• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Valojen vilautus, mitä se tarkoittaakaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Valjen vilautus, mita se tarkoittaakaan - Siis risteyksessa seisovalle ajoneuvolle

• Elahan eteen hyppaa

Ääniä: 0 0,0%
  • Tule vaan, teen tilaa

• Jotain muuta (mennaanko treffeille tms.)

• Ääniä yhteensä
    0
G

Guest

Guest
Taas tuolla keskustelun lomassa vilahti maininta miten joku vilkuttaa valoja vaistamisvelvolliselle ajoneuvolle kun lahestyy risteysta. Tasta tuntuu olevan kahta henkea, eli kuinka sinusta?

Eli, kun kerran olen epaselva.. ajat paikallistieta (etuajo-oikeutettuna) ja sivutielta on risteysta lahestymassa kulkuneuvo. Valaytat valoja, mita silla tarkoitat? Tai toisinpain, tulet vaistamisvelvollisena risteykseen, kauempaa lahestyva ajoneuvo valayttaa valoja..mita se silla tarkoittaa?

Edit: otsikkoon tuli nakojaan typo, voisko joku pystyva korjata sen kulkiessaan?

Tunnustan se olin minä.....
062802moto_prv.gif

Ja kyllä wilautan waloja jos joku näyttää aikovan wäkisin alle.....ja taisit tuolla sanoa jotta kaikkialla missä olet ajellut niin walojen vilkuttaminen tarkoittaa "tule vaan mie himmaan" ?

onkos se sitten ohitettaessakin jotta mene waan en mie ohitakkaan
confused_orig.gif
??
nixweiss.gif

Lähes poikkeuksetta se tarkoittaa, jotta tullos vaan, tilaa annetaan. Ohituksen alussa se on ohitettavalle kehoitus kiilata eteen ja tehdä paniikkijarrutus...
pftroest.gif

Ja motarin ohituskaistalla etta 'suksi v*ttuun edesta etana, tai aja edellani 180kmh tutkaan'
biggrin.gif
biggrin.gif

Kuka kaski jaada miun eteen makaamaan
tounge.gif

(muistilappu itselle; vaihda auto johonkin massaan hukkuvaan, nuo pian joku kostaa
biggrin.gif
)

Väläytän valoja = "tule vain eteeni"

Edit. niin paitsi motarilla se on just noin, "painu schwidduun tältä nopeiden kaistalta"

Motarilla valoja väläyttäes tarttis olla vissiin se kuuluisa teksti pleksissä... peilikirjotuksella "speed up or f*ck off!!!" ;) muuten valojen väläytys tarkoittaa, et sekaan vaan.

Tassavaiheessa aanestystulosta katsoessa ei voi ku todeta et ei oo ihme etta kolisee
kaboom.gif

Puolet porukasta ymmartaa eriperin kun puolet tarkottaa
biggrin.gif

paree olla vilikuttelematta.

on niin monenlaista tulkintaa, että sekaannuksia tulee ja kolareita.

ohittaessa selkeempää.

tuo on aivan totta kun ei ole yhtenäistä ajatusta merkeistä, tai on mutta eriävät, siksipä rekkamiehetkään ei uskalla tolloille enää ohitus merkkejä näyttää..

itse ruksasin keskimmäisen
sport05.gif

No kerran meinas tukkirekka jyrätä talvella päälle(ei minun)ja kun kuski näki ettei saa autoaan pysähtymään niin vilautteli valoja. Siitä sain käsityksen, että kai se sitä tarkottaa et eteen ei oo asiaa, joka siis siinä tapauksessa oli melko hyvä ratkaisu näin jälkeenpäin ajatellen..
nixweiss.gif

Treffejähän siinä selkeästi kärkytään tai pyritään johonkin vastaavanlaiseen kommunikointiin
wink.gif
.

Ei ole tosiaan minulle tullut tutuksi tuo pitkien vilauttelu risteyksessä seisoville. Tähän asti olen luottanut omaan harkintakykyyni sen suhteen että ehdinkö risteävältä tieltä toisen eteen ja antanut muiden treenata myös omaa harkintaansa.

Pitkien vilauttelunhan voi tulkita jopa väärin tuossa tilanteessa jos vaikka niitä vilauttelee vastaantulijalle jolla ei ole valot päällä. Siitä sitten joku kolmion takana kärkkyjä innostuukin paukkaamaan eteen "kun kerran on kutsuttu".

Minustakin paras merkki "aion antaa tietä, tule vaan" on käyttää ajovalot pois päältä. Se on jotenkin psykologisesti nöyrä liike, pitkien vilautus on aggressiivisempi. Usein motariliittymästä tuleva jää arpomaan kun vilautan pitkiä, ilmeisesti tuo "pois alta" -vilautus on niin yleistä.

En vilkuttele baanalla muuta kuin varottaakseni tutkasta/hirvistä/muusta vaarasta, valottomuudesta (valot pois hetkeksi), ohitukseen lähtemisestä, tai tietä antaakseni.

Muu on mielestäni turhaa räpsyttelyä, mistä ei ota pirukaan selvää.
062802moto_prv.gif

Minustakin paras merkki "aion antaa tietä, tule vaan" on käyttää ajovalot pois päältä. Se on jotenkin psykologisesti nöyrä liike, pitkien vilautus on aggressiivisempi. Usein motariliittymästä tuleva jää arpomaan kun vilautan pitkiä, ilmeisesti tuo "pois alta" -vilautus on niin yleistä.
Minunkin kotipsykologialla pitkien vilauttelu on "pois alta" -viesti ja hetkeksi parkeille vaihtaminen taas kertoo että "tule vaan". Useimmat ovat jopa tajunneet nämä merkit.

Mutta kun meitä on näköjään moneen junaan, niin taitaa olla parempi olla luottamatta 100%:sti mihinkään valomerkkiin, paitsi baarissa.
033102beer_1_prv.gif

Back