• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Valoista hieman

Vieläkin näkee, jotka ajavat pitkillä valoilla päivä aikaan.
Tähän on ilmeisesti syynä ajatus että näin minut huomataan paremmin.
Oisin pikkasen erimieltä.
Pitkillä ajo on todella ärsyttävää etenkin jos pyörässä on tehokkaat ajovalot ja toisekseen näissä tapauksissa pyörä katoaa tuon kirkkaan pisteen taakse ja vilkkuja yms ei erota olleskaan.
Lisäksi pitkillä ajavan mopotin nopeutta on paljon hankalampi arvioida kuin sellaisen joka ajaa lyhkkäsillä.
Varsin väärä luulo lisäturvasta jonka kieltää lakikin.

Tästä saamme varmaankin väännön aikaseksi.

062802jumpie_prv.gif

Juu, kahelle mopokuskille väläkytin tänään autosta valoja kun pitkät päällä ajoivat - häiritti sen verta
veryangry.gif

Noissa uusissa mopoissa alkaa nuo valot olla jo teholtaan sellaset että ei oo kiva ajaa vastaan kun toinen tulee pitkät päällä. Se mopo näkyy ihan hienosti varsinkin kun pikkasen liikutta siellä tien päällä ettekä aja ihan oikeaa reunaa vaan siinä ajoradan keskellä ja pientä sivuttaisliikettä niin huomataan. Jos olet epävarma niin väläytä niitä valoja, mutta suoralla tiellä kun vastaan tulee yksi auto niin hyöty pitkien valojen käytölle
eek.gif

itse ajan aina pitkät päällä. ei oo kukaan ainaskaan tullu valittamaan
biggrin.gif

kyllähän tommoisen mopon huomaa paremmin ku on pitkät päällä
tietysti jos on jotku sikakirkkaat valot....

Itse en ole koskaan ajanut pitkät päällä. Autolla liikkuessani on jokusen kerran tullut pyörä vastaan, jossa ollut pitkät päällä. Kyllähän usein on varsin rasittavasti osunut tuo loistava "valopallo" suoraan silmiin. Ja niinkuin jo todettu, on vilkkuja ja nopeutta todella vaikea havaita, kun näkyy vain se kirkas läiskä. Totta on toki se, että pyörä kyllä tulee huomatuksi. Mutta, (varsinkin tuollaisilla korkeammilla pyörillä,) onko se nyt hyvä, että autoilija toisinaan lähes sokaistuu...

Itse olen kyllä nähnyt hyvin ihan tavallisilla valoilla ajavat motoristit. Ehkä vaikuttaa ennakoimiseen ja huomioimiseen, kun itsekin on motoristi.

Käytän tosi harvoin, mutta joskus kuitenkin pitkiä päivällä.
Vastaan on tullut useasti mopoja pitkät päällä, eikä ole päivänvalolla kyllä häikäissyt, ainoastaan näkynyt paremmin
biggrin.gif

En jaksa uskoa, että esim. auringon paisteessa nuo oikeasti ketään häikäisee, ehkä vaan joillain on hermot enemmän pinnassa...
tounge.gif

työkaverin hondassa näyttää valot varmaan taivaalle ku ne on ottanu mun silmiin joka kerta ku se tulee vastaan.
joo ja häikäsee vittumaisesti hankala arvioida kuinka kovaa se siltä tulee..
mutta kukin saa ajelle mun puolesta vaikka ilman valoja
tounge.gif

jonkun verran tulee käytettyä kaukovaloja ajettaessa.. enimmäkseen tuolla pienemmillä teillä käytän kaukovaloja, jotta maajussit kaikkine traktoreineen näkis ennen ku kolahtaa.. mutta tuolla missä on enempi liikennettä ni siellä lähivaloilla mennään etiäpäin
smile_org.gif

eipä ole ollut pitkät päällä päivällä ikinä... tossa torstaina ajelin töistä kotiin niin tuli joku mopo perässä pitkät päällä ja joka kerta kun vilkas peiliin niin häikäs niin p*rkeleesti... ei mitn järkeä moisessa touhussa... sama homma kun ajelin tänne maalle torstaina niin perässä tuli jossain vaiheessa joku mopotin pitkät päällä ja taas häikäs joka kerta kun peiliin katteli...

