• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vaimolle mopo

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J@ck
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Noissa cd500/er-5 mopoissa on vaan se vika, että jos emäntäs innostuu hommasta, menee sillä pyörä vaihtoon ekan kesänjälkeen ja se tietää AINA lisää rahanmenoa. Lisäksi tollasen pyörän myyminen voi olla aika tuskaista. Ostat sille jotain sellasta, että se on "in lööv" heti kun peli tuodaan pihaan niin saat ajokaverin
cool.gif
Er-5 tai cb sitä tuskin on. Varmasti luotettavia pelejä, mutta NIIN tylsän näköisiä, eikä luonnetta oo oikein nimeksikään. Muutenkin lelumainen fiilis ei tuo lisäpojoja. En silti kiistä etteikö ko. pyörien hinta/laatusuhde ole kohdallaan, mutta sellasilla argumenteilla ostetaan autoja. Prätkät ostetaan tunteella
sport05.gif

Niin. Itse ajelen neljättä kesää samalla pikkuerkillä. Turhamaisuus ym. tunne-elämän häiriöt ovat välillä vaatineet vaihtoa johonkin "makeempaan" ja varsinkin äänekkäämpään mutta (ajo)mukavuudenhalu toistaiseksi voittanut. En tiedä miksi ois niin itsestäänselvää että heti jää erkki pieneksi... toisaalta en ole järin innostunut yksitoikkoisesta moottoritieajosta vaikka välillä tekeekin mieli vähän lähettää.
cool.gif

Mutta se vauhdin tunnehan on tärkein, ja sen tällä pyörällä saavuttaa jo jokseenkin laillisissa nopeuksissa.
062802moto_prv.gif

Ei ole vielä muiden pyörien ajo-ominaisuudet niin napanneet (vaikka kai sekin aika tulee), kun on vain niin kiva ja näppärä käsitellä tämä meidän Erkki. Hankintavaiheessa sitäpaitsi ei ollut mitään mahkuja venyä sen kalliimpaan pyörään, ois harrastus jäänyt jo hinnan takia sikseen!

No tänä kesänä Pikku-Erkki vei mut Unkariin ja takaisin, yli 4500 km siinä taittui ja kun tarkoitus olikin ajella pienempiä teitä, niin soveltui mainiosti matkapyöräksi ja kantoi pariksi viikoksi tarvittavat tavaratkin esimerkillisesti!

Kuka siis mistäkin tykkää. Jollakin jää pienillä kotimaan ajeluilla erkki5 pieneksi, toiselle se riittää pitkiinkin reissuihin. Ainakaan en enää jaksa niin miettiä onko erkki nolo
tounge.gif

vaikka vaatimattomalta näyttääkin - kun olen siihen tavallaan kiintynyt. Mutta jos yhtä mukavan ja varman ajettavan joskus löydän, niin ennen pitkää kai vaihdan. Nyt voisi kuvitella että se seuraava olisi Z750, tai lähinnä Z750S...
sport05.gif

No tuota, heinäkuussa ajoin noin 5000 km CB500:lla Eurooppaa kiertäen. Itävallan Alpeillakin vietin pari päivää, samoin Tatralla valitsin vähän parempia pätkiä.
Olihan mulla ennakkoluuloja reissuun lähtiessä, aika pieni pyörä ja vaivaset 58 heppaa. Kolme isoa 44 litran laukkua, pari viikkoa ajoa. Viime keväänä mietin isompaan pyörään vaihtoa mutta järkeä siinä ei vielä tuntunut olevan. Ja nyt syksyllä, edelleenkin katselen isompia pyöriä mutta kun tuo pieni Honda pelasi moitteetta koko reissun sekä muutenkin ne yhteensä noin 15 tuhatta km, jotka mittariin on kohta vuoden sisällä tulleet...

