Kuis ku mä ajan lowriderillä ja perse viistää maata.olenko jalankulkija vai pyöräilijäPieni pyöräilijä on jalankulkija. Näihin on joku korkeusraja, milloin pyöräilijä on jalankulkija ja milloin pyöräilijä on pyöräilijä. (siis pyörän satulakorkeus)![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kuis ku mä ajan lowriderillä ja perse viistää maata.olenko jalankulkija vai pyöräilijäPieni pyöräilijä on jalankulkija. Näihin on joku korkeusraja, milloin pyöräilijä on jalankulkija ja milloin pyöräilijä on pyöräilijä. (siis pyörän satulakorkeus)![]()
Tämä on suuri ongelma. Pyörin ammattini puolesta paljon kaupungilla ja olen huomannut että liian moni ajaa huoletta suojatien eteen pysähtyneen auton ohi pysähtymättä. Itse päästin aina ennen jalankulkijat tien yli mutta en päästä enää kuin pakon edessä, koska ei ollut kerran kuin muutamasta cm:stä kiinni ettei mummosta tullut entinen mummo, kun minä sille tietä ystävällisesti tarjosin, mutta joku muu ei ollut yhtä ystävällinenSuuri ongelma Suomessa on että jos pysähdyt suojatien eteen antamaan tietä jalankulkijalle, joku taula lataa vierestä
(jos siis kaksi samansuuntaista kaistaa) ohi pysähtymättä ja raatoja tulee![]()
Tästä syystä en pysähdy kuin pakon edessä, vauhti siis sen mukaan.
Juu, tätä juuri ajoin takaa sillä kun aloitin "syyllistämättä lainkaan ketjun aloittajaa". Eli tilanne on päässyt vähän käsistä täällä pohjolassa ja jotain kunnon "kurikamppanjaa" kaipais, koska laiton ajotapa on tällä hetkellä turvallisin kaikille osapuolille (ainakin mainitsemasi kaltaisissa tilanteissa). Kampanjan alusta voitaisiin tiedottaa ensin laajasti ja sitten toteuttaa semmoisilla rangaistuksilla että tyhmempikin alkaa miettiä ajotapaansa.Suuri ongelma Suomessa on että jos pysähdyt suojatien eteen antamaan tietä jalankulkijalle, joku taula lataa vierestäSyyllistämättä lainkaan ketjun aloittajaa, niin ei voi kuin ihmetellä tätä suomalaista mentaliteettia suojateitä kohtaan. Ihan kuin niillä ei olisi mitään merkitystä. Esim. jossain Lontoossa tai Keski-Euroopassa jalankulkijat saavat huomattavasti paremmin tietä suojateillä.
Auttaisiko kovat rangaistukset (kortti pois kerrasta?) ja valtava valvontakamppanja nollatoleranssein? Poliisit vois vaikka laittaa omia miehiä kävelijöiksi ja sitten katsoa ketkä jonoissa ymmärtävät jarruttaa ja ketkä eivät..
(jos siis kaksi samansuuntaista kaistaa) ohi pysähtymättä ja raatoja tulee![]()
Tästä syystä en pysähdy kuin pakon edessä, vauhti siis sen mukaan.
![]()
Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:
...jalankulkijalla jalan, suksilla, rullasuksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa ja potkukelkan, lastenvaunujen,
leikkiajoneuvon, pyörätuolin tai vastaavan laitteen kuljettajaa sekä polkupyörän tai mopon taluttajaa
Joo...aloittamastani aiheesta sais aika helposti muutamankin otsakkeen vähän budevardilehdistön suosimalla tyylillä:Onneksi selvisit säikähdyksellä!![]()
Spekuloin tässä mielessäni "mitä jos"- skenaariolla ja paskalööppisanomien etusivu-uutisointia tappajakaahareista, jotka vainoavat suojatiellä liikkuvia pikkulapsia, selvittämättä ensin tapahtumien todellista kulkua...![]()
Pitää pysähtyä, ajattele jos ei esim. ole jakajaa välissä niin siihenhän jäisi jalankulkija twistaamaan kaistojen väliintää nyt menee kans suojatie puuhaan.
