• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Viha liikenteessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pronka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No mä en juurikaa raivoa kellekää... en liikenteessä enkä grillijonossa... vaik rahkeita löytyis kumpaankin....
No sehän sen raivoomisen just niin turhaks tekeekin, et aina löytyy joltain enempi rahkeita.... ja myönnän samaan hengenvetoon kiroavani kaikenlaisia s...tanan törppöjä liikenteessä. Niin autolla- kuin mopollakin liikkuessa. Ei osata käyttää vilkkua, ei osata ryhmittymistä, ei osata nopeusrajoituksia,ei liikennemerkkejä.... no, kai sitä joskus itekin töpeksii, vaik ei sitä aina ite huomaakaan ja jos huomaa, ei ainakaan myönnä
biggrin.gif

Muuten en huomaa pahemmin tiellä eteen kääntymisiä, ohitteluja jne, mutta silloin kun joku toinen kuski vaarantaa mun turvallisuuteni liikenteessä, niin sillon alkaa sapettamaan.

Ite koitan esimerkiksi ajella hyvinkin oikeilla turvaväleillä, mutta joka ikinen ajopäivä tulee vastaan tilanteita kun joku ajelee aivan liian lähellä pyörän perää ja silloin alan kyllä vilkauttelemaan jarruvaloja, usein vinkki menee perille. Joskus on tullut oikeasti mieleen kotilolla ajellessa että kun olis vaan oma a*to alla, eikä olis niin hirveän väliä, niin voisin opettaa jotain kotilokuskia taajama-alueella pysähtymällä rivakasti valoihin, siinähän sit makselis omavastuita.

Oikeastaan ainoa ärsyttävä asia on oman edun tavoittelu jos siitä on selkeätä haittaa muulle liikenteelle. Esim. taidolla tehty kaistapujottelu on ok, taitamaton anteeksiantamatonta.

Johtuu varmaan siitä ,että autossa voi riehua "anonyymisti".On jotenkin kuoren sisällä turvassa. Kai siinä on myös opittua kulttuuria. Ei jalkkiksella kukaan raivo jos joku kävelee itseä hitaammin.
Tosta jalkkiksesta tuliki mieleen se, kun vastaantulija väistää aina samalle puolelle. Se on kyllä niin huvittavaa... öhöm, tarvis vissiin lähte tutimaan.

niin noista perässä ajelijoista ja niihin reagoimisista jarruvaloilla..

Itse näytän vilkulla ohitusmerkin ja ajan tiensivuun, tämä on toiminut kohdallani aina, jos joku ajaa lähellä. Useasti itse kun ajelen tuollaisella riisselikotelolla, jossa toi ohituskiihtyvyys ei ole aivan tuon mopon luokkaa, ohitukset pakottavat ajelemaan jonkun aikaa ohitettavan perässä, eli kaukaa ei ehdi ohi. Ja toki ohi lähden heti, kun suoralle mahtuu. Olen jonkun kerran törmännyt siihen, että edellä menevä on vilkutellut jarruvaloja huomauttaakseen etäisyydestä. Ja niin, sehän säikäyttää aivan helvetisti, jos tyhjällä tiellä loivassa kaarteessa aletaan väläyttelemään. Nyt näköjään aivot on sitten turtunut noille jarruvaloille, eikä ns. paniikkijarrutusta tule.. Lähinnä painan kaasua ja ohitan mutkassakin, kun pistää vituttamaan toi jarruvalojen väläyttely.

Ymmärrän toki, että kilometritolkulla perseessä roikkujat vaarantavat liikennettä ja ärsyttää ihmisiä.. Mutta ihan tosi, eikö voitaisi kokeilla ensin sitä, että näytetään vilkkua ja annetaan laitaan. Ja sitten kun sekään ei tehoa, näytetään jarruvaloa ja/tai ammutaan hirvikiväärillä..

Laitaan vetäminen vain innostaa tyyppiä kokeilemaan seuraavallakin kerralla hiostamistaktiikkaa sopivan välin jättämisen sijaan.

enpä usko. Niitä idiootteja, jotka harrastavat tahallaan toisten kiusaamista, kuten kiihdyttelyä ohittaessa jne. on kuitenkin melko harvassa. Ja kuten sanoin, jos tämä vilkku ja laituuttaminen ei riitä, niin sitten keinot on vapaat. Meinaan vain, että kun tuosta jarrujen vilauttelusta tulee yleinen tapa, niin sehän menettää sitten vaikutustaan. Ja mikäpä olisi sen vaarallisempaa kuin, että jarruvalojen vilauttelu ei enää saa takanatulijaa hyppäämään jarrupolkimen päälle.

