• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Varoitus pyöräänsä myyville !

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja GuessWho
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kesällä Tony Nice Englannista yritti ostaa minun entisen Yamahan ja lupasi järjestää kuljetuksenkin. Siinä muutamat tiedustelut kanssa vaihdettiin ja kun hän halusi ostaa pyörän
niin vastasin että laittaa kuskille käteiset mukaan ja hyvät eväät koska käyn pankissa tarkastamasa roposet .
Ei tullu hakeen  
sad_orig.gif

no mulle ja tässä jutussa ainoana uutena asiana oli tämä paypalin käyttö asiassa.

Kuitenkin jokusenkin laitteen eläessäni myyneenä katsoinkin lähinnä asiakseni valistaa niitä joile tämä toiminta ei ole tuttua. En niinkään käynnistää "hölmökintietäänääjutut" tyyppistä jutustelua  
wink.gif
katteeton shekki
Noissa käytetään katentonta shekkiä, huijareiden tekemää paypal-sivustoa tai heidän omia paypalin nimissä lähetettyjä viestejä.
Ketään ei huijata kun vain ensin miettii josko tämä vaikuttaakin liian hyvältä.
Olikohan se Mark James josta keskusteltiin joskus taannoin. Välillä äijä oli avaruudessa ja joskus sotatehtävissä, joten ei voinut vastata puhelimeen.

no eikö noin yleensäkkin voi epäillä kun joku haluaa ostaa ulkomailta mopon suomesta?

ja miksi mopo pitäis maksaa etukäteen? eikö se riitä et noutaja maksaa näppiin?

yleensäkkin nuo huijaukset ovat hiton yksinkertaisia johtuen siitä et niitä käytetään yksinkertasiin
bowdown.gif

Onkos kukaan sortunut huijauksen uhriksi tai tunteeko joku tapausta jossa joku olisi joutunut kyseisten huijareiden uhreiksi? miten niissä on käynyt? itse en ole kuullut enkä lukenut kenenkään epäonnista tarinaa tapauksesta.

tuli vain mieleen kun kaverilla oli nettimotossa pyörä myynnissä ja innoissaan meikäläiselle selitteli että ostaja löytynyt mutta ainut ongelma on että hänellä ei ole paypal tiliä ja miten sen saa
crazy.gif

Uusin versio nettihuijauksista käyttää Paypal-maksutapaa jota on yleisesti pidetty varsin luotettavana.
Tuo ekan esimerkin ongelmat ei liity mitenkään Paypaliin, ihan samanlailla tuo tavaran luovuttaminen "väärälle ostajalle" ja palautusvaatimus voi tapahtua vaikka maksu olisi mennyt suoralla pankkisiirrolla. Tämähän on muutenkin jo vanha huijausmenetelmä ajalta ennen internettiä... eli kannattaa varmistaa se ostajan henkilöllisyys.

Ja minun ymmärtääkseni läpimennyttä Paypal-maksua ei voi yksipuolisesti "peruuttaa". Maksun voi peruttaa vain jos se ei ole mennyt perille, eli lähetetty esim. sähköpostiosoitteesen jota ei ole rekisteröity Paypal-tiliksi.
Eli tähänkin liittyen mahdolliset  ongelmat on jossain muualla (lue: myyjän moka/varomattomuus) kuin Paypal-maksuvälineessä.
Paypal, luottokortit ja esimerkiksi jotkin saksalaiset pankkikortit sisältävät "peruutusmahdollisuuden" riippumatta siitä, menikö maksu perille vai ei.

Tarkoituksena on suojata ostajaa, jotta tämä voi saada rahansa takaisin, mikäli ei saakaan maksamaansa tuotetta tai palvelua.

Homma menee yleensä niin, että ostaja ilmoittaa ongelmasta luottokorttifirmalle tai Paypalille (dispute) ja jos myyjä ei saa asiaa selvitettyä ostajan kanssa, ostaja voi vaatia rahoja takaisin (chargeback). Tämän jälkeen myyjällä on esim. Visan tapauksessa viisi päivää aikaa antaa vastineensa. Paypalin aikaa en muista.

