• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vastaohjaus eli työntöohjaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FJ20
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Karkov sanoi:
Eissaat... eikös tän topikin pitänyt antaa olla rauhassa ja vaipua hiljaisuuteen? :D

Mä oon kovasti odottanut että satatuhatta lukukertaa menee puhki.

Sitten voidaan siirtyä työntöohjauksesta veto-ohjaukseen. Taisin jo vuosi sitten ehdottaa stongan vaihtoa suitsiin.

Tämä tekniikka toimii todistetusti niin radalla kuin customcruisailussa.

image.jpg

wanico sanoi:
Sitten voidaan siirtyä työntöohjauksesta veto-ohjaukseen. Taisin jo vuosi sitten ehdottaa stongan vaihtoa suitsiin.

Veto-ohjaus on hyvinkin tuttua supermotolla ja enskalla pyörän keveyden ja pystyn ajoasennon takia, ajotekniikka on ihan erilainen kun katupyörillä vaikka samat fysiikan lait on siinäkin voimassa.

Ei ole kameraa, mutta innostuin tuossa viikko sitten testailemaan tätä lisää. Mallusjoentie/Hautjärventie lienee tuttu pätkä monelle. 70km/h onnistuu melko lailla leppoisasti, poislukien ne pari tiukempaa sokkomutkaa, niihin loppuu palleista koko kesken.
-01 Mille pyöränä.
Tuo on oikeastaan aika mielenkiintoista hommaa. Tiukempiin käännöksiin saa kyllä hakea aika näyttäviä painonsiirtoja ja pistää ennakoimaan ajolinjoja melko lailla. Jalkakaasu olisi pop :)
Olen edelleen sitä mieltä että se poikittainen tanko siinä kuljettajan edessä on pääasiallinen suunnan määritysinstrumentti, mutta täytyy myöntää että olen vähän yllättynyt kuinka paljon pelkällä kropalla saa tehtyä. Toki, olen 190cm, vajaa 100kg karjalaisen ojankaivajarodun edustaja, joten yläkropalla on mittaa normaalin kaksimetrisen verran. Kun on painoa siirrettäväksi, on painonsiirto helpompaa.
Foorumin satunnainen saivartelumentaliteetti tuntien, ei ohjauslaakerista en sentään luovu.
Jatketaan harjoituksia.

30 sivua keskustelua moottoripyörän ohjaamisesta tankoa kääntämällä. WTF? Mite jengi on edes hengissä? :D

Hyvä näistä on keskustella jos tän avulla päästäisiin alle 10 moottoripyörällä ajettuun kuolemaan tänä vuonna, ei tunnu kaikki tietävän miten mopoa ohjastetaan:p

Re: Vastaohjaus eli työntöohjaus

Autokoulussa pyöräkorttia ajaessa asia selitettiin ainakin mulle hyvin kattavasti, mutta silti kaikki kurssilla olleet eivät sitä meinanneet hiffata edes käsittelyradalla vaikka se lähes kädestä pitäen opetettiin.

Pojalle kun ajatin opetusluvilla kortin niin hän tajusi vastaohjauksen vasta kun mentiin käsittelyradalle ja harjoittelemaan nopeita väistöjä ja pujottelua. Siinä vaiheessa kuului kypäräpuhelimesta iloinen ääni että nyt mä tajuun sen vastaohjaus tarkoittaa. Toki osasi pujotella keppejä aikaisemminkin ja ajaminen oli jo selkäytimessä, termi vastaohjaus ja sen yhdistäminen ajamiseen piti päästä toteamaan radalla.

Kirjoittamaan oppii kirjoittamalla, ei lukemalla miten se tehdään.

Koheltaja sanoi:
Pojalle kun ajatin opetusluvilla kortin niin hän tajusi vastaohjauksen vasta kun mentiin käsittelyradalle ja harjoittelemaan nopeita väistöjä ja pujottelua. Siinä vaiheessa kuului kypäräpuhelimesta iloinen ääni että nyt mä tajuun sen vastaohjaus tarkoittaa. Toki osasi pujotella keppejä aikaisemminkin ja ajaminen oli jo selkäytimessä, termi vastaohjaus ja sen yhdistäminen ajamiseen piti päästä toteamaan radalla.

Kirjoittamaan oppii kirjoittamalla, ei lukemalla miten se tehdään.

