2. Kuka jaksaa kuunnella "oliko pakko taas vetää noin kovaa kun tiedät ettei tällä voi kestää perässä?"
4. Nopeassa pyörässä normaalisti paremmat renkaat, alustaosat ja runkogeometria, kulkee mutkat sähäkämmin ilman että tulee tunnetta "rajoilla ajamisesta". En haluaisi että minulle tärkeä ihminen lähtee roikkumaan pitkää pätkää perässä mopolla jolla joutuu vetämään "tosissaan" kestääkseen perässä.
Minusta taas vähän tehottomampi pyörä on ihan hyvä asia kun on aloittelija. Mikään ei ole helpompaa kuin hirveellä teholla runtata suorille raa-alla teholla vauhtia, jarruttaa, taiteilla mutkasta läpi ja taas lämää.
Lussummalla pyörällä taas joutuu ajattelemaan oikeasti niitä ajolinjoja ja miten kannattaa kaarteet ajaa läpi, kun ei voi teholla paikata.
Minusta oli jotekin kuvaavaa kun viime kesänä eräällä mutkapätkällä ei 636 Kawa ja joku vihree, oliskohan ollut seiskapuokki saaneet mua kiinni, vaikka mulla oli 75 heppainen, kuskin kanssa 430 kg painava kustomi jossa ei ole edes kallistusvaroja. Tokihan ne aina suorilla pääsi imuun, mutta paremmalla kaarteestaulostulonopeudella pääsi aina seuraavalle suoralle karkuun, niin ettei rinnalle päässyt. No, menihän tuossa etunen _sivuista_ sliksiksi, mutta hauskaa oli.
Tottakai jos suorat olisivat olleet pidempiä olisi raaka voima voittanut, mutta point being - tehokkaalla pyörällä on liian helppoa jättää opettelematta parhaat ulostulonopeudet antavat ajolinjat kaarteissa. Toisaalta kun ne osaa, niin sanoisin ettei suomalaisilla mutkapätkillä tarvitse ketään 50+ heppaisella ajavaa odottaa, jos vain kuski tietää mitä tekee. Tai sitten kyseessä on extreme roadsports -ajo, eikä "tavallinen sunnuntaiajelu".
Mulla oli joskus EN-500 jossa on lussummalla nokalla varustettu ER-5:n kone, eikä kukaan valittanut että olisi tarvinnut odotella. Ennemmin kyseltiin että miten kustomilla voi mennä noin kovaa.
On myös vähän sellainen olo että on hyvä opetella sitä rajoilla ajamista ensin vähän sellaisella vehkeellä, jossa siihen rajala oloon ei tarvitse äärettömiä nopeuksia.
Meinaan jos sitä rajaa lähtee etsimään "parhaalla mahdollisella" laitteella niin sitten kun se lähtee näpistä, niin vauhtia on paljon ja tuho sen mukaista.
Ilmaivoimissakin ensin harjoitellaan Hawkilla koska se ei ole extreme -laite ja paljon halvempi hankkia ja omistaa kuin Hornet. Sitten vasta siirrytään "koviin laitteisiin"..
Ja ylipäätään, aina on riski että vaikka alla olisi kuinka hyvä pyörä tahansa se tärkeä ihminen lähtee roikkumaan perässä ja taidot loppuvat ennen kuin pyörän tekniikka ja sattuu jotain ikävää. Se vaan pitää ajaa silleen että se toinen pysyy kevyesti perässä ja vaihe vaiheelta sitten nostaa nopeutta tai ylipäätään ajaa yhdessä sellaisia nopeuksia kuin mikä tuntuu hyvältä. Ellei sitten ole todella varma että se toinen jatkaa omaa ajoaa juuri itselle sopivalla nopeudella.
Ehkä se valitus siitä että "ei pysy mukana" ei tarkoitakaan että pyörä on liian lussu vaan että osaaminen ei ole vielä sillä tasolla että uskaltaisi vetää niin kovaa että pysyisi perässä.