• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Valoja päälle.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hurvatti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Valoja päälle.

Enpä juuri jaksanut etsiskellä sopivaa ketjua, mutta paljon työkseni ajavana olen havainnut seuraavaa: tänä keväänä on yllättävän suurella prosentilla tullut vastaan pyöriä, joissa eivät ole ajovalot päällä. Tiedä sitten mistä johtuu, mutta laittakaa nyt ihmeessä niitä pyörien tuikkuja päälle. Onpahan puusilmällä häviävän pieni mahdollisuus nähdä, että ovat tunkemassa jonkun eteen...

Ja ei kun :cruising:

:D Jopas sattu tää kommentti kohallee miulle. Tänään n 20 kilsaa ajoin, ku huomasin iha ite, et ei oo edes parkit päällä. Alkaa ehkä tuo akku olemaa tänä kesänä vaihtovalmis, ni siks olin laittanu valot pois, ku tein kotonta lähtöä.

Oon huomannu saman ilmiön autojen kohdalla. Tuntuu että jatkuvasti tulee vastaan valotonta kampetta... Kävi jo mielessä että luuleeko ne että nyt kun on päivävalolaki tullut niin saa ajella ilman valoja... :kääk:

Mä meinasin joku päivä tällä viikolla mennä kotilolla kolmion takaa valoitta ajavan rykkösen eteen. Taajamassa tosin, mutta kuitenki. Onneks katoin vielä toiseenki kertaan...

Olen kyllä samaa mieltä, että tärkeintä on ylipäätään muistaa ne valot laittaa päälle. Varmaan kaikki muutkin?
Siispä ei voi kuin ilolla tervehtiä pyöräkannan uusiutumista, ja siihen suuntaan, että ne valot kytkeytyvät aina automaattisesti päälle, kun virta-avaimen kääntää asentoon: virta - ON.

Juu noissa pyörissä tahtoo usein jäädä näin talven jäljiltä valot pois päältä just noilla eka ajeluilla, kun pyöriä tulee käyteltyä talvisin ja keväällä ilman valoja että akut vähän lataantuisi. Pitäis vaan aina muistaa laittaa ne päälle. Muutenhan ne valokytkimet tulee pidettyä ajokaudella yleensä aina päällä.

Autojen osalta vähän ihmetyttää kun suurimmassa osassa autoissa on valo automatiikat, eli ne valot pitää ihan tarkoitusella ottaa pois päältä? Että koitetaanko sillä säästää polttimoita vai mitähän lie sillä touhulla on taka-ajatuksena?

trj sanoi:
Autojen osalta vähän ihmetyttää kun suurimmassa osassa autoissa on valo automatiikat, eli ne valot pitää ihan tarkoitusella ottaa pois päältä? Että koitetaanko sillä säästää polttimoita vai mitähän lie sillä touhulla on taka-ajatuksena?

Omassa autossa on ihan surkee automatiikka Suomen olosuhteisiin. Hyvin toimii kyllä perusvaloista päivävaloille kääntö automaagisesti mutta joku sankari on päättänyt, että Suomessa saa olla autoja missä takavalot ei pala päivävalojen kanssa. Huoltokaan ei saa takavaloja palamaan päivävalojen kanssa. Yritä sitten siinä arpoa missä asennossa se valovipu pitää olla sateella, että näkys paremmin...ja yritäpä tämä vielä opettaa naiselle joka ajaa samaa autoa :jippikaijee:

Välillä unohtuu saksantuonnissa laittaa valot päälle.
Toisessa sakalaisessa on sentään ajovaloautomaatti, mutta se onkin paremmin tehty suomiauto...

Mulla on pyörässä koko ajan valot päällä (siis silloin kun on virrat päällä), onko tosta jotain haittaa esim. pyörän käynnistymiselle? Näin mulla ainakaan ei unohdu valoja laittaa päälle.

Semyorka sanoi:
Omassa autossa on ihan surkee automatiikka Suomen olosuhteisiin. Hyvin toimii kyllä perusvaloista päivävaloille kääntö automaagisesti mutta joku sankari on päättänyt, että Suomessa saa olla autoja missä takavalot ei pala päivävalojen kanssa.

Tuossa mun kotilossa (Skoda Superb) automatiikka pelaa kyllä kohtuuhyvin ja nopeasti. Ei tarvitse kuin varjopaikkaan ajaa, niin lähivalot syttyy välittömästi ja toisin päin.. Illalla, kun automaatti on päättänyt sytyttää ajovalot, niin päiväajovaloja ei saa sen jälkeen päälle mitenkään - ei vaikka aurinko paistaisi päin näköä. On tosin kelejä, jolloin automatiikassa olisi toivomisen varaa.. Jos on päivä + valoisaa, mutta samalla sadetta, sumua, lumipöllyä, niin huonoa on.

