• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vanhaan Ducatiin kaasutinta palauttamassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja GAMMA500
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Joo,eli "projektina" on laittaa tuohon supersportiini Weber 44DCNF kaasutin ja alkuperäinen sytytys toimintaan. Ostinkin jo 750 Pason kaasuttimen joka on malliltaan 44DCNF-110, alkuperäinen kaasutin oli 44DCNF-118, olen nyt vaihtanut käynnistyssuuttimet 110F7 -> 120F7, pääsuuttimet 145 -> 165, seosputket F44 -> F27, ilmasuuttimet 170 -> 175 eli tuon alkuperäisen kaasuttimen rojut tähän uuteen. Tehtaan ilmoittamista suuttimista ym ei ole varmaa tietoa mutta eiköhän nuo liene lähellä, ainakin käyntiin luulisi saavan.
Mutta sitten minulla onkin pari pulmaa, joihin neuvo olisi tervetullutta. ( Oliisin varmaan saanut YV:llä kysyen saanut selville samat mutta laitetaan tänne jos vaikka olis suuremmalle yleisöllekin tarpeellista tietoa
wink.gif
)

Asiaan siis, kun tuohon kaasuttimen 906:ssa ilmoitetaan kohon tasoksi (mechanical floating level) 42mm niin tarkoittaako tämä sitä tasoa kun neulaventtiili JUURI menee kiinni vai sitä tasoa mihin koho maksimissaan painuu, eroa tuosta tulee jo heti muutaman millin. Nyt säätelin sen kohdan mukaan kun venttiili menee kiinni mutta varmistellaan
thumbs-up.gif

Toinen ihmettelyn aihe on tuo pyöräni marellin sytkäboksi jossa oli alipaineletkun jämä paikoillaan, kummastakaan kaasuttimesta en löytänyt avattua paikkaa sille. Onkohan kyseinen ohjaus ollut esimerkiksi 906:ssa tai tässä 900SS:ssä alkujaan toiminnassa?

Nyt tietävämmät, sana on vapaa!
bowdown.gif

Hups, jotain unohtui. Eli tietääkö kukaan selitystä tuolle kaasuttimen tyypissä olevalle numerolle ( 110 ja 118) ainakin 108,112 ja 116 on olemassa myös. Yritin etsiä eroavaisuuksia kaasuttimen rungosta jne mutta en puusilmilläni löytänyt, olisiko kyseessä vain tunnus tietyille suuttimille ja muille säädöille?

Ainakin 906:ssa on tuo ohjaus, kaasuttajan molemmila sivuilla paikka letkulle.
Kohon taso mitataan siitä mihin kohot omalla paollaa painuvat eli käännä kansi ylösalaisin.
Suuttimista ne muista kun manuaalit tallilla.
Finpaso varmaan tietäisi???

mime

Kokeile aluksi noilla suuttimilla ja jatka säätelyä vasta sitten kun kone käy. Väittäisin, että noilla suuttimilla ollaan hyvin lähellä totuutta.

Aivan oikein olet mitannut kohon.

Marellin lootan alipaineletkun voi laittaa weberin kaasuläpän alapuolelle. Sivuilla on M5 ruuvit, jotka pitää vaihtaa natsoihin, johon letkun voi liittää. Myös alkuperäisissä imukauloissa on M5 ruuveilla tukitut reijät (käytetään myös kaasarin synkkaamiseen), joita voit käyttää. Yhdistä molemmat imukaulat parin millin letkulla ja siitä sitten T-haaralla letku marellin lootaan. Tuossa marellin lootassa sytytysennakko haetaan tontilleen alipaineella.

kiitos kiitos, tuo kaasutinhan saakin sitten mennä omalle paikalleen jo varmaan huomenissa
smile_org.gif
katselinkin juu että noi synkkaruuvien paikat taitaisi olla soveltyvat jos siihen laittaa liittimet (hommasin alkuperäiset kurkutkin). Mutta kaasuttimessa ei ole niitä kylkien reikiä avattu, katselin että siinä kyllä olisi liittimille paikat mutta ne on vielä tukossa. Siihenhän nuo melkein olisi järkevämpää viritellä jos niin alkujaankin tapaa olla. Tuntui olevan jollain pehmeällä aineella täytetyt kun rapsuttelin niitä, tiedättekö onko se lyijyä tms. vai mitä? Eli lähteekö lämmitellen kätevästi pois?

