• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vantaalla osataan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja C-A-D
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kukkis täällä hei! Pakko purkaa hieman. Ajelin tänään reissusta kotiin ja ihan loppukilometreillä näin pitkästä aikaa rimanalituksen omaa luokkaansa. Normaalilla (yksikaistaisella) kadulla sankari-motoristi vetelee tyynesti ihan hyvin liikkuvasta normaalista kaupunkijonosta oikealta ohi! Ensin kuvittelin kaverin olevan kääntymässä seuraavasta risteyksestä oikealle ja ottavan vaan vähän oikealle / ryhmityskaistalle hieman etuajassa. Mutta eipä tietty sitäkään. Kaveri huiski tosiaan jonosta ohi oikealta ja oikealle kääntyville tehdyt levennykset kaveri käytti samaan puuhaan. Eli liikennevaloista oikealle käntyville varatulta kaistalta suoraan sen ainoan "varsinaisen " jonon kärkeen, eli oikealta ohi ja vastoin ryhmitysmerkkejä.

Itse säikähdin kun kaveri vetäisi muutaman kymmenen sentin päästä oikealta ohi ja niin teki moni autokin heilahduksista päätellen. En tiedä oliko osansa omituiseen / itsetuhoiseen käyttäytymiseen rankalla sateella, josta itse olin siinä vaiheessa jo nauttinut 250km. Tää veijari oli ilmeisesti vielä tympiintyneempi kun piti ottaa täysin järjettömiä riskejä kaupunkialueella.

Kyllähän splitata voi (vaikka ei saa), mutta oikealta tapahtuva ohittelu yksikaistaisella tiellä, vielä hyödyntäen ryhmityskaistoja menee yli hilseen. En edes viitsi ajatella mitä jonon autoilijat ajattelivat moisesta. Itse yritin edes hakea jotain järkiperäistä perustetta moiselle, enkä keksinyt.

Eli sinä joka tänään ajelit Rajatorpasta Espoon Laaksolahteen päinn kuvaamallani tavalla - ehkä tunnistat itsesi... Aika uskomaton suoritus
shaun.gif

Jos se oli vain niin taitava kuski että osasi tehdä sen turvallisesti vaarantamatta itseään tai muita?

Kyl mä hyväksyn splittaamisen, vaik itse autolla oisinkin matkas, mutta oikealta ohittamisen kääntyvien kaistaa käyttäen mäkin "tuomitsisin", tai ainakin paheksuisin.

LT- mieheltä ihan odotettavakin kommentti. Tuskin sillä spilttaileekaan
ymmärränkö kommenttisi oikein, että vain LT-miehillä järki pelaisi ja että muut ajattelisivat, että voivat elää kuin pellossa muista ja muiden terveydestä välittämättä. Itse olen sitä mieltä, että valtaosa pyöräilijöistä ajattelee ja ajaa ihan fiksusti ottamalla huomioon oman ja muidenkin turvallisuuden kuitenkin nauttien matkanteosta kaksipyöräisellä.

Voi v***u,nyt on taas maine menny...
Kyllä on jollain vaikeeta,ei pidä mennä liikenteeseen,jos on säikky ja ottaa stressiä muiden touhuista.

Voi oispa C-A-D kertonut vielä minkä merkkisellä mopolla moinen kohelsi, oisin niin mielelläni heittänyt sen ihanan kysymyksen:
"Kuinka monelle tuli yllätyksenä törttöilevän mopoilijan mopon merkki"?  
tounge.gif

Taidan ihan huvikseni hypätä kiesiin ja lähteä peippailemaan muutaman motoristin jos tuolta tienpäältä vielä löytäis; paskanko väliä sillä on miten liikenteessä ajaa vai mitä?

Väistäkää velliperseet; täältä tullaan!!!
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

En ollut minä vaikka suunta on oikea.
smile_org.gif

Tapahtui kuitenkin tuossa Pähkinärinteen kohdilla tai sen jälkeen? On siinä muutenkin omituista toimintaa jatkuvasti, alkaen Vihdintien valoista ja kiilailusta. Yhden Audi-kuskin perässä oli oikein pakko ajaa kotipihaan kysymään miehen motiiveja. Oikaisi vasemmalta oikealle keskelle jo muutenkin ahdasta ja voimalla jarruttavaa jonoa. Vilkusta ei ollut tietoakaan. Jouduin kiskaisemaan mopolla alta karkuun pientareelle. Jarruttaminen ei tullut kyseeseen, kun metrin päässä takana oli paku. Kuskilla oli kiiru postilaatikolle Hesaria noutamaan, mutta irtosi sieltä sentään anteeksipyyntö.

Saattaahan tuo sade ottaa aivoon, mutta toisaalta ei siinä enää kiire ole jos on jo kastunut. Joskus ottaa nuppiin autojen pyöristä lentävä mutasuihke. Sateella tuo ei haittaa, mutta sateen loputtua kyllä. Menee näkyvyys ja silloin sapettaa kaikki suoraan eteen tunkijat jos itse yrittää pitää kohtuullista väliä. Lääke tosin ei ole tämä oikealta pientareen kautta ohi...