En tiedä muista, mutta jos annan tietä ja vilautan vilkkua, eikä kaveri mene ohi, niin unohdan koko tyypin. Sielläpähän kytätköön. Ainoa asia minkä tarkistan on se, ettei takana roiku miliisit
lookaround_orig.gif

Kawabatan kans ajeltiin Kontiosta.Batata tuli hieman iisimmin kärrynsä kanssa.Autot puikkelehti jonossa väliin, ajelin sivummassa ja huiskin kädellä, jotta menkää ohi.
Oli hauska nähdä minkälaisia kiitosmerkkejä tuli autoista.
Vilkutuksia, valojenväläyttelyä jne...
biggrin.gif

Kyllä ne on autoilijatkin iloisia päästessään ohi.

Mua ainakin vi*uttaa kun joku törttö törttöilee. Monesti ovat olevinaan jotain hel*etin esimerkkejä ja toitottavat kuinka eivät koskaan ole ajaneet kolaria. Kaikki muut saavat koko ajan väistellä näitä törttöjä, piste.

Taidan kuulua siihen opettajaryhmään.. Tekisi mieli aina hiukan opettaa kun joku urpoilee  
veryangry.gif

Fakta vaan on se, että vanhemmiten on tullut liikenteessä hiukan järkeä päähän tai ainakin itsehillintä on parantunut niin, ettei tule vaarannettua itseä tai muita niillä opetusmetodeilla ihan turhan takia
lookaround_orig.gif

Kun tulee näitä tilanteita, ettei joku mulauta vilkkua tms. niin voihan sitä kättä heilauttaa (en tarkoita välttämättä sentterin näyttöä) merkiksi että olishan tuota voinut jne.
Snägärijonossa on kuitenkin miltei mahdotonta pitää naama peruslukemilla jos joku tunkee siihen väliin. Pari kertaa on tullut kehoitettua hakemaan vauhtia jonon perältä eikä ole silti tarvinnut tapella, varmaan tuo ruma ulkomuoto auttaa.. Talvella joku yötä tummempi poika alkoi tunkemaan suoraan luukulle siitä mun edestä ja pistin käden eteen tiskiä vasten kun olin jo aika liki omaa vuoroa. Pelkäsin jo saavani ruuvarista, mutta päätin samalla kommunikoida:
- "mitäs on mielessä?" ja jamppa vastaa selvällä suomenkielellä:
- "voinko ostaa tupakkaa välistä?"
- "no osta pois, eipä siinä kauan mene"
Eli aina sitä pääsee vähemmällä, kun hiukan yrittää itekin käyttäytyä.
Tahallinen provo on jopa yllättävän helppoa huomata ja olla provosoitumatta ja mukamas täysin huomaamatta, jollei jotain esim. äskettäin toisessa ketjussa mainittua aivan tahallista ikkunanpesua suoriteta tähystäen taaksepäin tms.
Semmoiset huolimattomuuttaan aiheutetut läheltäpiti-tilanteet vaatii ainakin jonkinlaisen huomautuksen, mutta kyllä niissäkin turha melttoominen aiheuttaa vastapuolessa sen pahoillaan olemisen sijasta vaan välittömän haistasinäpitkäv*ttu-reaktion  
idea3.gif

Meinaan vain, että kun tuosta jarrujen vilauttelusta tulee yleinen tapa, niin sehän menettää sitten vaikutustaan. Ja mikäpä olisi sen vaarallisempaa kuin, että jarruvalojen vilauttelu ei enää saa takanatulijaa hyppäämään jarrupolkimen päälle.
Eihän se ettei mene sivuun vilkuttelemaan tarkoita että pitää jarruvaloja vilkutella? Samaa mieltä kyllä olen ettei jarruvalojan polttamisessakaan ideaa ole.

Mä en yleensä tee mitään, olkoon siellä jos tykkää pakokaasuja haistella. Ellei ohitushaluja/kykyä näytä olevan niin saatan polkaista väliä lisää ja pudotan sitten nopeuden takaisin. Toiset ymmärtää yskän, toiset ei.

Minä teen siten, että jos on tyhjä tie edessä, nousen pystympään asentoon yhdellä kädellä ajaen, vilkaisen taaksepäin ja samalla heiluttelen vasemmalla kädellä sivusta notta perässäimuttaja ymmärtää mennä ohitse.

