Itse näen ylävartalon käytön hyvinkin tärkeäksi, juuri kuten jaket neuvoi. Itse kullekin (ainakin minulle) tulee mutkateillä tilanteita, joissa kurvi jostain syystä tulee silmille odotettua tiukemmin. Ulkokaarteen puoleisesta kahvasta vedettäessä moppe kallistuu ja ukko ei, ja tilanne saattaapi käydä uhkaavaksi.mielestäni tehokas keino esim mutkissa kiristykseen on ylävartalon siirto sisämutkaan samanaikaisesti kun vastaohjaa, se pelkkä siirto antaa jo hyvin vetoa ulompaan tankoon ja työntöä sisätankoon. lisäksi se poistaa hartialukko fiiliksen jos yrittää täysin pystystä vain ohjata ja kiristää mutkaa. lisäksi pyörä kääntyy paremmin kun kuski on sisällä. se vaan kääntyy paremmin, verrattuna siihen että tököttää pystyssä.
lisäksi sisäkallistuksen hakeminen vartalolla ei välttämättä tarkoita sitä että se ylävartalo mihinkään roikkuisi pyörän keskilinjalta, vaan se on ajatusmalli, että kallista! monestihan näytetään opetettavan vastaohjausta siten, että pyörä ohjataan jonkun keilan ohitse keikauttaen vastaohjauksella, mutta kuski notkuu siellä päällä löysänä ja itse asiassa ylittää kohteen. se toimii kaivonkanteen ja keilaan hitaassa vauhdissa, mutta jos pitäisi väistää rekkaa tai hirveä, tai kiristää 'oikeata' mutkaa, niin se ei toimi. Kuski ei saa jäädä pystyyn löysänä, vaan mennä pyörän kallistuksen mukaan.
sitä voi ajaa laajalla kentällä eräänlaista slalomia. heittelet pyörää puolelta toiselle vastaohjauksella, mutta tee riittävän suurta heittoa, esim 3-5m laidasta laitaan.
Asiasta yhtään tietämättä voisin kuvitella, että osa tieltä suistumisista johtuu tällaisesta yllätyksestä ja siitä, ettei siihen ole reagoitu oikein. Ei varmaankaan kaikissa tapauksissa kallistusvarat ole oikeasti loppuneet.
Jos treenailee arkiajon lomassa työntöohjausta niin, että työntö tapahtuu koko ylävartalolla (viesteissä oli hyviä kuvauksia) niin tosipaikassa on reagointi varmastikin automaattisempaa. Tavallista ei-ratapyörääkin saa runtata aika perkeleesti ennenkuin keskituki tai jalkatappi nostaa takasen ilmaan, jos otteet on alusta alkaen niin, että kaikki kallistetaan ennen ulosajoa.
Editointina lisään vielä oikeaan katseen käyttöön totuttelun. Hellepäivinä taajama-ajossa se on erityisen haastavaa...
Let's be careful out there
Iku