• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Varustevinkkejä mahdolliselle aloittelijalle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pejuko
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
pejuko sanoi:
Onko sulla kaupunkiajoon sellaiset ohuet hanskat vai millä menet? Ja tosiaan nilkkureissa olen katsonut sellaisia, jotka menevät reippaasti nilkan ylitse, en lenkkari- tai tennaripituisilla halua lähteä edes kokeilemaan.

Varrettomat nahkahanskat kovilla rystyssuojilla. Sormitaipeissa tekstiiliä + muualta reiítettyä nahkaa niin ilma kiertää, pidemmillä matkoilla kovissa vauhdeissa ajoviima alkaa tosin tuntua sormien välissä vähän ikävältä.

Yks vinkki sitten että tässä viikon sisällä alkaa varmaan pikkuiljaa näkymään ajokamamarkkinoilla -40%...-60% alennuksia kuluvan kesän varastosta. Kannattaa olla nopea että kokoja löytyy.

AVJ sanoi:
Käy tsekkaamassa XL-Moton verkkokauppa, siellä on alennuksetkin nyt.
Tuo xlmoto on jännä paikka. Mainostaa olevansa suomalainen ja sieltä saakin suomen kielellä palvelua. Tavara tulee kuitenkin ulkomailta. Se ei sinänsä haittaa, mutta jos palautat niin joudut maksamaan kympin ja kestää yli kuukauden ennen kuin rahat on takaisin tilillä. Varastokäsittely on palautuksille tosi hidas. Kannattaa vain ottaa huomioon jos aikoo tilailla "vähän koemielessä".

Pete2 sanoi:
Tuo xlmoto on jännä paikka. Mainostaa olevansa suomalainen ja sieltä saakin suomen kielellä palvelua. Tavara tulee kuitenkin ulkomailta. Se ei sinänsä haittaa, mutta jos palautat niin joudut maksamaan kympin ja kestää yli kuukauden ennen kuin rahat on takaisin tilillä. Varastokäsittely on palautuksille tosi hidas. Kannattaa vain ottaa huomioon jos aikoo tilailla "vähän koemielessä".

Tosin jos ostaa kortilla ja rahojen tulo kestää noin kauan, niin siinä voi sitten laittaa korttiyhtiön asialle karhuamaan ne takaisin. Yleensä siinä vaiheessa alkaa tapahtua, jos myyjä on hidas.

Veikkaan, että tilaan kamat sitten Saksan Amazonista. Sieltä tulee tavarat alle viikossa ja palautukset toimivat nopeasti. Samoin takuujutut hoidettu moitteetta ja hyvitetty aina, jos ovat lähetyksessä jotain mokanneet selvällä rahalla.

Mulla on sekä nilkkurit että saappaat, saappaat on nopeampi pukea mutta epämukavammat kävellä jos vaikka kaupungilla dallaa pidemmälle. Saappaita kuitenkin käytän 90%.
Nahkapuvun ostin joskus käytettynä ihan kokeeksi ja hyvin on palvellut ainakin viisi vuotta mutta kohta joutaa eläkkeelle. Tänä vuonna sijoitin sadepukuun jonka voi kääräistä nahkapuvun päälle kun sataa tai ihan muuten vaan lisäksi tuulen suojaksi kun syssyllä alkaa palelemaan.
Seuraavaa nahka-asua hommatessa kiinnitän ainakin huomiota siihen että kaulukset on korkeammat, kai sellaisia on? Yleensä näissä takeissa on naurettavat kaulukset ja kaulasta puhaltaa viima sisään vaikka olis minkälaiset kaulurit ja 10 kpl putkihuivia kaulassa. Toinen juttu uutta nahkaasua hommatessa on se että mitä vähemmän on kangasta tai sitä rei`itettyä nahkaa lisätty niin sen parempi koska yleensä suomen kesässä ongelma ei ole kuumuus vaan kylmyys joskin tämä kesä on poikkeus. Siksi mahd pitkälti ihan silkkaa nahkaa... ja niinkuin joku aikaisemmin mainitsi niin pitkällä selkäosalla... sitten kun tälläinen rotsi löytyy niin vaihdan.

