• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Varusteet aloittelijoille?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Keiju
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Täällä nyt sitten ekaa kertaa kirjoittelen ja ihan noviisina. Isäntä tuossa täytti 50v. ja menin hänelle hankkimaan lahjaksi sellaisen vanhan vm-84 Honda CBX 750:n. Mies ajellut nuorempana mutta nyt opettelee ajamaan varovasti uudestaan. Itse olen istuskellut joskus paljonkin takana, joten tykkään kyllä olla kyydissä. Ajelut aloitetaan vasta ensi keväänä kunnolla mutta varusteet kannattaneet hankkia näin syksyllä? Kypärät meillä jo on.

Kannattaaka käytettyjä hankkia esim. tältä palstalta ja onko niiden kokomerkinnät samat kuin normaali vaatteilla? Onko nahkaiset paremmat vai kankaiset? Millaisia suosittelette meille, joille tulee varmaan ajeltua ensi kesänä jos säät sallii mm. mökille jonne on yli 200km joka viikonloppu.  Itse tuskin tulen ajamaan vaan istumaan vain kyydissä. Mies sitten tulee ajamaan paljon yksinkin.

Voi tuntua hieman tyhmiltä nämä kysymykset, mutta kun niistä pyöräajoista on niin kauan...  
blush.gif

Nyt saa monesta paikasta kuluneen kauden kamoja jo puoleen hintaan, eli jos ei jostain saa tosi hyviä käytettyinä tosi halvalla niin ite taipuisin näihin...
Tekstiilit on suomen kesässä ehkä käytännöllisempi ratkaisu, sillä oletuksella että hankitte edes hieman vettä pitävät, ja suojalliset tietty.

Nahka on viileämpi. useammallakin tavalla.

Ei muuta kun kaupoille vertailemaan ja sovittelemaan.

Toiset tykkää nahkoista ja toiset goreista. Noi on niin maku asioita, kun olla ja voikaan.

Itse ostin ensin goret, koska ne menee säällä kun säällä. Eikä tarvitse sadevehkeitä roudata mukana. Tosin nahkatkin kestää pikku ropsaukset.

Nykyään perusvaruste on selkäpanssari ja kaikki muut vaihtuu sään ja mielen mukaan ympärillä (syndit kaikissa ajokamoissa)

Tervetuloa takaisin!! Itse aloitin muutama vuosi sitten 18 vuoden "selibaatin" jälkeen uudelleen. Varusteisiin liittyviä vastauksia saat varmaan runsaahkosti ja useimmissa tulee olemaan vakaita mielipiteitä pulesta ja vastaan. Tosiasia on että nahkat ovat kesällä miellyttävämmät ja vähemmän hikiset mutta sateella kastuvat ja tarvitset erillisen sadeasun. Kankaiset gore- ym, muut kalvopuvut ovatten monikäyttöiset. Katso netistä esim eurobikerin sivuilta, sieltä alkaa löytymään ja taisi muuten sijaita Vantaalla, kannattaa sovittaa ennen hankintaa, ei hyvä jos sopii huonosti.

Mikä on selkäpanssari..?  
withstupid.gif
On useimmissa tekstiilipuvuissa jo vakiona mukana, nahkaisissa lienee harvemmin.
nixweiss.gif
Paitsi että ne tekstiiliasujen vakiot suojaa korkeintaan hieman hankaukselta. Iskuja vastaan tarvitaan sitten ihan kunnollinen, joka laitetaan remmeillä kroppaan kiinni.
Eikä ole mitenkään pakollinen. Toiset ei voi olla ilman, itselleni en moista osta, ajan sitten ennemmin autolla kun rupean pelkäämään.

Taas puvun tarkoitus lienee kai suojata viimalta ja mahdolliselta asfaltti-ihottumalta. Mutta eihän tonne kukaan lähde kaatumaan, vai?

Taas puvun tarkoitus lienee kai suojata viimalta ja mahdolliselta asfaltti-ihottumalta. Mutta eihän tonne kukaan lähde kaatumaan, vai?
Juu, ei ole tarkoitus. Mukavaa että näin paljon vastauksia. Kyselin tuosta panssarista koska niin paljon on tullut kaikkea "hienoa" noihin ajovarusteihin. Että mitkä ovat sitten ihan välttämättömiä ja hyviä keksintöjä ja mitkä vain rahankulutusta, voidaan varmaan olla montaa eri mieltä.

