• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vahauksesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Noh, tassa on Extra Glossia ilman Resin Polishia, kuorrutettuna carnauballa ja hyvin tehdyilla pohjatoilla..

Minua ihan tyydyttava kiilto
wink.gif

Kuka tunnustaa myyvänsä Hesan paikkeilla litkua nimeltä "DRI WASH'n GUARD"? Ostin MP-messuilta moista ainetta ja aika mainiota tuntui olevan. Täyttöpulloa vailla vaan olen ja varta vasten Kiiminkiin asti en kyllä lähde litkua hakemaan... Hmmmm!! Toisaalta kai sitä voisi kesälomalla rautaperseenkin (lähinnä SaddleSore 1000:n) ajella...
smile_org.gif
. Mahtaisiko muita kiinnostuneita löytyä..
tounge.gif
. Jos litkukauppiaita tai mahdollisia ajokumppanitarjokkaita löytyy, laittakaa privaviestiä.
smile_org.gif

olen käyttänyt Lahegan tuotteita ja ei ole ollut valittamista on meinaan todella hyviä menee samaan kategoriaan autoglymin kanssa

Tuli ostettua tuolta Kx-centeristä sellasta Hondan merkillä varustettua puhdistus/vahaus srpaytä.... puhdistaa tosi hyvin ja jättää erittäin kiiltävän ja likaa hylkivän pinnan!! Puhdistin sillä' kypäränkin ja kyllä lähti vesikin hyvin visiiristä ajon aikana!

Kuka tunnustaa myyvänsä Hesan paikkeilla litkua nimeltä "DRI WASH'n GUARD"? Ostin MP-messuilta moista ainetta ja aika mainiota tuntui olevan.
Sain samanlaisen kuivavahan ystävän kautta.Aika metkaa ainetta..siitä vain hiekkaiseen pintaan ja puhdasta ja kiiltävää tulee..Varsinainen matkapuunausaine..

Kuka tunnustaa myyvänsä Hesan paikkeilla litkua nimeltä "DRI WASH'n GUARD"? Ostin MP-messuilta moista ainetta ja aika mainiota tuntui olevan. Täyttöpulloa vailla vaan olen ja varta vasten Kiiminkiin asti en kyllä lähde litkua hakemaan... Hmmmm!! Toisaalta kai sitä voisi kesälomalla rautaperseenkin (lähinnä SaddleSore 1000:n) ajella...
smile_org.gif
. Mahtaisiko muita kiinnostuneita löytyä..
tounge.gif
. Jos litkukauppiaita tai mahdollisia ajokumppanitarjokkaita löytyy, laittakaa privaviestiä.
smile_org.gif
Tässä muutama osoite mistä sitä DWG ihmepesuainetta voi tiedustella. Itse olen vielä vähän epäluuloinen naarmuuntumisen suhteen. mitenkähän esim kromatut osat pitää hiekkahankauksesta.

Tilaukset ja tiedustelut:
Oy Enenet Ab,
Pääskyläntie 16,
01230 Vantaa.
Puh. 09-876 1381, fax 09-875 1329.
Sähköposti: kaj.nyqvist@nic.fi

Martti Peltola
Itsenäinen jälleenmyyjä

Lahdentie 15
04250 Kerava

Puh. 09-2423 936
Fax 09-2586 6330
Gsm 0400 493 565
martti.peltola@kolumbus.fi

Kemian tietojeni perusteella tiedän, että esim. alumiinin pinnalle muodostuu vähitellen pintaa suojaava alumiinioksidikerros. Mutta alumiini on silloin aika ruman näköistä. Mieluummin sen pinnan suojaa jollain kuin antaa reilusti hapettua.
Aika lailla off topic, mutta täytyy tuohon pistää pieni korjaus:

Alumiinin pintaan muodostuu ilmassa aina alumiinia suojaava oksidikerros, melko nopeastikin vieläpä. Jos suojaavaa oksidikerrosta ei jostain syystä syntyisi, lähtisi alumiini syöpymään. Käytännössä emme näe luonnossa (siis emme myöskään moottoripyörässä) paljasta alumiinia, vaan alumiini on aina oksidikerroksen peitossa. Yleisesti puhutaan alumiinipinnoista, mutta kyseessä on aina alumiinioksidi alumiinin pinnalla. Jos alumiinia työstää, naarmuttaa tms., tulee paljas alumiini näkyviin hetkeksi, mutta pinnassa oleva alumiini hapettuu lähes välittömästi. Hapettumista ei käytännössä voi, eikä suojausvaikutuksen takia pidäkään välttää.