Tuoreena aloittelijana jotain kommentteja. Ostin siis ekan oman pyörän elokuussa viime vuonna ja ehdin ajaa lokakuun lopulle, minimi taisi olla +5. Pyörää ostaessa Motormanilla jaksoivat hyvin neuvoa vaateasioissa ja se ostos on edelleen ok. Keskihintainen Sweepin tekstiilipaketti (Challenger), jossa irrotettava vuori ja tuo takki tuntuu edelleen mukavalta päällä. Joulukuussa ostin Halvarssonsin nahkatakin, kun oli alessa. Keväällä näillä taas pärjäsi, mutta kun tuli nämä +30-kelit, tilanne muuttui. Hanskoja on nyt neljät erilaiset ja tänäänkin ajoin viidensillä, vanhoilla hyvin ohuilla nahkahanskoilla, jotka siis ei varsinaiset ajohanskat. Saappaat jäi odottamaan syksyä, ostin ajonilkkurit, siis sellaiset saappaita lyhyemmät, joissa oikeat suojat. Housut on edelleen ohuet kangashousut, joissa jonkinlaiset suojat, siinä ja siinä, onko riittävän ilmavat. Shortseihin en ole uskaltanut siirtyä, vaikka etelässä ajan vaimo takapenkillä skootterilla ihan ongelmitta niillä. Kevlar-farkkuja olen katsellut, mutta täällä ei ole kaupassa koekappaleita ja kokeilematta en ole ostanut.
Mutta se takki. Sweepin takki on mielestäni ihan hyvä, mutta näillä keleillä ei hengitä tarpeeksi. Halvarssonsin takki (Discovery) ei sen sijaan kelpaa helteille lainkaan, +20 ok, mutta 25 alkaa olla raja. Kun suunnitelmissa oli tehdä Etelä-Suomen kierros, oli pakko katsella kolmatta takkia, tai sitten mennä julkisilla tai omalla autolla. Netistä löysin juttua Rukan takeista ja EMC:lle tilasivat 4Airin takin meikäläisen kokoa ja onhan tämä ihan eri juttu nyt. Mukavasti puhaltaa nyt n 28 keleissä, todennäköisesti 20 asteen paikkeila tarvii lisää, joko pitkähihainen alle tai sitten mukana tuleva erillinen gore-sisätakki. Ja sadetakki+housut mukaan, tehokas tuulen esto.
Asia on kyllä niin kuin vanhat sanoo, eli kerrospukeutuminen ja yksi vaatekappale ei kata kaikkia kelejä. Säätiedotuksetkin kiinnostaa kovasti nykyään.

senex52 sanoi:
Tuoreena aloittelijana jotain kommentteja. Ostin siis ekan oman pyörän elokuussa viime vuonna ja ehdin ajaa lokakuun lopulle, minimi taisi olla +5. Pyörää ostaessa Motormanilla jaksoivat hyvin neuvoa vaateasioissa ja se ostos on edelleen ok. Keskihintainen Sweepin tekstiilipaketti (Challenger), jossa irrotettava vuori ja tuo takki tuntuu edelleen mukavalta päällä. Joulukuussa ostin Halvarssonsin nahkatakin, kun oli alessa. Keväällä näillä taas pärjäsi, mutta kun tuli nämä +30-kelit, tilanne muuttui. Hanskoja on nyt neljät erilaiset ja tänäänkin ajoin viidensillä, vanhoilla hyvin ohuilla nahkahanskoilla, jotka siis ei varsinaiset ajohanskat. Saappaat jäi odottamaan syksyä, ostin ajonilkkurit, siis sellaiset saappaita lyhyemmät, joissa oikeat suojat. Housut on edelleen ohuet kangashousut, joissa jonkinlaiset suojat, siinä ja siinä, onko riittävän ilmavat. Shortseihin en ole uskaltanut siirtyä, vaikka etelässä ajan vaimo takapenkillä skootterilla ihan ongelmitta niillä. Kevlar-farkkuja olen katsellut, mutta täällä ei ole kaupassa koekappaleita ja kokeilematta en ole ostanut.
Mutta se takki. Sweepin takki on mielestäni ihan hyvä, mutta näillä keleillä ei hengitä tarpeeksi. Halvarssonsin takki (Discovery) ei sen sijaan kelpaa helteille lainkaan, +20 ok, mutta 25 alkaa olla raja. Kun suunnitelmissa oli tehdä Etelä-Suomen kierros, oli pakko katsella kolmatta takkia, tai sitten mennä julkisilla tai omalla autolla. Netistä löysin juttua Rukan takeista ja EMC:lle tilasivat 4Airin takin meikäläisen kokoa ja onhan tämä ihan eri juttu nyt. Mukavasti puhaltaa nyt n 28 keleissä, todennäköisesti 20 asteen paikkeila tarvii lisää, joko pitkähihainen alle tai sitten mukana tuleva erillinen gore-sisätakki. Ja sadetakki+housut mukaan, tehokas tuulen esto.
Asia on kyllä niin kuin vanhat sanoo, eli kerrospukeutuminen ja yksi vaatekappale ei kata kaikkia kelejä. Säätiedotuksetkin kiinnostaa kovasti nykyään.