Ehkä lähdetään viikonloppuna testailemaan eri asuja. Kyllä liikkeetkin varmasti osaavat neuvoa. Toivottavasti eivät vedätä meitä "vanhuksia" näiden varustustarpeiden kanssa..  
lookaround_orig.gif

Minä suosittelen ehdottomasti hankkimaan modernit gore-tex varusteet,
koska ne ovat "luonnostaan" jokasään kamppeet. Mieluiten sellaiset,
joiden lämmin vuori on irroitettavissa. Merkkejä ja tarjontaa löytyy,
ja hintahaitari on melkoisen leveä.

Kehoittaisin kiinnittämään kaulukseen erityistä huomiota,
hyvä on sellainen joka suojaa kylmälläkin kaulan viimalta,
eikä tarvita erillistä windstopper-kauluria alle.
Esim. Rukka Allroad takki on kauluksen kohdalta aika viimeisen päälle.

Jep... harvenpi ekana on ns.erillistä kokoselkäpanssaria ostamassa. Järkiään kaikissa rotseissa on mukana ns. puolipanssari... Joihinkin saa sitten lisävarusteena. Mullakin toi on lähinnä sitä varten, jos nyt sattus selällään liukumaan niin ei pikku knöölit tuntuis aivan kauhialle
tounge.gif

Perus matkamotoristin kansallispuvussa (gore) on "riittävät" syndit (kyyner, olka, polvi)

Saappaat (gore) ja hanskat tietysti

Toisaalta taas jos tykkää nahasta, nekin saa hyvin suojattua vahalla ja silloin ne kestää yllättävän hyvin vettä. Sadehaalari sit vielä varuuksi... Vahaushan pätee kans saappaisiin.

Kaikkihan ei tykkää käyttää syndillisä ajokamoja esim. HD-miähet, mutta sekin on valinta... Tai enempi tyylin valinta.

Toivottavasti löydätte sopivat vermeet.

Eurobikerin alessa on Sweep Breeze -kalvopukua noin kahdella sataa.
Ei ehkä vedä aivan vertoja "hinnalla ei mitään väliä" -supertuotteille mutta pitäisi saada vastinetta rahalle.
Itse ostin nuo aavistuksen kalliimmalla ensimmäiseksi ajopuvukseni ja olen ihan tyytyväinen ollut, vettäkin ovat pitäneet sekä tuulta. Irrotettavat lämpövuoritkin löytyy sekä tietysti normaalit CE-suojukset.

Tässä ketjussa on tuota pukua ruodittu muun muassa.

Jos sitten alkuun päästyään toteaa, että haluaakin jotain muuta, niin ei ainakaan kovin iso vahinko pääse tapahtumaan, ja on vara-asu jos ei muuta...

Nahka/kalvopuku-ikuisuusväittelyn voinee kiteyttää "nahka kuumalla viileämpi, mutta ei pidä (paljon) vettä"?

Mä suosittelen panostamaan heti alkuun kunnon varusteisiin, jos vähänkään epäilee, ettei prätkäinnostus jää yhteen kauteen. Kalliiksi tulee ostaa seuraavaksi ajokaudeksi uudet, jos vaikkapa vedenpitäviksi mainostetut kamppeet pitääkin veden vain sisäpuolella. Kalliit vaan ei ole aina hyviä ja halvat huonoja, mutta onneks yleensä näin on. Poistuvista malleista saattaa joskus tehdä hyviäkin löytöjä näin syksyllä.

Toisaalta varustelukierre saattaa iskeä ja silloin ei ole mitään väliä, onko entiset varusteet periaatteessa ihan hyvät.
shaun.gif
Kalliiksi voi tulla kaikissa tapauksissa.
cool.gif

Itse kyllä pistäisin heti alussa kunnon selkäpanssarin, on se kummiskin niin halpa vakuutus omalle kävelykunnolle.

Mulla nahkatakki Forcefieldin irtoselkäsuojalla.
Aluksi tuntuo oudolta mutta nyt sitä ei edes huomaa.

Kunnolla rasvattuna pitää vettä pirun hyvin.
Ajan päivittäin vähintää 100kn työajoa ja sadetakin puin viimeksi elokuussa.