Huoltojen helppous ja pienet muut kulut sekä käsittelyn helppous painaa vaakakupissa paljon. Eikä tuollainen epämuodikas pyörä herätä itäisemmälläkään Euroopan kolkalla liikoja intohimoja rosmoissa
wink.gif

Tuossa tuli hyviä pointteja myös. Ei tosiaan tarvinnut niin hätäillä pyörän turvallisuuden puolesta kun ei liian houkuttelevalta näytä... vaikka kyllähän tuolla Itä-Euroopassa Pikkuerkkikin saa ihailevaa huomiota osakseen
tounge.gif

Tatran yli pääsi erkillä myös, eikä ylipäänsä missään matkan vaiheessa mikään ongelma siitä pyörästä johtunut...
biggrin.gif

Ja matka auttoi kuskiakin pääsemään yli tietystä kevarikompleksista - on se erkkiviitonen kumminkin oikea moottoripyörä! Ainakin mulle. Niin.  
pftroest.gif
Älä välitä, Pikku-Erkki, siitä mitä muut sanoo, annas kun mamma paijaa
inlove.gif

blush.gif

Noissa cd500/er-5 mopoissa on vaan se vika, että jos emäntäs innostuu hommasta, menee sillä pyörä vaihtoon ekan kesänjälkeen ja se tietää AINA lisää rahanmenoa.  Lisäksi tollasen pyörän myyminen voi olla aika tuskaista.  Ostat sille jotain sellasta, että se on "in lööv" heti kun peli tuodaan pihaan niin saat ajokaverin
cool.gif
 Er-5 tai cb sitä tuskin on.  Varmasti luotettavia pelejä, mutta NIIN tylsän näköisiä, eikä luonnetta oo oikein nimeksikään.  Muutenkin lelumainen fiilis ei tuo lisäpojoja.  En silti kiistä etteikö ko. pyörien hinta/laatusuhde ole kohdallaan, mutta sellasilla argumenteilla ostetaan autoja.  Prätkät ostetaan tunteella
sport05.gif
Hyviä pointteja, mutta yksi mikä särähti on noiden perusmopojen jälleenmyynti.. Itse asiassa ne on melko kysyttyjä aloittelijoiden piirissä (ja niitähän tulee koko ajan lisää). Lisäksi Liikkeet hyvittävät ja ottavat niitä mielellään vaihdossa. Arvonputoamista ei noissa pyörissä yhdessä vuodessa tule kuin joitakin satasia, jos ei ihan uutta osta.

Lisäksi kun riski kipata pyörä nurkissa käsiteltäessä on alussa varsinkin naismotoristeilla suuri, pääsee siitäkin muutamalla naarmulla.

Muuten olen täysin samaa mieltä. Vaimo ajeli erkillä puoli kesää (itse kyllästyin odottelemaan sitä isoilla teillä ja pyörä vaihdettiin). Rahallisesti hävittiin 6tkm? ajoista vain muutaman satasen eli halpaa ajoa oli vaikka vielä keväällä ostettiin ja syksyllä myytiin.

Ihan yleisellä tasolla on aihetta pakko kommentoida kun sitä tullut spekuloitua mielessään:

Itse en puolisolleni hankkisi ainakaan liian lussua/erilaista mopotinta alle seuraavista syistä:

1. Ajattele itse, onko kiva roikkua tehottomalla vehkeellä ripeämmän kulkineen vauhdissa?
mad.gif

2. Kuka jaksaa kuunnella "oliko pakko taas vetää noin kovaa kun tiedät ettei tällä voi kestää perässä?"
mad.gif

3. Kuka jaksaa kuunnella "helppohan se sun on tollaisen pyörän päältä sanoa"-kommentteja?
mad.gif

4. Nopeassa pyörässä normaalisti paremmat renkaat, alustaosat ja runkogeometria, kulkee mutkat sähäkämmin ilman että tulee tunnetta "rajoilla ajamisesta". En haluaisi että minulle tärkeä ihminen lähtee roikkumaan pitkää pätkää perässä mopolla jolla joutuu vetämään "tosissaan" kestääkseen perässä.
crazy.gif

Tiedän oikein hyvin että jokainen vastaa vauhdistaan, mutta monesti syntyy ihmisen päässä näyttämisen halua, sisuuntumista yms ja varsinkin kun kyseessä oma elämänkumppani niin hommassa saattaa olla pelissä "parisuhteen tuomia kiemuroita" ettei tahdota olla yhtään huonompi tai hitaampi vaikkei siinä järkeä olisikaan.