Alumiinin lujuuteen oksidikerroksella ei ole mitään vaikutusta, sillä kerros on paksuudeltaan luokkaa 0,01-0,1 mikrometriä eli vähemmän kuin millimetrin kymmenestuhannesosa.

Niin ja suojausvaikutuksesta vielä sen verran, että alumiinioksidi on kovempaa kuin itse alumiini. Ainakin muistaakseni, metalliopin kursseista on apaut 7 vuotta aikaa...

Ihminen on tilaisuuden tullen viisastelevainen...  
lookaround_orig.gif

Mä en taida pestä pyörääni enää ollenkaan
tounge.gif

Menee liian vaikeeksi!!!

Siis ensin huuhdellaa hyvin irto lika pois, sitten pestään hyvin, kuivataan, sitten kiillotellaan Super Resin Polishilla annetaan kuivua mielummin vaikka viikko jos on aikaa ja sitten suojataan Extra Gloss Protectionilla?
confused_orig.gif
? Oliko Patrika se kuorrutettuna carnauballa??? Onko tää jotain syötävää!!!
biggrin.gif

Oletko leipuri??

Ja ei useasti että ei tarvi hioa tulevaisuudessa ja joku puhu vielä alumiinin pinnasta (eikö saanut vai pitikö suojata???)

Ja kyllä kiiiiiiiiiiiiltäääääää
cool.gif
cool.gif

Kannattaisko viedä ammattipesijälle???
Tulee havemmaksi. Tietääkö joku hyvää ammattitaitoista edullista firmaa pirkanmaalla?
confused_orig.gif

Nyt selkeet parhaat ohjeet mulle!!!
Alkaa olla musta mopo aika kuranen.
lookaround_orig.gif

Mä en taida pestä pyörääni enää ollenkaan
tounge.gif

Menee liian vaikeeksi!!!

Siis ensin huuhdellaa hyvin irto lika pois, sitten pestään hyvin, kuivataan, sitten kiillotellaan Super Resin Polishilla annetaan kuivua mielummin vaikka viikko jos on aikaa ja sitten suojataan Extra Gloss Protectionilla?
confused_orig.gif
? Oliko Patrika se kuorrutettuna carnauballa??? Onko tää jotain syötävää!!!  
biggrin.gif

Oletko leipuri??

Ja ei useasti että ei tarvi hioa tulevaisuudessa ja joku puhu vielä alumiinin pinnasta (eikö saanut vai pitikö suojata???)

Ja kyllä kiiiiiiiiiiiiltäääääää  
cool.gif
cool.gif

Kannattaisko viedä ammattipesijälle???
Tulee havemmaksi. Tietääkö joku hyvää ammattitaitoista edullista firmaa pirkanmaalla?
confused_orig.gif

Nyt selkeet parhaat ohjeet mulle!!!
Alkaa olla musta mopo aika kuranen.
lookaround_orig.gif
biggrin.gif
Ei se niin henkimaailman hommia ole.. eiku kokeilemaan..

Ensin pesu runsaalla vedella, ja poistaaksesi mahdolliset vanhat vahajaamat, pesuaineeksi Fairya (tata ei sit normaalioloissa, vahausten valilla, poistaa vahan)

Huuhtele huolella, ja kuivaa hyvaksi 100% puuvillapyyhkeella (keinokuidut naarmuttaa)

Ensin pintaan resinpolish, reippaalla rannelikkeella ja kevyesti painaen (levitykseen taas puuvillapyyhetta) ja toisella puhtaalla rievulla puffaat sen suurinpiirtein heti pois, kun vaha muuttuu valkeammaksi.