Pian viisikymppisenä ja kolmekymmentä vuotta moottoripyöräilyä harrastaneena tekee mieli vähän kommentoida.
Eipä tulisi mieleen uusille aikuisikään ehtineille heti ensimmäiseksi alkaa suositella selkäpanssarin hankkimista. Ei siltl, etteikö itsensä suojaaminen olisi järkevää, mutta johonkin se raja on vedettävä. Ei polkupyöräilijöilläkään näy polvi- tai kyynärsuojia, vaikka ne olisivat varmasti hyviä kaatumistilanteissa.
Jos liikenteeseen lähdetään normaalilla varovaisuudella, kyllä sinne voi "uskaltautua" normaalivarustein. Laadukkaissa ajopuvuissa on usein myös jonkinlainen selkäsuoja.
Nahka- tekstiilipuvun välillä olen jo vuosia sitten päätynyt tekstiiliin. Minusta nahkan valintaa ei enää puolla juuri muut kuin tyyliseikat.
Kannattaa muistaa, että tekstiiliasujen kirjo on erittäin laaja, samoin ominaisuuksien. Perussääntö on että halvalla ei hyvää saa. Usein puhutaan, että tekstiilipuku hengittää nahkaa huonommin, siis hiostaa. Se on totta halvempien pukujen kohdalla, mutta kalleimmat puvut hengittävät jopa paremmin kuin nahka.
Vedenpitävyys ei tekstiilipuvuissa ole se suurin ongelma, vaan hengittävyys. Jos on yhtään taipumusta herkkään hikoiluun, kannattaa ostaa vain oikea Gore-Tex puku. Ei siis mitään "vastaavaa" tuotetta, vaan puku, jossa selvästi lukee, että se kalvo on Goren tuote.
Esimerkiksi Rukan Armax tai naisille Promaxine ovat pukuja, joiden hankintaa tuskin tarvitsee katua. Niillä on myös hyvä jälleenmyyntiarvo, jos syystä tai toisesta haluaa sellaisesta luopua.
Yksi asia, joka puoltaa laadukkaan tekstiilipuvun ostoa, on sen pestävyys ja kestävyys. Kaikki eivät pidä sen yhden kesän helteissä hikoillun nahkapuvun hajua erikoisen kutsuvana.

Kaippa se on tähän pakko kommentoida.

Selkäsuoja on kyllä ehdoton hankinta. Tärkein suojista kypärän jälkeen. Kyynärpäähän tai polveen kun tulee kolhu/murtuma, niin melko helpolla pääsee. Selkärankaan kun tulee murtuma, niin ei pääse ku pyörätuoliin. Ei ne tekstiilitakeissa olevat selkäsuojat oikeasti pysy hyvin paikoillaan jos kunnolla kaatuu. Tiedän kokemuksesta. Mitä jos kaadut kaupungissa jonkun muun virheestä (niin...motoristithan ei virheitä tee....tosimotoristi ei lähde liikenteeseen kaatuakseen...niinhän se meni?) ja liu'ut selkä edellä esimerkiksi jalkakäytävän reunakiveen? Pienelläkin vauhdilla pahaa jälkeä.
Selkäsuoja on myös huomattavasti halvempi kuin pyörätuoli.

Eli mun mielestä tärkeimmät varusteet siis ovat ehdottomasti hyvä kypärä ja laadukas selkäsuoja.

Nahka tai gore -kysymys taas sitten on ehkä enemmän makuasia. Mulla on molemmat, mutta jostain syystä gore-puku on pölyttynyt kaapissa viimeiset 4vuotta. Takkia olen kylmillä keleillä käyttänyt puvun päällä. Kunnollisen (lue:KUNNOLLISEN) nahkapuvun kun hankkii ja se päällä ajelee, niin kankainen ajopuku tuntuu melko "suojattomalta", vaikka sekin mulla on melko laadukas.

Miksiköhän kisakuskeilla ei ole gore-tex -pukuja??
smile_org.gif

Tervetuloa uusiomotoristeille! Suurin riski on se. että hommaan jää koukkuun, itselläni nyt kuudes kesä tätä toista jaksoa menossa, ilometrejä kertynyt n 17 000 tälle kaudelle.

Suurin muutos tuolta vuosikymmenten takaa on tapahtunut varustepuolella, tekstiilipuvut oikeesti pitävät vettä ja parhaat niistä henkittävätkin, kuten Kunkku kirjoittaa. Alkuun pääsee mielestäni mainiosti esim Sweepin Breeze puvulla tai vastaavalla n 300-400 maksavalla puvulla. Hankkisin sen uutena, koska sillä varmistaa puvun sopivuuden ja mukavuuden. Kypärään sitten kannattaa satsata saman verran!

Jos -ja toivottavasti kun- ruokahalu kasvaa, voi lähteä miettimään mitä oikeasti haluaa ja paljonko on valmis investoimaan.

-hessu 50v-

Mä olen kanssa käyttänyt Sweepin kamoja... Hintalaatu suhde kohdallaan.

Minusta ainakin on halpa tapaturmavakuutus ostaa koko selkärankaa suojaava erillinen panssari.

Nahkat on siitä mukavat, kun niihin ei ota tuuli samalla tavalla kuin tixtex kledjuihin.

Tietääkös kukaan milloin kokoselkäpanssarit on tulleet markkinoille? Mulle toi oli ainakin uus juttu kun aloittelin tän toisen "ajokauden"

Back