Ainakin itse lähtisin siitä että molemmat pyörät joilla pari ajelee, on suhteellisen saman oloisia ja tehoisia. Se jos toinen on R1 ja toinen R6 ei ole paha, mutta jos toinen on turbo-Gikseri ja toinen Virago niin matkanteko tai ilta-ajelu ei ole kummallekaan kivaa.

Viimeeksi tätä asiaa pohdin 1700km kaksi päällä ajaessani tällä viikolla. Totesin aikani aprikoitua että jos takapenkkiläinen tahtoo mopon alleen, siinäkin pitää olla potkua persauksissa jos mielii matkata kanssani tai sitten minunkin pitäisi vaihtaa lussumpaan ja toisen tyyppiseen mopoon jota en todellakaan ole valmis tekemään.

Tekstin tarkoitus ei ole vinoilla kellekään, lähinnä halusin tuoda oman näkemykseni asiaan jota olen pohtinut hiljattain itsekin runsaasti kun nainen joka heräilee joskus vierestä/tyttöystäväkokelas/(joku muu mikä) on istunut kyydissä vaikka A-ajokortin omistaakin ja haluaisi omaa mopoa.
pftroest.gif

Ps Kaikki mopot voi madallella sopiviksi niin halutessaan, mutta madaltamatontakin päättäväinen pätkä voi ajella ihan ok. Omassani ei minulla yllä molemmat jalat maahan kuin kengän kärjet (persjalkainen mies, 168cm) mutta erittäin hyvin on 12000km sillä ajeltu.

No ER5 tuli meillekkin tiistaina toiseksi pyöräksi eli minulle ja nyt ymmärrän mitä tarkoittaa ajonautinto.
Vaikkakin pyörän äänet ovat huvittavat ja alkutärinät oudoksuttaa tietty Hondan ajamisen jälkeen ja vaihteilla jarruttaminen on mitä on eli pysähtyy kuin seinään ykkösellä eli ei voi oikein verrata ominaisuuksia CBF:ään mutta minulle tämä riittää, minulla kun ei ole kiire mihinkään ja suomen nopeusrajoituksia noudatten ei ole tarvis yli 120 km/h edes kokeilla, mies tässä vähän kyllä ihmetteli että ajan "alinopeutta" mutta kyllä se tästä vielä lähtee.
Suurin elämys tosiaa oli tuo paino ja se että se on alhaalla nyt ei tarvitse pelätä pysähdyksiä eikä lähtöjä. MIssään nimessä en moiti Hondaakaan, todella hyvä ajettava kaikin puolin mutta oli vaan mulle liian raskas.

Vaan mites tuo uudempi ER kutonen, onko siinä muuta eroa vitoseen, kuin hieman erilainen muotoilu ja isompi kone? Muutakin kommenttia ko. pyörästä kuulisimme mielellään.

Kutonen saattais siis olla hakusessa, kunhan nyt ensin jossain koeajetaan..  Jos olet luopumassa moisesta kohtuuhintaan, niin postiakin voi laittaa (sais olla mielellään ABS-jarrut )
Kesän ER-6:lla ajeneena on ihan hyvä pyörä ekaksi. Ketterä ja helppo ajaa. Tehoa riittää mutta vääntöä alkaa kaipaamaan alkuharjoittelun jälkeen. Taitaa minulla jäädä yhteen kesään tällä ajelu ja ensi keväänä isompaa ja vääntävämpää peliä alle.
sport05.gif
Joten kannattaa miettiä jos heti ottais isomman.
smile_org.gif

Vaimokin innostui ajamisesta, eikä enää vain takajakkaralla istuskelemisesta....joten tuli juuri hankittua uusi ER-6f hänelle.
Vaimo kun on 165cm, eikä aikaisempaa ajokokemusta ole, niin juuri ko. prätkä oli hänelle mieluisin ja paras vaihtoehto. Vertailimme useita eri vaihtoehtoja tuossa luokassa, ja aina valinta kääntyi takaisin ER-6:een. Helppo ajaa, ei liian hyökkäävän tehokas ja kapea "vyötärö" sekä matala istuinkorkeus olivat Kawan valtteja!

Lisäkommentteja tulossa kunhan päästään ajelemaan!

