• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vanteiden reunan kiilloitus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stupido
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nitromorsea saa hyvin varustellusta maalikaupasta.
Tuon lumppulaikan löytäminen oli hankalinta, ei ollut missään Starkilla tai K-raudassa. Löyty sit jostain pikku raksatavara liikkeestä.

Biltemassa näyttäis lumppulaikka löytyvän (kiillotuslevy, puuvillaa, tuotenro. 19-2039), kuten varmaan myös muut pensselit, pesusienet yms. jynssyttimet. Nitromorssit sitten Specziltä, autoglym metal polish Hessumobiilista ja porakone ja kiiltävät vahat siivouskomerosta. Jatkojohto varastosta.

Pyörän nostan takapukille ja etuosan auton tunkilla/lankkutsydeemillä (ideoin äsken ihan itse). Näin saan näppärästi molemmat fillarit ilmaan ja huomenillalla kiiltää jo!
062802jumpie_prv.gif

Biltemassa näyttäis lumppulaikka löytyvän (kiillotuslevy, puuvillaa, tuotenro. 19-2039), kuten varmaan myös muut pensselit, pesusienet yms. jynssyttimet. Nitromorssit sitten Specziltä, autoglym metal polish Hessumobiilista ja porakone ja kiiltävät vahat siivouskomerosta. Jatkojohto varastosta.

Pyörän nostan takapukille ja etuosan auton tunkilla/lankkutsydeemillä (ideoin äsken ihan itse). Näin saan näppärästi molemmat fillarit ilmaan ja huomenillalla kiiltää jo!
062802jumpie_prv.gif
Mites wekkuli kiilloitus onnistui, vai teitkö jo? Pistä kuvaa kehiin. Oliko karkee sorvausjälki?

Alumiinin kiilloituksessa suosittelen omien kokemusteni mukaan käyttämään huopalaikkaa ja tietty jotain kiilloitus tahnaa kuten just tota Auto Glymin metal polishia. Eikä maksa laikat paljoa ku ostaa 10mm huopamattoa ja leikkelee siitä sopivia kakkaroita
smile_org.gif

Mites wekkuli kiilloitus onnistui, vai teitkö jo? Pistä kuvaa kehiin. Oliko karkee sorvausjälki?
Etuvanteen sain lauantaina tehtyä, mutta kyllä siinä jyystäessä 5-6 tuntia meni. Sitten loppui aika. On se aika kovaa hommaa, tuntui että mulla on maalit aika tiukassa, piti vetää aika monet nitromors-käsittelyt ennen kun tuli valmista. Noh, etupäästä tuli mielestäni hyvä. Sorvinjäljet siellä on, mutta ei ne mua juurikaan häiritse. Kyllä se kiiltää ja pitää katsoa alle metrin etäisyydeltä, että urat erottaa. Ihan ok.

Äitienpäivänä piti luvata sitten vaimolle, että en vietä koko päivääni pyörän kimpussa, joten takavanne on vielä kesken.
biggrin.gif

Sain maanantai-iltana siitä n. 90% maaleista veke. Tänä iltana aattelin vetää loput ja hoitaa kiillotuksen. Kuvia laitan kyllä heti kun on valmista. Hyvä tuosta tulee...

Dodii... valmista tuli viimein, ja olen jälkeen tyytyväinen. Sorvinurat tosiaan näkyy, mutta mun mielestä ne ei häiritse. Siihen nähden mikä homma niiden kiillottamisessa olis, niin eipä maksa vaivaa. 15tkm ajetuissa vanteissa on myös jo pieniä kolhuja, jotka jäivät sinne virheiksi, mutta yks hailee. Ovat niin pieniä, että saa tihrustaa ihan läheltä, jos meinaa nähdä. Ja näkemättä jää jos on ihan pienikin likakerros vanteella. Mikä tulee heti 10km ajon jälkeen...

Ihan tarpeeksi oli laiskalle äijälle hommaa tossakin. Takavannekin vei sen kuutisen tuntia kaiken kaikkiaan vaikka etuvanteella oli jo harjoteltu. Maalia tietysti enemmän leveämmässä vanteessa ja voi shviddu, kyllä se oli tiukassa! Ei kyllä voi sanoa, että laitoin vaan nitromorssit ja hups, lähti! Laitoin nimittäin vähän hiton monet nitromorssit ja jynssäsin niin saakelisti! Niitä tarjoustalon patasieniä (0,95e 10kpl paketti) meni varmaan neljäkymmentä... Painepesuri vois olla kyllä kova sana tuossa. Lauantaina oli peukalo känsillä ja nyt on varmaan jännetuppitulehdus ranteessa.

Saa nähdä millainen homma on pitää noi kondiksessa. Toi puuvillalaikka on kyllä hyvä hommeli, kannattaa hakea noita muutama lisää biltemasta. Sillä jos vetää vaikka kerran kuussakin (jos hapettuu, mattaantuu tai jotain), niin ei kuulosta pahalta. Sillä surruuttelee ihan omaksi ilokseen. Porakoneen käsittely on aina niin miähekästä!
biggrin.gif

Kuvat ei nyt ole ihan a-luokkaa. Kirkkaalla päivänpaisteella ja asettelemalla tulis varmaan parempia, mutta tulipahan otettua, kyllä niistä jotain selviää. Niin ja linkki on tuossa alla.

