• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Via Balticaa pitkin Tsekkiin, Kroatiaan,Unkariin..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Webbis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Määränpää on itäinen Ukraina ensin, jossa kattelen, et toimiiko siellä mikään ja jos toimii, ni sitten kohti Krimin niemimaata, mutta jos ei toimi, ni sitten siirryn pikapikaa Romanian puolelle(Moldova pohjoispuolelta kiertäen), jossa olen likkunut kovastikkin ristiin ja rastiin..... Arveluttaa vaan Ukrainan kyrilliset kirjaimet
crazy.gif
Navigaattorissa on koko Puola, muttei mitään Ukrainasta...
mad.gif

Yritän ajaa Augustowin ja Bialystokin välille ekaksi yöksi. Usein olen ollut Turmot hotellissa Augustowissa yötä.....

Jos löydän teidät(suomalaiset rekkarit huomaan varmasti!), tai saan kiinni, ni ajan ohiten(huomaatte VARMASTI äänistä mikä siinä meni) ja laitan vinkun oikealle kuppilan kohdalla ja tarjoan pullakahvit kaikille !!!
033102beer_1_prv.gif

Laittakaas vielä tähän, millasia vehkeitä teillä on, et "skarppaan" vielä merkkien kanssa...
talktohand.gif
Just äsken katselin itsekin kaihoisasti Ukrainan suuntaan, josko mekin päiväseltään siellä pyrähdettäisiin? Esim. Lviv-Ternopil-Cernivci -reitin luulisi ajavan päivässä, kartan mukaan kilsoja UA:n puolella aika tarkalleen 400. Kokemusta kellään Puola-Ukraina - ja Ukraina-Romania -rajamuodollisuuksista?

Ukrainaan olis senkin takia kiva mennä ettei olis lukioaikojen venäjänopiskelu mennyt hukkaan. Kyrilliset kirjaimethan on ihan helppoja
talktohand.gif

Sotaratsuna mulla on Ktm Adventure oranssilla "huomiovärillä", eli erottuu.

Mulle passaa vaikka päästeltäisiin Puolasta Ukrainaan porukalla. Kivempi siellä on neljästään sitten kusessa olla
062802jumpie_prv.gif
Totta mooses porukalla jos vaan aikataulut ja reitti natsaa!

Ite ajelen sini-hopeisella busalla.. Tuskin mekään ihan kävelyvauhtia edetään, että saas nähdä saakko ajamalla meitit kiinni..Mutta vaihellaa vaikka numerot niin voi pistää koodia missäpäin sitä ollaan hukassa..
thumbs-up.gif

Ja mulla musta tellu-Suzuki, jossa myös äänet ns. kunnossa (Termignonit).

Alan itsekin kallistua tuohon että mennään Ukrainan kautta tuohon menosuuntaan ja tullaan lännempää takaisin. Puolan puolella kiinnostais lyhyesti katsastaa Lublinin vieressä Majdanekin keskitysleiri ja vähän ennen Ukrainan rajaa Zamosc:in keskiaikainen kaupunki..

Moro baltica tietäjät!
Bialystokista ajattelin tallinnaan ajaa päivässä, matkaa noin 800km, miltä kuullostaa?
Onko paljon viivästystä aiheuttavia paikkoja vai voiko päästellä raitti alle kymmenessä tunnissa?

En muista tarkkaan, kuinka kauan siinä menee, mutta se on ajettavissa. itse valitsen yleensä ensimmäisen Super Sea Catin, jolta pääsen lähtemään Tallinnasta noin klo 10:30 viimeistään. Sen päivän aikana olen monesti ajanut Suwalkiin(Bialystokin yläpuolella) Turmot hotelliin, jossa on varma säilytys mopolle. Augustowin ja Bialystokin väli on 146 km, et se on ihan siinä ja siinä, et ajaako kyseisen välin siinä ajassa. Itse varaisin takaisintuloon etelästä (Romanian alueelta) kolme päivää ja sinnepäin mennessä kahdessa päivässä olen ajanut Puolan ja Slovakian rajalle. Joskus olen ajanut jopa 1800km länsi Slovakiaan kahdessa PITKÄSSÄ ajopäivässä. Se on paljon kelistä kiinni, et jos on pilvistä ja ei sada, niin sitä on helppo takoa menemään aikalailla, mutta jos sataa Puolan uraisilla teillä, ni sitten se on ihan eri juttu ja PASKAJUTTU sanoisin silloin....
sad_orig.gif
Varsovassa kun kerran eksyy, ni se hidastaa aikalailla ko. päivää..... Tällä kertaa on navi hommattuna eikä mennä Varsovan kautta etelään päin, vaan Lublin/ Rzeszow kautta kohti länsi Ukrainaa.....