Sitten extragloss, levittele (ihan vaan sivellen, ei pyoritella)erittain ohut ja tasainen kerros, ja anna kuivua hyvin. Vaha on silloin kuiva kun se lahtee hinkkaamatta pois. Kuivumisaika voi kylmilla ja kosteilla keleilla olla jopa vuorokausi, toisaalta taas kesakelissa kuivuu helposti vartissa.

Halutun kiillon syvyydesta riippuen extra glossia voi laittaa ihan miten monta kerrosta vaan, kunhan se on kunnolla kuivunut ennen puffausta. Omassa kotilossa taitaa olla nyt nelja kerrosta.

Carnauba on jotain milla saa kiiltoon syvyytta ja ns. maran vaikutelman.. friikkien touhua
wink.gif

Muistat vaan puhtaat tyovalineet, ja ei suorassa auringonpaisteessa, jytkahtaa vahat kiinni vaaralla tavalla
smile_org.gif
Ei nuo ammattisutarit mitenkaan autuaaksitekevia ole, pienella vaivalla ja oikeilla aineilla saa itse kasipelissa parempaa jalkea
cool.gif

Juuh, ja kylla alumiiniakin saa vahata, siihen vaan oksidikerroksen paalle, huomattavasti helpompi on sitten pesta kuraroiskeet pois
pftroest.gif

Carnauba on jotain milla saa kiiltoon syvyytta ja ns. maran vaikutelman.. friikkien touhua  
wink.gif
Ton sit unohdan mutta...

nyt on selvät ohjeet
tounge.gif

Kiitti vaan. Täytyy huomenna varmaan ottaa projekti hoitoon.
Sitten kun saan oikein upeen kiillon niin voin laittaa kuvan tohon sivulle niin voidaan verrata sun cruiserin kiiltoon!!!!!

Katotaan kuinka häikäisee
cool.gif

"Ihminen on tilaisuuden tullen viisastelevainen..." , joten jatketaan.

Alumiinisilikaattien käyttö vahoissa on siinä mielessä ymmärrettävää, että  ne kestävät myös erinomaisesti happoja eli käytännössä teollisuuden ja liikenteen tuottamia erilaisia saasteita.    

Patrikalle suurkiitos ohjeista, olet selvästi ammattilainen. Saisit tulla ja näyttää, miten se käy käytännössä. Yritän hoitaa eukon pois kotoa siksi ajaksi ("vitsi").
062802moto_prv.gif

Ei kai tohon ketään tarvi näyttämään  
tounge.gif
, aika selvät ohjeet mun mielestä. Joskus aikasemminikin saannu häneltä ohjeita ulkonäön kohentamiseen ja nyt pyöräni taitaa näyttää päältä päin niin hyvältä kuin se voikaan näyttää. Tosin puoliperfektionistille ei oikein mikään tahdo riittää joten vieläkin olis parannettavaa...aineita kuitenkaamn siihen äärimmäiseen viimeistelyyn ei oikein Suomessa tahdo olla saatavilla
sad_orig.gif
joten näillä eväillä vielä porskutellaan.

Ensin pesu runsaalla vedella, ja poistaaksesi mahdolliset vanhat vahajaamat, pesuaineeksi Fairya (tata ei sit normaalioloissa, vahausten valilla, poistaa vahan)
Fairy ei ole paras pesuaine maalipinnoille. Se rikkoo veden pintajännityksen eri tavalla kuin käyttötarkoitukseen tarkoitettu oikea pesuaine. Tästä voi olla sitten seurauksena veden pääsy maalipinnan alle ja sitten esim. pakkanen on hoitanut loput, eli halkaissut maalipinnan. Myös olen saanut nähdä kuinka maalipintaan on ilmestynyt suuria vaaleita laikkuja, johtuen juuri astianpesuaineilla pesemisestä, jotka ei lähde edes myllyttämällä vaan maalaus olisi edessä. Muutenkin nykyaikaiset kotilot (ja mopot) maalataan vesiväreillä jotka ei näytä kestävän yhtään mitään, ero kaksikomponenttiseen oikeaan maaliin on selevä.