Mutta eipä tuon valokatkaisijan kanssa mitään ihmeellistä ole. Kaksi napsausta oikealle, niin on valot päällä ja sen kertoo myös selkeä merkkivalo. Pikkusen kun viitsii perehtyä, niin ei siinä mitään arpomista ole - vaimokin oppi saman tien :) Ja voihan sen katkaisijan (ainakin tuossa mun kotilossa) halutessaan jättää sinne ajovalovaloasentoon vaikka ikuisiksi ajoiksi - kuten se talvella olikin. Silloin valot toimii normaalin valoautomatiikan tavoin, eikä katkaisijaan sen enempää tarvitse koskea.

Minun ymmärtääkseni Suomessa takavalot saavat palaa päiväajovalojen kanssa. Se vaan ei ole EU-säännösten mukaan mikään pakko ja siksi on autoja, joissa eivät pala. Lienenkö taas väärässä..

Viimeksi muokattu:
J@ck sanoi:
Mutta eipä tuon valokatkaisijan kanssa mitään ihmeellistä ole. Kaksi napsausta oikealle, niin on valot päällä ja sen kertoo myös selkeä merkkivalo. Pikkusen kun viitsii perehtyä, niin ei siinä mitään arpomista ole - vaimokin oppi saman tien :) .

No ei kyllä opi :grin: mut joo pointti toki onkin se, että Suomessa noi voisi koodata ihan maahantuojan puolesta niin, että takavalot pala aina! Uudessa Obelixissa siis tämä sama tyhmä takavalojen "puuttuminen".

Monessa autossa on noi päivävalot niin matalalla verrattuna norm. valoihin, että sellaisen ajoneuvon havaitsee mäkisellä tiellä jopa satoja metrejä myöhemmin kuin ajoneuvo jossa on ajovalot päällä. Tällä asialla voi olla ratkaiseva merkitys ohitus tilanteissa, kun ohittamaan lähdetään oletuksella että jos ei näy vastaan tulevien kaistalla valoa = ei ajoneuvoja.

Pemareissa ja monissa muissakaan mopoissa valokatkaisijaa ei ole ollut enää vuosiin, joten onpahan yksi muistaminen vähemmän.
Ihmetytti kyllä hieman, kun uudesta ässästä löytyi edelleen halogeenit. Vaan eipä löydy kauaa, xenonit on tilattu. Tai siis yksi xenon, kaukovaloiksi mun ajeluille riittää tuplahalogeenit. Ero on kuin yöllä ja päivällä ja vaikka pimeässä ei tulisi ajettuakaan, niin myös pyörän havaittavuus paranee xenoneilla huomattavasti. Helposti asennettavat muutossarjat ei enää edes ihmeitä maksa, eikä noihin virkavaltakaan näytä puuttuvan. Suosittelen muillekin :cruising:

Tuo em. reisgan kommentti on kyllä täyttä totta. Turhan alhaalla päiväajovalot ovat myös Skodassa.

Valot päälle joo, mutta elkää perkele ajako vilkku päällä kilometritolkulla. Siinä voi käydä hassusti.

Semyorka sanoi:
No ei kyllä opi :grin: mut joo pointti toki onkin se, että Suomessa noi voisi koodata ihan maahantuojan puolesta niin, että takavalot pala aina! Uudessa Obelixissa siis tämä sama tyhmä takavalojen "puuttuminen".

Onneks tuossa konservatiivisessa ruotsalaisessa valmisteessa voi sen valokytkimen laittaa semmoseen asentoon että siinä on ajovalot edessä ja takana aina päällä kun virta-avaimesta kääntää. Eipä minulla ole ollut tähän päivään mennessä tarvetta koskea koko valonappulaan saati muutella sen napin asentoa pitkin päivää.
Taitaa olla katsastus inssi ainoa kuka sitä nappia on kerran vuoteen räpeltänyt?
Ja sama homma on noiden takasumuvalojen osaltakin. Sekoittuu mokoma vaan ihan liiaksi jarruvaloihin eikä siten meinaa erottaa siitä takasumuvalosta jarruvaloja . Eli ei tule sitäkään käytettyä.
Koska, jos joku täräyttää sumussa perseeseen niin silloin se perätuuppari ei varmaan näe noita jarruvalojakaan, eli on ollut varmaankin jo liian lähellä muutenkin, siis turvaväli täysin hukassa?

En minä ole keksinyt järkevää syytä että miksi sitä ajovalonappia edes pitäiskään mennä muuttelemaan eri asentoihin ulkoilman valaistuksen mukana? Joutaahan ne tavalliset ajovalot minun puolesta palamaan kesät talvet ja aina kun lähtee liikkeelle. Ei siitä ainakaan mitään haittaa pitäis olla?

Noinhan se taitaa mennä, suunnilleen, tuollaisessa perinteisessä jännitteensäätimessä kun kaikki laturin tuottama teho mikä ei mene kulutukseen muutetaan lämmöksi.
Eli ainakin säädin pääsee helpommalla kun kulutusta on sopivasti.