Jos suojatien eteen on pysähtynyt auto, niin pitää itsekin pysähtyä.
Entä jos vastaantuleva auto on pysähtynyt suojatien eteen? (autosta katsottuna) Pitääkö myös minunkin silloin pysähtyä? Vaikka en näkisi ketään suojatiellä/sinne menossa...
Lainaa taas lakia (kun se sattuu olemaan auki toisessa ikkunassa)Entä jos vastaantuleva auto on pysähtynyt suojatien eteen? (autosta katsottuna) Pitääkö myös minunkin silloin pysähtyä? Vaikka en näkisi ketään suojatiellä/sinne menossa...
Lainaa taas lakia (kun se sattuu olemaan auki toisessa ikkunassa)Entä jos vastaantuleva auto on pysähtynyt suojatien eteen? (autosta katsottuna) Pitääkö myös minunkin silloin pysähtyä? Vaikka en näkisi ketään suojatiellä/sinne menossa...
"Kuljettajan suojatiesäännöt
Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä.
Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.
Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä,
ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa."
Eli ei tarvi.
Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä,Entä jos vastaantuleva auto on pysähtynyt suojatien eteen? (autosta katsottuna) Pitääkö myös minunkin silloin pysähtyä? Vaikka en näkisi ketään suojatiellä/sinne menossa...
ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa."
Eli ei tarvi.
Paskapuhetta.Esim. jossain Lontoossa tai Keski-Euroopassa jalankulkijat saavat huomattavasti paremmin tietä suojateillä.
Esim. Belgiassa jalankulkija saa etenkin Suomeen verrattuna todella hyvin tietä. Tule katsomaan, ellet usko. Ja Hollannin liikenne on mielestäni siistimpää kuin täällä, varmaan siinäkin aluekohtaisia eroja.Paskapuhetta.Esim. jossain Lontoossa tai Keski-Euroopassa jalankulkijat saavat huomattavasti paremmin tietä suojateillä.
Nimimerkki "Hollannissa sikaillaan"
No en voi muusta kirjoittaa kuin omakohtaisista kokemuksistani. Esim. Hollannissa on tullut aika monessakin kaupungissa käveltyä ja kyllä siellä Suomea paremmin on minulle kävellen/pyörällä tietä annettu..Paskapuhetta.Esim. jossain Lontoossa tai Keski-Euroopassa jalankulkijat saavat huomattavasti paremmin tietä suojateillä.
Jos joku mummukka uskaltautuu pysähtymään suojatien eteen niin paikallinen Jeroen huudattaa yybertuunatun bemarinsa pilliä niin kauan, että jono liikkuu taas. Linja-autokuskit ovatkin sitten ihan oma lukunsa, painetaan kuin mielenköyhät ajasta tai paikasta riippumatta.Esim. Belgiassa jalankulkija saa etenkin Suomeen verrattuna todella hyvin tietä. Tule katsomaan, ellet usko. Ja Hollannin liikenne on mielestäni siistimpää kuin täällä, varmaan siinäkin aluekohtaisia eroja.Paskapuhetta.Esim. jossain Lontoossa tai Keski-Euroopassa jalankulkijat saavat huomattavasti paremmin tietä suojateillä.
Yritin itse puhua tilanteesta missä vastaantuleva ajoneuvo on pysähtynyt suojatien taakse niin, että peittää näkyvyyden suojatielle, minun tulosuunnasta katsottuna. Jos ei ole jakajaa niin eikö tuo ole silloin ohitettava ajoneuvo tai muu este jota ei saa pysähtymättä ohittaa?Ei tarvitse, jollei vastaantuleva ajoneuvo ole antanut tietä jalankulkijalle, joka ylittää tietä suuntanaan sinun käyttämäsi kaista.