• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vakava turvallisuusongelma, liian hiljaiset moottoripyörät

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja seku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vakava turvallisuusongelma, liian hiljaiset moottoripyörät

Meille on syntynyt vakava turvallisuusongelma moottoripyörien äänettömyyden myötä. Nyt on helppo Stadissa tarkkailla sitä, miten moottoripyörä on havaittavissa kuolleessa kulmassa autosta.Vastaus on: Ei mitenkään.
Eu-normi on vienyt äänettömyyteen. Tämä on vakava liikenneturvallisuusongelma. Ennen prätkän kuuli, joten havainto oli tehtävissä kuuloaistin avulla. Enää enää ei ole. Mitenköhän viestin tästä järjettömyydestä saisi kellokkaiden kuuluviin?

seku sanoi:
Nyt on helppo Stadissa tarkkailla sitä, miten moottoripyörä on havaittavissa kuolleessa kulmassa autosta.Vastaus on: Ei mitenkään.

Väärä vastaus. Oikea vastaus: Päätä kääntämällä.

seku sanoi:
Tämä on vakava liikenneturvallisuusongelma. Ennen prätkän kuuli, joten havainto oli tehtävissä kuuloaistin avulla.

No sitten yhtä vakava turvallisuusongelma kesäisin on autoihin tullut ilmastointi. Ennen ajettiin taajamissa (mm. stadissa) kesäkuumalla kaikki ikkunat auki ja nyt ne on visusti kiinni ja ulkona tulevat mm. prätkän äänet eivät kuulu yhtä selvästi.

No kyllähän nuo papattaa vielä niin kauan kun polttomoottorilla mennään. Juu, ehkä hiljempaa kuin aikaisemmin, mutta kuitenkin. Vaan entäs kun sähkömopoista tulee varteenotettava vaihtoehto? Noistahan ei lähde korkeintaan kuin vaimea vinkuna :blink:

HiTec sanoi:
No kyllähän nuo papattaa vielä niin kauan kun polttomoottorilla mennään. Juu, ehkä hiljempaa kuin aikaisemmin, mutta kuitenkin. Vaan entäs kun sähkömopoista tulee varteenotettava vaihtoehto? Noistahan ei lähde korkeintaan kuin vaimea vinkuna :blink:

Ei muuten papata! Joku uudenkarhea modaamaton Honu-kustomi pitää suunnileen samanlaista ääntä kuin joku loiskisi vettä vadissa. Samaten on autojen kanssa, perjantaina just joku isonnäköinen katumaasturi tai joku sellainen päästi mut suojatiellä eka yli, se tuli sillälailla kiireettömästi ryömien. Oli kyllä niin helvetin hiljainen laite, että sen kanssa voi kaupungissa ryömiä ihan kosketusetäisyydelle ilman että normaalikuuloinen edes huomaa. :kääk:

seku sanoi:
Espoossa toki, siellä lehmien ammunnan keskellä, vaan ei Stadissa, jossa teillä voi olla useita kaistoja.

Oli lehmiä tai ei, niin suosittelen Stadissakin ajamaan ihan silmät auki eikä vain korvakuulolla. Vai opetetaanko Stadissa tarkistamaan kuollut kulma kuuntelemalla :blink:

jamas sanoi:
No sitten yhtä vakava turvallisuusongelma kesäisin on autoihin tullut ilmastointi. Ennen ajettiin taajamissa (mm. stadissa) kesäkuumalla kaikki ikkunat auki ja nyt ne on visusti kiinni ja ulkona tulevat mm. prätkän äänet eivät kuulu yhtä selvästi.

Väittäisin tässä tapauksessa, jotta tupakointi voi pelastaa hengen:grin: Aika usein tupakoitsijat ajavat kuitenkin ikkuna auki:thumbup:

Eli tupakointi pakolliseksi autolla ajaessa?:thumbsup:

Streethawk sanoi:
Oli lehmiä tai ei, niin suosittelen Stadissakin ajamaan ihan silmät auki eikä vain korvakuulolla. Vai opetetaanko Stadissa tarkistamaan kuollut kulma kuuntelemalla :blink:

Hahah, Touche. Ne putket edes kuulu autoon jos pyörä on takakulmassa. Varsinkin kun radio huutaa täysillä Voicea.

seku sanoi:
Espoossa toki, siellä lehmien ammunnan keskellä, vaan ei Stadissa, jossa teillä voi olla useita kaistoja.

No nyt on jo melkoinen kommentti. :D

Stadi ainoa paikka jossa on useampia kaistoja. :thumbup:

Edelleenkin ei sinne autoon kuule juuri mitään ulkopuolelta, varsinkaan jos/kun se voice pauhaa täysillä. Joten suosittelen reilua pään kääntelyä vahinkojen välttämiseksi.

jaket sanoi:
Jättäkää se turha kaupungissa ajelu. Ei siellä kannata suhata enempää kuin on pakko.

Näin minä menettelen. Stadin keskustaan menen enää harvemmin prätkällä. Siksi havainnoin liikennettä siellä useasti auton ratista. Prätkällä nautitaan pelimestoista. Ihan kohta ollaan taas Dolomiiteilla. Tänään tultiin Hirvensalmelta ja ihailtiin joidenkin suomalaisten autoilijoiden asennemuutosta. Prätkälle annettiin vitostiellä vapaaehtoisesti tietä. Alkaa elää toivo, että Suomeenkin kehittyy positiivinen liikennekulttuuri. Espooseen en kuitenkaan usko.

Jotenki äärimmäisen dorkaa tää vastakkainasettelu puusilmäautoilija-übermenschprätkäilijä. Meistä suurin osa ajaa sekä autolla että prätkällä ja suurin osa mokailee siellä liikenteessä joskus, enemmän tai vähemmän. Pään kääntämisellä viisasteleminen on ihan vitun tyhmää.

Mitä tulee ketjun aiheeseen, vältyin justiinsa itse kolarilta siksi, että prätkässä sattui olemaan mökäputket kiinni. Olin itse autolla ja se prätkä tosiaan oli sellaisessa paikassa, että alle olis jääny ellen olis sitä kuullut ajoissa. Loud pipes save lives tuli jälleen todistettua.

Päättäjien käsitykseen tämä ei tietenkään mahdu millään ilveellä.

mcmies sanoi:
Mitä tulee ketjun aiheeseen, vältyin justiinsa itse kolarilta siksi, että prätkässä sattui olemaan mökäputket kiinni. Olin itse autolla ja se prätkä tosiaan oli sellaisessa paikassa, että alle olis jääny ellen olis sitä kuullut ajoissa. Loud pipes save lives tuli jälleen todistettua.

Eli siis millaisessa paikassa se mopo oli, kun sitä ei voinut millään nähdä?

Mootoripyöriin lisää ääntä sanon minä,siis oikeisiin moottoripyöriin sätkäkoneiden lisäsäksi.Kyl se on niin et moottoripyörien kuuluu näkyä ja kuulua liikenteessä.Se on sitä prätkä kulttuuria mitä ei pidä unohtaa eikä lopettaa.Moottooripyörien pitää kuulua,ja kuljettajan ottaa oma vastuunsa jottei aiheuta tarpeetonta kuuluvuuta.

Streethawk sanoi:
Eli siis millaisessa paikassa se mopo oli, kun sitä ei voinut millään nähdä?

Tarkalleen ottaen en tiedä, koska en sitä nähnyt...

Übermenschprätkäilijä olis sen tietenkin nähnyt. Minä en. Onneksi kuitenkin kuulin, joten tiesin olla ryhtymättä mihinkään manööveriin, kunnes näen, missä se menee.

Back