksella, tosin yksin ajaen. Koko reissulla ei tarvinnut koetella kuinka lujaa tuo oikeestaan kulkee, tuollainen 130 ... 150 km/h riitti nakupyörän ja laukkujen kanssa ihan hyvin baanoillakin. Reilu 50 tuhatta ajettuna möin pois eikä siihen asti ollut mitään huolia tai vikoja, oli vaan vähän ahdas noin pitkillä matkoilla. Ihan mitättömät ylläpito-, vakuutus- ja bensakustannukset tulee bonuksena.

500cm3 tehot, kun niitä myydään ensipyörinä/naisille? voi ns. äijä ajella pitempää viissatkulla?
Naisen käytössä  se mun CB500 oli kanssa aikoinaan ollut ja koen asian plussana. Ja ostaessa oli hyvin siistikuntoinen vaikka oli yksi miesomistajakin välissä.

Joskus 90-luvun alussa ajelin ihan tyytyväisenä varttilitraisella mottoriteilläkin, jopa tuollaisia parin sadan kilsan pätkiä. Ei haitannut yhtään, vaikka tuolloisen CB250RS:n huiput oli jossain hiukka alle 130 km/h:ssa, oli siinä silti ihan tarpeeksi vauhdin tuntua noin pienellä kulkupelillä ja 26 hepalla.

katselin noita teknisiätietoja, että tuossa gs:ssä olisi korkein istuinkorkeus.. johtuen ilmeisesti monojousesta..

Nyt näytäisi siltä, että näistä pyöristä tuo cb500 on ainoa vaihtoehto. Pyörä ei varmaan ulkonäöllisesti voita, mutta ensipyöräksi teholtaan passeli. Customi mallisesta pyörästä vähän katselin kawan en 500 1990-96 mallia, ehkä näistä sitten ensikesän pyörä..

Oletko harkinnut lisätä listaan harkittavaksi mitään soratielle kelvollisempaa peliä? Hommaa joku katukelpoinen enduro, esim. Honda Transalp, Kawasaki KLE, Aprilia Pegaso, Suzuki DR tms. niin pystyt laajentamaan ajoreviiriä ihan uusiin maisemiin. Ne hienoimmat maisemat tuntuvat löytyvän usein sorateiden varrelta
smile_org.gif

Itse ostin viimekaudeksi ekan ison pyörän. Aikaisempaa kokemusta oli ainoastaan moposta ja vuokra pyöristä joista isoin 250cc virago.

Harkitsin kanssa aluksi jotain 500 kuutioista. Onneksi tulin järkiini ja ostin itselleni 600 kuutioisen nakun. Ollut loistava ekaksi pyöräksi. Helppo ajaa mutkaa ja suorallakin pääsee tarpeeksi kovaa.
Välillä ohituksiin kaipaisi lisää vääntöä ja nyt onkin alkanut kiinnostamaan Yamaha FZ1-S, Suzuki GSF 1250 SA/FA tai BMW K1200S.

Käypäsen 600 kuutioisen 2004-2006 vuoden pyörän saa ostettua 4500-5500 eurolla. Jos hinta ei ole liian kova, suosittelen kyllä ite mielummin 600 kuutioista kuin 500 kuutioista.
Esimerkiksi oma FZ6-N painaa ainostaan 7kg enemmän kuin CB500 ja tehoja on 30kW enemmän. Penkin korkeus 795mm ja tälläselle persjalkaiselle (172cm) sopiva.

Jep. Uskon 600cc olevan varmasti tehokkaampi ja parempi vaihtoehto, mutta omapyöräily olisi vielä niin vähäistä, että pitäisin sitä 500cc parempana kustannussyistä(pyörän hinta +vakuutus) siis vielä tässä vaiheessa.

Tuollainen endura tyyppinen voisi kans olla, hyvä toisaalta saisi olla itsellä vähän pituutta enemmän kuin 175...