Ai niin, lähetin Tellukuskille mun kännynumeron privana, et häneltä löytyy mun numero. Toisillenne voitte sen jakaa ja kauniille naisille, muttei muille !!!!
biggrin.gif

Laitoin Tellukuskin numeron jo mun kännyn muistiin.
wink.gif

Edit: kohteeni on LÄNSI-Ukraina(ensin), eikä Itä-Ukraina, kuten sen virheellisesti mainitsin aikaisemmin !!!!! Mun moka, meni ilmansuunnat sekasin jo ennen matkaa...
baaa.gif

Edit: kohteeni on LÄNSI-Ukraina(ensin), eikä Itä-Ukraina, kuten sen virheellisesti mainitsin aikaisemmin !!!!! Mun moka, meni ilmansuunnat sekasin jo ennen matkaa...
baaa.gif
Kannattaakohan sun peesiin lähtee ku oot jo nyt hukassa etkä istu edes pyörän päällä vielä ;)! hehee
smile_org.gif
..

Meillä ei onneks älytön kiire ole kumpaankaan suuntaan, joten joustoa onneks tarpeen tullen löytyy..

Mutta tosiaan ajamaan ja maisemia katselemaanhan tuonne pääasiassa lähdetään, että kyllä siinä pyörän päälläkin tulee istuttua
smile_org.gif
!

juu, ei kannata
biggrin.gif
...sen takia ajelenkin yksikseen nykyään.... Ei vaan, toivottavasti nähdään matkan varrella. Missä meinasitten muuten olla seuraava yö Pärnun jälkeen???

Tellukuskille vielä, et mullakin on Termarit Ducatissa, hiilikuitua...
062802moto_prv.gif
voidaan sit vertailla soundeja
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

Ei tartte istua vielä pyörän päällä, kun olen istunut siinä jo noin 11 edellisenä mp kesälomallani Euroopassa... et persettä ei tartte enää treenata...
tounge.gif

Yhyyyy..
sad_orig.gif

Jäädään sitten Matin kans rannalle...
sad_orig.gif

Jos vaan ehdin, niin tuun moikkaan terminaalille.

Anyway, oikein mukavaa, nautinnollista ja turvallista reissua teille.  
062802moto_prv.gif

Hyvää matkaa!  
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Tuokee mulle tuliaisia..  
tounge.gif

Simbulli: Täällä toinen kohtalotoveri! Olisin itsekin lähtenyt reissuun mutta karvainen perheenlisäyksemme kotiutui pari viikkoa sitten, joten ei ollut sydäntä jättää sitä heti hoitoon noin pitkäksi aikaa. Ensi kesänä sitten!
sport05.gif

Reissu takana.
Viro-Latvia-Liettu-Puola-Ukraina-Romania-Unkari-Slovakia-
Puola-Liettua-Latvia-Viro
14 päivää, 8 maata, n.6130km, n.400 litraa bensaa n. 30:llä tankkauksella.

Muutamana päivänä satoi kun saavista kaatamalla, muuten lämmintä oli sellanen 30-40 astetta, varsinkin Romaniassa. Tulipahan ajeltua jokunen kilometri busalla ja tellulla kotarin perässä kunnon kurapätkää. Oli vuoristossa ollut niin kova sade, että vesi tuli vuorilta alas ja valui tien yli n. 15-20cm paksuisina ja usean kymmenen metrin pituisina puroina n.5 km matkalla useita kertoja. Oli golfpallon kokoista kiveä paikoitellen, pelloilta tullutta mutaa 10cm paksuisena kerroksina ja kaikkea siltä väliltä.

Ilman haavereita ja suurempia ongelmia pyörien kanssa saatiin matkaa tehdä.

3 kertaa poliisit pysäytti.Romaniassa saldona huomautus ja kerran pienimuotoinen lahjominen..Ukrainassa syynä pelkästään uteliaisuus pyöriä kohtaan.

Upeita mutkia ja vähemmän upeita suoria. Ihmiset jokapaikassa todella ystävällisiä. Etenkin Ukrainassa!

Majoitus löytyi jokaisesta maasta todella helposti vaikkakin jokapaikkaan mentiin klo 18 jälkeen = ajalla ei merkistystä tähän aikaan vuodesta.

Tiet pääosin ajettavia, huonojakin löytyi. Liikennekulttuuri hurjaa, mutta samallai ajamalla pärjää oikein hyvin. Kannattaisi suomalaisten ottaa mallia tilan annosta ja muiden autoilijoiden kunnioituksesta!!