LT- mieheltä ihan odotettavakin kommentti. Tuskin sillä spilttaileekaan
Pitääkö kaikki mitä prätkäilijät tuolla liikenteessä koheltaa , oli sitten kuinka typeriä idiootteja tahansa, hyväksyä automaattisesti?
Eikö prätkäilijöissä oikeasti muka ole idiootteja joukossa?
Näitä idiootteja ja niiden hyväksyjiä on mun mielestä jo aivan tarpeeksi.
Saunan takana on tilaa.

Taitais olla org. loman aika.

Kaveri huiski tosiaan jonosta ohi oikealta ja oikealle kääntyville tehdyt levennykset kaveri käytti samaan puuhaan. Eli liikennevaloista oikealle käntyville varatulta kaistalta suoraan sen ainoan "varsinaisen " jonon kärkeen, eli oikealta ohi ja vastoin ryhmitysmerkkejä.
Just.
Eli toisin sanoen sua vaan harmittaa, kun et tajunnut et siitä oikealta mahtuu ajamaan kärkeen. Eikä tarvii sen jälkeen jäädä jonoon ajelemaan kympin alle rajoituksen ja ottamaan kuraa syliin.

Voi olla kaverilla (fyysisesti) terveet päivät vähissä. Tunnen hyvin tien ja siellä ei tosiaan mitään syytä ohitella oikealta. Ainoa paikka jossa tulee joskus itse heiteltyä ohi on se viimeinen 60km/h suora Vantaalla ennen Espoota.
Autojen kanssa satuttaa vain itsensä, mutta toisen motoristin kanssa voi käydä syyttömällekin huonosti  
veryangry.gif
Itse ainakin ajelen mp:llä sen mukaan, että minulla on koko kaistan leveys käytössäni. Joskus väistelen maalauksia, kaivonkansia ja kuoppia. Toisinaan taas "tuntuman ottamiseen" pujottelen kaistalla. Ei tosiaan normaalissa jonoajelussa tulisi mieleen, että joku ainakaan oikealta tulee ohi. Eihän noilla omilla mp:n peileillä muutenkaan edes kauheesti taakse näe.

Voi olla kaverilla (fyysisesti) terveet päivät vähissä. Tunnen hyvin tien ja siellä ei tosiaan mitään syytä ohitella oikealta. Ainoa paikka jossa tulee joskus itse heiteltyä ohi on se viimeinen 60km/h suora Vantaalla ennen Espoota.
Autojen kanssa satuttaa vain itsensä, mutta toisen motoristin kanssa voi käydä syyttömällekin huonosti  
veryangry.gif
Itse ainakin ajelen mp:llä sen mukaan, että minulla on koko kaistan leveys käytössäni. Joskus väistelen maalauksia, kaivonkansia ja kuoppia. Toisinaan taas "tuntuman ottamiseen" pujottelen kaistalla. Ei tosiaan normaalissa jonoajelussa tulisi mieleen, että joku ainakaan oikealta tulee ohi. Eihän noilla omilla mp:n peileillä muutenkaan edes kauheesti taakse näe.
Juuri tuota yritin sanoa. Itse yritän ajella about sääntöjen mukaan. Splitaan kuitenkin kun tilaisuus tulee ja ruuhka on mittava.

OIKEALTA ei kuitenkaan mielestäni splitata ikinä. Saati yksikaistaisella tiellä. Ei normaaliliikennöijä osaa odottaa, että joku pyyhkäisee oikealta ohi. En myös ymmärrä kuka olisi antanut motoristeille oikeuden ajaa risteyksissä ryhmittymismerkeistä piittaamatta. Ehkä mä sitten oon ihan väärällä foorumilla, jos olen ajatuksineni yksin.

En myös ymmärrä kuka olisi antanut motoristeille oikeuden ajaa risteyksissä ryhmittymismerkeistä piittaamatta.
Täytyy myöntää, että itse tulee rikottua tieliikennelakia mp:llä huomattavasti enemmän kuin autolla. Osittain varmaan sen takia, että mp:llä ei riskeeraa muiden terveyttä samalla tavalla kuin autolla. Ja sitten tietysti mp:n suorituskyky ja kapeus vaikuttaa asiaan.
Mp:llä ei tietenkään ole mitään etuoikeuksia lain mukaan autoihin verrattessa. Jos sakot tulee, niin sitten tulee ja ne sitten maksetaan.
Ajellaan miten ajellaan, mutta ei riskeerata muiden turvallisuutta omalla ajamisella on pitkälti minun ajatukseni.

Oikealta ohittaminen vaarantaa oman turvallisuuden, paskaako siitä, mutta sillä pilaa "päälleajajan" koko loppu elämän jos jotain sattuu.

Eli toisin sanoen sua vaan harmittaa, kun et tajunnut et siitä oikealta mahtuu ajamaan kärkeen. Eikä tarvii sen jälkeen jäädä jonoon ajelemaan kympin alle rajoituksen ja ottamaan kuraa syliin.
Jos nyt on kyse niistä paikoista, joita arvuuttelin, niin todellakaan ei ole tervettä vetäistä oikealta. Eniten on kyse oikealta splittaajan omasta terveydestä. Puolet autoilijoista tuolla tiellä kurvailee ja vaihtelee ajolinjoja holtittomasti sinne ja tänne.
tounge.gif

Hienoa kumminkin, että tällä kertaa ei tapahtunut mitään.

Back