Vaimoke (180 cm) aloitti toissa vuonna ajamisen vanhalla vuoden 1988 kawan zx-10:lläni. Tehoa vähintäänkin riittävästi (+140 hv) ja hyvin tuntui pysyvän perässä. Paino ehkä siinä rajoilla, mitä voi/kannattaa aloittelijan pyörä painaa (+240 kg). Kympin annoin hänen käyttöönsä, jotta ei harmittaisi niin vietävästi, jos pyörä ekan kesän aikana kaatuu. Noh ei kaatunut, mutta luotettavuussyiden (käynnistys etc) takia hankittiin ladylle vähän uudempi pyörä käyttöön, elikkä saman malliversion uudempi sukulainen zzr 1200. Painoa lähes samanverran kuin aiemmassa kympissä, ja tehoa 160 hv. Hyvin on pärjännyt, eikä tartte paljoa odotella : )

Kyllä ekaksi pyöräksi kannattaa valita sellainen, jonka kanssa ei jää heti jalkoihin / jälkeen. Ehkä yksi olennainen seikka on että ajoasennon täytyy olla sellainen, että siitä itse tykkää ja ei rasitu heti sadan kilsan ajorupeaman jälkeen. Kaasun/kaasunvastaavuuden ei kannata aloittelijan pyörässä olla turhan herkkä. Sellainen pitää olla, että pysyy lapasessa, vaikka pieniä virheitä tekisikin. Pyörän "kokonaisteholla" ei sitten mielestäni ole muuta kuin positiivista vaikutusta : )

Tottakai yllämainittuihin mielipiteisiini vaikuttaa, että olen ennenkaikkea pitkillä maantietaipaleilla viihtyvä kuski, kaupunkiajoa tulee lähinnä aamuisessa työmatkailussa...ratakäyttöön pitää olla sitten vähän toiset kriteerit.

kapsu

Näistä pyörien tehoista suomessa,itsellä ajokokemusta 15vuotta ja pyörien koot ovat olleet 250-650.Jonkinlainen tuntuma on tullut vuosien saatossa.Mielestäni varsinkin kun suurin osa ajosta on yksinajoa,niin hyvin riittää 70hv tienpäälle.Suomessa on maksimi nopeus120km/h,sen saavuttaa hyvin jo 40hv tehoisella endurollakin.Itsellä on nykyisin ER-6n,hieman modifiotuna ja hyvin olen pärjännyt liikenteessä.Ei jää jalkoihin ja kokonais kierrolukualue on hyvin käytettävissä,ilman että kortti menee.Pyörä on perusvarma nykyaikaista tekniikkaa,helppo huoltaa ei katteen purkamisia.Osatkin ovat kohtuuhintaisia ja tekniikka on varmaa.Pieni kulutus n.4,5-5,5l/100km ja  vakuutusmaksutkin alemmasta päästä.Turha maksaa mistään
ylimääräisestä tehosta,tai kyykkypyörästä jonka ominaisuudet tulevat esiin vasta laittomissa nopeuksissa!

No tuota, heinäkuussa ajoin noin 5000 km CB500:lla Eurooppaa kiertäen. Itävallan Alpeillakin vietin pari päivää, samoin Tatralla valitsin vähän parempia pätkiä.
Olihan mulla ennakkoluuloja reissuun lähtiessä, aika pieni pyörä ja vaivaset 58 heppaa.
Nohnoh, harlikan 2008 RoadKingissä on tehoja suunnilleen saman verran ja noilla ajellaan pleksi pystyssä, kaksi päällä ja laukut täynnä mantereiden yli..

Hyviä pointteja, mutta yksi mikä särähti on noiden perusmopojen jälleenmyynti.. Itse asiassa ne on melko kysyttyjä aloittelijoiden piirissä (ja niitähän tulee koko ajan lisää). Lisäksi Liikkeet hyvittävät ja ottavat niitä mielellään vaihdossa. Arvonputoamista ei noissa pyörissä yhdessä vuodessa tule kuin joitakin satasia, jos ei ihan uutta osta.
+1

Ainakin nyt kun harrastus on ollut voimakkaassa kasvussa ei ole ollut mitään ongelmaa saada aloituspyöriä myytyä. On tietty totta että monet ostavat jotain uutta erkkiä tai noita 10k hintaluokan uusia pyöriä, mutta on niitäkin riittänyt ketkä eivät pelkää vanhempia ja edullisempia vaihtoehtoja kuten viitoserkki.

