• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vakuutuskorvauksista syyttömänä osapuolena?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Omppu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
puuwe sanoi:
Vakuutusyhtiötä kiinnostaa harvoin mitkään erikoisosat, tai ainakaan niistä maksaminen. Käsittääkseni on mahdollista sopia, et sä otat talteen spessuosat ja pyörä menee lunariin hieman vakiokuntoisempana. Sitten voit myydä osat ja saada edes muutaman lantin lisää.

Niin ja jos haluaa vakuutusyhtiöltä tälläisistä korvauksia, niin voihan sitä käydä näytää vt että tälläistä on.
No vakuutus hinta nousee, mutta jos niin arvokas osa että kannattaa.

Muutamia faktoja:

Liikennevakuutuksessa ajoneuvo lunastetaan aina käyvästä arvosta. Kaskon eli vapaaehtoisen autovakuutuksen kautta voidaan maksaa käypää arvoa suurempi korvaus (katso vakuutusehtosi). Kun vakuutusyhtiö lunastaa moottoripyörän, saa se silloin sen myös omistukseensa.

Ajoneuvon käypä arvo on käteishinta, jonka siitä saisi vahinkopäivänä myydessään sen vaurioitumattomana. Tämä hinta ei ole mp-liikkeen ulosmyyntihinta, mp:stä vaihdossa saatava hinta tai mp-liikkeen sisäänostohinta.

Käypää arvoa määritettäessä otetaan huomioon vastaavan mallin hintataso, vaurioituneen ajoneuvon yksilöllinen kunto, vuosimalli, ajokilometrit jne.

Huonokuntoisuus, korjausten tarve jne. alentavat käypää arvoa. Jälkikäteen asennetut lisävarusteet, esim. laukkutelineet, hugger, minivilkut, tms. eivät nosta mp:n käypää arvoa

Ja jos sinulla on esittää vahinkotarkastajalle, että mp on paremmassa kunnossa kuin muut vastaavanlaiset, niin huoltokirja, korjauslaskut jne. on syytä esittää vahinkotarkastajalle.

Ja kannattaa tietysti miettiä, onko lunastus viisasta, vai kertakorvaus, jolloi mp:ää ei lunasteta, vaan korjaat / korjautat sen itse.

puuwe sanoi:
Eli jos nyt oikein ymmärsin niin vahinkotarkastaja yrittää tarjota hintaa, joka on alle nettimotossa myynnissä olevien pyörien hinta? Se ei kuulosta oikealta. Ole vaan tiukkana ja neuvottele asiallisesti!

Juuri näin, VT vertasi pyörääni halvimpaan mahdolliseen samanmalliseen, hiukan vanhempaan ja suht samoilla kilsoilla. Ja pitäis kelpuutta mustasta punaiseen :blink: Laskeskelin samanmallisten pyörien pyyntihintojen keskihinnan nettimotosta. VT tarjoama jäi 440€ miinukselle keskihinnasta. Oon yrittänyt perustella MPn kuntoa mutta tuntuu ettei mikään auta. VT tuntuu olevan omanäkemys pyörän arvosta, eikä se sieltä tänäänkään kummosemmin noussut. Itseäni ottaa päähän 350€ osat jotka asensin 1,5tkm sitten kesäkuun lopussa, jotka menee lunastuksen mukana, kun niillä vanhoillakin osilla olis vielä mennyt. Pyörässä on hyvät kulutusosat ja dokumentoitu huoltohistoria alkuperäsessä vihossaan, kaksilla avaimilla. Mp on hyvässä kunnossa, harmittaa kun sitä verrataan nettimoton halvimpaan, eroina vuoden vanhempi ja se väri.

WKurki sanoi:
Muutamia faktoja:

Liikennevakuutuksessa ajoneuvo lunastetaan aina käyvästä arvosta. Kaskon eli vapaaehtoisen autovakuutuksen kautta voidaan maksaa käypää arvoa suurempi korvaus (katso vakuutusehtosi). Kun vakuutusyhtiö lunastaa moottoripyörän, saa se silloin sen myös omistukseensa.

Ajoneuvon käypä arvo on käteishinta, jonka siitä saisi vahinkopäivänä myydessään sen vaurioitumattomana. Tämä hinta ei ole mp-liikkeen ulosmyyntihinta, mp:stä vaihdossa saatava hinta tai mp-liikkeen sisäänostohinta.

Juuri näin ja tuossa äsken pyörää vaihtaessani tulin tuntemaan, että käytettyjen pyörien hinnat ovat kokolailla romahtaneet keväästä. Korvattava määrä on vahinkopäivän käypä hinta. Vakuutusväellä lienee käytössään jonkinlainen tiedosto myös toteutuneista kaupoista. Verottajan "yleinen pyyntihinta" tms. tilasto ei välttämättä ole sama. Tässä hommassa noin yleisesti ottaen tulee koko ajan turpaan mitä rahaan tulee.

