• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vantaalla osataan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja C-A-D
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
OIKEALTA ei kuitenkaan mielestäni splitata ikinä. Saati yksikaistaisella tiellä. Ei normaaliliikennöijä osaa odottaa, että joku pyyhkäisee oikealta ohi. En myös ymmärrä kuka olisi antanut motoristeille oikeuden ajaa risteyksissä ryhmittymismerkeistä piittaamatta. Ehkä mä sitten oon ihan väärällä foorumilla, jos olen ajatuksineni yksin.
Samoilla linjoilla, ei oikealta ohi. Autoilija saattaa muistaa että sen pitää ajaa ajoradan oikeassa reunassa, tai mitä vaan. Ei kukaan oleta että sieltä joku paahtaa ohi. Kyll järkeä saa käyttää, motoristikin.

En myös ymmärrä kuka olisi antanut motoristeille oikeuden ajaa risteyksissä ryhmittymismerkeistä piittaamatta.
Täytyy myöntää, että itse tulee rikottua tieliikennelakia mp:llä huomattavasti enemmän kuin autolla. Osittain varmaan sen takia, että mp:llä ei riskeeraa muiden terveyttä samalla tavalla kuin autolla. Ja sitten tietysti mp:n suorituskyky ja kapeus vaikuttaa asiaan.
Mp:llä ei tietenkään ole mitään etuoikeuksia lain mukaan autoihin verrattessa. Jos sakot tulee, niin sitten tulee ja ne sitten maksetaan.
Ajellaan miten ajellaan, mutta ei riskeerata muiden turvallisuutta omalla ajamisella on pitkälti minun ajatukseni.
C-A-D:in tapaukseen ei liity mitenkään, mutta samat ajatukset tuli päähän ketjua läpi lukiessa. Jokseenkin sama mullekin miten kukakin koheltaa, kunhan ei muut joudu jarruttamaan, väistelemään tai muuten kärsimään sähläilyistä.

Vaikka onhan sekin joillekin kärsimistä, jos joku pääsee nopeemmin perille. Itsekin teen "turhia" ohituksia aika usein sen takia, että mukavampi ajaa omaa tasaista vauhtia, kuin körötellä jonkun hyvin vaihtelevaa nopeutta ajavan takana ja kerätä jonoa taakseen. Sanoohan jo järkikin, että on fiksumpi käväistä hetken aikaa ylinopeuden puolella ripeän ja turvallisen ohituksen aikana, kuin roikkua kilometritolkulla toisen kontissa kiinni. Harmi vaan, että se hetkellinenkin ylinopeus on niin pirullisen helppo todeta, verrattuna vaikkapa yhtäjaksoisesti varttitunnin ajan kestävään turvattomuusväliin. Sen takia kaikki kunnon kansalaiset ei missään nimessä aja ylinopeutta, sitä synneistä suurinta...

Voi olla kaverilla (fyysisesti) terveet päivät vähissä. Tunnen hyvin tien ja siellä ei tosiaan mitään syytä ohitella oikealta. Ainoa paikka jossa tulee joskus itse heiteltyä ohi on se viimeinen 60km/h suora Vantaalla ennen Espoota.
Autojen kanssa satuttaa vain itsensä, mutta toisen motoristin kanssa voi käydä syyttömällekin huonosti
veryangry.gif
Itse ainakin ajelen mp:llä sen mukaan, että minulla on koko kaistan leveys käytössäni. Joskus väistelen maalauksia, kaivonkansia ja kuoppia. Toisinaan taas "tuntuman ottamiseen" pujottelen kaistalla. Ei tosiaan normaalissa jonoajelussa tulisi mieleen, että joku ainakaan oikealta tulee ohi. Eihän noilla omilla mp:n peileillä muutenkaan edes kauheesti taakse näe.
Juuri tuota yritin sanoa. Itse yritän ajella about sääntöjen mukaan. Splitaan kuitenkin kun tilaisuus tulee ja ruuhka on mittava.

