• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vapari vai vakio suodatin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gixer600
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
nyt ku pääsin tähän hommaan kärryille, nii laitampa viel yhen kuva linkin, vaik se onkin skaalattu ihan päin  
033102ass_1_prv.gif
, mut mä oonki aika rookie näis tietokone hommis
tounge.gif
http://i6.aijaa.com/b/00939/6722343.jpg

Jos ja kun se on harrisin performance racing putki, niin onko miten hyvä/huono putki? Hyvät on ainakin äänet
biggrin.gif
, mut noin yleensä tehoputkien joukossa.

Voi elämän kevät mikä threadi. Yhtä suurta mutuilua ja eipäs-juupastelua.

Yleensä silloin, jos aletaan muuttelemaan moottorin alkuperäistä ilmansuodatusta, tulisi olla varsin hyvin hajulla siitä, mitä tehdään, ja miksi. "Luin netistä" ei valitettavasti ole aina hyvän tiedon tae, vaikkei se toisaalta ole automaattisesti epäpätevääkään.

Pitää muistaa sekin, että ihmiset edellyttävät pyöriltään varsin erilaisia asioita, ja viime kädessä tämä koko harrastus on fiilislaji. Siksi tähän(kään) kysymykseen, onko vakio vai vapari "parempi", ei ole yksiselitteistä vastausta olemassa.

Mutta jos alkaa vain ihan mututuntumalla törveltämään noiden kanssa, niin joidenkin kohdalle osuu sitten myös niitä ongelmia, ja syy löytyy tuttuun tapaan sieltä peilistä. Moottorin hyvä ilmansuodatus on loppupelissä (ja varsinkin pitkää käyttöikää painotettaessa) tärkeä asia.
+1

Tää on just näin. Kyllä (ruisku)moottoria suunnitelleet insinöörit on aika tarkkaan laskeneet virtausvastuksia ynnä niistä seuraavia seossuhteita ja jos noita lähtee itse räpläämään, pitää samalla olla kykyä myös lastuttaa kone uusille seoksille.
Kaasarikoneissa homma lienee vähän toinen.

Laitoin viime talvena Bemun (vaakamallin) K-koneeseen K&N:n ilmanputsarin ja seurauksenä öljynkulutus pomppasi samatien taivaisiin. Kun noin 3000 km myöhemmin vaihdettiin orkkisfilsu, loppui öljynkulutuskin.

Ilmeisesti kone oli käynyt sen verran väärillä seoksilla, että se oli kuumuuttaan polttanut öljyt maailman tuuliin...

t. pozo

062802moto_prv.gif

Voi elämän kevät mikä threadi. Yhtä suurta mutuilua ja eipäs-juupastelua.

Yleensä silloin, jos aletaan muuttelemaan moottorin alkuperäistä ilmansuodatusta, tulisi olla varsin hyvin hajulla siitä, mitä tehdään, ja miksi. "Luin netistä" ei valitettavasti ole aina hyvän tiedon tae, vaikkei se toisaalta ole automaattisesti epäpätevääkään.

Pitää muistaa sekin, että ihmiset edellyttävät pyöriltään varsin erilaisia asioita, ja viime kädessä tämä koko harrastus on fiilislaji. Siksi tähän(kään) kysymykseen, onko vakio vai vapari "parempi", ei ole yksiselitteistä vastausta olemassa.

Mutta jos alkaa vain ihan mututuntumalla törveltämään noiden kanssa, niin joidenkin kohdalle osuu sitten myös niitä ongelmia, ja syy löytyy tuttuun tapaan sieltä peilistä. Moottorin hyvä ilmansuodatus on loppupelissä (ja varsinkin pitkää käyttöikää painotettaessa) tärkeä asia.
+1

Tää on just näin. Kyllä (ruisku)moottoria suunnitelleet insinöörit on aika tarkkaan laskeneet virtausvastuksia ynnä niistä seuraavia seossuhteita ja jos noita lähtee itse räpläämään, pitää samalla olla kykyä myös lastuttaa kone uusille seoksille.
Kaasarikoneissa homma lienee vähän toinen.

