Hienot tuli!
[kuvia]
Tässä tulee vähän vanhan kertausta, mutta itse valmistelin vanteet seuraavanlaisesti:
1) Jarrulevyt irti
2) Renkaat ja venttiilit irti
3) Laakerit irti (etufillari)
4) Messinkiharjalla ruosteet irti takavanteen keskiöstä
5) Liuotinpesu + normipesu
6) Rasva-, piki- yms. tahrojen + rengasliiman (?) poisto asetonilla
7) Prikat ja pultit jarrulevyjen kiinnitysreikiin
Muun suojauksen jätinkin maalarille, kun ei itseltä oikein löytynyt välineitä. Ihan eivät tehneet suojausta ohjeitteni mukaan, mutta lopputulos on silti oikein hyvä. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa siis tehdä suojaukset itse.
Laakereita ei kannata jättää paikoilleen kahdesta syystä:
1) Useimmat laakerit/voiteluaineet tykkäävät huonoa kolmen vartin lämmittelystä ~200°C:ssa
2) Suojauksen pettäessä laakereista valuva rasva pilaa maalauksen
[Lisää keskustelua aiheesta]
Asetolilla muuten lähtee lakatkin vanteista, mutta sehän ei juurikaan haittaa.. Tuleepahan puhdasta.
Hiekkapuhallus kannattaa aina jättää maalausfirmalle, koska pohjatyöt vaikuttavat lopputulokseen todella paljon. Eli vaikka itse saisikin hiekkapuhallettua vanteet, niin mahdolliset puhalluksen jälkeiset tahrat saattavat pilata lopputuloksen, sillä hiottuun alumiiniin rasva imeytyy aika iloisesti. Tästä syystä useimmat maalausfirmat eivät myöskään anna maalaukselleen takuuta, mikäli pohjatyöt on tehty muualla.
Elekon myyntijohtaja noissa asioissa valisti. Erittäin asiallinen heppu.
Samaan osoitteeseen tulen varmasti viemään jatkossakin osia maalaukseen, jos tarvetta tulee.
PS. Huomaa oikean väriset painot. Itse maalasin ja vein Järvisen Matille. Vähän kuittaili
hifistelystä