Heh sellainen erikoinen juttu tuli tänään mieleen, että mikäköhän mahtaa olla ajatuksena kun kaasuttimeen tulevan bensaputken liitin on 9mm eli 8mm letku menisi passelisti, mutta sitten hanan päässä onkin reippaasti ohkasempi liitin. Venyyhän nuo letkut ja supistuukin klemmarilla mutta kovin on erikoinen juttu
idea3.gif

Heh sellainen erikoinen juttu tuli tänään mieleen, että mikäköhän mahtaa olla ajatuksena kun kaasuttimeen tulevan bensaputken liitin on 9mm eli 8mm letku menisi passelisti, mutta sitten hanan päässä onkin reippaasti ohkasempi liitin. Venyyhän nuo letkut ja supistuukin klemmarilla mutta kovin on erikoinen juttu  
idea3.gif
Tuleehan siihen väliin pumppu.

Ahaa, tuleeko siihen toinenkin pumppu? Kateruuvipaikassa katseltiin 750 pason tankkiin sisälle ja se oli erilainen kuin minulla. Mulla on pumppu ja suodatin tankin sisällä, niinkuin SS:ssä 91 vuodesta eteenpäin. Näyttää alkuperäiseltä, kiinnikkeet tankissa sisäpuolella. Sisällä siis ennen pumppua sellainen musta kangassuodatin, sitten pumppu korvakkeissaan ja sen jälkeen suodatin, sitten putkea hanaan asti. Hanassa ei ole varatankki-asentoa ollenkaan. Tankin hengitys tuossa pohjasta.

Ahaa, tuleeko siihen toinenkin pumppu? Kateruuvipaikassa katseltiin 750 pason tankkiin sisälle ja se oli erilainen kuin minulla. Mulla on pumppu ja suodatin tankin sisällä, niinkuin SS:ssä 91 vuodesta eteenpäin. Näyttää alkuperäiseltä, kiinnikkeet tankissa sisäpuolella. Sisällä siis ennen pumppua sellainen musta kangassuodatin, sitten pumppu korvakkeissaan ja sen jälkeen suodatin, sitten putkea hanaan asti. Hanassa ei ole varatankki-asentoa ollenkaan. Tankin hengitys tuossa pohjasta.
Kyllä yksi pumppu riittää oli sitten sisällä tai ulkona.
750 ja 906:ssa pumppu ulkopuolella, mutta 907; tankin sisällä.
Ruiskupelin pumppu saattaa olla tehokkaampi(?)

mime

Juu, ruiskupeleissä imeisesti on se ruiskupumppu tankissa? ja metallikuorinen suodatinkin? Tää mulla on ihan vain siirtopumppu, ei tee juuri ollenkaan painetta, tai no kai se sen verran tekee että kaasuttimelle riittää mutta kummiski.

Nyt mallailin kaasutinta kurkkuineen paikoilleen, kovat imukumit vaikeutti asennusta kovastikin ja muutenkin ei oikein tunnu istuvan, jää vinoon koko hökötys ja ei etusulinterille oikein tahdo upota riittävästi. Myös kaasuvaijeri ilmeisesti täytys saada eritavoin kulkemaan, nykyinen kiinnikerauta sojottaa päin akkua, saas nähdä riittääkö että sitä vääntelen vai onko se myös liian pitkä jatkossakin.

Ärsyttävää kun ei tiedä miten mikin on mennyt alkujaan
crazy.gif

Laitathan sitten siihen suuttimellisen paluuputken kaasareilta takasin tankille, kuten 750:ssä Pasossa on. Jos et, ni taitaa kusta Sun weberi yli, kun sähköpumppu pörrää kaiken aikaa...  
wink.gif
907:ssa on tosiaankin korkeapainepumppu, kun ruisku on, mut weberit käyttää "vakiovirtauspumppua", ainaskin 750 Paso! Tosin mulla on siinä 40 mm Dellortot kiinni, ni ei ole sitä maailmalla hyvin tunnettua "flat spottia" keskialueella. Tosin juopoksi kutsuisin häntä nyttemmin, mutta senhän kestää kyllä, kun itsekkin olen ja kyyti on komiata ja ääntä piisaa  
tounge.gif

Sun kannatais hommata jostaki alkuperäset hajotuskuvat, et näkisit, miten ne letkut ym. on joskus menny!

