• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vaimentimen vaimennus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja akiriik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ideoita kaivataan. Eli mulla on Aprilia Shiverissä (750cc V2) Leovincen Sliparit. Haluaisin niitä hieman hiljaisemmiksi ilman, että täytyy laittaa niitä pirun rumia db-killereitä paikalle.

Db-killerit muuttaa muutenkin äänet hyvin paljon kimakammiksi, joista en pidä yhtään.

Onko jollain hyvää ideaa miten niitä lähtisi modaamaan? Mietin yhtenä ratkaisuna jotain sisäputkea vaimentimen etuosaan jonka kautta pakokaasut virtaisivat...

Mulle kaveri joka teki mun killerin ehdotti just sitä että killeri vois olla syvemmällä putkessa ettei näkyis.
toteutuksesta en tiedä koska tilasin perinteisen tyylisen että on helpompi poistaa tarvittaessa.

akiriik sanoi:
Ideoita kaivataan. Eli mulla on Aprilia Shiverissä (750cc V2) Leovincen Sliparit. Haluaisin niitä hieman hiljaisemmiksi ilman, että täytyy laittaa niitä pirun rumia db-killereitä paikalle.

Db-killerit muuttaa muutenkin äänet hyvin paljon kimakammiksi, joista en pidä yhtään.

Onko jollain hyvää ideaa miten niitä lähtisi modaamaan? Mietin yhtenä ratkaisuna jotain sisäputkea vaimentimen etuosaan jonka kautta pakokaasut virtaisivat...

Uudelleenvilloitus? Akrapovicin sitä lankaa muistuttavaa villaa olen ite käyttänyt. Ei pala pois, mukavaa käsitellä ja tulee pehmeät äänet. Ajan kanssa noi villat häipyy vaimentimista ja meteli lisääntyy.. Noihin Leon putkiin taitaa saada tosin valmiitakin villanvaihtopaketteja.

- T -

Tumppi sanoi:
Uudelleenvilloitus? Akrapovicin sitä lankaa muistuttavaa villaa olen ite käyttänyt. Ei pala pois, mukavaa käsitellä ja tulee pehmeät äänet. Ajan kanssa noi villat häipyy vaimentimista ja meteli lisääntyy.. Noihin Leon putkiin taitaa saada tosin valmiitakin villanvaihtopaketteja.

- T -

Mietein myös tuota villoitusta, mutta toisaalta pyörällä ei ole ajettu kuin 6000km, joten mahtaako villat olla vielä se "ongelma". Tosin uudelleen villoittamalla voisi saada silti vähän apua tilanteeseen...

akiriik sanoi:
Mietein myös tuota villoitusta, mutta toisaalta pyörällä ei ole ajettu kuin 6000km, joten mahtaako villat olla vielä se "ongelma". Tosin uudelleen villoittamalla voisi saada silti vähän apua tilanteeseen...

Normi katuhommissa, joissa "oikeat villat, oikein pakattuna" ei kummoista kyytiä saa,
tahtoo suurin ja pahin ongelma olla niiden kastuminen.

Kondenssivettä tulee joka tapauksessa, mutta olosuhteet ja ajojen "pituudet" vaikuttavat
merkittävästi.

Moni myös ihan huomaamattaaan kastelee ne villat pyörää pestessään.

Aivan tajuton ero on kuivien ja enemmän tai vähemmän märkien villojen
vaimennustehossa...... ja kondennsiveden suhteen ei tippareikää kummempaa
helpotusta ole... paitsi jatkuvat rautaperseet :D.

Aika pitkät siivut muuten saa normiajoilla vetää ennen kuin ne villat
ihan läpeensä siellä pöntössä kuivuu.

Jonkin verran on tullut aiheeseen tutustuttua :;):.

Itse olen käyttänyt "villana" ihan tavallista lasikuitumattoa. Suht tiukkaan sullottuna kestää todella kauan. Basalttivillat ym lentävät pölynä putkesta pellolle.

akiriik sanoi:

Vaihdoin just omaan R6r:n vakioänkkäriin noi akrapovicin villat. Vanhat oli hyvässä kunnossa, mutta mielestäni liian tiivistä ja yhtenäistä mattoa oli pöntön täydeltä. Tolla akran naruvillalla vuorasin reikäputken tiukasti kiertäen ja pikkuhiljaa löysentäen loppua kohti. Tossa änkkärissä kun ei voi tunkea villaa sisään, koska reikäputki on kiinni päätyläipassa ja toinen pääty on hitsattu kiinni.