Kiitos kommenteista. Joo itse ajelen varmaankin lähinnä kaupungilla ja lähiseudulla sitten viikonloppuisin. Kuumilla kesäkeleillä varmaan ajohuppari tai ajopaita tulisi olemaan se oma hankinta. Paitoja tosin on aika vähän tarjolla. Ehkä oma valinta voi olla, että ostaa alle haarniskoidun aluspaidan ja päälle sitten ihan mikä tahansa oma normaalin paita.

Nuo kangasvehkeet eivät vaan itseä miellytä silmään, joten varmaankin farkut ja nahkatakki on se perusvaruste ellei ole liian kuuma. Sitten takin tilalle kevyempää päälle. Ainakaan alkuun en uskalla lähteä shortseissa ja t-paidassa tuonne ajelemaan. Sitä voi sitten harkita kun ajokokemusta on enemmän takana.

Tosin ainakin Dainesella näyttää olevan Air Flux tms, joka toki kangastakki, mutta voisi varmasti harkita helleajeluun.

Viimeksi muokattu:
Selkäsuoja on ehdoton hankinta oli asustus millainen tahansa..tullut testattua tositilanteessa.

pejuko sanoi:
. Ainakaan alkuun en uskalla lähteä shortseissa ja t-paidassa tuonne ajelemaan.

Ja kun olet nähnyt ensimmäisen kaatumisen muualta kuin kävelyvauhdista, niin et edes harkitse ilman kunnon varusteita ajamista. Hikoilu säästää omaa nahkaa, ja muista, että kolari voi olla täysin ulkopuolisen tekijän aiheuttama. Sulla ei ole välttämättä mitään tekemistä kolarin syiden kanssa, pl että satut olemaan väärässä paikassa...

Selkäsuojaa suosittelen vaikka vain nakkikioskille ajamisen ajaksi. Itse en enää ilman aja. Ja lehmän nahkaa oman päälle. :thumbup:

Pet_M sanoi:
Selkäsuoja on ehdoton hankinta oli asustus millainen tahansa..tullut testattua tositilanteessa.

Juu, olen katsonut nimenomaan takkeja ja haarniskoita, joissa se on mukana joko kiinteästi tai että siinä on tasku niitä varten.

Ne muutamat kaadot mitä valitettavasti olen joutunut todistamaan, puoltavat kaikki kunnollisten saappaiden hankkimista. Olen nähnyt nilkan vääntymisen, iskun sääreen, eikä omakaan kaatuminen jossa jalka jäi pyörän alle, olisi mennyt niinkin hyvin ilman kunnon vahvistettuja saappaita.

Varmaan jotain 90% prätkä onnettomuuksista sattuu taajamassa .suhkot hiljaisessa vauhdissa .ja suurimmat vammat tulee nilkkoihin ja kämmeniin .siitä kun miettii niin mikä olis hyvä .ite en esim enään käytä kenkin muita kuin rata kenkiä tai mitä nyt ovatkin missä on ne ettei nilkka taivu .yks kerta riitti 😀

TomeS sanoi:
Ne muutamat kaadot mitä valitettavasti olen joutunut todistamaan, puoltavat kaikki kunnollisten saappaiden hankkimista. Olen nähnyt nilkan vääntymisen, iskun sääreen, eikä omakaan kaatuminen jossa jalka jäi pyörän alle, olisi mennyt niinkin hyvin ilman kunnon vahvistettuja saappaita.

Tälle liketys.
Itse ajelen joskus helteellä kauluspaidassa(en tietenkään mitenkään suosittele), mutta ilman kunnon saappaita ja hanskoja en lähde mihinkään. Ilman kunnon kenkiä nilkat ottaa helposti pahaa hittiä ilman, että kaatuminen olisi edes mitenkään dramaattinen.
Toinen on kunnon hanskat. Ruhjeita voi tulla ja nahkaakin jostain lähteä, mutta mieluummin ei kämmenistä.
Usein kaatuessa ihminen vaistomaisesti ottaa asfaltin vastaan käsillä.