Laitoin viime talvena Bemun (vaakamallin) K-koneeseen K&N:n ilmanputsarin ja seurauksenä öljynkulutus pomppasi samatien taivaisiin. Kun noin 3000 km myöhemmin vaihdettiin orkkisfilsu, loppui öljynkulutuskin.

Ilmeisesti kone oli käynyt sen verran väärillä seoksilla, että se oli kuumuuttaan polttanut öljyt maailman tuuliin...

t. pozo

062802moto_prv.gif
millälailla öljysit sen suodattimen..?

Tavallisella tallaajalla (ajelee niillä alakierroksilla), jolla on vielä se vakioputkikin asennettuna (rajoittaa eniten virtausta), ei vapaavirtaussuodatin aiheuta virtauksiin, eikä seoksiin, mitään eroa. Tämä sillä edellytyksellä, että molemmat ovat asianmukaisessa kunnossa. Molemmat siis puhtaita, oikein asennettuja ja vapari oikein öljytty. Suurimmat sössinnät tulee justiin öljyämisen kanssa, josta kuulee vaikka mitä uskomusta, vaikka siitä on ihan selvät ohjeet olemassa. Uutenahan esim K&N on valmiiksi öljytty ja siten käyttövalmis.

On kyllä peräti mielenkiintoinen havainto tuo 'selvä' vaikutus öljynkulutukseen. Saako ihan pikkasen epäillä? Kun seokset eivät ainakaan asiaa selitä.

k&n on puhdas ja omalla huolto pakkaus öljyllä just huollon yhdeytessä sisäpuolelta sumuteltu, ei siis litimäräksi, eiköhän noi huoltomiehet sen osaa hoitaa
wink.gif
. Ja pyörä ei oo kuluttanu öljyjä missään vaiheessa, nyt on sisällä 10w50 öljyt, ja tietty alkuperänen öljyn suodatin. Ajan kyllä, aina kun mahdollista tai pikemmin kiihdytän +10000rpm kierroksilla, sillonhan toi "ärrä" pyörä vasta alkaa kunnolla kulkemaan
smile_org.gif
, ei sitä ole matala kierroksille oikeen suunniteltu, vaikka ei kaupunki ajossa alakierroksilla hengetön olekaan. Nyt kun on tehty iso huolto, jakopäänketju+kiristin, venttiilien säätö(kahdessa oli ollu pientä välystä), kaasarit kalibroitu niin kyllä kelpaa taas kierrättää
062802jumpie_prv.gif

millälailla öljysit sen suodattimen..?
En öljynnyt uutta putsaria millään tavalla, koska ohjeissa puhuttiin öljyämisestä vasta ekan pesun jälkeen. (Tuntui olevan aika tahmea heti paketista ja oli muuten ruiskukurkutkin aika öljyssä kun suodatin kolmen tuhannen kilsan jälkeen irrotettiin.) Ei siellä paketissa tullut mitään öljyä mukana, ainoastaan liimaa, jolla tilkitään suodattimen reunat.

En muuta asiasta tiedä kuin sen, että lähtiessäni Saksan suuntaan varmistin öljymäärän koneen tarkistuslasista jopa lisäsin sitä noin desin verran (joka jo sinällään oli epätavallista). 2500 km myöhemmin huollossa Saksassa öljyt olivat hävinneet niin, että tarkistuslasi yllätyksekseni oli täysin kuiva.

Saksassa vaihdettiin ilmanputsari orkkikseen (samalla myös öljynsuodatin orkkikseen) ja tulpat vaihdettiin sekä ruiskurungot synkattiin => öljynkulutus muuttui normaaliksi eli nyt mennään taas 10.000 km ilman lisäyksiä.

