Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Bone sanoi:Eli: Kollektorin jälkeisen putkiston osan erilaisten modifikaatioiden vaikutus.... erityisesti
osakaasuilla/kuormilla..... muistaen tietysti, että KÄYTÄNNÖSSÄ muutetaan jotain jo olemassa olevaa
kokonaisuutta.
Anna palaa Frank.
TunturiTT sanoi:Joo, mulla ei ainakaan google-kääntäjällä saanut tuostakaan mitään järkevää, millään asetuksilla.

Bone sanoi:"Osakaasut" eivät liioin jostain syystä ole mitenkään seksikäs aihe.... siitä huolimatta, että normikuski
normiajossa ajaa aivan valtaosan näissä puitteissa. Mitä tehokkaampi laite, sen olemattomammaksi
todellisuudessa kutistuu joku 2-5%:n merkitys tappitehoilla/kierroksilla.......
kun toisessa vaakakupissa on säätöineen helposti jopa 15%:n parannus yli 90%:n todellisessa ajosuoritteessa.
(osakaasut, osakuormat)
ArttuH sanoi:Vähän aihetta viistäen. Melko usein näkee/kuulee juttua tästä osakaasualueiden optimoinnin tärkeydestä, mutta ainakin mulle on yleensä jäänyt vähän epäselväksi, minkä luonteisista parannuksista näissä oikeastaan puhutaan. Eli haluaisiko Bone, tai joku muu, selittää vähän tarkemmin mitä esim. tuo mainittu 15% parannus oikeastaan tarkoittaa? Tehon / väännön lisäystä jollain tietyllä kaasun asennolla vai jotain muuta? Bonuksena voisi sitten myös kertoa oman näkemyksensä siitä, että miksi pyörällä yleensä ajetaan osakaasulla eri tilanteissa (täyskaasun sijaan)?
Raaseri sanoi:Toki peruspenkkipajan laittaessa asiakkaalle voimakomentajaa plus slipari tai kokoränni, veto oli yleensä kerta tai kaksi täyskaasulle ja sen huipputehon optimointi, siitähän valtaosa asiakkaista halusikin maksaa. Eikä monikaan vieläkään ole valmis maksamaan siitä että penkissä tehdään jopa kymmeniä vetoja alhaalta saakka katsoen mitä pikkukierroksilla seoksilla tapahtuu.
Husky510 sanoi:Tätä minä ajattelin, kun voimakomentaja laitettiin, harmittaa kun ei ollut rahaa....
Miki sanoi:Aika opettavainen oli yksi kuva, kun nuorikolli koitti saada piikkiä laulamaan ilman, että kone narahtaa.
Raaseri sanoi:Mutta vieläkin ratapuolella hyvä kaasunvaste ja kontrolloitava nöyrä veto täyskallistuskierroksilta merkkaa suoran päässä loppunopeuteen enemmän kuin muutaman hepan ero huipputehossa.
Mutta tavan katukuskille nämä osakaasut ovat kohtuufakinsama, kun ei noita pidon kanssa taitelua ja avausta tarvi ihan samalla tapaa päästä hallitsemaan. Jos kadulla osakaasu ei riitä, vaijeria tiukempaan ja se o siinä.
Raaseri sanoi:Mutta oikein siis maksoit siitä että sait tehoa vähennettyä.Saako kysyä montako vetoa tarvittiin että toi saatiin? Vai kopsitteko tiedossa olevan airboximuutoksen ja sääditte sille?
ArttuH sanoi:No joo, kysymyshän oli luonnollisesti tehty vähän ketunhäntä kainalossa.
Mutta sitten jos aletaan spekuloimaan, että millainen putkistoratkaisu tuottaa parhaat tehot osakaasulla, niin mun mielestä ollaan aika pahasti sivussa asian ytimestä![]()
tässäkin threadissa asiapitionen sisältö tiivistyisi aika pieneen postaukseen.Husky510 sanoi:Tätä minä ajattelin, kun voimakomentaja laitettiin, harmittaa kun ei ollut rahaa....