Väri ei ole minkäänlainen arviontiperuste vakuutuskorvauksia laskettaessa, ellei ole erikseen vakuutettu erikoismaalaus. Ei myöskään vaihdetut kulutusosat, vaikka se itseä kuinka ketuttaisi.
Itse viimeksi lunastustapauksessa sain hintaa hilattua ylöspäin kun en vaan antanut periksi, SVT:n tarkastaja taipui kun loppupeleissä kiistelimme 500€ summasta. Yritti pysyä kovana ja selitti että voin tehdä kirjallisen valituksen ja vaatia oikaisua jostain lautakunnasta, ja kun silmääkään räpäyttämättä sanoin että näin sitten täytyy tehdä, kyllä mulla sairaslomalla on aikaa, niin antoi periksi. Takkiin otin silti, mutta sain sen hetkisen käyvän arvon joka nyt vaan valitettavasti mun kannaltani oli alhainen.

juhhyto sanoi:
Itsekin luulin tosiaan yhtiöiden käyttävän Grey Heniä, mutta tarkastaja sanoi reilusti puhelimessa, että tässä kun katselen noita Nettimoton hintoja, niin samantyyppinen samoilla kilometreillä olisi tuon hintainen.

Saattaa olla, että se Grey Henin hinta käytöstä on niin suolainen, että vakuutusyhtiöt säästävät tuossa kohdassa. Valtiolla on tietysti varaa tuollaiseen taulukoijaan kun määritellään tuontiverotuksen arvoa.

Greyhenillä ei ole pyöräpuolen hinnoista tietoa.

En tiedä onko tämä oikea osio,mutta...

Liittyen moottori pyörän kanssa kaatumiseen,kun kotelo kuski jarrutti yms...Syyllinen ei ole vielä selvinnyt,koska kotelo kuski ei myöntänyt että oli sen vika...

Niin mun pitäis lähettää vakuutus yhtiölle henkilövahingon korvaushakemus,jossa on kohta:"Lyhyt kuvaus vammoista jos liitteenä ei ole E-lausuntoa"
Noh...E-lausuntoa ei ole vielä ainakaan minulle tullut (tuskin suoraan vakuutusyhtiöllekään mennyt,tai mistäs minä tiedän...)
Mietin tässä vaan,että luettelenko tuohon kohtaan vaan kaikki paikat,mitkä on ollut kipeenä lipojen jälkeen,vai millä tavalla ne mahtaa haluta sen muotoiltavan?:kääk:

Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta asiasta?:blink:

Meinaan vaan,et tulee sitten oikein kirjoitettua,ku noi vakuutus hommat ja korvaukset voi olla hyvinkin pienestä kiinni kuulemma,et mitä sanamuotoa käyttää jne.:O

Viimeksi muokattu:
Made sanoi:
En tiedä onko tämä oikea osio,mutta...

Liittyen moottori pyörän kanssa kaatumiseen,kun kotelo kuski jarrutti yms...Syyllinen ei ole vielä selvinnyt,koska kotelo kuski ei myöntänyt että oli sen vika...

Niin mun pitäis lähettää vakuutus yhtiölle henkilövahingon korvaushakemus,jossa on kohta:"Lyhyt kuvaus vammoista jos liitteenä ei ole E-lausuntoa"
Noh...E-lausuntoa ei ole vielä ainakaan minulle tullut (tuskin suoraan vakuutusyhtiöllekään mennyt,tai mistäs minä tiedän...)
Mietin tässä vaan,että luettelenko tuohon kohtaan vaan kaikki paikat,mitkä on ollut kipeenä lipojen jälkeen,vai millä tavalla ne mahtaa haluta sen muotoiltavan?:kääk:

Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta asiasta?:blink:

Meinaan vaan,et tulee sitten oikein kirjoitettua,ku noi vakuutus hommat ja korvaukset voi olla hyvinkin pienestä kiinni kuulemma,et mitä sanamuotoa käyttää jne.:O

E-lausunto on lääkärintodistus tapahtuneista vammoista. Mikään oma sepustus ei siis riitä, vaan pitää käydä lääkärin juttusilla.

Edit - Jaa vakuutusyhtiö näemmä tarjoaa vaihtoehdon E-lausunnolle. Hakisin kyllä sen lausunnon lääkäriltä, eipä sitten niin kovasti tarvitse tapella myöhemmin vakuutusyhtiön kanssa.

Made sanoi:

Itsellä oli lääkärinlausunto, tosin en nyt muista sainko kun pääsin sairaalasta vai tuliko myöhemmin. No jos sitä ei tarvi niin siitä vaan listaa mitä on murtunut/katkennut/vaatinut hoitoa. Mustelmia ja kolotuksia sinne on turha sepitellä tai ainakaan mulla ei semmoisia noteerattu mitenkään.

Oma lista oli. Solisluu "irtipoikki", 2 kylkiluuta murtunut, vakava aivotäräys (tajuton, epileptinen kohtaus)
ja korvaus oli 600€ solisluusta ei mitään muuta. Korvaava vakuutusyhtiö (eli auton) oli Pohjola ja tapaus vuodelta 2010.

Edit. Ja jos ne sanamuodot ratkaisevat tuommoinen "irtipoikki" solisluu on (mun tapaus) Oikean soliluun keskiosan murtuma, pääfragmentit kaukana toisistaan, dislokaatiota yli kahden luun paksuuden verran. Fractura claviculea.

Eli tuommosta tekstiä sepittelet sinne... :)

Viimeksi muokattu:
Back