Kolikolla on aina 2 puolta. Mitä väliä edestä päin näkyykö niitä vilkkuja vai ei??? Ei ainakaan turvallisuutta voi pahentaa?
No, se toinen puoli EI ole se nopeuden arviointi. Helvetti jos et osaa arvioida nopeutta ÄLÄ käänny eteen!

Se siitä..

Hankalampi juttu on, mitä tuossa poikien kanssa todettiin, että esmes kun mulla on melkoisen kirkas xenon nokalla, niin kun testailtiin näkyvyyttä niin mun edellä menevää pyörää ei tahtonut huomata ollenkaan vaikka väliä oli yli 50 metriä. Tämän takia olen sitten joutunut ajamaan piikki paikkaa letkassa aina.

sanoi:
Hankalampi juttu on, mitä tuossa poikien kanssa todettiin, että esmes kun mulla on melkoisen kirkas xenon nokalla, niin kun testailtiin näkyvyyttä niin mun edellä menevää pyörää ei tahtonut huomata ollenkaan vaikka väliä oli yli 50 metriä. Tämän takia olen sitten joutunut ajamaan piikki paikkaa letkassa aina
Lyhysillä itse ajelen, tosin tuplasellaisilla. Tarkistettu on, ettei häikäise. Joskus on risteyksessä tullut ihmeteltyä noita "valopalloja". Ja jos (kun?) siihen valopallon eteen vielä mahtuu normivaloilla oleva pyörä niin, ettei sitä edes huomaa (jos nyt ymmärsin tuon edellisen viestin), niin parantaako tuo nyt ainakaan sen turvallisuutta? Jostain tökkää auto sen edellä menijän eteen...
confused_orig.gif
Ja kyllä sekin vituttaa, jos toinen on kääntymässä ja voisi itse lähteä liikkeelle, mutta ei näe toisen vilkkuja. Siinäpä sitten kökötät turhaan ja
veryangry.gif

Uudemmissa pyörissä on sen verran tehokkaat valot notta puoloset riittää ihan hyvin. Ja kun useimmissa pyörissä on säätö valojen korkeudelle niin valoisan aikaan voip suunnata puoloset näyttämään jonnin verran ylemmäs kuin normaalisti niin tulee nähdyksi eikä vastaantulijat valita. Laitonta taitaa olla mutta jos on tuplavalot niin kytkemällä puoloset molempiin saa näkyvyyttä vielä enemmän.

Hirmu monessa paikassa tulee vastaan näitä ohjeita "aja pitkät päällä niin sinut huomataan", jopa arvostetuissa lehdissäkin näitä välillä näkee.

Itse en käytä pitkiä päivällä ajellessa.

Jos ne valot on kunnolla säädetty niin eihän ne häiritse ketään. Tosi usein vaan tuntuu olevan näitä tapauksia joissa valot on joko säädetty taivaalle tai pyörän kuorman takia valot näyttäää taivalle. Tuollainen kun tulee normitiellä vastaan tai ajaa takana niin että peileistä tulee valot silmiin niin ei kyllä tunnu kivalta. Ja jos se valo on vielä xenoni, niin vielä pahemmin häikäisee.

Sitä mä en kyllä ole ikinä ymmärtänyt miksi auton perseessä pitää roikkua pitkät päällä? Etitään just se kohda jossa varmasti ollaan peileissä ja sit pidetään taivaalle näyttäviä pitkiä ja varmistetaan ettei autoilija näe yhtään mitään muuta kuin valopallon.

Saahan ne pitkät vaihdettua lyhyiksi, kun vastaantulija tai edellä ajava alkaa olla lähellä. Eikös niin tehdä pimeälläkin?

Käännetääs asia toisinpäin, pitää vissiin polkaista aina pitkät päälle autossa, kun tulee pyörä pitkät päällä vastaan. Huomaa pyörällä ajaja mut, eikä aja päälle..
biggrin.gif

Jos autot ajais samalla periaatteella, täällä olis taas vitunmoinen itkuvirsi päällä, kun valot häikäisee..