Entäs ZR-7. Itse ajelin 4 vuotta sellaisella ja olihan mainio pyörä pikku kruisailuun. Hyvä ulkonäkö ja peruskestävää tekniikkaa. Ei liian tehokas muttei jää aivan jalkoihinkaan. Saa kohtuu halvalla eikä vakuutuksetkaan päätä huimaa.

Mulla olis hyvä sininen Er-5 myynnissä, vuosimalli 1999 ja ajettu 28tkm, Givin takalaukku ja tuulilasi. Etupään huolto tehty just. Hintaan 1900 netto.

Jep. Uskon 600cc olevan varmasti tehokkaampi ja parempi vaihtoehto, mutta omapyöräily olisi vielä niin vähäistä, että pitäisin sitä 500cc parempana kustannussyistä(pyörän hinta +vakuutus) siis vielä tässä vaiheessa.
Säästö ei välttämättä ole mainittava ainakaan vakuutuksissa. Mulla itsellä -03 GPZ500S:n ja -08 Honda CBR600RR:n vakuutuksissa oli yllättävän vähän hintaeroa.

Peruspyörä-viissatasen ja täyskatetun supersport-600:n välillä kaiken järjen mukaan ainakin *pitäisi* nykyisten tehopainosuhdevakuutusten aikakaudella olla jonkinmoinen ero. Mikä sitten on "merkittävä" ero, se kai riippuu vastaajasta.

Kokonaisbudjettia hahmotellessa kannattaa muistaa myös mm. huollot ja renkaat. Täyskatettu 16V nelikko, joka myös kaipaisi pitävää tassua alle, ei kummassakaan ole huokeimmasta päästä.

Kai mä olen ihan nuija kun viimeset 20 vuotta olen ajellut kakspuolikkaalla ja hyvin ehtinyt joka paikkaan.
Nyt on vaihto ollut mielessä kun pyörällä rupeaa olemaan ikää sen verran että remontteihin menee enenevässä määrin sekä aikaa että rahaa. Seuraavaks meinasin jotain max 600 perusnakutyttöjenpyörää.
Voi tietenkin käydä "pieneksi" äkkiä
nixweiss.gif

Voishan sitä kohta tietenkin laittaa vaikka hajapusan vaan kun ei ole minkäänlaista tarvetta moiselle. Eikä katetuille yleensäkään. Mulla on jo imuri kotona, enkä halua että pyörä näyttää siltä....

Itselläni oli vuosis sitten kova mp kuume ja aina silloin tällöin katselin myynti-ilmoituksia, mutta tuntui ettei rahat riitä millään. Tuolloin mielenkiinto oli suuntautunut lähinnä vanhoihin 600 CBR:riin. Sitten eräällä vierailulla nettimotoon löytyi Gs500e. Hinta oli puolet siitä, mitä cbr:stä pyydettiin ja kilometrejä 15tkm (saksantuonti tosin, mutta voin nuo kilsat silti uskoakkin).

Ensilumet oli jo maassa, kun pyörää menin ostamaan, mutta kaupat syntyi. Kertaakaan en ole päätöstä katunut. Hankintahinta oli halpa, kulutus on pieni, luotettavuus pitäis olla kohdillaan ja vakuutusmaksut 270€/vuosi 30%bonuksilla. Tietysti välillä tekisi tehokkaampaaki mieli, mutta eipä tuo ensimmäisen kesän jälkeen vielä pieneksi jäänyt. Tällä mennään varmasti vielä monta vuotta.

