• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Varoitus! Hassunhauskahuoltoheppu!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Oman kokemukseni perusteella olen sitä mieltä,että yleensä ottaen suurien liikkeiden pajat ovat sieltä huonoimmasta päästä.kannattaa yrittää etsiä pyörämerkin asiantunteva pikkupaja ja huollattaa pyörä  aina siellä.Yleensä hintakaan ei ole niin järeä kuin suurissa puljuissa ja eivät turhaan ala vaihtamaan osia joita ei oikeasti tarttisi vaihtaa.Itse olen löytänyt tällaiset paikat molemmille pyörilleni ja ei tulisi mieleenkään viedä enää minnekään muualle.
Olen myös löytänyt tälläisen pienen yhden miehen pajan, enkä enää kuvittelekkaan vieväni mopoa jonnekkin muualle hoidettavaksi. (Huoltomies muisti moponi merkin ja mallin nimeni perusteella, tai sitten katsoi koneelta, mutta joka tapauksessa todella kunnioitettavaa, että ylipäätään löysi/muisti).
Koska haluan että saan jatkossakin ajan sopivalla odotusajalla jätän mainitsematta kyseisen firman nimen. Ei tarvi sitten turhia jonotella..  
cool.gif

Pientä korvausta vastaan voin ilmiantaa tämän Pääkaupunkiseudulla toimivan liikkeen nimen privaattiviestillä  
wink.gif
Oisko sama yhden miehen liike kuin minullakin? Tänään kun varasin huoltoa esitellen itseni ja pyörän niin toisessa päässä todettiin että "sehän olikin sitten 18tkm huolto vuorossa?" Mitäpä tuohon mutta kuin että jep, niin on  
smile_org.gif
Saattaa olla, ainakin kaveri huoltaa sutkia, kawaa ja hontaa. Toimii tuolla suutarilan kupeessa..  
baaa.gif
BINGO !  
tounge.gif
tounge.gif
tounge.gif
Propsit Lehmarille ja Metura Motorsille. Kasvakoon jono kun sain itse ajan torstaille
biggrin.gif

Loistava ajatus, taidan heti huomenna purkaa katteet tuossa kadunvarressa, talutan pyörän sadevesikaivon kohdalle, lasken öljyt ja jäähdytysnesteet sinne, vanhalla öljynsuodattimella heitän jotakuta kenen naama ei sillähetkellä satu miellyttämään. Sitten talutan pyörän takas katteiden luo, uudet mehut sisään, katteet paikalleen ja sitten vaan
062802moto_prv.gif
Jos se on noin vaikeeta ,niin teetä ihmeessä vaan muilla Mitäpä se mulle kuuluu.... Öljyn - ja filsunvaihto 130 eggee ..ja zillee...Mainoskin sanoo että "on tyhmää maksaa liikaa" . Jos osaa paistaa kananmunan pannulla , niin luulis onnistuvan perustekniikan ylläpidonkin. Jotenkin musta tuntuu että monikin täällä forumilla hengaileva uusavuton , on vähän liian vaativan harrasteen parissa.....
nixweiss.gif

Loistava ajatus, taidan heti huomenna purkaa katteet tuossa kadunvarressa, talutan pyörän sadevesikaivon kohdalle, lasken öljyt ja jäähdytysnesteet sinne, vanhalla öljynsuodattimella heitän jotakuta kenen naama ei sillähetkellä satu miellyttämään. Sitten talutan pyörän takas katteiden luo, uudet mehut sisään, katteet paikalleen ja sitten vaan  
062802moto_prv.gif
Jos se on noin vaikeeta  ,niin teetä ihmeessä vaan muilla Mitäpä se mulle kuuluu.... Öljyn - ja filsunvaihto 130 eggee  ..ja zillee...Mainoskin sanoo että "on tyhmää maksaa liikaa"  . Jos osaa paistaa kananmunan pannulla , niin luulis onnistuvan perustekniikan ylläpidonkin. Jotenkin musta tuntuu että monikin täällä forumilla hengaileva uusavuton , on vähän liian vaativan harrasteen parissa.....  
nixweiss.gif
Viimeksi pari päivää sitten kyseinen toimenpide maksoi reilusti alle puolet tuosta, tässäkin ketjussa mainitussa pajassa ;) Enpä jaksa muutenkin paskaisia käsiäni enää enenpää liata mokoman toimenpiteen takia.

Viimeksi pari päivää sitten kyseinen toimenpide maksoi reilusti alle puolet tuosta, tässäkin ketjussa mainitussa pajassa ;) Enpä jaksa muutenkin paskaisia käsiäni enää enenpää liata mokoman toimenpiteen takia.
Aivan ,ja ollaan asian ytimessä. Sittenpähän täällä forumilla itketään , kun huolto on menyyt persiiseen ja turhasta saa maksaa. Mutta...pitäähän palveluntarjoajienkin elää. Nyt on ainakin potentiaalista maksumiestä (tai naista) ja asiakasta niin että riittää... perusjutut tekee kyllä omassa pihassa , siististikin ja ympäristöään provosoimatta , jos vaan on halua. Jos ei , niin edelleenkin.. rahallahan siitä pääsee , mutta turha täällä on häröillä jos "valtuutettu" HUOLTOMIESKÄÄN EI VAAN OSAA...