Kyl ne vaan häikäsee ne valot ja niikuin moni sanoi, vaikea määrittää sen mopottimen sijaintia ja sitä, tuleeko sieltä yksi vai usempia.

Ja SamiN, ei ne vilkut ole ajoneuvoissa edessä turhaan..

En ole pitkillä ajamisen kannattaja. Lyhyetkin valot on nykyään niin tehokkaat, että ellei niitä joku näe, ei taida pitkätkään paljon auttaa (eli ollaan jossain A_tolpan katveessa tms.). Aika monelta kaverilta olen kuullut, että eikö mopoissa ole pitkien varoitusvaloa vai onko ne muuten tyhmää porukka kun ajavat koko ajan pitkillä
tounge.gif

Jos oikeasti haluat auttaa näkymistäsi, lopeta mustan pyörän ja musta ajoasun käyttö ! Mutta eihän sitä voi tehdä
biggrin.gif

Ja kuten edellä kirjoittanut kommentoi, jos samaa logiikkaa käytettäsiin autoissa, kaikki pitäisi sitä ihan järjettömänä.
sport05.gif

Kolikolla on aina 2 puolta. Mitä väliä edestä päin näkyykö niitä vilkkuja vai ei??? Ei ainakaan turvallisuutta voi pahentaa?
No, se toinen puoli EI ole se nopeuden arviointi. Helvetti jos et osaa arvioida nopeutta ÄLÄ käänny eteen!
Kaikella on väliä.
Mielestäni tärkein asia pyörällä tms. liikuttaessa on ennakoida myös muitten liikkeet. Jää se huomioiminen joskus motoristiltakin väliin. Ja ongelma ei ole se etteikö osata arvioida nopeutta vaan se arvioidaan väärin.
Ja tossa mustien asujen käyttämises on puolensa.Ohan ne kuulin näköiset mut se näkyminen. No itelläkin mustaa nahkaa, mutta viimeaikoina käyttänyt huomioliiviä siinä päällä. Yleistynyt melkoisesti ja mielestäni parempi henkivakuutus motoristille kuin pitkät valot.
Tossa joku mainitsikin yhden tärkeän seikan. Aika paljon voimme itse vaikuttaa siihen et tulemme havaituksi.
Eli vaihettas hieman ajolinjaa risteystä tai kohdattavaa ajoneuvoa lähestyttäessä, eikä ajettas viivasuoraa luottaen siihen et mulhan on etuajooikeus.
Lisänä tietysti myös, näkyvämpien ajoasujen käyttö.
sport05.gif

itse ajan aina pitkät päällä. ei oo kukaan ainaskaan tullu valittamaan
biggrin.gif

kyllähän tommoisen mopon huomaa paremmin ku on pitkät päällä
tietysti jos on jotku sikakirkkaat valot....
Autolla ajellessa näkee näitä pitkät päällä ajelevia motoristeja aika runsaasti ja voin kertoa näistä useimpien prätkien valojen häikäisevän ja sitä kautta aiheuttavan pientä närästyksen eli vitutuksen tunnetta, vaikka itse motoristi olenkin.

Itsekin käytän kyllä pitkiä valoja mutta vain hämärässä ja pimeällä ja tietty silloin kun ei ole vastaantulijoita.

Kannattaisikohan MYYDÄ PYÖRÄ tai PYSYÄ KOTONA jos tuo on teidän mielestä paras keino näkyä ?

Parempi olis kai ajella vain autoilla ja maalata ne vaikka vielä kirkkaankeltaisiksi niin näkyy....ja tottakai pari kolme majakkaa katolle vilkuttaan !

Tietääkö joku, että olis tullut esim. jonkinlainen lakimuutos jotta mopoilijat voi ajella pitkät päällä jatkuvasti ?

Tässä kaikille jotka ovat jatkuvasti pitkät päällä ajamisen puolesta :

033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif

pitkät näkyy -myytti on jäänne 50 -luvun jawa ajoilta kun pyörissä oli hehkulamput ja kuuden voltin sähköt. Nykyään on halogeenit ja tietokoneella suunnitellut umpiot.

Back