OIKEALTA ei kuitenkaan mielestäni splitata ikinä. Saati yksikaistaisella tiellä. Ei normaaliliikennöijä osaa odottaa, että joku pyyhkäisee oikealta ohi. En myös ymmärrä kuka olisi antanut motoristeille oikeuden ajaa risteyksissä ryhmittymismerkeistä piittaamatta. Ehkä mä sitten oon ihan väärällä foorumilla, jos olen ajatuksineni yksin.
Anteeksi minä kukkis, tossa kesämmällä oikealta ohittelijan pelasti ketjujen rallatus ja mopoilijana osas katella vähän enemmän peiliin. Kotilolla kun kulkee tulee otettua mp hieman paremmin huomioon. Kuiteskin keskiverto autoilija ei näin tee ja kolinan määrä voi olla huomattava.

Mutta ei se mitään, ohitelkaa vain oikealta ja splittailkaa miten kerkeätte, tehkää se kuitenkin senverran huolella ettei jää pyörätuoliin nököttämään. Tai joku toinen loukkaa itteään.

Darvinilla on laaja otsa, ei siinä pari hikipisaaraa vielä silmiä kirvele.

Täällä meillä päin harvemmin kyllä näkee kenenkään splittaavan, mutta eikö se nyt olis ihan kaikkien kannalta viisaampaa jättää tuommoset oikealta splittaukset pois ja harrastaa vain vasemman puoleista spittausta niin autoilijatkin sen oppisivat huomioimaan ja ehkä siten siihen vähän suopeammin suhtautuisivat?
withstupid.gif

Olen kokenut täysin samanlaisen tilanteen kuin ketjun aloittaja kuvasi. Samalla tienpätkällä mutta suunta oli vaan vastakkainen. Lieköhän ollut sama jamppa... Aikaa tästä on pari viikkoa.

Ei voi ymmärtää miten joku on niin itsetuhoinen että splittaa liikkeellä olevaa autojonoa oikealta. Liikennevaloplittauksen vielä ymmärrän kun jono seisoo, mielellään saa mopo tulla keulille. Jos autot liikkuu niin ei kukaan odota että yhtäkkiä joku hullu ohittaa sut ykskaistasella tiellä. Ei olis vaatinut kuin jonkun kuopan, kuolleen eläimen tmv mitä autoilija olisi tiellä väistänyt koukkaamalla oikealle niin kaveri olisi ottanut osumaa ja pahasti. Enpä usko että kovin monelle autoilijalle tulee mieleen kattoo sivupeiliin tuollaisessa tilanteessa.

Jos haluaa itsensä tappaa niin tekis sen niin ettei viaton sivullinen saa siitä loppuelämäkseen traumoja
sad_orig.gif

Jos joku nyt välttämättä haluaa vammauttaa tai tappaa itsensä niin eipä se mua haittais, ei ole mitään syytä ottaa syyllisyyttä toisten idioottimaisesta käyttäytymisestä.
Lähinnä vaan nyppis maalipinnan naarmuuntuminen.

Olen kokenut täysin samanlaisen tilanteen kuin ketjun aloittaja kuvasi. Samalla tienpätkällä mutta suunta oli vaan vastakkainen. Lieköhän ollut sama jamppa... Aikaa tästä on pari viikkoa.

Ei voi ymmärtää miten joku on niin itsetuhoinen että splittaa liikkeellä olevaa autojonoa oikealta. Liikennevaloplittauksen vielä ymmärrän kun jono seisoo, mielellään saa mopo tulla keulille. Jos autot liikkuu niin ei kukaan odota että yhtäkkiä joku hullu ohittaa sut ykskaistasella tiellä. Ei olis vaatinut kuin jonkun kuopan, kuolleen eläimen tmv mitä autoilija olisi tiellä väistänyt koukkaamalla oikealle niin kaveri olisi ottanut osumaa ja pahasti. Enpä usko että kovin monelle autoilijalle tulee mieleen kattoo sivupeiliin tuollaisessa tilanteessa.

Jos haluaa itsensä tappaa niin tekis sen niin ettei viaton sivullinen saa siitä loppuelämäkseen traumoja
sad_orig.gif
+1 Ehkä minussakin itää pieni kukan siemen hatussa, mutta pyrin splittaamaan niin, että ärsytän ( ja aiheutan kateellisuutta) mahdollisimman vähän. Yleensä säikähtämistä seuraa suuttumus.