Viimeksi muokattu:
minäki lippasin joskus parkkiksella paikallani, jalka sinervän punainen ja muutaman viikon kipeä että kepitkin oli. Oli noi keveemmät nilkkurit...

Kypärä, kunnolliset hanskat ja suojaavat saappaat. Ne kai ne tärkeimmät. Sitten jos oikein kovasti kolahtaa, niin varusteilla tuskin on väliä. Mut jos vähemmän ja jää henkiin kituuttelemaan, niin varusteet voi pelastaa paljon.

Jalan ei tartte kun kopsahtaa pikkuisen johonkin, niin silloin sattu. Kun itse katselin hanskoja, ajattelin ensin kategoriaa 20-30€. Sattui silmiini kuva kämmenistä sen jälkeen, kun on kaatunut näillä heppoisilla hanskoilla. Kamalaa jälkeä vielä kauan aikaa kaatumisen jälkeen. Ja tuleeko kämmeniin enää ikinä tunto takaisin? Kun kaikki nahka on häipynyt.

Siskonpoika teloi jalkateränsä ja luita murtui. Olisko murtunut, jos olisi ollut saappaat jalassa? voi olla, ettei. Mulla on kai aika onnistunut saapasvalinta, kun nämä tuntuvat hyviltä jaloissa, mitä nyt kuumalla ilmalla hiostavat. Näillä käveleekin, muttei varmaan kilometrikaupalla.

Kypärä ei omaa päätäni tähän saakka ole suojannut kuin tilanteissa, joissa olen jostain kumartunut ottamaan jotain ylös ja se yläkaapin ovi olikin auki. Onneksi oli kypärä päässä! Oli helppo säilyttää mielentyyneys ja pintasivistys.

Jos vaan etukäteen kaiken tietäisi, niin ei tarttis varautua suojavarusteilla kuin joskus - toivottavasti todella harvoin tai ei koskaan. Mut toi kristallipallo ei vaan näy toimivan. Liekö käyttäjässä vika?

Komppaan yo. mielipiteitä kunnon saappaista. Itse olen kaatunut epäonnistuneen jarrutuksen jälkeen hitaasta vauhdista. Mulla oli kunnon saappaat, hanskat, tix tex puku ja tietenkin kypärä. Toinen polvi samoin kuin kypärä otti ensikosketuksen tonttiin. Pääsin onneksi pyörän alta pois. Ainut vamma oli revähtänyt ranne joka oli pitkään kipeä. Uskoisin, että vammat olisi olleet pahemmat jos olisin ajellu nilkkureilla sekä farkuilla.

Toinen esimerkki on yksi englantilainen työkaveri, joka ajoi melkein nokkakolarin väärällä kaistalla ajaneen auton kanssa. Kaveri onnistui tekemään väistön mutta osui osittain autoon minkä seurauksena lensi pöpelikköön. Molemmat nilkat murtuivat mutta onneksi kaverilla oli nilkkoja suojaavat korkeavartiset saappaat. Todennäköisesti kaveri ei enää koskaan kävelisi jos hänellä olisi ollut nilkkurit. En siis suosittele nilkkureita.

jlik sanoi:
Komppaan yo. mielipiteitä kunnon saappaista. Itse olen kaatunut epäonnistuneen jarrutuksen jälkeen hitaasta vauhdista. Mulla oli kunnon saappaat, hanskat, tix tex puku ja tietenkin kypärä. Toinen polvi samoin kuin kypärä otti ensikosketuksen tonttiin. Pääsin onneksi pyörän alta pois. Ainut vamma oli revähtänyt ranne joka oli pitkään kipeä. Uskoisin, että vammat olisi olleet pahemmat jos olisin ajellu nilkkureilla sekä farkuilla.

Toinen esimerkki on yksi englantilainen työkaveri, joka ajoi melkein nokkakolarin väärällä kaistalla ajaneen auton kanssa. Kaveri onnistui tekemään väistön mutta osui osittain autoon minkä seurauksena lensi pöpelikköön. Molemmat nilkat murtuivat mutta onneksi kaverilla oli nilkkoja suojaavat korkeavartiset saappaat. Todennäköisesti kaveri ei enää koskaan kävelisi jos hänellä olisi ollut nilkkurit. En siis suosittele nilkkureita.