Mikä muu noista kuin ilmanputsarin vaihto voisi lopettaa öljynkulutuksen? Itse en osannut sanoa vastaan kun saksalainen ammattimekaanikko näki K&N tarran ilmanputsarikotelossani ja sanoi heti, että tuossa syy luonnottomalle öljynkulutukselleni...Oli nähnyt noita tapauksia jo paljon ennenkin.

Saattoihan siihen vaikuttaa toki ruotsalais/saksalais/hollantilaisbensakin, jota koneelle olin viimeksi ennen tuota löydöstä juottanut. Tai sitten vallinnut kylmännihkeä ilmanala. Tai kuun asento...Tai jokin muu...

PS. Tuossa koko tarina, jos ketä kiinnostaa...

t. pozo

062802moto_prv.gif

Toi öljyn "häviäminen" kyllä vähän kummastuttaa, ittelläni ei moottorista öljyä kyllä häviä mihinkään, outo juttu, en oikeen pistäs sitä k&n syyksi, mut onko sit pyörä kohtanen homma, joku viisaampi vois yrittää tota selventää
crazy.gif

Toi öljyn "häviäminen" kyllä vähän kummastuttaa, ittelläni ei moottorista öljyä kyllä häviä mihinkään, outo juttu, en oikeen pistäs sitä k&n syyksi, mut onko sit pyörä kohtanen homma, joku viisaampi vois yrittää tota selventää
crazy.gif
Voit olla varma, että kyllä olin äimän käkenä itsekin.  
Saksan reissulla kun nimenomaisesti olin sopinut tuon BMW-gurun kanssa pelkästään ruiskujen synkronoinnista ja samalla olin todennut, että "kyllä oljynvaihdot hoitelen itse, ei niitä varteen Saksaan ajeta".
Kuin ohimennen tämä guru sitten tuli katsoneeksi öljysilmääni ja kysyi, että "ihanko itse olit edelliset öljyt vaihtanut, täällä ei nimittäin näy tippaakaan..."
Änkytin, että "kyllä siellä öljyä oli reilusti yli puolenvälin kun lähdin kotoa".

Niin kauan hänkin tuota öljynkulutusta piti mysteerinä kunnes sitten tuntia paria myöhemmin löytyi se K&N:n tarra, jolloin hän samantien kysyi, että "onkos tuolla kannen alla tommoinen filtteri?". Totesin, että on siellä. Mekaanikko ilmoitti samantien, että siinä syy öljynkulutukseeni ja tietysti pullikoin vastaan.
Hän perusteli sen sillä, että ruiskukoneen virtausvastuksia muutettaessa kone pitäisi aina lastuttaa uusiksi. Kaasarikone on kuulemma eri juttu.
Ja kuin varmemmaksi vakuudeksi ilmanputsarin vaihdon jälkeen öljynkulutus loppui, niin mitäpä tuohon voi tavallinen tumpula muuta todeta kuin, että "katos kummaa noinhan tuossa nyt kävi..."

t. pozo

062802moto_prv.gif

Joo, tuossahan se jo selkesikin. Syynä on putsarikotelon kanteen laitettu K&N-tarra.
idea3.gif

Mulla ei ole tarraa bemarissani ja öljyt piisaa lisäämättä 10tkm. Kerran vuodessa vain vaihto, kun on korkeintaan 10tkm ajoa, ei siis mitään puljaamista kesäksi/talveksi yms.

Ite en Bemareista mitään tiedä, tai koneista muutenkaan, mutta vähän ihmetyttää tuo öljyn kuluminen ja sen kulumisen loppuminen noilla muutoksilla...

Mistäs sitä öljyä pääsee pois koneesta jos kone on kunnossa??