Bensaa oli hyvin tarjolla kaikissa maissa. Useimmilla paikoilla kelpasi luottokortti, mutta käteistä hyvä olla. Ruokapaikoissa kortit olivatkin harvoin maksuvälinelistalla. Ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi!

edit. Kartta löytyypi täältä!

Reitti piirrelty googlemapsiin. Löytyy täältä
Pitää koittaa jaksaa tässä talven aikana kirjoitella jonkinnäköstä matkakertomusta..jos kerkee..
Kirjaimet kartalla kertoo yöpaikan. Poikkeuksena G-piste ;), missä oltiin 3 yötä.

Ja linkkiä kuviin löytyy täältä. Nuo on tosin otettu kännykällä ja ihan räpsimismielessä. Parempia kuvia on tulossa jahka pojat saavat kuvasa nettiin taikka mulle
smile_org.gif
!

Perskule, sullahan on paremmat kuvat kuin mulla vaikka pelkällä kännykkäkameralla otettuna..
tounge.gif

Tosin ranta-osuudesta löytyy sitten parempaa materiaalia..
033102beer_1_prv.gif
inlove.gif

Moro veljekset!

Iso harmi, ettei tavattu Pohjois-Puolassa...
wink.gif
Onneksi selvisitte kotiin ilman pahempia juttuja...
062802jumpie_prv.gif

Mulla tuli 7800km kolmessa viikossa ja kahdessa päivässä ja porräsin pääosin Transylvaiassa ja kävin kaksi kertaa Ukrainan puolella.

Mulle ei sattunut pahempaa, mutta itä_Slovakiassa keskellä peltoaukeaa hyppäs auto VASEMMALTA (stop-merkin takaa!!!) päätielle eteeni(tai ylittäen päätietä, jota ajoin)sillä seurauksella, että oli pakko vetää etujarrut tiukoille 110 vauhdista ja onneks jäi vielä n.5 metriä auton ja mun väliin rakoa. Siis tuli stop merkin takaa vasemmalta eteeni ja tuskin näki edes mua.....
mad.gif
Tästä huolimatta näki taaskin Puolassa eniten kusipäitä liikenteessä, kuten aina.
crazy.gif

Kiersin Varsovan itäkautta, elikkä matkaa tuli ehkä 30 km lisää, mutta ajassa oli sama,kun olis seissyt Varsovan ruuhkissa... Kannattaa kiertää !!!!!!
062802jumpie_prv.gif

Liian kuumaa oli kaikenkaikkiaan tänä kesänä siellä ja ukkosta oli ilmassa aikalailla tehden ajamisesta vieläkin hiostavamman. 4 kertaa oli sellaset ukkoset, ettei suomessa koskaan ole sellasia ollut..... Kaikenkaikkiaan yksi kokemus taas lisää....Sille
033102beer_1_prv.gif

Ajelin viime sunnuntaina 50km bialystokin alapuolelta tallinnaan, 15.30 tallinkin laivaan ja 17.45 helsingissä oli laiva. Ajoin siitä vielä reilu 400km kotiin kellon ollessa 22.30.
Viideltä aamulla lähdin ajelemaan, aluksi oli 20 km hiekkatietä ja pilkkopimeää.
1300 km tuli matkaa jäykkäperäharrikalla, perse ei puutunut, olemus kylläkin.
Ihan vaihtelevaa on tuo via baltica tie, kiva ajella.

Hieman sivuun aiheesta, mutta Via Balticalla kuitenkin.

Syksy etenee ja pakko jossain vaiheessa vaihtaa kulkuneuvo nelipyöräiseksi. Alustavasti suunnitteilla autoreissu Saksan suuntaan, reitti ehkä ekaa kertaa Baltian läpi.

Kertokaa kokeneemmat Via Baltican-reissaajat:

Kuinka pitkälle ehtii yhden päivän aikana kotilolla kohtuullisen mukavasti ajaa, kun lähtee aamulla Tallinnasta?

Tarkoitus on ajaa reipas siirtymäajo, mutta ei kuitenkaan ihan tukka putkella läpi paahtaen. Suuntana on Pohjois- ja Keski-Saksa. Mikähän aika siirtymälle kannattaisi varata?

Kun menet aikaisella aamulautalla yli Tallinnaan, niin Puolaan ennätät majoittumaan illaksi jos ei mitään ihmeempää satu matkalla.

On sitten kyllä pätkä ajaa.....

Kävin viikonloppuna Riikassa prätkällä ja hoh-hoijaa että taas tuli mieleen miten joku jaksaa hinkata tätä kautta Euroopan puolelle...on todella BOORING..ja mä en käyny kuin Riikassa..

Back