Myös kaasuvaijeri ilmeisesti täytys saada eritavoin kulkemaan, nykyinen kiinnikerauta sojottaa päin akkua, saas nähdä riittääkö että sitä vääntelen vai onko se myös liian pitkä jatkossakin.
Pasoissa tuo kaasuvaijerin kiinnikerauta sojottaa eteenpäin. Onkos vanhassa SS:ssa akku kaasarin edessä?

Joo, mulla on akku siinä kaasareiden edessä. Akku on pois nyt kun tuota asentelen ja se kaasuvaijerin tanko menee muutaman sentin sinne akkukotelon sisään. Saapa nähdä onnistuuko tuota taivuttamaan vähän ulommas niin että menisi ohi vain meneekö vaijeri kuinka vinoon sitten läppäakselin päähän. Täytyisi melkein päästä näkemään samanlainen pyörä vakiokuosissa niin helpottaisi. Onkohan nuo kurkut 750:ssa ja 900:ssa aivan samanlaiset? Tuntuvat jotenkin kovin epämääräisesti istuvan että olen alkanut miettimään jo sitäkin

Steindinsella olis nuo kuvat saatavilla mutta en viimeksi niitä sieltä saanut tai osannut tilata
blush.gif
nyt jos jonkun kanssa vaikka tilauskimppaan pääsisi niin ostaisin oitis.
sad_orig.gif

Laitathan sitten siihen suuttimellisen paluuputken kaasareilta takasin tankille, kuten 750:ssä Pasossa on. Jos et, ni taitaa kusta Sun weberi yli, kun sähköpumppu pörrää kaiken aikaa...
wink.gif
Ahaa, nyt menee varmisteluksi. Tarkoitatko että suutin tankin paluulinjaan eli lisää painetta kaasuttimelle vai että suutin kaasuttimelle menevään letkuun ja virtausta pienemmäksi? Olen meinaan molempia kuullut suositeltavan, enemmän kylläkin sitä että paluulinjaan suutinta, tähän olen omassa mielessänikin järkeillyt, eikös tuo suutin kaasuttimelle menevässä letkussa ahdista ika rankasti ja tulee jopa liian kuiva kaasutin hetkittäin?. Taidan tosin kokeilla alkuun ihan ilman
smile_org.gif

Suutin paluulinjaan. Toinen vaihtoehto on paineensäädin. ducatipaso.org - sivuilla on aiheesta paljon juttua. Kannattaa lueskella, jotta selviää millä paineella toimii parhaiten.

Joo, nyt asia on varmistumassa, nuo imukaulat ei sovi mulle, liian lyhyet. Nyt vaan katsotaan mikä osa niistä on erilainen vaiko kurkut kokonaisuudessaan. Osakuvatkin on jo mun mallin supersportiin tulossa mutta ei vielä omissa hyppysissäni. Se on mikrofilmimuodossa joten täytyy kaikenlisäksi metsästää semmonen vekotin millä siitä näkee jotain
tounge.gif

Toi Hestec-ruisku/sytytys on nytten muuten irti jos joku sellaisen vaikka haluaa johonkin asennella. Käy suoraan ducatin 2v-koneisiin (900c), pienellä työllä muihin 2-sylinterisiin ja vähän suuremmalla työllä kaikkiin bensalla toimiviin härveleihin.
Paketissa siis imusarjat,45mm TWM läppärungot (uutta laakeria vaatisi),ruiskusuuttimet (2kpl),kaasunasentotunnistin,sytytysvahvistin, imuilman lämpöanturi, 2 uutta vaahtomuovi ilmansuodatinta, johtosarja releineen sulakkeineen, hestec-boksi, bosch-ruiskupumppu, säädettävä paineensäädin, tiedonkeruunappi ja ohjelmointikaapeli. Eli täys paketti.
No en mainosta enempää ettei poisteta myynti-ilmoituksena.
wink.gif