Tuota juuri tarkoitin, itsellä oli jo mopoajoista pyörän hallinta kohtuullisella tasolla, eikä pujottelut tms. tuottaneet mitään ongelmia. Vastaohjauksella olisi varmaan menty, vaikka en olisi sitä tietoisesti tehnytkään. Mutta samaan aikaan korttia oli ajamassa muutama kaveri, joilla ei tuota mopotaustaa ollut ja olivat A-korttia ajamassa suoraan polkupyörän jälkeen. Näillä kavereilla meni huomattavan monta kertaa, ennen kuin tarpeeksi tiukkaa mutkaa pystyivät väistötesteissä tekemään. Toinen vaihtoehto oli, että mutkat onnistui, mutta vauhti tippui testissä lähelle nollaa. Näillä kavereilla tuo valaistuminen tapahtui juuri tuolla käsittelyradalla lopulta useampien epäonnistuneiden yritysten jälkeen.

JeTi sanoi:
30 sivua keskustelua moottoripyörän ohjaamisesta tankoa kääntämällä. WTF? Mite jengi on edes hengissä? :D

Samaa mieltä. Korjataan kuitenkin, TANKOA TYÖNTÄMÄLLÄ.
Aikoinaan kun kuulin tästä ihmeellisestä ohjaustavasta, ja kokeilin, meni tasan tarkkaan muutama sekunti tämän asian tajuamiseen. Ja olen siitä lähtien käyttänyt tätä metodia. Ja hyväksi havainnut.

Jotka haluavat tästä vääntää ikuisuuden....... ei siinä mitään. Kyllä maailmaan mielipiteitä mahtuu.
Minä en jaksa enää seurata.... :boring:

samu30 sanoi:
Samaa mieltä. Korjataan kuitenkin, TANKOA TYÖNTÄMÄLLÄ.
Kuten vetomiehet tietävät, kääntyy se vetämälläkin. Se on myös huomattavasti helpompaa silloin, jos joutuu ilmanvastuksen vuoksi roikkumaan tangossa kuin köysiradan kahvassa ja avokypärä haukkoo ilmaa jossain 20 cm päässä takana.
Ja joo tiedän: tangossa ei saa roikkua vaan pitää puristaa perseellä. Joskus vain voimavektorit ovat sen suuruisia ja sen suuntaisia, ettei vaihtoehtoja ole.

vetomies sanoi:
Kuten vetomiehet tietävät, kääntyy se vetämälläkin. Se on myös huomattavasti helpompaa silloin, jos joutuu ilmanvastuksen vuoksi roikkumaan tangossa kuin köysiradan kahvassa ja avokypärä haukkoo ilmaa jossain 20 cm päässä takana.
Tää oli kyllä päivän piristys :thumbup:

Karkov sanoi:
Eissaat... eikös tän topikin pitänyt antaa olla rauhassa ja vaipua hiljaisuuteen? :D

wanico sanoi:
Mä oon kovasti odottanut että satatuhatta lukukertaa menee puhki.

Tämä tekniikka toimii todistetusti niin radalla kuin customcruisailussa.

katso liitettä 7262

Reilut 99 tonnia jo täynnä. Kyl tää kohta on legenda. Itse luin ekaa kertaa.:bye:

Koheltaja sanoi:
Älä valehtele. Ei näin huonoa tarinaa jaksa kukaan lukea 30 sivua ohittamatta yhtää viestiä:D

No enhän mä hullu oo. Tarkennettuna avasin tämän keskustelun ekaa kertaa viimeisestä viestistä, ja luin muutaman viimeisen sivun viestin. Kohtahan se satadonaa on varmaan täynnä. Sinällään itsestäänselvyyksistä lukeminen tai niistä väitteleminen ei kuulu tapoihini.:orgmp:

Dodihn:D, taas on vettä virrannut... ties missä :D.

Mut joo....

Vedetään nyt hätäsesti hieman yhteen.

"Kaekellaeesta pittee olla"..... totesi vanha isäntäkin,
eikä ollut ollenkaan väärässä.

Kaiken "reuhaamisen ja provoilun" taustalla on se pohjaton vitutus
sen suhteen, että asiat ja siitä johdettu "absoluuttinen totuus aina ja joka paikassa"
muodostetaan ihan tolkuttoman yksisilmäisesti oksanreiästä kurkkimalla :;):.