Kyllä tuollainen sama idea on itselläkin, että saa hyvän ala/keski osan, niin että teho ei laske, mutta mitä nyt yksisylinteriin saakin tehtyä...Miki sanoi:Jatketaan vähän OT. Tossa käppyrä, mitä tapahtui, kun haettiin parannusta ala- ja keskialueelle. Huipussa oli ainoastaan tavoite, että teho ei laske.
Kyllä, kyllä, se ei ole kallis, kun miettii että mitä sillä saa ja hyöty. Mutta harmittaa näin jälkeen päin, että budjetti oli silloin 100€, eli olin vain penkittämässä, se 50€, mutta sain elämän tilaisuuden että 50€ karkean säädön, mutta samalla oli myös todistus, siitä että autotunelle kestää säätö+huonot kartat on jos niitä ei itse lisäksi säädä..Nitrous sanoi:Ei tuo penkissä säätäminen niihin viriosiin verrattuna kovin kallista ole. Viime keväänä vedettiin n. 40 vetoa penkissä eri kaasunasennoilla, että saatiin seokset kohdilleen. kokonaiskustannus säädölle alle 300€.
ArttuH sanoi:No joo, kysymyshän oli luonnollisesti tehty vähän ketunhäntä kainalossa. Olen ihan samaa mieltä, että osakaasulla on tärkeää, että kone käy puhtaasti kaikilla kaasun asennoilla ja kaasun vaste on jouhea sekä ennakoitavissa. Sen sijaan mun nähdäkseni on kokolailla se ja sama tuleeko kapulan asennolla x koneesta vaikka 50Nm vai 70Nm.
Osakaasulla kun yleensä ajetaan sen takia, että sillä hetkellä tarvitaan vähemmän tehoa/vääntöä kuin koneesta täyskaasulla irtoaisi. Eli jos vaikka radalla johonkin mutkaan tarvitaan 30% kaasu optimaalisella ajosuorituksella. Sitten viedään mopo viritykseen, jossa taiotaan 15% lisää vääntöä tuolle 30% kaasunasennolle. No, mitäpä tapahtuu seuraavalla kerralla radalla kun tuo mutka vedetään taas optimisuorituksella läpi? Luonnollisestikin se ajetaan pienemmällä kaasun asennolla, jolla saadaan ulos sama vääntö kuin aiemmin isommalla kapulan käännöllä.
Eli tehojen optimointi osakaasulle on täysin turhaa puuhaa. Kaasun vasteen ja käynnin puhtauden hierominen sen sijaan voi olla hyvinkin hyödyllistä. Tietty jos puhutaan esim. seoksien säädöstä, niin käytännössä nämä kaksi ovat melko pitkälle sama asia, silloin kun kone käy puhtaasti se myös luultavasti tuottaa hyvin tehoakin. Mutta sitten jos aletaan spekuloimaan, että millainen putkistoratkaisu tuottaa parhaat tehot osakaasulla, niin mun mielestä ollaan aika pahasti sivussa asian ytimestä![]()
Bone sanoi:Ei kai tällä kukaan vielä alkanut optimoimaan putkistoa osakaasuille? Eihän.![]()
:
.
.Yleensä olen näistä sun vuodatuksista onnistunut melko hyvin seulomaan jonkinlaisen punaisen langan, ainakin uskoakseniBone sanoi:Ihan yksinkertaisesti:
...
Tällä kertaa en kuitenkaan parhaalla tahdollakaan löytänyt tuosta mitään vastausta tuohon aiempaan kysymykseen. Onko tämä tulkittavissa, ettet itsekään tiedä mitä tarkoitit tuolla 15% parannuksella?ArttuH sanoi:Yleensä olen näistä sun vuodatuksista onnistunut melko hyvin seulomaan jonkinlaisen punaisen langan, ainakin uskoakseniTällä kertaa en kuitenkaan parhaalla tahdollakaan löytänyt tuosta mitään vastausta tuohon aiempaan kysymykseen. Onko tämä tulkittavissa, ettet itsekään tiedä mitä tarkoitit tuolla 15% parannuksella?