• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vetomiähen aivotoiminta!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Keppigee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Kysäisepä taitavilta timpureilta, että ovatko he koskaan lyöneet vasaralla sormeensa. Kysy Mika Kalliolta, että onko hän koskaan kaatunut moottoripyörällä. Kysy keneltä tahansa, joka kävelee, että oletko joskus kaatunut.

Kun ihminen lähtee opettelemaan uusia taitoja tai hakee rajojaan jossain taidossa, niin virheet ovat väistämättömiä.

Ei Staga, sinä et ole moottoripyöräilymestari, jolta tullaan silmät kirkkaina ja ääni väristen hakemaan hyväksyntää.
Ovat lyöneet mutta kyllä aikamoisena häpeänä pitävät eivätkä asiasta juuri huutele... ja on Kalliokin kaatanut mutta tuskin homasta ylpeilee vai mitä luulet?

Kaatumiset, sormeenlyönnit, metsäänajot sun muut ON amatöörien hommia (mikäli ei teknistä vikaa tai toista osapuolta edesauttamassa onnettomuuden syntyä), jos ajaa osaa niin kyllä sen mopon silloin pitäisi pysyä pystyssä varsinkin yleisillä teillä liikuttaessa.
Jos ei pysy niin karkea moka on tullut tehtyä, omat kyvyt pitäisi laittaa puntariin ja vakavasti miettiä olisiko ompelu sittenkin se itselle sopivampi harrastus joa ei pää kestä moottoripyörällä ajoa.

Jaa onpa sukulainen tehny noita timpurin töitä noin 25vuotta ja silti joskus tulee isku sormee. Eihän tätä mopoilua opi sitte koskaa. No jospa sitä taas lähtis ottaa yhen riskin lisää ja baanalle->
062802moto_prv.gif
(nii riskin siinä tekee se että eipä ole vilkkuja
kaboom.gif
) Jos matkalta vaikka löytäs uudet.
sport05.gif

Ps. Nii ja kaatumiset amatöörien hommaa? Moto gp:ssä sitten on aikapaljon amatöörejä kuten myös muissa luokissa. Mä oon aina pitäny niitä ammattilaisina
lookaround_orig.gif

Kysäisepä taitavilta timpureilta, että ovatko he koskaan lyöneet vasaralla sormeensa. Kysy Mika Kalliolta, että onko hän koskaan kaatunut moottoripyörällä. Kysy keneltä tahansa, joka kävelee, että oletko joskus kaatunut.

Kun ihminen lähtee opettelemaan uusia taitoja tai hakee rajojaan jossain taidossa, niin virheet ovat väistämättömiä.

Ei Staga, sinä et ole moottoripyöräilymestari, jolta tullaan silmät kirkkaina ja ääni väristen hakemaan hyväksyntää.
Ovat lyöneet mutta kyllä aikamoisena häpeänä pitävät eivätkä asiasta juuri huutele... ja on Kalliokin kaatanut mutta tuskin homasta ylpeilee vai mitä luulet?

Kaatumiset, sormeenlyönnit, metsäänajot sun muut ON amatöörien hommia (mikäli ei teknistä vikaa tai toista osapuolta edesauttamassa onnettomuuden syntyä), jos ajaa osaa niin kyllä sen mopon silloin pitäisi pysyä pystyssä varsinkin yleisillä teillä liikuttaessa.
Jos ei pysy niin karkea moka on tullut tehtyä, omat kyvyt pitäisi laittaa puntariin ja vakavasti miettiä olisiko ompelu sittenkin se itselle sopivampi harrastus joa ei pää kestä moottoripyörällä ajoa.
No täällä se ammattilainen huutelee. Muistaakseni viime vuoona moto gp viikonloppuna kaaduttiin keskimäärin noin 40 kertaa, että sellaista on ammattilaisuus ja ajaminen äärirajoilla.
Mitä tulee ylpeyteen, niin sehän on sinun tulkintasi. Tosin itse asiassa joistain lipoista olen hyvinkin ylpeä enkä oikeastaan yhtäänkään häpeä. Sellaista se on kun koettaa parantaa ja parantaa
wink.gif

Jaa että kaatumiset kuuluu harrastukseen?
biggrin.gif

No siitä vaan, ite koitan ennemmin kaikin keinon pysyä ennemmin pystyssä.
withstupid.gif

Jaa että kaatumiset kuuluu harrastukseen?  
biggrin.gif

No siitä vaan, ite koitan ennemmin kaikin keinon pysyä ennemmin pystyssä.  
withstupid.gif
Moottoripyöräilyä voi harrastaa niin monella tasolla. Ajella iltaauringossa kauniin naisen kanssa rannalle kuhertelemaan tai vetää metsätietä hikipäässä äärirajoilla ja kaikkea siltä väliltä. Toisiin ei odotetusti kaatumiset kuulu toisissa niitä tulee väistämättä. Kukaan lie halua tahalleen kaatua.