Itse aloittelin 750 Guzzilla, jossa on vähemmän tehoja kuin 500 cm3 japsissa. Voiman puute ei varmaan ole oikeasti ongelma. Eka pyöräksi ei mielestäni ainakaan kannata ottaa liian raskasta pyörää. Myös muuten mitoiltaan sopivuus (kuskin koon mukaan) on tosi tärkeää. Jos on järki päässä, niin kuin joku sanoi, ei varmaan haittaa vaikka ottaa vähän isomman (jos ei ole rahasta kiinni). Isommassa on vääntöä ja siten vähemmän vaihtamisen tarvetta. Mutta osa ajaa kymmeniä vuosia pienellä pyörällä, joten taitaa olla asenteesta kinnii
nixweiss.gif
Tosin mikään tonni gikseri ei varmaankaan ole paras eka pyörä, vaikka niitäkin juttuja kuulee.
sport05.gif

Tuollainen endura tyyppinen voisi kans olla, hyvä toisaalta saisi olla itsellä vähän pituutta enemmän kuin 175...
Otat nettimotosta haluamasi pyörä mallin ja kysyt kuinka paljon vakuutukset maksaa. 500:seen tai 600:seen

Itse sain Veritaksesta kaikki halvimman tarjouksen.

voisko olla siten, että nämä 500cm3 pyörät eivät ole kovassa suosiossa ja siten vakuutus hinnat vähän alhaisempia siis kolari tilastoja katsoen.. tietysti tehopaino suhteen lisäksi.

Suzuki GS500E on ihan hauska peli (itsellä -99, 30tkm). Eihän tuo montaa kiloa vähempää paina kuin nykyajan kilokyykyt, mutta kaupungissa tottelee ihan mukavasti ja matkaakin tuolla ajelee vallan leppoisasti pienellä kulutuksella (4L/100km yms.). Käytännössä kaikki huollot voi tehdä itse, tietysti työkaluihin uppoaa jonkin verran käteistä mammomaa ja suojaisa paikkakin pitäisi olla.

Kyllä tuolla Suomen nopeusrajoitukset tietäen saa kortin pois, vaikka tuleekin ajettua ajoviiman takia ihan mieluusti rajoitusten mukaan; ei tarvitse olla >150km/h mittarissa, että alkaa jotain tuntua (vrt. kyykky). Kaasutinvehkeenä tuon GS:n tiukan paikan tullen työntää käyntiin kylmänäkin (ainakin kaverin kanssa, testattu on pariinkin otteeseen kun akku pääsi porsimaan) ja ainoa kerta, milloin meinasin jäädä tienposkeen oli kun E95 pääsi käymään tankista turhan vähiin ;)

Ainakin vielä tuolle vuosimallille saa alkuperäiset made-in-japan -varaosat lähimmältä marmotiskiltä ja eBay on pullollaan osia; joskin laatukin on vähintään yhtä kirjava ellei löydä noita korkaamattomia alkuperäisosia sopuhintaan. Jos huollot tekee asiallisesti, niin eipä sitä pyörää ole vaikeaa myydä pois jos innostus lopahtaa. Samalla saa ehkä hyvän kuvan siitä mitä moottoripyöräily kustantaa täällä low-end -sektorillakin.

(Niin, ja mikä parasta, ainakin suskan öljyaukosta voi kaataa sisään ihan huoletta vaikka Delvacia jos ei välttämättä halua katsella joka himputin litkussa niitä mopon kuvia
tounge.gif
)

Loppukaneettina täytyy kyllä todeta, että ainakin itseäni himottaisi armottomasti myös kilokyykky, mutta GS:stä ei tahtoisi luopua muttei toisaaltakaan "tallissakaan" tyhjän panttina seisotuttaa.

Oletko harkinnut lisätä listaan harkittavaksi mitään soratielle kelvollisempaa peliä? Hommaa joku katukelpoinen enduro, esim. Honda Transalp, Kawasaki KLE, Aprilia Pegaso, Suzuki DR tms. niin pystyt laajentamaan ajoreviiriä ihan uusiin maisemiin. Ne hienoimmat maisemat tuntuvat löytyvän usein sorateiden varrelta  
smile_org.gif
One Point for Finl.. Pegaso...
buttrock.gif

Back