• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vanhaan Ducatiin kaasutinta palauttamassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja GAMMA500
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuo marellin loota ohjaa vain sytytystä, P7, P8 jne. myös ruiskua.
Itse en ole kuullut marellin sytkälootien hajoamisista, mutta sen tiedän, että kaikenlaisia käyntihäiriöitä ja sammumisia ilmenee jos ei käytetä R-tulppia.

Viimeisessä 750 Pasossa, eli ilmoitettu mallivuosi '90 oli tuo marellin sytkä. Siinä on vain yksi pick-up. Minulla oli yksi tuollainen kone, josta ketjut olivat rikkoneet lohkon. Myin sen täällä kirjoittelevalle motoristille.
Yksi marellin boksi minulla on, kuten siihen käypäset puolatkin, jos joku tarvii. On minulla yksi ylimääräinen P8:kin.

Hienoa kuulla lisää mielenkiintoista tietoa
smile_org.gif
Täytyy 888 ottaa yhteyttä boksiasioissa jos tuo omani ei osoita yhteistyökykyjä ;)

Kuten kirjoitin, niitä ON mennyt pimeeksi isossa maailmassa aika monta, etenkin "USA" modell Paso 750:stä ja 906:sista. Olen seurannut Paso hommia aika tiiviisti viimeiset 7 vuotta...
biggrin.gif
Niissä on ollut ilmeisesti sellasia huonoista juotoksista johtuvia hapetumisvikoja aika lailla, et kannattais kattoa se puoli, kun siihen masiinaan(Marellin boxi) perehtyy. Onkohan sen kotelointi ihan hyvin tehty??? Niille on ollut kysyntää maailmalla jonkin verran...

Ps. nyt tarttee muistaa, et "Kokusanin" sytkillä varustetuissa Pasoissa on ERILAISET puolat, kun Marellilla varustetuissa Pasoissa/900SS:ssa!
smile_org.gif

Väliaikatietoja.Nyt odottelen siis uusia kurkkuja saapuvaksi
smile_org.gif
Mutta kaasuttimeen tarttis saada oikeanlainen "palikka" mihin vaijerin saa kiinni, varaosanumeroa kyseiselle osalle ei ole joten sitä ei saa tilattua. Joten jos jollakulla on vanhan 750 sportin tai vanhan 900 SS:n kyseinen osa joutilaana niin tarjotkaa. Luonnollisesti käy myös muista vehkeistä jos on samantyyppinen. Eli sellainen kiekko missä on n 90 asteen matkalla ura vaijerille.

Pasojen weberissä on vipu, jonka päässä "pallonivel". Vaijerin päässä on kuppi, joka painetaan pallon päälle. Elikkäs samanlainen, kuin ainakin useissa eurooppalaisissa autoissa.

Joo mullakin on semmoinen pason namikka. Tossa on alkuperäinen kaksiosainen, sisempi levy on tyhjäkäynnin ruuviin koskeva ja ulompi vaijerille. Vaijerin pää on samanlainen kutakuinkin kun yläpäästään mutta saattaa olla se nippa isompi kooltaan. Täytys olla sellainen sen vivun että siinä on n 90-asteen matkalla ura jossa vaijeri kiertää niinku on monissa autoissa, pason vipstaakilla ei toimi ollenkaan koska vaijerista vetäessä veto kulkee akselin keskeltä eikä kierrä.... olipas vaikea selitys
lookaround_orig.gif

Nytpä on ensimmäinen käynnistysyritys takana, ei anna kipinää kummallekaan kynttilälle. Pikaisella johtojen läpikäymisellä en löytänyt mitään ihmeellistä syytä moiseen. Asentotunnistimen liittimen olen kytkenyt itse ja en tietenkään tiennyt kumminpäin johdot tulee olla, ne täytyy kokeilla kääntää mutta mahtaako sillä olla mitään merkitystä? Mielessä on nyt jo tuo boksivika, onkos siihen mitään yleismittarilla selville saatavaa tulosta josta voisi päätellä onko siinä vikaa?

No hyvä. Seuraavan kappaleen nimi on "Flat spot blues"...
biggrin.gif

No hyvä. Seuraavan kappaleen nimi on "Flat spot blues"...
biggrin.gif
biggrin.gif
Sitä odotellessa
062802jumpie_prv.gif
Nyt kyllä peuhaa hienosti, synkkasin kaasuttimen ja säätelin tyhjäkäynnin 1100-1200 kohdalle ja väänsin molemmat seosruuveja parikierrosta auki ja vot sehän pörisi aina vaan kauniimmin. Seosmittarikin näytti ihan järjellisiä lukemia molemmilla sylkillä eikä paukkunut tai tehnyt muutakaan ikävää paikoillaan kaasutellessa. Saa nähdä miten sitten ajossa
thumbs-up.gif
Käyntiinlähtö on kyllä yhtä juhlaa, aivan ennenkokemattoman helposti lähtee, melkein hipaisu namikkaan vain riittää