Kyllä se ammattilainen tai kovan luokan tai jonkun toisen luokan harrastaja on kuitenkin parus jamppaa useammin kaatunut ajaa mitä lajia tahansa.
Totuus kun kuitenkin on karu: äärirajoilla marginaalit pienenee. Ja on olemassa toinenkin totuus, kun olet usein äärirajoilla vauhtisi myös nopenee. Harjoittelu se on joka mestarin tekee. Kovaa oppii ajamaan ajamalla kovaa. Oikotietä siihen onneen ei ole. Edelleenkään en ole sitä mieltä että kadulla kannattaa joka paikassa marginaaleja vetää kovin pieneksi.

Heh... itse ajoin ton 1700km ja aikaa meni 19h sisältäen kahvittelua ja turinaa vähän joka välissä ja kessujakin tuli polteltua aika ahkeraan.
Toisaalta kun kotiin tulin niin piti vielä viimeisellä tankkauksella turista puoli tuntia ja kotona katsoa telkkua kun ei tossa ajassa tosiaan vielä niin väsy tule.
Toki toisia voi väsyttää jo kahden tunnin valvominen, erilaisia ihmisiä
smile_org.gif
Totuus on kuitenkin ihmisen fysiikasta ja kemiasta, että kun ajat 19 tuntia olet hidastunut joka tasolla, niin fyysisesti kuin henkisesti. Reaktioajat pitenee tajunnan tasolla, mutta myös fyysisella tasolla toiminta ei ole niin nopeaa. Tuskinpa sinäkään mikään luonnon oikku olet. Vasymyksen tunne ei juurikaan vaikuta, kuin keskittymisen herpaantumiseen johonkin muuhun silloin kun sitä ilmenee ja aivan varma on, että sitä sinullakin päivän mittaan ilmenee. Todellinen ihme mies olet jos jaksat keskittyä 19 tuntia putkeen. Olet meinaan maailmassa ainoa joka siihen pystyy, muut tulevat hyvin kaukana perässäsi. Ei siinä mitään itse tuntemus ja realismi on hyväksi moottoripyöräilyssä joka tasolla
bowdown.gif

.....olisiko ompelu sittenkin se itselle sopivampi harrastus joa ei pää kestä moottoripyörällä ajoa.
Eniten minua pelottaa se, että pää käy niin ahtaaksi, etten ymmärrä ja suvaitse toisten ihmisten erilaisuutta. Olen kokeillut customilla ajamista ja mielestäni se muistutti etäisesti nautittavaa moottoripyöräilyä. Olihan sillä kiva postailla keskustassa, mutta ajo-ominaisuudet maantiellä olivat onnettomat. Ymmärrän mainiosti, että custom-ihmiset eivät juuri aja mainittavia ylinopeuksia maanteillä.

Vaikka en pidä hiljaisesta cruisailusta, nopeusrajoitusten mukaan junnaamisesta, tai custompyöristä, en silti kritisoi niitä harrastavia ihmisiä. Pystyn kyllä ymmärtämään niiden viehätyksen ja ymmärrän sen, että sinäkin, Staga, olet erilainen kuin minä, mutta hyväksyn sinut ja harrastuksesi. Nostan sinulle kättä, jos kohdataan liikenteessä ja toivon sinulle hyviä kilometrejä ja antoisaa harrastamista.

Samankaltaista ymmärrystä toivoisin tämänkin palstan jeesustelijoilta. Tuomitkaa minut vasta sitten, kun olen vahingoittanut toista ihmistä.