OT tuli mieleen,että kesäisellä "Itä"-Euroopan turneella näki (varsinkin Baltian maissa) paljon temperamentikkaampaa autoilua kuin kotimaassa koskaan. Risteysalueilla (normi valtatiellä eli 1kaista/suunta) kääntyvien kaistat, oli sitten oikealle tai vasemmalle, oli vähän väliä käytössä "ohituslevennyksinä". Eli siitä vaan, varsinkin mustalla maasturilla, kääntyvien kaistalle, ja *viuh* sieltä ohi tavallisten maan matajien jonon.
mad.gif

Ymmärsin vihdoin mistä puhutaan kun puhutaan liikennekulttuurieroista.

LT- mieheltä ihan odotettavakin kommentti. Tuskin sillä spilttaileekaan
Oho! Tohon oli tullu parikin kipakkaa vastausta. Ei, en hyväksy oikealta ohittamista, reuna-aluetta käyttäen. Tarkoitukseni oli vain huomauttaa, että LT on iso mopo, jonka koko jo sinänsä asettaa rajoituksia. Splittauksen hyväksyn ilman muuta.

Eipä paljoa piikkikuskia tänään järki päätä pakottanut tuossa Turun motarilla. Ilmeisesti Repsol-tarroitus mopottimessa tekee kuskista niin kovan kurkon, että voi vetää Muuralasta kehä II:lle asti piennarta pitkin....käviköhän mielessä, että moisessa tihkusateessa kotilot "hyppii" ihan mihin sattuu kun joku vähän vilauttaa jarruvaloa edessä ja se piennar on melko luonnollinen väistösuunta?

Joku tietty kysyy kohta, että mistäs minä tiesin, että ajoi pientareella noin pitkään...sattui jotenkin olemaan näköyhteys melkeen kokoajan, vaikken pientareella ajanutkaan
033102bebe_1_prv.gif

OT tuli mieleen,että kesäisellä "Itä"-Euroopan turneella näki (varsinkin Baltian maissa) paljon temperamentikkaampaa autoilua kuin kotimaassa koskaan. Risteysalueilla (normi valtatiellä eli 1kaista/suunta) kääntyvien kaistat, oli sitten oikealle tai vasemmalle, oli vähän väliä käytössä "ohituslevennyksinä". Eli siitä vaan, varsinkin mustalla maasturilla, kääntyvien kaistalle, ja *viuh* sieltä ohi tavallisten maan matajien jonon.
mad.gif

Ymmärsin vihdoin mistä puhutaan kun puhutaan liikennekulttuurieroista.
Ton "normaalin" lisäks, kun muija kyttäs ohitus paikkaa pakusta keskiviivan reunassa, niin autolla voi ohittaa auton oikeelta........ me ollaa pakana kansaa......

Vaikka itse en hyväksy oikeelta ohitamisa, ellen tee sitä itse..koska mä osaan ajaa.....
033102bebe_1_prv.gif

Splittasin viime kesänä juhannuksena Kauhavalla päätapahtuman jälkeen. Vasemmalta. Todella rauhallisella nopeudella.Keskiviivaa pitkin. Matkaa oli n. 6 km, jolla jatkuva autojono.
Ei tullut yhtään agressiivista elettä.
Oikealta ei tulisi mieleenkään ohitella. Jos jotenkin autolla ajaessani törmäisin esim. väistöliikkeen takia oikealta ohittavaan kaksikaistaisella tiellä, en todellakaan tuntisi minkäänlaista syyllisyyden tuntoa, jos ohittaja törmää, tai törmään ohittajaan. Poliisi paikalle ja sillä selvä. En ole maksaja.
033102bebe_1_prv.gif

Ilmeisesti motoristeilla on liian vaikeaa noudattaa niitä liikenne sääntöjä mitä on säädetty...
nixweiss.gif
kaboom.gif

Pari viikkoa sitten jouvuin ajamhan Helsingissä, kun oli koulutusta ja hienot pyöräkelit...perjantai-iltapäivänä klo 16.30 Haagasta Kaupintietä Vihdintielle ja sieltä Mannerheimintielle (onkhan siinä välissä vielä jottain muita katuja/teitä...?) ja Bulevardia pitkin Annan(?)- ja Vuorimiehenkadulle.