Itse asiassa ne ovat aikamoisen varmoja pelejä. Tekniikka on testattua, lastentauteja ei enää ole, osia saa ja teknikka on yksinkertaista kotikorjaajallekin. Itse asissa hemmetin järkeviä vaihtoehtoja, kun tuo erkin kone kestää pienillä rempoilla ajaa sen 100k ja vähän ajettuja myydään muutamalla tonnilla.

Egoa er-5 ei nosta, mutta sen se tekee minkä moottoripyörän tarttee Suomen oloissa tehdä. Ratakone se ei ole vaan moottoripyörien tojotakorolla, mut sopii se korollakin monelle.

2. Kuka jaksaa kuunnella "oliko pakko taas vetää noin kovaa kun tiedät ettei tällä voi kestää perässä?"
mad.gif

4. Nopeassa pyörässä normaalisti paremmat renkaat, alustaosat ja runkogeometria, kulkee mutkat sähäkämmin ilman että tulee tunnetta "rajoilla ajamisesta". En haluaisi että minulle tärkeä ihminen lähtee roikkumaan pitkää pätkää perässä mopolla jolla joutuu vetämään "tosissaan" kestääkseen perässä.  
crazy.gif
Minusta taas vähän tehottomampi pyörä on ihan hyvä asia kun on aloittelija. Mikään ei ole helpompaa kuin hirveellä teholla runtata suorille raa-alla teholla vauhtia, jarruttaa, taiteilla mutkasta läpi ja taas lämää.

Lussummalla pyörällä taas joutuu ajattelemaan oikeasti niitä ajolinjoja ja miten kannattaa kaarteet ajaa läpi, kun ei voi teholla paikata.

Minusta oli jotekin kuvaavaa kun viime kesänä eräällä mutkapätkällä ei 636 Kawa ja joku vihree, oliskohan ollut seiskapuokki saaneet mua kiinni, vaikka mulla oli 75 heppainen, kuskin kanssa 430 kg painava kustomi jossa ei ole edes kallistusvaroja. Tokihan ne aina suorilla pääsi imuun, mutta paremmalla kaarteestaulostulonopeudella pääsi aina seuraavalle suoralle karkuun, niin ettei rinnalle päässyt. No, menihän tuossa etunen _sivuista_ sliksiksi, mutta hauskaa oli.

Tottakai jos suorat olisivat olleet pidempiä olisi raaka voima voittanut, mutta point being - tehokkaalla pyörällä on liian helppoa jättää opettelematta parhaat ulostulonopeudet antavat ajolinjat kaarteissa. Toisaalta kun ne osaa, niin sanoisin ettei suomalaisilla mutkapätkillä tarvitse ketään 50+ heppaisella ajavaa odottaa, jos vain kuski tietää mitä tekee. Tai sitten kyseessä on extreme roadsports -ajo, eikä "tavallinen sunnuntaiajelu".

Mulla oli joskus EN-500 jossa on lussummalla nokalla varustettu ER-5:n kone, eikä kukaan valittanut että olisi tarvinnut odotella. Ennemmin kyseltiin että miten kustomilla voi mennä noin kovaa.

On myös vähän sellainen olo että on hyvä opetella sitä rajoilla ajamista ensin vähän sellaisella vehkeellä, jossa siihen rajala oloon ei tarvitse äärettömiä nopeuksia.

Meinaan jos sitä rajaa lähtee etsimään "parhaalla mahdollisella" laitteella niin sitten kun se lähtee näpistä, niin vauhtia on paljon ja tuho sen mukaista.

Ilmaivoimissakin ensin harjoitellaan Hawkilla koska se ei ole extreme -laite ja paljon halvempi hankkia ja omistaa kuin Hornet. Sitten vasta siirrytään "koviin laitteisiin"..