Kun tein jonkun aikaa duunia yhden Paypalillakin töissä olleen riskienhallinnan asiantuntijan kanssa, tuli selväksi, että myyjä on yleensä melko heikoilla. Pienikin epäselvyys asiassa johtaa päätökseen ostajan eduksi (ainakin useiden luottokorttiyhtiöiden kohdalla). En nyt retostele noita chargebackin mahdollisuuksia sen enempää, mutta yllättävän helppoa on saada rahat takaisin, jos haluaa. Siksi vähänkin isommissa ostoksissa myyjän on oltava todella tarkkana noiden maksutapojen kanssa.

Chargebackissa siis Paypal tai luottokorttifirma maksaa ostajalle ja karhuaa rahat myyjältä.

Ainkin minusta tuo on hyvin lähellä "yksipuolista peruuttamista" eikä ole ihan sama kuin se, että lähtisi perimään takaisin pakkisiirrolla tehtyä maksua.

...edit typo

kaverilla oli nettimotossa pyörä myynnissä ja innoissaan meikäläiselle selitteli että ostaja löytynyt mutta ainut ongelma on että hänellä ei ole paypal tiliä ja miten sen saa
crazy.gif
..ja ostaja on ulkomailla? hän ostaisi pyörän näkemättä sitä? eikä ostajaa ole - kas kummaa - mahdollista tavoittaa esim. puhelimitse, koska hän on juuri nyt sattumoisin työkeikalla lentotukialuksella/sukellusveneessä/timanttikaivoksessa/kuussa...?

Mihin tahansa noihin ruutuihin raksi, niin pitäisi ruveta kellot soimaan.

Maailma menee eteenpäin ja me kaikki vanhenemme siinä mukana. Tämän logiikan seurauksena tilalle kasvaa joka hetki uusia kuluttajia. Siksi katsoin että on hyvä aika-ajoin nostaa tällaisia tapauksia tapetille. Etenkin silloin kun ne selvästi muuttavat muotoaan meille konkareille tutuksi tulleista toimintatavoista.

Siksi lie suht tarpeetonta suhtautua vastaavanlaisiin aiheisiin tyylillä "luulis että" tai "pitäis tajuta". Asioita ja aiheita olisi hyvä ymmärtää laajemminkin kuin pelkkien omakohtaisten itseopittujen tapausten perusteella.

Tämmöinen huijaus kävi viime keväävä työkaverille.
Oli myymässä kyykkyään ja ilmoitus nettimotoon.

Kaveri tuli  katsomaan pyörää Itäisellä Uudellamaalla, tuumiskeli ja funtsaili. Myyjä rupesi haistamaan kaupan mahdollisuutta ja suostutteli: pitäähän sitä nyt koeajaa.
Ostaja sitten pyöritti pikkusen pihassa ja seisautti, ohimennen vilautti setelitukkoa ja ostosopimuslomaketta, ikäänkuin, että on tosiaan kiinnostunut ja kaupanteossa.
Myyjä innostuessaan, kaupathan saattoivat olla tiedossa ja käteisellä,: pitäähän sitä nyt isommasti koeajaa, käy tuolla tien päällä.
Ostaja sitten kaasutti tiehensä - ja pitkäksi aikaa.

Ilmoitus poliisille jne..., hankala tapaus, avaimet annettu vapaaehtoisesti jne..., myös vakuutusyhtiön kannalta.

Pyörä sitten löytyi  Varsinaissuomesta kesän lopulla, osina ja osa osista käytetty toisen varastetun pyörän rakenteluun jne...
Ostaja osoittautui alan mieheksi, huumeheimoksi jne...

Näyttää siltä, että "myyjä" nyt jää täysin nuolemaan näppejään, menetys siinä 4-5t€.

Äkkipäätään vaikuttaa naurettavalta, antaa nyt ventovieraalle avaimet ja päästää näkyvistään tien päälle.
Mutta täysin kokemattomalle nuorelle kaverille hyväuskoisuudessa tapahtunutta.
Alan ammattilaiset osaavat olla vakuuttavia.
Että kyllä sitä Suomessakin huijareita!
buttrock.gif

Miten tuollaiselta ^ rikokselta nyt sitten voisi välttyä, vaikka kysyt paperit ja kirjoitat mitä sopimuksia niin se liimanhaistelija voi silti kaasutella tiehensä ja kun avaimilla viety niin et saa vakuutuksista mitään?
Tietysti koko kauppasumma pantiksi... Niin minä tein kun keväällä cebarin myin mutta jos kyseessä on kalliimpi vekotin niin haluaako ostaja ja myyjä liikutella esim 10 tonnia käteisellä

näiden yllämainittujen tapausten suurin ongelma tulee oikeuskäytännöstä joka tekee rikoksesta lähes mitättömän rikkeen. Rangaistuskäytännön muuttaminen erittäin selvästi kovemmaksi olisi yksi oleellinen muutos parempaan. Korvauspolitiikkakaan ei pelasta asiaa, sillä lähes 100% varmuudella syyllinen on varaton ja kykenemätön minkäänlaisiin korvauksiin.