Kannattaa vähän katsoa, että minkälaiseen paikkaan ja kenen huoltohepun käsiin jättää moponsa korjattavaksi.
Kannattaiskos opetella oikeasti tekemään jotain prätkän perushuoltojuttuja ihan itse ?? Se on hauskaa ja tulee takuuvarmasti duunattua oikein ja kunnolla.....
No miten sen nyt ottaa.... kunnolla ja kunnolla. Itselläni oli kyllä aika raivostuttavaa todeta, että joitain osia asennettu väärinpäin ja tärkeitä pultteja puuttuu pyörästä. Edellinen omistaja kehui itse tehneensä just nuo pienet huollot, vai liekö pistänyt lapsensa asialle.

Kuten tiedätte... Nimen julkistaminen täällä tulisi vaikeuttamaan tulevaa, mutta kyllä se puskaradion kautta tulee tietoon aika äkkiä ja jos joku sitten haluaa täällä julkistaa nimen, niin tekee sen sitten omalla vastuullaan. Yrittävä voi olla hieman nyreissään...
smile_org.gif
Jos on noin kuralle peloteltu niin kannattaako edes vaivautua kirjottelemaan tänne? Nuole vaan haavas tai etsi jostain pari palleja...
thumbs-up.gif

Jos se on noin vaikeeta ,niin teetä ihmeessä vaan muilla Mitäpä se mulle kuuluu.... Öljyn - ja filsunvaihto 130 eggee ..ja zillee...Mainoskin sanoo että "on tyhmää maksaa liikaa" . Jos osaa paistaa kananmunan pannulla , niin luulis onnistuvan perustekniikan ylläpidonkin. Jotenkin musta tuntuu että monikin täällä forumilla hengaileva uusavuton , on vähän liian vaativan harrasteen parissa.....
nixweiss.gif
Joillain vaan on varaa teettää työt muilla.

Jos se on noin vaikeeta  ,niin teetä ihmeessä vaan muilla Mitäpä se mulle kuuluu.... Öljyn - ja filsunvaihto 130 eggee  ..ja zillee...Mainoskin sanoo että "on tyhmää maksaa liikaa"  . Jos osaa paistaa kananmunan pannulla , niin luulis onnistuvan perustekniikan ylläpidonkin. Jotenkin musta tuntuu että monikin täällä forumilla hengaileva uusavuton , on vähän liian vaativan harrasteen parissa.....  
nixweiss.gif
Jep ja kädettömyys vaan lisääntyy lisääntymistään.

Kyllä öljyn + tulpat ja ihan vaikka tulpat voi ja täytyy osata itse vaihtaa. Enempi kyse taitaa olla siitä, ettei ole paikkaa, työkaluja ja ennenkaikkea viitseliäisyyttä. En minäkään ala venoja säätämään tms, antaa ammattilaisten hoitaa nuo.

P.S. Kertoisi topicin aloittaja nyt vaan rohkeasti, mistä pajasta kyse. Ei totuudessa pysyminen (yleensä) käräjille johda, vai johtaako?!?!?!?!?

nixweiss.gif
Sen takia ei ajella Mursuilla, ku rahat menee huoltolaskuihin
tounge.gif

Kiitos aloittajalle informatiivisesta varoituksesta oikein huutomerkin kanssa. Nyt osaa olla tarkkana.

Eikö jokainen saa valita huoltaako itse vai viekö pajalle???
Itselläni on konepaja täynnä välineitä ja mahdollisuuksia tehdä mitä tahansa, siitä huolimatta en autoon tai pyörään suorita pesua ihmeellisempää hommaa.  
033102beer_1_prv.gif

nixweiss.gif
Ja on jokseenkin pitkästyttävää käydä töissä, jos sitä rahaa ei saa mihinkään käyttää.

Havaitse epäkohta: Kun maisteri vaihtaa itse öljyä ja laakeria huimapyöräänsä, on mennyt sekä maisterin että huoltomiehen kalliisti verorahoilla maksettu koulutus hukkaan. Ei niin saa tehdä, vaan kumpikin tahoillaan painikoon sen tehtävän kimpussa, minkä parhaiten hallitsee ja siitä saakoon myös palkan.

Yhteiskunnallinen työnjako tulee aloittaa jo kotoa, muuten ei palvelusektori Suomessa elä ja kehity. Nainen pois hellan ja nyrkin välistä ja perhe yhdessä paariin! Niin se homma etenee.

