• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Valojen vilautus, mitä se tarkoittaakaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Valjen vilautus, mita se tarkoittaakaan - Siis risteyksessa seisovalle ajoneuvolle

• Elahan eteen hyppaa

Ääniä: 0 0,0%
  • Tule vaan, teen tilaa

• Jotain muuta (mennaanko treffeille tms.)

• Ääniä yhteensä
    0
Kyllä täytyy sanoa että minun tapauksessani valojen vilauttaminen ennen risteystä tarkoittaa "kadotin hetkellisesti käsieni hallinnan, jos tulet eteen ajan yli tai mikäli pystyn sinut väistämään niin toteutan suomalaista sivistys sanastoa kovaan ääneen ja manaan kaikki kaupunkilais tollot **********"

Jos ei näin paljon tienpäällä liikkuva väki pääse tuloksissa tuon lähemmäs samaan ajatukseen, voi vaan pelon sekaisin tuntein miettiä miten harvemmin tiellä liikkuvat suhtautuvat ja ymmärtävät valoilla kikkailun
eek.gif

Itse oon ainakin siitä pitäny kii että jos pitkiä vilkutellaan tai mulle väläytetään niin se tarkoittaa juuri tuota "suksi vi****n tai sotken sut suohon" ajatusta

Kyllä pitkien vilauttaminen risteystä lähestyttäessä tarkoittaa, että annan tilaa, tule vain. Se on tosiasia, jota ei voi "kotipsykologialla" vääntää miksikään muuksi. Tosin vastuu merkin tulkinnasta on aina sillä, joka on kääntymässä kolmion takaa toisen eteen.

edit: niin ja jos tosiaan tulkitsee sen siten, että toinen antaa tilaa, niin tämän kyselyn tulosten valossa joutuu yliajetuksi 33% todennäköisyydellä.
062802jumpie_prv.gif

Mä väläytän pitkiä vain jos toisella ei a) ole valot lainkaan päällä b) on liikaa valoja päällä. Mitään muuta arvuutteluleikkiä en lähde leikkimään täällä pohjolan liikennekulttuurissa...

Lain mukaan valoja saa väläyttää vain kirkkaalla päivänvalolla ohittamaan lähdettäessä ? Ulkomailla käytäntö on "voit tulla eteeni". Suomessa viesti on "pois alta". - Väärin tulkittuna "tule alleni".

Jos risteysalueella oleva ajoneuvo on pysähtynyt ja vilauttaa pitkiä, tulkitsen sen niin että voin mennä vaikkei minulla ole etuajo-oikeutta. Sama, jos risteysalueelle tuleva ajoneuvo selvästi hidastaa hyvissä ajoin ja vilauttaa valojaan.

Mopolla tulee kylläkin oltua ylivarovainen tulkinnanvaraisissa tilanteissa. Jos on liikenteessä Pekkaniskan nosturiautolla, masilla tai HKL:n dösällä, hyvä yleisohje on: hanaa vaan, kyllä ne väistää.

Olen sitä mieltä että turhanpäiväinen kohteliaisuus liikenteessä aiheuttaa vain vaaratilanteita. Itse asiassa suorastaan v*tuttaa nämä ylikohteliaat aapot jotka huitovat ja välkyttelevät siellä kotilossaan vaikka olisi lupa mennä. Yritä siinä arpoa toisen sielunelämää. Ei säästä kenenkään aikaa ja kaikkein vähiten hermoja.

Kevyen liikenteen väistäminen onkin sitten toinen juttu.

Itse en risteyksissä ajovaloja vilkuttele sekaannusten välttämiseksi. Sen sijaan joskus harvoin väläytän pitkiä pari kertaa nopeasti ajovalottomille vastaantulijoille sekä pitkät päällä liian lähelle tulevalle. Joku voi tulkita tuon valottomille vilkuttelunkin varoitukseksi tutkasta/ratsiasta...
Sikäli hyvä idea äänestykseksi Patrikalta koska lopputulos osoittaa, että valojen vilkuttelu voidaan tulkita miten sattuu, vaikka tarkoitus olisi kuinka hyvä.
bowdown.gif

jospa se olisi näin : Valojen väläytys lyhyt,pitkä,lyhyt
ANNAN TILAA.

Edes takainen "räpsyttely" ÄLÄ NYT PRKL TULE ALLE.
wink.gif

Ei liity valojen vilkutukseen mut kysyn kuiteski.
Näyttääkö siltä, että Patrika on lopettanut moderoinnin.

Ja tämä galluppi näyttää sitä notta ei kannata valojen vilautteluista paljoo johtopäätöksiä vetää.
omg.gif

jospa se olisi näin : Valojen väläytys lyhyt,pitkä,lyhyt
ANNAN TILAA.