suomessa koeajolla suoritettu hetkellinen ylinopeus tuomitaan varmasti kovemmin, kuin se, ettei palauta koko koeajopyörää?
biggrin.gif

luulisi kyllä, että kun liike antaa koeajoon pyörän ja allekirjoituttaa lapun omavastuu 1000euroa, niin samanlaisia koeajo 'sopimus' lappuja voisi printata netistä. niissä kävisi ilmi, ettei avaimia ole luovutettu ja koeajo on määräaikainen, ja palauttamatta jääminen on tuomittava.

joku lainoppinut kun tekisi tuommoisen sopimuspaperin joka olisi pitävä, sitä voisi sitten käyttää kaikki pyöriään myyvät ja tarkistaa ajokortin ja allekirjoituttaa tuon sopimuksen ennen koeajoa.

JT

Lähinnä huvittaa se, että joku edes osittain luulee tuollaisten ostajien olevan muuta kuin kusettajia. Mutta jos joku jättää moponsa myymättä luettuaan tämän niin hyvä niin...
No tähän saakka mä olen pitänyt PayPalia poikkeuksetta turvallisena. Ks. esimerkki yllä. Ko. myyjällä mitään kauppaa edes ollut, mutta silti oli "Verified by Visa", PayPalit, tsydeemit... En ajatellut kahta kertaa kun tilasin hyvännäköset ajokamat (eikä ees halvat, tyyliin "too good to be true") vaan tonnin setti, housut ja rotsi. No, mä en istu koneella päivät pitkät, eli en oo nörtti, jos olisin, ehkä siellä sivustolla olis ollu jotain mikä mua olis varottanu? Who the hell knows.

Se että nää shekkihärdääjät laajentaa PayPaliin oli mulle uus juttu. Mä oon nimittäin laittamassa mopoa myyntiin. Mut ehkä en sit myy Espanjaan.
Paypal:han on ihan turvallinen.

Paypal ei vastaa kuitenkaan mistään agenttien noudoista tms. rahansiirron ulkopuolella tapahtuvista tapahtumista.

Onkos kukaan sortunut huijauksen uhriksi tai tunteeko joku tapausta jossa joku olisi joutunut kyseisten huijareiden uhreiksi? miten niissä on käynyt? itse en ole kuullut enkä lukenut kenenkään epäonnista tarinaa tapauksesta.

tuli vain mieleen kun kaverilla oli nettimotossa pyörä myynnissä ja innoissaan meikäläiselle selitteli että ostaja löytynyt mutta ainut ongelma on että hänellä ei ole paypal tiliä ja miten sen saa
crazy.gif
Mua huijattiin kerran puhelinkaupoissa. Olin tyhmyyttäni ostanut ebaysta puhelimen joka ei sitten toiminut suomessa ja piiiitkän myynnin jälkeen löytyi ebaysta ostaja.

Jannu oli jossain irakissa sotatehtävissä ja osoite sen mukainen. Kusetus menin niin että rahat oli siirretty johonkin välittäjä firmaan josta ne saisi tililleen kun näyttäisi todisteen että paketti on postitettu. Seuraavalla viikolla postituksesta aloin vasta tajuamaan että hetkinen ...

Soittelin postiin josko saisivat paketin kääntymään. Paketti oli kuitenkin "kadonnut" jossain irakissa mikä oli minun onneni koska olin vakuuttanut paketin. Sain siis rahani postin vakuutuksesta
biggrin.gif

Tässä virheeni oli se että tuotteeni oli pitkään myynnissä ja olin innoissani kun ostaja ilmaantui. Hätäilin siis kaupoissa...

Ilmoitus poliisille jne..., hankala tapaus, avaimet annettu vapaaehtoisesti jne..., myös vakuutusyhtiön kannalta.
Avaimet luovuttaessaan kannattaakin olla tarkkana, kenelle luovuttaa ne, ja onko tämän henkilön yhteystiedot (huom. oikeat yhteystiedot) varmassa tallessa. Nimittäin siitä voi lähteä, että avainten luovutuksen jälkeen ei ainakaan varkausvakuutuksesta tule herumaan latin latia.