öljyt vaihtuu kimppatallin jäteastian avustuksella sellasen vartin aikana. mitä maksaa? no koneöljyt+filtteri & laatikkoöljy. nää maksaa sen vajaa viiskymppiä koko paketti, eikä tartte odotella koko päivää pyörää huollosta. jos kone käy yhdellä niin siitä voi tyhmempikin miettiä johtopäätöksen että joko ei saa pensaa taikka sit ei tule kipinä. tämän tarkistukseen menee 10min. huolimatta siitä vaikka vika olisikin venttiileissä. renkaanvaihtoon menee jotai puolituntia ilman rengaskonetta, no tasapainotus.. v**tu se vatkaa muutenkin niin paljon, eikä sillä kilpaa ajeta. moottorin yläpään tiivistesarjan vaihtoon meni yks ilta, ja koppa kaljaa, säännöt kertoo että kun on kone nipussa niin käytetään lämpimäksi ja annetaan jäähtyä rauhassa jollonka tehään jälkikiristys suurimmalle annetulle momentille. näin tein eikä tarvinnu taaskaan merkkihuoltoa. seokset ja sytytys säädetään perstuntumalla ja verrataan pakoputken pään & sytytystulpan väriä kullakin koeajolla (koko kesä siis). mahollisimman paljon teen pyörääni itse, lohkoa en sentään ala hitsaamaan, sitä varten on ammattilaisia tuttavapiirissä joilla on joku erityinen osaaminen taikka työkalu jolla toimenpide onnistuu..
cool.gif
minoon nuuka niin on pakko tehä edes jotain ite että hinnat pysyy aisoissa..
lookaround_orig.gif

062802moto_prv.gif
nixweiss.gif
Eipä tuo välttämättä siitä vaikeudesta ole kiinni, tai no osittain ehkä. Mikäli tuossa rakeisessa kuvassa oleva pyörän huoltotila kiinnostaa, voin kyllä tarvittaessa lainata sitä tarvitsevalle, mopon omat työkalut saa myös lainaksi...
Kuvalinkki

biggrin.gif
oli pakko käydä tarkistamassa, ei ollu sakkolappu.
Mutta siis mitä, eikö oikeasti kukaan halua vuokrata tuota nosturipaikkaa? Oletin varauskirjan olevan täynnä vuosikymmenen lopulle asti.
Oikeasti paikka on kuin tehty auton, pyörän tai vaikka valtamerilaivan huoltopisteeksi. Viereiseen puuhun voi viritellä jonkun vinssin kiinni, jolla voi helposti nostaa mopon ilmaan peileistä roikkumaan siksiaikaa kun säästää jopa 20€ renkaiden alta alle vs irtorenkaan vaihdossa. Tietysti puusta voi myös taittaa oksan, jolla näppärä kaveri vääntää uudet kumit vanteille alta minuutin, ja tätä sopivaa oksaa apunakäyttäen myös tasapainottaa (pikaliima ja sepeli sisältyvät vuokraan). Käsipumppua ei tosin ole, mutta saahan sitä renkaan myös puhallettua senverta täyteen, että sillä varovasti ajaa tohon lähi shellille. Myös koneremontit voi hoitaa huoletta, pieni hiekkapöly tuskin haittaa menoa, onhan öljynsuodatin poistamassa epämääräiset maa-ainekset öljynseasta. Lisäksi jos menee sormi suuhun kesken remontin, neuvoja voi kysellä ohikulkijoilta. Jos remontti venähtää esim tilattujen osien odottelun vuoksi, voi pyörän huoletta jättää levälleen, mikäli nussi käy viemässä puolet osista, saadaan varas silminäkijähavaintojen perusteella kiinni varmasti.
idea3.gif

. Öljyn - ja filsunvaihto 130 eggee  ..ja zillee...Mainoskin sanoo että "on tyhmää maksaa liikaa"  . Jos osaa paistaa kananmunan pannulla , niin luulis onnistuvan perustekniikan ylläpidonkin. Jotenkin musta tuntuu että monikin täällä forumilla hengaileva uusavuton , on vähän liian vaativan harrasteen parissa.....  
nixweiss.gif
Tai ehkä toisilla on rahaa teettää paskahommat muilla, kuten öljyn vaihdot ja kananmunan paistot
wink.gif

Onko se oma tapa se ainut oikee? Vai voisiko jotkut tehdä toisellakin tapaa
eek.gif

Eihän tohon ajamiseen tarvii mikään insinööri olla, vai?
Vähän tuntuu että jotkut on täällä foorumilla valinnut itselleen hieman liian kalliin harrastuksen
tounge.gif

Siis kyseessä oli ketjurataspaketin vaihto ja ko. operaation aikana yrittäjä valutteli kytkinnestettä katteiden päälle ja maali lähti siitä kuplimaan. Seuraavan talven aikana hepun piti maalauttaa se ja keväällä mopoa noutaessa katteessa oli hyvät valumajäljet ja aika reipas halkeama. Lisäksi kiinnityspultteja puuttui ja osa katteista kasattu väärin. Tähänkään mennessä yrittäjä ei ole muistanut korvata vahinkoja...

Back