En kuitenkaan anna tietä, sillä silloin autoilija ymmärtää että samaa kaistaa saa ohittaa. Ajelen vain keskellä kaistaa tai lähempänä keskiviivaa, jotta autoilija ymmärtää vaihtaa ihan kokonaan kaistaa. Sitten kun on vaihtanut kaistaa, saatan hieman väistää lähemmäksi tien sivua, että jää välimatkaa autoon ja sen kuskiin riittävästi.

Jos on enemmän ruuhkaa tai keltaista viivaa kohdalla, niin sitten saatan jarruttaa bussipysäkille ja kiihdyttää nopeasti perään alkuperäiseen matkavauhtiin.

Helpompi niitä autoja on seurata edestäpäin kuin peileistä. Toimii samoin auton kanssa, paitsi ei jaksa hidastella bussipysäkille kun kiihdytys alkuperäiseen vauhtiin kestää aika paljon kauemmin kuin mopolla.

Joskus autolla liikenteessä ollessa alkaa lapsettamaan varsinkin jos on pinna hiukka kireällä muutenkin, niin räyhäilee itekseen suurin piirtein kaikille liikkujille...itsehän olen tietysti NIIIIN täydellinen kuski että ei mitään rajaa...
wink.gif
no onneksi tuo "räyhääminen" rajoittuu ajattelu puolelle ja eikä onneksi kestä kuin muutaman sekunnin...mutta silloin miettii että kaikki ketkä ajavat hiljempaa on pöhölöjä jotka ei osaa ajaa ja kaikki ketkä ajaa lujempaa kuin minä on hulluja kaahareita. Mopolla ajaessa onkin rennonmpaa ja vähäinenkin raivoaminen muuttuu lähinnä ihmettelyksi

Suomi on ainoa maa missä kanssaliikkuja yritetään tappaa liikenteessä. Milloin kiilaamalla jonojen välissa ajavaa motoristia, ei anneta tietä vaikka ajetaan muuta liikennettä selkeästi hitaammin ja varataan motarin vasen kaista vain koska mulla on oikeus tässä ajaa tyyliin...

Doh, kuten joku sanoi idiootteja väistellään kuten hirviä tai kuolleita kissoja, tämä pitää hyvin paikkansa
smile_org.gif

... ja varataan motarin vasen kaista vain koska mulla on oikeus tässä ajaa tyyliin...
Tästä(kin) asiasta kysäisin LP:n kantaa ja niinhän se on, että
moottoritiellä  jatkuva vasemmalla ajaminen muussa kuin
ohitustarkoituksessa on sakotettavaa touhua.
Niinpä toivoisin, että poliisi todella asiaan puuttuisi. Se olisi kovin helppoa perjantaisin, Lahden motarilla...
tai vaikka joka pvä,erityisesti aamuruuhkan aikaan.
joka hemmetin aamu näkee sellast toimintaa ko tiellä että huhheijaa,etenkin kehä 1:sen liittymän kohilla...urpoja sinkoilee yhtäkkiä ohituskaistalta suoraan kehän liittymis rampille,siinä sitte katot haavi auki kun oikeeta kaistaa ajava hemmo meinaa saada slaagin kun korolla hujahtaa yht äkkiä vasemmalta puolelta keulan ohi reunimmaiselle kaistalle!!

Autolla ajaessa palaa päreet suht usein, sillä kun ei pääse niin kovin ketterästi ketään väistelemään. Mopolla ajaessa ei ole liikenneraivosta tietoakaan, aina pääsee hidastelijoista tms ohi.

Mut dieselpakulla on tosi kiva koittaa ajaa kiihdytyskaistalla jos joku tahvo koittaa samaa kaistaa 60 lasissa ajaen puikata sinne satasta ajavien sekaan. Vittu, sen kaista on nimensä mukaisesti kiihdytystä varten. Torvi soi moisille.

Ihan hyvä kun mulla ei oo enää karjapuskuria autossa, voisin oikeesti vaikka ajaa päälle tahallani.

Ajatelkaapa nyt tilannetta, että ajatte autoa ja koko teidän rakas pesueenne istuu ja riitelee takapenkillä. Nyt joku toinen auto kiilaa teidän eteenne aiheuttaen sinun autollesi mustaa lakua ja kantikkaat renkaat. Mitä teette? Oletteko hiljaa katsoen muualle ja mietitte mielessänne.. niin jotakin.. Ja tämä kaikki teidän perheenne tai oman henkenne tähden.
Autolla olen yrittänyt opetella olemaan jarruttamatta. Tähän mennessä ei ole kolissut mutta, jos seuraavalla kerralla yrittäisi taas kovemmin niin kolahtais
thumbs-up.gif

Back