Mulla on ollut sellanen mutu että öljyä voi poistua
a) jostain vuotamalla (koneen ulkopuolelle) naku jättää öljyläiskän ja katettu varastoi sen haluamallaan tavalla
b) jostain vuotamalla palotiloihin venttiilinvarret/ohjurinkumit/männänrenkaat (savuttaa)
c) huohotuskanavan kautta jos oikein sikana huohottaa

Eikös ruiskupelinkin suodatinvaihdolla vaikuteta vain ja ainoastaan palotilaan menevään tavaraan, tai lähinnä sen määrään? Tavaranhan pitäis olla  "1osa_bensaa&_monta_osaa_ilmaa" seosta...

Jos bensaa saa samanverran kun ennen "vaparia" niin kone saattaa käydä laihalla = kuumempana... johtaisko tuo sitten öljyn kulumiseen?? Eikös nykyiset lambda-laitteet jo hälyttelekin jotain jos seokset on vaarallisen laihalla??

Jos sinne koneeseen on ehtinyt katukiviä ja lepakoita K&N filtterin läpi, niin eihän ne koneeseen tulleet vauriot mihinkään katoa vaikka suodattimen vaihtaisikin takas vakioon...eihän??

Kertokaas nyt viisaat että mistäs se öljy oikein on poistunut jos pelkällä ilmanputsarin vaihdolla saadaan litku pysymään koneessa.

btw: itelläni on K&N suodatin muttei tarraa... ja öljyt on pysyny koneessa...

Jos bensaa saa samanverran kun ennen "vaparia" niin kone saattaa käydä laihalla = kuumempana...
Justijnsa tämän kertoi Herr Matthias Krist (AMTEC GmbH) syyksi öljyjeni häviämiseen. Väitti, että olin yksinkertaisesti polttanut ne taivaan tuuliin väärän seoksen ansiosta.

Enkä yritä inttää, että tämä olisi mikään sääntö K&N filttereiden kanssa.

Omalle kohdalle vain sattui käymään tämmöinen tapaus ja kun ei oma kokemus / ammattitaito riitä väitteen kumoamiseen niin omat himot ja motiivi K&N filtterin jatkokäyttöön lurpahtivat...

t. pozo

062802moto_prv.gif

No kyl se pitää uskoo et jonnekin sulta ne öljyt sieltä on "haihtunu"
wink.gif
. Tossa mun 600giggerissä on kaasari kone ja siinä ei kyl ole ollu minäänlaista öljyn hävikkiä, seon kai sit tosiaan joku merkki kohtainen homma, vaikka silti kuulostaa oudolle, jos ei kone savuta ym
crazy.gif
. Mulla pelittää perhanan hyvin, ei oo tehny koneesta mitään sohloo ja muuteski varsinki ny kun on just huolto tehty nii kiertää niin prk mukavasti
cool.gif
Tuskin toi harrisin putki siihen niin vaikuttaa et estää öljyn katoomisen. Menee jo henkimaailman puolelle ku jokin oikeen "kiva" sähkövika
tounge.gif

No mitä lämpömittari kertoi,jos kone kävi niin kuumana,jotta
öljyt paloivat?
Tuota en pysty vastaaamaan. Mulla on sekä jäähdytysnesteen lämpömittari (orkkis) , että lisämitttarina myös öljynlämpömittari. En muista kummankaan näyttäneen mitään poikkuksellista. Tosin ajaoin tuon 2500 km Ruotsin läpi, osin Saksassa, Hollannissa jne, jossa ehkä tuli ajetuksi astetta kovempaa kuin kotisuomessa.

Mutta, tosiaan, en pysty omakohtaisesti vahvistamaan. että "juuri tuolla Bremenin ja Hampurin välisellä autobahnilla lämmöt nousi" ,kun kun ei tuosta jäänyt mitään muistikuvaa.
Osin ehkä senkin vuoksi, että en mitenkään tuossa vaiheessa osannut epäillä mitään erikoista, joten ei ehkä tullutrt seuratuksi mittareita sen tarkemmin...

t. pozo

062802moto_prv.gif

Back