Hyvä kysymys, toimi ruisku itsessään todella hyvin. Ongelmina on seuraavanlaisia: tuo boksi sai virran virtalukon kautta, ja se jännite laski mulla toisinaan niin alas että sekoitti tuota boksia ->alimmainen sytytyskäyrä (900r/min) meni aivan sekaisin. Tämän sai korjattua kätevästi kannettavalla minuutissa lataamalla ohjelman uudestaan koneeseen mutta minulta puuttui oma kannettava tietokonekin, eli siinä eka syy. Tähän oikea korjaus olisi tietysti ollut virran ohjaaminen muuta kautta boksille vahvoilla johdoilla? niin että jännite säilyy. Mulla oli n. 1-1.5 voltin verran heikompi jännite siellä aina kuin akulla.
Toinen vika on se että läppärungon läppäakselit on liukulaakeroidut ja vähän väljät, nyt siinä rikkoutu noita asentotunnistimia aikas taajaan. Ne tarttis holkittaa tai tehdä kuulalaakereilla. Tai parhaana vaihtoehtona hankkia ruisku ducatin läpät ja kurkut? . Siihen mulla ei ole laitteita eikä juuri nykyisellään rahaa teettääkään tuollaisia töitä.
Kolmas syy on se pidän tuota melko harvinaisena mallina ainakin täällä suomessa ja siksi nyt kun se on nätissä kunnossa (maalattu ja kaikki pyritty korjaamaan hyvin) niin se on hienoa saada alkuperäiseksi päällisinpuolin.
Enkä oikein tosiaan ole sähkömieskään ja vähän alkoi jo kyllästyttää tuon kanssa temuaminen, eri juttu jos rakentelisin jotain projektia josta muutenkin yrittäisi saada maksimaalisia tehoja ulos jne ajan kanssa.
Moottori toimi tosiaan todella hyvin kyllä tuolla hestecillä (noita ym vikoja lukuunottamatta), ottaen huomioon että muuten vakio peli putkia myöden ja moottoritehoa kuitenkin päälle 90 ja vääntöä n.100. En tiedä paljonko vakiona mahtaa olla, mittaamallahan se selviää mutta luulisin että melkopaljon nuhaisempi siitä nyt tulee

confused_orig.gif

Tässä kuvia ko masiinasta: läppärunko
ja kokonaisuus

Mielenkiintoista...mielenkiitoista.... Mul olis yhdet ylimääräiset 907IE:n ruiskurungot, et josko ne tohon, ni sitte saattais toimiakin.... Joskus on ollut mielessä laittaa 750 Pasoon ruiskuhilppeet, mut sähköpuoli on aika kinkkinen toteuttaa, kun tarttis rakentaa koko sähköt uudestaan...ja ne 2 pick uppiakin... Tietty olis makeeta omistaa Paso 750 IE, jollasia en tiedä kenenkään tehneen. Tarvis varmaan sovitella ruiskurungot ensin 750 Pasoon...Projekti on kaatunut aina ajan puutteeseen. Olen nähnyt jossakin jenkkisivuilla tollasia Weberin korvaavia ruiskurunkoja muinoin..... Ehkäpä parempi vaitoehto olis hommata sopiva 906 ja laittaa siihen ko. ruiskusysteemi, ni olis varmasti helpompi projekti kaikin puolin..... Tosin mul olis yks 907:n pannukin, jolle en vielä ole keksinyt "sopivaa käyttöä"(not for sale)... saa nähdä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan
lookaround_orig.gif

Mielenkiintoista tuokin. Mulla on tuo ollut magnetimarellin asentotunnistimella lohkossa koko ajan, vain töpselistä ollut oma boksi irti.Onko 750 niillä 2:lla pickupilla? eli kokusanko se nyt oli merkiltään vai samanmoisella kun toi mun?

Mulla on 750 Paso Kokusaneilla, eli kahdella pick-up:lla(tulee yhtä kaapelia pitkin ulos moottorista eturattaan ylä/etupuolelta). USA malliset 750 Pasot on sillä huonolla Marellin boxilla, kuten 906:kin, jossa on kenties yksi pick-up, tiedä häntä, kun en sellasta omista, mut sitte taas mun 907IE on kahdella pick-up:lla ja sinä on P7 ECU. Sen seuraajassa, elikkä ST2:ssa on M 16 ECU ja vain yksi pick-up.

Mainittakoon vielä, että niitä Marellin boxeja on kärvähdellyt maailmalla aika monta, kun taas 907:n P7 on erittäin luotettava
smile_org.gif

Back