Ja ylipäätään, aina on riski että vaikka alla olisi kuinka hyvä pyörä tahansa se tärkeä ihminen lähtee roikkumaan perässä ja taidot loppuvat ennen kuin pyörän tekniikka ja sattuu jotain ikävää. Se vaan pitää ajaa silleen että se toinen pysyy kevyesti perässä ja vaihe vaiheelta sitten nostaa nopeutta tai ylipäätään ajaa yhdessä sellaisia nopeuksia kuin mikä tuntuu hyvältä. Ellei sitten ole todella varma että se toinen jatkaa omaa ajoaa juuri itselle sopivalla nopeudella.

Ehkä se valitus siitä että "ei pysy mukana" ei tarkoitakaan että pyörä on liian lussu vaan että osaaminen ei ole vielä sillä tasolla että uskaltaisi vetää niin kovaa että pysyisi perässä.

Ja ylipäätään, aina on riski että vaikka alla olisi kuinka hyvä pyörä tahansa se tärkeä ihminen lähtee roikkumaan perässä ja taidot loppuvat ennen kuin pyörän tekniikka ja sattuu jotain ikävää. Se vaan pitää ajaa silleen että se toinen pysyy kevyesti perässä ja vaihe vaiheelta sitten nostaa nopeutta tai ylipäätään ajaa yhdessä sellaisia nopeuksia kuin mikä tuntuu hyvältä. Ellei sitten ole todella varma että se toinen jatkaa omaa ajoaa juuri itselle sopivalla nopeudella.

Ehkä se valitus siitä että "ei pysy mukana" ei tarkoitakaan että pyörä on liian lussu vaan että osaaminen ei ole vielä sillä tasolla että uskaltaisi vetää niin kovaa että pysyisi perässä.
bowdown.gif

Olisin laittanut oman veikkaukseni väärän ajoseuran piikkiin.

Mutta joo. Itsekin ER-5:n etiäisen, eli geepeezetan kuskina uskallan suositella aloituspyöräksi tätä moottoripyörien korollaluokkaa <-
biggrin.gif
Oli se sitten vaikka ER, GS ta CB. Näillä "tylsännäköisillä leluilla" pääsee kuitenkin paikasta A paikkaan B (mutkien C,D...T ja U kautta oikaisten) eivätkä monessakaan mielessä vie aloittelijaa perikatoon.

Jos kukaan Oikealla Pyörällä™ ajava ei mitään muuta positiivista niistä löydä, niin ainakaan naapuri ei ole kateellinen
tounge.gif

Pidätän oikeuden mielipiteenmuutokseeni.

Hmm siis tuota... tottahan on että esim. pikkuerkillä ajavalle voi tulla niitä perässäpysymisongelmia...mutta silloin on kyllä kyse nopeuksista (tai ajotavoista/tilannenopeuksista) joista ropsahtaa lievimmillään sakkoa - ja sittenhän voipi tulla kaksi maksumääräystä samaan talouteen (pahimmassa tapauksessa molemmat kortit samaan kaappiin...)
baaa.gif

...niin säästäähän siinä sitten vähän jos edes perässäajelija harrastaa halvemmalla
wink.gif

062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Tai sitten on tosiaan kyse taitotasojen erosta ja/tai muuten vaan pariskunnan s/m-henkisestä suhteesta...vaikka mikäs siinäkään jos molemmat tykkää "veä sie mie vikisen"-meiningistä
lookaround_orig.gif

No itse ostin viime vuonna er6f:n. Sitä kehuttiin hyväksi aloituspyöräksi ja naiselle sopivaksi. Näillä puheilla sitten ostin sen mallia -06. Alussa tuntui mukavalta pyörältä, mutta jo tovin jälkeen tulin samaan lopputulokseen kuin testitkin: Runko elää aivan liikaa. Onhan se helppo käsiteltävä mutta mutta mutta..... Makuasioista ei voi kiistellä.
lookaround_orig.gif

Hei, tuosta er6:n käyttäytymisestä kuulisin mielelläni lisää, testit on yksi juttu mutta jotenkin kiinnostaa ihan "oikean ihmisen arkikokemus" asiasta
smile_org.gif

Ei silti että olisin hankkimassa/vaihtamassa... mutta kaiken varalta.
Eli: miten tuon rungon elämisen ihan alunperin havaitsit ja koit, miten vaikuttaa ja tuntuu ajossa? Ja muita havaintoja ko. pyörästä?

Back