No täällä se ammattilainen huutelee. Muistaakseni viime vuoona moto gp viikonloppuna kaaduttiin keskimäärin noin 40 kertaa, että sellaista on ammattilaisuus ja ajaminen äärirajoilla.
Mitä tulee ylpeyteen, niin sehän on sinun tulkintasi. Tosin itse asiassa joistain lipoista olen hyvinkin ylpeä enkä oikeastaan yhtäänkään häpeä. Sellaista se on kun koettaa parantaa ja parantaa
wink.gif
Sehän on tunnettu tosiasia, että pelkurit eivät koskaan kaadu prätkällä. Radalla tulee joskus meille harrastelijoille kaatoja puhumattakaan MotoGP:ssä ja WSBK:ssa ajavista kilpakuskeista. Itse en ole onneksi kaatunut kuin enimmillään 110 km/h nopeudesta radalla kun eturengas lähti alta. Ei käynyt kuinkaan kun oli nahat päällä. Prätkähän tietysti kärsi noissa lipoissa suurempia vahinkoja, mutta omalla rahalla - en siis vakuutuksella - laitoin sen kuntoon, vaikka kyseessä oli kilvellinen prätkä. Olen myös kaatunut lukemattomia kertoja enskalla metsässä, mutta aina olen kaivanut prätkän ylös maasta ja ostanut rikki menneiden osien (polkimia, katemuoveja, jäähdyttimen kennoja, paisuntasäiliöitä yms.) tilalle uudet. "Smakar det, så kostar det" sanoi ruotsalainen. Sellainen, joka ei ole koskaan kaatanut prätkää, ei ole oikea prätkäkuski (paikallaan ja hiljaisessa vauhdissa kaatoja ei tietenkään oteta huomioon). Ja rautaperseajot ovat kermaperseiden touhua.

Mistä vitusta tässä nyt puhutaan? Moottoriurheilusta?? En minä URHEILE tuolla tienpäällä, enkä muuallakaan.

Totuus on kuitenkin ihmisen fysiikasta ja kemiasta, että kun ajat 19 tuntia olet hidastunut joka tasolla, niin fyysisesti kuin henkisesti. Reaktioajat pitenee tajunnan tasolla, mutta myös fyysisella tasolla toiminta ei ole niin nopeaa. Tuskinpa sinäkään mikään luonnon oikku olet. Vasymyksen tunne ei juurikaan vaikuta, kuin keskittymisen herpaantumiseen johonkin muuhun silloin kun sitä ilmenee ja aivan varma on, että sitä sinullakin päivän mittaan ilmenee. Todellinen ihme mies olet jos jaksat keskittyä 19 tuntia putkeen. Olet meinaan maailmassa ainoa joka siihen pystyy, muut tulevat hyvin kaukana perässäsi. Ei siinä mitään itse tuntemus ja realismi on hyväksi moottoripyöräilyssä joka tasolla
bowdown.gif
Ja juuri tuosta syystähän pitkään ajava tutkii ensin itselleen tyypillisimmät 10 virhettä ja seuraa ajaessaan etenkin noiden virheiden toistumista. Tihenevä virheväli on selkeä väsymisen merkki, tuntuipa väsyneeltä tai ei.

Helppoa kuin heinänteko. Ei tosin toimi täydellisillä kuljettajilla jotka eivät tee virheitä.

Nukahtamisen tuolla estää varmasti, mutta koska vireystilan tarkkailu perustuu tapahtuvien virheiden havainnointiin, niin sitä en voi tietää kuinka vaarallinen itselleni ja muille olen juuri silloin kun taukoon pakottavat virheet ovat täyttymässä?

Niitäpä vaa nyt melkein väkisin tulee. Jos ajaa äärirajoilla niin ei siinä isoa virhettä tarvita tai aina ei edes virhettä. Sinänsä kyllähän ne kuuluu tähän lajiin
lookaround_orig.gif
Missäs radalla Poko ajelee kun kerran äärirajoilla mennään ?
En oo sanonu että minä ajasin? Tossa vaa joku mainitsi että yrittää pysyä pystyssä eikä kaatua nii sanoin että usein sitä kaatuu kun äärirajoilla ajaa.
nixweiss.gif
Ite en oo kaatunu kun en oo ajanu tarpeeks kovaa ja se muute hävettää!
blush.gif

Ja juuri tuosta syystähän pitkään ajava tutkii ensin itselleen tyypillisimmät 10 virhettä ja seuraa ajaessaan etenkin noiden virheiden toistumista. Tihenevä virheväli on selkeä väsymisen merkki, tuntuipa väsyneeltä tai ei.

Helppoa kuin heinänteko. Ei tosin toimi täydellisillä kuljettajilla jotka eivät tee virheitä.
Myös kovaa ajava voi oppia välttämään vaaran paikat. Jo autokoulussa opetetaan missä kannattaa varoa, mutta myös itse voi ja kannattaa/pitää kehittää itseään. Seuraamalla liikenettä, itseään paikkoja joissa ajaa ja oppimalla siitä mitä näkee, myöskin silloin kun ei itse aja. Väärä aika ja paikka on helposti ristin merkki pään päällä.

Edelleen olen sitä mieltä että omien kantimien rajoille kannattaa mennä vain radalla. Tai paikassa jossa siitä ei aiheudu muille vaaraa ja vahingon sattuessa on auttajia paikalla.

Helppoa kuin heinän teko. Ei tosin toimi täydellisillä kuljettajilla jotka eivät tee virheitä.

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Back