No, ruuhkaa maalaispojalle vähinthänki riittävästi ja harmitti suunnattomasti kun seurasin muutampia jouhevasti jonossa nätisti ohiajavia motoristeja; oli harrikkaa ja kyykkyä, myös pari "matkasohvaa". Yhteistä kaikille päättäväinen ja omasta mielestä joustava eteneminen siinä liikennevirrassa. Autoilijat eivät tööttäilhet enkä nähäny kenenkhän puivan nyrkkiä tms käsimerkkejä antavan.

Harmitti siis siinä mielessä, että itte en "uskaltanu" lähtiä samalla lailla ajelemhan...no, 45 minuuttia siihen muutaman kilometrin matkhan meni.

Ymmärrystä tuli myös, kun joskus olen lukenu kyselyitä, että "...onko pyörässä jäykkä kytkin, kun joutuu välillä ruuhkassa pysähtelemhän...?" Ittelle ei siis suurta tuskaa, mutta joku hentokätisempi vois olla ainaka Busani kytkimen kans hättää kärsimässä.

Uskon, että noissa ruuhkissa kun joutuisi ajelemhan vähän usiammin, niin saattais ittekki ottaa sen joustavasti liikennesääntöjä nouvattavan modin päälle ja ajelis tuonki matkan noin puolessa ajassa tuosta, mitä nyt tuolla pätkällä meni.

Jos joku nyt välttämättä haluaa vammauttaa tai tappaa itsensä niin eipä se mua haittais, ei ole mitään syytä ottaa syyllisyyttä toisten idioottimaisesta käyttäytymisestä.
Lähinnä vaan nyppis maalipinnan naarmuuntuminen.
epäilen vähän, jos jonku tappaisit tuolla vaikka ei oma syys oiskaan nii tuskin sua vaan pelkkä maalipinnan naarmuntuminen haittais

Ehkä mä sitten oon ihan väärällä foorumilla, jos olen ajatuksineni yksin.
Et ole mielipiteinesi yksin. Mä en vaan jaksa tämmöisiin vastata, koska nämä ketjut menee aina vääntämiseks. Niin kuin tämäkin näyttää tehneen  
nixweiss.gif
+1
Samoin, ei näihin viitsi vastata. Samaa vääntöä joka kerta.
Meitä on moneksi, eikä eräitä kiinnosta vähääkään liikennesääntöjen noudattaminen. Oma napa on tärkein.
Sitäkään ei tajuta, että täältä näkyy motoristien asenne liikenteeseen, tulos on täysin päinvastainen mitä halutaan.
Epäilen, että tulevaisuudessa motoristia tullaan kurittamaan olan takaa, jos homma alkaa karata käsistä.
Rangaistukset ei ainakaan lievene, kohta valtiolla on takavarikoituna iso kasa moottoripyöriä, joilla on ajettu poliisia karkuun. Ja kuskit istuu linnassa.

Ilmeisesti motoristeilla on liian vaikeaa noudattaa niitä liikenne sääntöjä mitä on säädetty...
nixweiss.gif
kaboom.gif
Toi menee yleistyksen puolelle, kyseessä olevat paukapäät ovat kuitenkin melko pieni "marginaali" ryhmä joiden täytyy syystä tai toisesta,(syihin sen kummemmin syventymättä), yrittää päteä liikenteen keskellä ja pilata suuren enemmistön maineen siinä samalla.
shaun.gif

Täytyy myöntää, että itse tulee rikottua tieliikennelakia mp:llä huomattavasti enemmän kuin autolla. Osittain varmaan sen takia, että mp:llä ei riskeeraa muiden terveyttä samalla tavalla kuin autolla. Ja sitten tietysti mp:n suorituskyky ja kapeus vaikuttaa asiaan.
Mp:llä ei tietenkään ole mitään etuoikeuksia lain mukaan autoihin verrattessa. Jos sakot tulee, niin sitten tulee ja ne sitten maksetaan.
Ajellaan miten ajellaan, mutta ei riskeerata muiden turvallisuutta omalla ajamisella on pitkälti minun ajatukseni.
Ohoo, peilikuva
tounge.gif

Moottoripyörällä mahdollisimman asiallisesti, mutta sitten kun mopo pysähtyy talveksi, alkaa puolen vuoden drifting-kausi kanttivolvolla.

Back