Kopio tai hyvä digikuva ajokortista, ja lisäksi ottaisin vielä kaverista ihan pokkana myös pärstävärkkikuvan, niin olisi sitten ainakin näyttää jepareille, minkänäköinen hiippari sen oikein vei.

Mun puolesta saavatkin menettää rahansa, jos on noin sinisilmäisiä, että uskoo jonkun ulkomaanelävän ostavan auton täältä "edullisesta" ajoneuvoja suosivasta maasta
biggrin.gif

Oiskohan jossain muualla pikkasen edullisempia autoja/Mp kuin meillä
wink.gif

Chargebackissa siis Paypal tai luottokorttifirma maksaa ostajalle ja karhuaa rahat myyjältä.

Ainkin minusta tuo on hyvin lähellä "yksipuolista peruuttamista" eikä ole ihan sama kuin se, että lähtisi perimään takaisin pakkisiirrolla tehtyä maksua.
Luottokortit on ihan eri juttu, siinähän myyjä on tehnyt sopimuksen luottokorttiyhtiön kanssa. Samoin Paypal:n yritysmyyjät. Mutta siinä olet oikeassa että noinhan se prosessi yleensä toimii jos myyjänä on yritys. Olenpa itsekin käyttänyt tuota Paypalin mahdolisuutta ja yhdeltä britiltä olin karhuamassa rahoja takaisin (noin 150 euroa), sain rahat lpulta takaisin.

Mutta yksityinen myyjä, joka ottaa rahat vastaan Paypalilla on aika "turvassa" siinä vaiheessa kun on rahat saanut itselleen.
Siis tilanne on vastaava verrattuna siihen, että olisi saanut rahat jotain muuta menetelmää käyttäen.

Voidaan vaikka kokeilla: Voin myydä sulle vaikka purkillisen ketjurasvaa 5 eurolla, maksa se mulle paypalilla ja saat yrittää periä sen sitten takaisin  
biggrin.gif
biggrin.gif
   Edit: siis tarkoitan, että oletetaan että et ole saanut myytyä tavaraa, niin silti et tulisi saamaan niitä rahoja takaisin ilman raastupaa.

Miksi kukaan ei sovi noutoa ja ota jepareita nurkalle odottamaan agenttia.  
nixweiss.gif

Tai paypalilla ostajalta pikku etumaksu ja...
idea3.gif
033102beer_1_prv.gif

Voidaan vaikka kokeilla: Voin myydä sulle vaikka purkillisen ketjurasvaa 5 eurolla, maksa se mulle paypalilla ja saat yrittää periä sen sitten takaisin  
biggrin.gif
biggrin.gif
Viisi euroa ei olisi paha menetys, mutta uskon kokeilemattakin, että yksityisen tapauksessa ei onnistu samalla tavalla, kuin yrityksen.

Ilmeisesti monet "ostan auton Paypalilla" huijaukset perustuvatkin siihen, että myyjä saadaan uskomaan, että maksu on tehty. Yksi tapa on ainakin sellainen, jossa lähetetään Paypalin nimissä sähköposti, jossa myyjälle ilmoitetaan saapuneesta maksusta.

Sellaisiakin on, joissa ostaja ja/tai "paypal" kertoo, että varat ovat turvallisuussyistä Paypalin tilillä ja siirretään vasta kun myyjä maksaa jonkin takuumaksun, palauttaa osan maksusta tms. Useissa huijauksissa tämä maksu pitää tehdä pankkisiirrolla.

Molemmissa tapauksissa sähköpostiviestissä voi olla linkki, jolla pääsee kätevästi Paypalin sivuille hoitamaan asian tai tarkistamaan, että maksu on tullut. Todellisuudessa linkki vie huijarin sivuille ja sisäänkirjauksen jälkeen Paypal-tili onkin sitten "kaapattu".

Mitä tulee tuohon kuriiriin, niin ainakin minä olen ollut siinä käsityksessä, että nämä huijarit eivät tavoittelekaan sitä autoa tai mopoa, vaan ihan rahaa (eri asia tietysti ne huijaukset, joissa myyjä lähettää tavaran). Vai onko sellaisiakin tapauksia, joissa kulkupeli on tosiaan käyty hakemassa Suomesta?

Back