Valojen päälläolon vaikutus akun lataamiseen taitaa sitten olla enempi mitoitus kuin tekniikka kysymys...
Tosin harvassa taitaa olla esim. tuon vanhan LC4 kottaraisen kaltaiset voimalaitokset, tuottoa on huimat 200w ,kierroksilla.
Tuosta kun alkaa vähentämään sytkää, valoja yms. kuluttajia niin ei sinne akulle välttämättä paljoa enää jää...

Seikkailu_R sanoi:
Noinhan se taitaa mennä, suunnilleen, tuollaisessa perinteisessä jännitteensäätimessä kun kaikki laturin tuottama teho mikä ei mene kulutukseen muutetaan lämmöksi.
Eli ainakin säädin pääsee helpommalla kun kulutusta on sopivasti.

Valojen päälläolon vaikutus akun lataamiseen taitaa sitten olla enempi mitoitus kuin tekniikka kysymys...
Tosin harvassa taitaa olla esim. tuon vanhan LC4 kottaraisen kaltaiset voimalaitokset, tuottoa on huimat 200w ,kierroksilla.
Tuosta kun alkaa vähentämään sytkää, valoja yms. kuluttajia niin ei sinne akulle välttämättä paljoa enää jää...

Juu, tuossa edellä tuli kirjoitettua lähinnä noista auton valonapeista.

Mutta sama on noissa omissa vanhoissa historiikki pyörissä, tahtoo olla ihan sitä tyyppivikaa että meinaavat mokomat polttaa noita jännitteensäätimiä milloin akun alijännitteen takia tai tms...yms... Ja se lataustehokin kun on just sitä mitä voi tuommoisilta museo ikäisiltä odottaa. Geeliakuilla taitais vähän saada kompensoitua noita jännitepiikkejä? En ole koittanut geeliakkua, mutta huhuja olen kuullut.

Mutta ne vanhat on vielä enempi harrasteajoneuvoja kuin toi uusin ja huolettomampi, se ns. arkikäyttöpyörä.

Tyylin ja komian ulkonäön eteen joutuu kuulema välillä vähän uhraantumaan:) ...niitä säätimiä yms...

Aamen tälle! Muistakaa nyt rämpyttää sitä vilkkunappulaa kyllästymiseen asti ettei vaan kotilokuski oleta väärin.. Nähny jo yhden hyvin hyvin läheltäpiti tilanteen kun motokuski ajoi vilkku päällä ja kotilo suoraan eteen, läheltä piti ja motokuski näytti kansainvälistä kotilolle, tosin myöhemmin huomasi sammuttaa vilkunkin ;) :WAZAAP:

Tosin viime vuonna myös autokuski ajoi vilkku päällä ja motokuski kurvasi siihen eteen, taaskin jäi ehkä sunnuntaihesarin verran väliin..

Iteltä jätti sydän molemmissa kerroissa lyönnin välistä :O

JaZZo sanoi:
Valot päälle joo, mutta elkää perkele ajako vilkku päällä kilometritolkulla. Siinä voi käydä hassusti.

Vappupäivänä yritin jotenkin elehtiä peräti kahdelle motoristille että HEII sulla on vilkku päällä (olin koiran kanssa lenkillä), mutta kumpikin vaan reteesti morjesti ja olivat varmaan otettuja kun nuori nainen vilkuttelee ohi mennessään vapun kunniaksi :D Toisella ei ollut se etutuikkukaan päällä... Ja toinen ajeli taajama-alueella joka on ihan piukassa tasa-arvoisia...

Mietiskelin siinä sitten, että onkohan jo kehitetty joku äänimerkkisysteemi noihin vilkkuihin...? Tietty käyttäjäryhmä voisi tykätäkin sellaisesta. Bluutuuttikorvanapit on kuitenkin yleistyneet kännyköiden ja navien takia, eikö siihen saisi lähetettyä jonkun tuuttausäänen vilkustakin...! :D

Hurvatti sanoi:
Enpä juuri jaksanut etsiskellä sopivaa ketjua, mutta paljon työkseni ajavana olen havainnut seuraavaa: tänä keväänä on yllättävän suurella prosentilla tullut vastaan pyöriä, joissa eivät ole ajovalot päällä.

Lisäksi usein tulee vastaan vanhempia pyöriä ja uudempiakin customeita, joissa lähivalo vastaa teholtaan lähinnä öljylyhtyä. Tai sitten tehoa olisi, mutta valo on suunnattu liian alas. Kummin vaan, mutta havaittavuus on suunnilleen sama kuin parkit päällä ajelisi. Jos omaan näkyvyyteen yhtään haluaa satsata, niin valopuoli on mielestäni niitä tärkeimpiä ja helpoimpia.

Pemari sai juuri 5000 K xenonin lähivalohalogeenin tilalle. Helppo ja nopea asentaa, ässään noin puolen tunnin homma. Sarja maksoi postikuluineen ~saman kuin kaksi tankillista bensaa. Nyt näkee ja näkyy paljon paremmin :jpstyle:

Viimeksi muokattu:
Back