Ton homman tekee kyllä kevyeen itsekin.

Maalit pois maalinpoistoaineella ja sen jälkeen hiot 1200 tai 2000 asti ne reunat. Sitten voikin käsin kiillottaa reunat glymin metalpolishilla.

Itse en jaksanut kun 600 asti hioa vantet ja sitten kiillotin.
Mitä maksaa toi glymin metalpolish? Tarttis ittekin hommata sitä. Ja miten oot/olette käyttäneet sitä? Eli siis jollain rätillä vaan hinkanneet vai esim. jollain laikalla?
crazy.gif
withstupid.gif

Aiheeseen palatakseni, voiko takahaarukan kiillottaa samalla lailla?

Samat talkoot edessäpäin. Pariviikkoa vielä pyörä liikenteessä ja sitten lähtee vanteet pajalle kiillotukseen. Itsellä oli myös tarkoitus etupamput kiillottaa mutta taitaa jäädä kun joutuu tasottelu hiomaan pintaa niin paljon.

Jep samallainpa tuo takahaarukan kiillotuski onnistu,tuossa 10h
tulos.Ehkä pientä kiillotusta vielä ja sit kohteen vaihto.
kiilt%E4%E4.jpg

Edit niin ja ei tartte nitromorsea
wink.gif

Nonnii takavanne kiilloteettu ja Nitromoriksella maalit otettu pois.
400- 800- 1200 hinkattu sorvaus jäljet tasaisiksi ja kiillotettu rättilaikalla.
Nyt tiedä miltä tuntuu kun kun sormissa ei ole enään mistä ottaa sormenjälkiä kun sormenpäät on kulunut tasaiseksi. Eipä ennen ole veri tihkunut nahan läpi sormenpäistä. Jännetuppi tulehdus ei voi tulla onneksi kun ranteet on jo leikattu tulehduksien estämiseksi.
withstupid.gif

Enään etunen jäljellä, ensi kerralla hanskat kädessä
inlove.gif

Sain juuri tänään oman takavanteen reunat kiillotettua.
Maalit poistin Body 700 paint remover aineella ja sillä tuntuu lähtevän maali paremmin, kuin Nitromorsella.
Kuva vanteesta maalinpoiston jälkeen.

Maalinpoiston jälkeen aloitin hionnan 600 karkeudella ja sitten siirryin suoraan 1200:seen.

Sen jälkeen porakoneeseen rättilaikka kiinni ja laikkaan hionta pastea.
Käytin rättilaikassa kahta erilaista pastea, toinen oli esikiillotukseen ja toinen oli viimeistelyyn.

Lopuksi vahasin reunat alumiinille tarkoitettua vahalla (Alu-Magic).

Tuollaiset niistä vanteen reunoista tuli:
Kuva 1, kuva 2, kuva 3, kuva 4.

Noita kiillotus tapoja on varmasti monia, mutta noin minä sen tein.

Hiottaessa meni puhki kahdet ohuet nahkahanskat, mutta sormista ei nahka kulunut puhki.

Edit: hanskat.

Aiheeseen palatakseni, voiko takahaarukan kiillottaa samalla lailla?
Mikäli takahaarukka on eloksoitu, niin sen eloksoinnin poistoon on hyvä käyttää kodinputki miestä.
Eli ottaa haarukkan irti pyörästä ja laittaa sen isoon saaviin. Sitten laittaa sinne lämmintä vettä, sekä pullollinen kodin putkimiestä sekaan, niin johan alkaa toimia.
Mikäli ei meinaa ottaa sitä haarukkaa irti, niin kannattaa kokeilla uittaa rättejä siinä seoksessa ja laittaa ne rätit haarukkaan.

Itse poistin tuolla konstilla alumiinistä eloksoinnit ja ihan kuin olisi laittanut poretabletin sinne astian pohjalle, kun kuplii ihan samalla tavalla.

Ei taida nuo maalinpoistoaineet tehota lainkaan siihen eloksointiin.

Tietääkö kukaan missä kyseistä hommaa tehtäisiin ja paljonko lysti maksaa? Tavat lienevät sorvaus tai maalin poistaminen hiomalla/myrkyillä. On kuulemma sen verran hommaa, että mieluumin maksan jollekin joka sen osaa, kuin alan pihamaalla niitä itse räpeltämään ja pilaamaan vanteet
cool.gif
Ei missään nimessä saa sorvata...
siis tarkoittaa että laittaa sorviin kiinni vanteen, ja sitten hiomapaperilla poistaa maalin.

Nyt on kausi loppu ja nyt kerään motivaatiota VFR:n vanteiden reunan kiilloitukseen.
confused_orig.gif

Kun ei ole isoa sorvia niin pitää kehitellä jokin vanteen pyörittäjä ensin.

Back