Se "pohjaton vitutus" johtuu myös siitä, että aivan uskomattoman
monipuolinen ja moniulotteinen..... kaksipyöräisellä liikkumisen kauneus....
halutaan väen väkisin "mitata ja normittaa" ropelihatut päässä vain
pieneen osaan kokonaisuutta.... ja millä henkseleillä ja missä ?

Tähän antaa hyvää perspektiiviä se kylmä tosiasia tälläkin foorumilla, että
niin asialliset, kokeneet kouluttajat, kuin itselleen "uusia asioita" estottomasti ja ennakkoluulottomasti
kokeilevatkin...... antavat "Jeesuksien absoluuttisiin totuuksiin" hieman uutta perspektiiviä
ihan objektiivisesti, omista erilaisista lähtökohdistaan.

Pannaan nyt vielä isoilla kirjaimilla kertaalleen:

VASTAOHJAAMINEN ON VÄLTTÄMÄTÖN ELEMENTTI JA TAITO KAKSIPYÖRÄISELLÄ
LIIKKUMISESSA.........

Mutta tolkuttoman määrän kilometrejä voi ajella ilman minkäänlaisia ongelmia
erilaisissa tilanteisssa ja ympäristöissä "muita hallintaelementtejä yhdistelemällä".

Jos tuo on toisille kestämätön asia ja paikka....

Ei muuta kuin hyvää loppuelämää valitulla tiellä....
sillä nimittäin tulee kiviä riittämään :;):.

NOx sanoi:
... Lähtökohtaisesti vastaohjauksen osaa jokainen, joka kykenee ylipäätään moottoripyörällä ajamaan... Vastaohjausta pitää harjoitella hätätilanteita ajatellen, että se tulee niissä selkärangasta siinä tapauksessa, että väistöstä/ajolinjan muutoksesta on hyötyä...

Näihin kahteen NOx: in ansiokkaasta kommentista poimimaani juttuun tän vois hyvin taputella loppuun.

1# Kuka yleensäkin kestää mp: llä pystyssä käyttää vasta/työntö-ohjausta

2# Ennalta arvaamattomissa tilanteissa asian normitilanteessa osaavakin voi mennä vipuun

---> selkäytimeen pitää saada se, että mp kääntyy kallistuksen suuntaan ja tehokkain tapa kallistaa on ohjata aluksi vastakkaiseen suuntaan. Loppu on kiinni siitä haluatko tiukentaa kaartosädettä vai loiventaa.

Joku ilometri takana voin tunnustaa et silmille tuleva, jyrkkenevä kurvi, aiheuttaa ihan turhan jk: n kun ei vaan ole ytimessä et kallista nyt uuno lisää äläkä vaan katsele sitä komeeta mäntyä siinä ulkokurvissa. Paljon helpompaa olis jos ei ikään ois nelipyöräistä ajanut.

siki sanoi:
No enhän mä hullu oo. Tarkennettuna avasin tämän keskustelun ekaa kertaa viimeisestä viestistä, ja luin muutaman viimeisen sivun viestin. Kohtahan se satadonaa on varmaan täynnä. Sinällään itsestäänselvyyksistä lukeminen tai niistä väitteleminen ei kuulu tapoihini.:orgmp:

Samaa mieltä, mutta viihdyttävä tää topicci on ollut... Hopefully it lives forever:D

1# itse luulin samaa, että eihän pysy pystyssä jos ei osaa, mutta sitten annoin sukulaistytön ajaa skootterilla niin että istuin takana ja varmistan sieltä. hän pysyi pystyssä ja ajoi hyvin suoraan mutta meinasi kääntyä aina väärään suuntaan koska käänsi kuten autoa. Polkupyörä ajo onnistui kuitenkin. En itsekkään uskonut ennenkuin koin sen kyydissä istuen.

Useimmilla aloittelijoilla se vastaohjauksen ymmärtämättömyys tuntuu esiintyvän kallistuspelkona ja siten että kääntösäde vauhdissa on valtava. Omalla kohdalla oli juuri noin eli tuntui, ettei pyörää saanut vain taipumaan kunnolla alussa ja kyse oli vain siitä, ettei se vastaohjaus ja kallistus seurauksena lähtenyt selkäytimestä. Oikeastaan edes ajokoulussa tuo ei ollut ongelma, mutta omalla pyörällä mutkapätkällä hyvin nopeasti kävi selväksi, ettei homma ollut oikein hanskassa...

Back