Erohan noissa nilkkureissa vs saappaissa on se, että tosiaan saappaat suojaavat myös säären. Riittävän korkeat nilkkurit sisältävät myös nilkkojen suojauksen. Mitä tulee sitten farkkujen kestämiseen vs tekstiilinen ajopuku tai nahkapuku, niin siitä olisi ihan mielenkiintoista saada vertailutietoa jostain. Farkkuhan on kankaana todella kestävät ja ajofarkkuja löytyy 100% kevlarilla ja niissä on mukana myös polvisuojat ja lantiosuojaus. Itse olettaisin, että nahka kestää parhaiten, mutta farkut vs muut tekstiilihousut voi olla sitten mielenkiintoinen tulos.

^
Kaupunkisurrailuun kypärä, kevyet hanskat ja sitten loppu on kuskista kiinni. Jos rupee vetimiä kiskomaan päälle vartin ajoa varten, niin jää ne ajot ajamatta. Reissut ja syöttö erikseen.

Moottoripyörällä ajaminen on riski. Jos sitä ei halua ottaa, niin ratikka.

Juu... jahka saat pyörän taltutettua, niin sikasplittausta. Havahtuu, että kuinka käytännöllinen peli se mp onkaan.

Pointti on, että lyhyeen hyötyajoon näppärä varustus on mallia skootterityttö. Kaupungissa siis.

JMH sanoi:
^
Kaupunkisurrailuun kypärä, kevyet hanskat ja sitten loppu on kuskista kiinni. Jos rupee vetimiä kiskomaan päälle vartin ajoa varten, niin jää ne ajot ajamatta. Reissut ja syöttö erikseen.

Moottoripyörällä ajaminen on riski. Jos sitä ei halua ottaa, niin ratikka.

Juu... jahka saat pyörän taltutettua, niin sikasplittausta. Havahtuu, että kuinka käytännöllinen peli se mp onkaan.

Pointti on, että lyhyeen hyötyajoon näppärä varustus on mallia skootterityttö. Kaupungissa siis.

Ja jos nämä kovimmat hellekelit lasketaan pois niin normaalistikin pukeudun yleensä farkkuihin ja nahkatakkiin tai pilottiin keväällä kesällä ja syksyllä. Kesällä tosin sitten tennarit tai lenkkarit jalassa, keväällä ja syksyllä nahkakengät. Omaan normityyliini ainoa muutos siis olisi vaihtaa farkut ja takki mp-versioihin ja käyttää mp-nahkakenkiä. Eli käytännössä ei pahemmin mitään ylimääräistä vaivaa. Ja samoilla vaatteilla voi mennä töihin, kaupungille, ostoksille, syömään kavereiden kanssa tai seuraksi baariin. Itselle tulisi perinteisissä mp-kamoissa epämukava olo ja pitäisi kantaa aina mukana vaihtovaatteita. Ja sitten jos tulisi ko olo, niin miten kauan sitä oikeasti viitsisi ajella noita pikkumatkoja ja voisi intokin harrastukseen lopahtaa.

Toki riskit voivat olla suurempia, jos vertaa ihan kunnon matkavarusteisiin, mutta nopeudet ovat toki myö alempia. Maantiekäyttöön pitää toki sitten harkita muitakin varusteita.

Mitä tarkoittaa sikasplittaus, kaverille kysyn? :)

pejuko sanoi:
Ja jos nämä kovimmat hellekelit lasketaan pois niin normaalistikin pukeudun yleensä farkkuihin ja nahkatakkiin tai pilottiin keväällä kesällä ja syksyllä. Kesällä tosin sitten tennarit tai lenkkarit jalassa, keväällä ja syksyllä nahkakengät. Omaan normityyliini ainoa muutos siis olisi vaihtaa farkut ja takki mp-versioihin ja käyttää mp-nahkakenkiä. Eli käytännössä ei pahemmin mitään ylimääräistä vaivaa. Ja samoilla vaatteilla voi mennä töihin, kaupungille, ostoksille, syömään kavereiden kanssa tai seuraksi baariin. Itselle tulisi perinteisissä mp-kamoissa epämukava olo ja pitäisi kantaa aina mukana vaihtovaatteita. Ja sitten jos tulisi ko olo, niin miten kauan sitä oikeasti viitsisi ajella noita pikkumatkoja ja voisi intokin harrastukseen lopahtaa.

Toki riskit voivat olla suurempia, jos vertaa ihan kunnon matkavarusteisiin, mutta nopeudet ovat toki myö alempia. Maantiekäyttöön pitää toki sitten harkita muitakin varusteita.

Mitä tarkoittaa sikasplittaus, kaverille kysyn? :)

Valoissa aina jonon kärkeen. Aina.

Kehän ruuhkassa aina kaistojen välistä ja pientareelta ohi. Aina.

Back