FMI 1.0 tai 1.1, en muista kumpi, olikohan siinä 14 lediä. Lambdat on kylmät ja siksi tarttee aina hiukkasen tuossa tyhjäkäyntiä säädellessä kaasutella ennen kuin alkaa valot vilkkumaan

Nonnii, nyt oon harrastellut säätelyä ja synkkailya enemmänkin. Ilmaruuveja onkin vänkä väännellä koska kun saa balanssiin ja pöräyttää vähän moottoria ja katsoo uudestaan niin onkin taas patsaat miten sattuu. Toinen outous on se että ilman alipainesäätöä sen saa käymään nätisti ja vastailemaan kaasuun mutta kun lyö letkun kiinni niin jopas alkaa aivastelemaan. Kakkua vääntää lisää niin menee tulppa :/ Huomenna taas valosalla saa jatkaa
tounge.gif

Synkkaus weberissä tehdään bypass-ruuveilla, eli erikseen säädetään läppien ohi virtaavaa ilmaa. Käännä ensin kummatkin ruuvit kiinni ja sitten toisella ruuvilla haet synkan kohdalleen tyhjäkäynnillä. Jos vielä aivastelee, vaihda kympin suuremmat tyhjäkäyntisuuttimet.

Sytytystulppaongelmaan minulla auttoi pasossa se, että heitin japsitulpat olan yli ja laitoin championit. NGK:t eivät vain kestä hetkellistäkään liian rikasta seosta vaan mykistyvät. Jopa ensimmäisellä yrityksellä uudella tulpalla.

Tattis nopsasta vastauksesta
smile_org.gif
Mulla on tulppina RA6HC:t, hain niitä pienen pinon kotiin tänään. Olen tehnyt niin että ruuvannut ne ruuvit aivan kiinni molemmat ja tyjäkäynnin säätänyt ensin jonnekin 1400 tienoille ja sitten mittarin letkut kiinni. Mittarina on carbtune 2 vai mikä se englantilainen täällä orgissakin mainittu vekotin olikaan. Tyhjäkäynnillä tuntuu olevan patsaat kovinkin alhaalla siinä asteikolla mutta yllättävän tasaiset vaikka molemmat ruuvit on kiinni. Yleensä säätöni on päättynyt siihen että etusylinterin ruuvi on kiinni ja takasylinterin vain 1-1½ auki, silloin ne minusta on parhaiten olleet balanssissa. Tämän operaation jälkeen se on vastaillut hanakasti kyllä kaasuun tyhjäkäynniltä mutta marellin letkun kytköksen jälkeen alkanut äyskimään. Tyhjäkäyntisuuttimet on 65:et ja ilmaseosruuvi 1½ auki nyt, yli 2 kun oli niin pimeni kynttilä
confused_orig.gif

Olet tehnyt juuri kuten pitääkin. Kai se marellin letku on ehjä? Johtuneeko aivasteleminen sitten seoksesta vai ennakosta?

Mielenkiintoiset ajat sinulla on kuitenkin tulossa..
wink.gif
biggrin.gif

Joo, alan nyt itsekin uskomaan että koettelemukset siintävät jo näköpiirissäni
biggrin.gif
. En tiedä sitten varmaa syytä yskimiseen mutta vaikuttais siltä että se letkunliittäminen boksiin on kaiken a ja o. Täytyy huomenna tutkia kun näkee pihalla käyttää ilman otsalamppuakin
tounge.gif
Sen huomasin kylmänä ryypyn kanssa että sanoo "zap" välillä ja meinaa sammua, päättelin että aivastaa silloinkin ilmeisesti seoksen vuoksi,( jättää syttymättä?) en tosin ole kaasutinten kanssa niin kovin pelannut että osaisin sanoa onko se laihan seoksen vai rikkaan seoksen syytä, tuplakaasutin alfani teki samaa mutta eipä tullu konsanaan tutkittua tarkemmin, palautin vain kilvet
biggrin.gif

Väittäisin, että aivastelu johtuu liian laihasta seoksesta. Kaikki weberivehkeet on alkujaan laihalla. Asiaa korostaa vielä ilmansuodatin ja putkistopuoli selvemmin, koska kyseessä ei ole alipainekaasari. Lisäksi weberi on pirun tarkka bensan pinnasta, -paineesta ja roskista.

Toimiihan kiihdytyspumppu? Sieltä pitäisi tulla iso lusikallinen, kun kaasua kääntää.

Taidan huomenna sitten pikkuisen rikastaa tyhjäkäyntisosetta. Kiihdytyspumppu tuntuu toimivan, läppiä kun avaa niin molemmista suuttimista tulee reilu ruisku. Imuvuotojakaan en löytänyt, tänään nakertelin uudet tiivisteet kurkkuihin ja kasailin mutta ei vaikuttanut. Kerron huomenna kuinka koettelemukseni on edennyt
tounge.gif

Back