Ainakin paikallaan käydessä ja pikkusen kerrätettäessä ääni on huomattavasti hiljaisempi ja pehmeämpi. Eli juuri mitä naapurisovun nimissä hainkin :D

Pikkasen kun ajelee, niin villat asettuu paremmin (=löysemmin) pönttöön ja äänikin vielä vaimenee..

- T -

Tumppi sanoi:
Vaihdoin just omaan R6r:n vakioänkkäriin noi akrapovicin villat. Vanhat oli hyvässä kunnossa, mutta mielestäni liian tiivistä ja yhtenäistä mattoa oli pöntön täydeltä. Tolla akran naruvillalla vuorasin reikäputken tiukasti kiertäen ja pikkuhiljaa löysentäen loppua kohti. Tossa änkkärissä kun ei voi tunkea villaa sisään, koska reikäputki on kiinni päätyläipassa ja toinen pääty on hitsattu kiinni.

Ainakin paikallaan käydessä ja pikkusen kerrätettäessä ääni on huomattavasti hiljaisempi ja pehmeämpi. Eli juuri mitä naapurisovun nimissä hainkin :D

Pikkasen kun ajelee, niin villat asettuu paremmin (=löysemmin) pönttöön ja äänikin vielä vaimenee..

- T -

Kuulostaisi kyllä hyvältä!...mistä hommasit nuo villat?

Tampereen jammusentteristä tai oikeammin Dc-Finlandin kautta (samaa firmaa). Periaatteessa kaikilta kyseisen firman putkia myyviltä liikkeiltä pitäisi saada tilattua.

Eilen kävin ajolenkillä ja metelien puolesta oli kyllä huomattavasti hiljaisempi ajaessakin.

- T -

Villoja en päässyt vielä vaihtamaan, mutta tein testiksi tollaset tulpat pönttöjen sisälle etuosaan.

Pitää vähän testailla, että lämpeääkö liikaa...

42-photo.jpg

Jos sulla on ollu suoravirtaava putki niin varmasti ääni vaimenee tuolla virityksellä, mutta veikkaan että ahistaa pahasti.

wilipedia sanoi:
Jos sulla on ollu suoravirtaava putki niin varmasti ääni vaimenee tuolla virityksellä, mutta veikkaan että ahistaa pahasti.

Juu on...toi onkin testausta varten. Kokeilemalla selviää monta asiaa tästä maailmasta :grin:

Mulla on lämpötilaloggeri testausta varten, niin näkee kuinka paljon ahistaa...

Haet rautakaupasta Alferin pienrauta hyllystä salmiakkiverkkoa, siitä leikkaat joku 10cm siivun ja kierrät rullalle. Rullan laitat vaimentimen alkupäähän/puoleenväliin. Ei kurista juuri ollenkaan, leikkaa äänet pehmeämmiksi ja syö villoja aivan samalla tavalla kuin kaikki db-killerit mitä absorptiovaimentimeen laitetaan.

Koheltaja sanoi:
Haet rautakaupasta Alferin pienrauta hyllystä salmiakkiverkkoa, siitä leikkaat joku 10cm siivun ja kierrät rullalle. Rullan laitat vaimentimen alkupäähän/puoleenväliin. Ei kurista juuri ollenkaan, leikkaa äänet pehmeämmiksi ja syö villoja aivan samalla tavalla kuin kaikki db-killerit mitä absorptiovaimentimeen laitetaan.

Tuo kuulostaa myös erittäin kokeilemisen arvoiselta :)

Ettei tullut liian tiukka paketti noiden reikälevyjen kanssa ja virtaukset perseellään? Verkkorullastakin saa ahdistavan jos tekee liian tiukan ja pitkän.

Koheltaja sanoi:
Ettei tullut liian tiukka paketti noiden reikälevyjen kanssa ja virtaukset perseellään? Verkkorullastakin saa ahdistavan jos tekee liian tiukan ja pitkän.

Kyllä mä tuosta aika monta koeversiota tein ennen tota viimosta. Kyllä se tuntuu ihan ok:lta.

Back