Edes takainen "räpsyttely" ÄLÄ NYT PRKL TULE ALLE.
wink.gif
Yep, juurikin näin
thumbs-up.gif

Kertaväläys = Anna tulla vaan
Jatkuva rämpytys = Nyt on hätä! Älä vain tule eteen!

Tuo "valot pois" olisi muuten varmaan käytössä, mutta kun on aika "työläs" useassakin autossa kun valokatkaisija on ihan toisaalla koetalussa vs. pitkien viiksi ohjauspylväässä
lookaround_orig.gif

Tämä pitkien vilautteluhan on nyt hyvinkin selkeetä ja helppoo tulkita, yleensä tietenkin että painu hevon kuuseen, täältä tullaan. Tioista oli Afrikan mantereella! Ne vilauttelee hätävilkkuja pitkien sijasta.

Ne perhanan vinkuintiaanit vilauttelee hätävilkkuja pitkien sijaan. Niitä näky aina kun joku ohitti, ohitit jonkun, tutkasta, jyrkästä mutkasta, suorasta tiestä, kilpikonnasta(Eläimestä), aina kun mokasit jotain tai kun ajoit rauhallisesti omaa kaistaa, liikennevaloissa jne. jne. Yritä siitä nyt ottaa selvää kun ihmiset ajaa puolet ajasta hätävilkut päällä ja tietää ettei neljäsosalla niistä oo minkäännäköstä ajokorttia.

Niin kun tuolla oli aiemmin puhetta, äärimmäisen tarpeellinen äänestys. Vaikkakin on se jo tiedossa ollut ettei varsinkaan (anteeks vaan) tampereella mitään merkkiä koskaan pidä tulkita niin että se tarkoittaisi jotain hyvää niin tietääpä jatkossakin suhtautua kaikiin vilkutteluihin "pienellä" varauksella.

Tämän päivän perusteella voi kyllä todeta että ei ne kulkijat helsingin seudullakaan niin mahdottoman hyviä ole, mutta on siellä sentään mahdollista tulla muiden kanssa liikenteessä toimeen.

(Turha alkaa näistä herneitä nokkiin, oon puolueeton kun oon tätä helsinki tampere väliä rallannu enemmän ja vähemmän enkä kummassakaan asu)
lookaround_orig.gif

sport05.gif

JOS miulle joku vain räpsäyttää valoi nii se mienaa jottai että

Päiväsellää:
-Jovain Terve!
-Laitappa loistammaa valkiat
-Polliiisi ou ejessäs toppuuta
-Risteyksis, tule vain, mie vartoo ja tuumailen

Yöseläs:
-Liian o kirkas siun valkiat
-Vääris on suunattuna

Jos vain usein räpyttelöö nii ol yöseläs tai päiväsell

-JOku este tai muuvuara on nyt sitte väyläl
-Porot lapis (noi muut o etheläs tiätysti)

Ja mite suurempi o vuara niin sitä kiivaammi vaan tulitat...

Lyhyt vilautus samalla hiljentäen vauhtia näkyvästi on "ole hyvä, mene vain", esim. hirveessä ruuhkassa, jossa muuten kukaan ei pääse mihinkään.

Se on sitä pääkaupunkiseudun herrasmiesliikennettä. Erittäin yleistä täällä, eikä mitään muuta tulkintaa asiaan voi hyväksyä.

Jos joku on ajamassa eteesi, etkä ehkä pysty pysähtymään, vilkuta pitkiä toistuvasti ja paina torvea heti. Jarruta vauhtia pois niin paljon kuin ehdit.

Voi ehkä vielä ehtiä, ennen kuin tulee romua tai ruumiita..

Ruuhkaliikenteessä EI PARANE VITTUILLA TAI HERMOSTUA
wink.gif

Ei paljon kiinnosta, miksi joku autoilija vilkuttaa valoja, ainakaan jos olen pyoran kanssa vastapelurina.

Tieda vaikka yrittaisi houkutella keskelle tieta kuin jonkun rusakon, ajaa sit viela kaiken lisaksi ylitse!

Liika luottamus...
mad.gif

Näköjään valokulttuuri vaihtelee eri osissa maata.

Ite tulkitsen valojen väläytykset ainoastaan varoitukseksi hirvistä / poroista / muusta vaarasta.
Joskus myös valojen puutteesta / ohitusaikeesta väläytetään

Tässä on näemmä taas hyvät mahdollisuudet sotkea vanhat "sovitut" merkit kun on kehitelty uusia sovelluksia valoille. Enpä uskalla enää tämän ketjun luettuani luottaa enää valomerkkeihin.

Back