Minua siis aikoinaan valisti eräs **tomaalaamon konkari kun kävin maalauttamassa yammun tankin, ja tuosta hetkestä eteenpäin olenkin käyttänyt vain oikeita aineita.

Ei ole tarkoitus mainostaa, mutta miltein kaikki käyttämäni tuotteen taitavat olla tätänykyään Autoglymiä. Tässä muuten linkki autoglymin sivuille mistä löytyy myös vihjeitä maalipinnan hoitoon ja hieman muuhunkin.

cool.gif

Ride with the big!

Fairy ei ole paras pesuaine maalipinnoille. Se rikkoo veden pintajännityksen eri tavalla kuin käyttötarkoitukseen tarkoitettu oikea pesuaine.
Nimenomaanhan painotin postissani etta fairypesu kuuluu ainoastaan ennen perusvahakasittelya (omalla kohdalla 2xvuodessa jolloin myos claybar kasittely epapuhtauksien poistamiseks maalista), ja silloin kun pintoja aletaan valittomasti kasittelemaan ja suojaamaan, vaaraa ei ole.

Samoin mainitsin etta normaalioloissa kaytetaan tarkoituksenmukaisia aineita.

Tietysti jos vahan poistoon ei halua fairya kayttaa, toinen vaihtoehto on hinkata (kylla, tarvitsee myos kasivoimia) pinnat denaturoidulla alkoholilla. Tieda sitten mika on pahemmasta
wink.gif

Fairy ei ole paras pesuaine maalipinnoille. Se rikkoo veden pintajännityksen eri tavalla kuin käyttötarkoitukseen tarkoitettu oikea pesuaine.
Nimenomaanhan painotin postissani etta fairypesu kuuluu ainoastaan ennen perusvahakasittelya

Samoin mainitsin etta normaalioloissa kaytetaan tarkoituksenmukaisia aineita.
Näin ollut tullut tehtyäkin mutu-periaatteella.

Fairypesujen välissä olen käyttänyt Korrekin a*toshampoota. Onko se ihan hölmöä? Hyvä aine tuntuu olevan.
nixweiss.gif

Kokeilin noita Autoglym vahoja viikonloppuna ja tulos oli sairaan hyvä. Oli zetorin katteet aika nuhruset ja piniä naarmuja täynnä. Super resin polishilla kun veteli menemään niin kyllä lähti naarmut ja kiilto palasi. Aivan uskomatonta ainetta. Vielä kun tietäisi miten saisi vanteiden keskiöiden karkean valupinnan jollain konstilla puhtaaksi. Ideoita?

Pårkele. Nykäsin muoveihin tollasen Bilteman wax polish vahan pintaan ja juuri levityksen jälkeen huomasin purkissa lukevan "ei muovipinnoille"
crazy.gif
, saas nähdä sulaako muovit
confused_orig.gif

Kokeilin noita Autoglym vahoja viikonloppuna ja tulos oli sairaan hyvä. Oli zetorin katteet aika nuhruset ja piniä naarmuja täynnä. Super resin polishilla kun veteli menemään niin kyllä lähti naarmut ja kiilto palasi. Aivan uskomatonta ainetta.
Muutaman vuoden on meikiskin ollu "Autoglym-uskovainen", puolivousittain kun pirssillekkin (mopolle tietty usiammin, ihan varoiks) antaa tuon resin-gloss-käsittelyn niin jovain kiiltää ja irtuaapi kakki pinnasta
tounge.gif

Kai se sitten täytyy uskoa, että noi AutoGlymin tuotteet on parhaita. Mistäs niitä saa ostettua? Ei varmaankaan mistään Teboililta tai Nesteeltä?  
nixweiss.gif

Voisin itsekin kokeilla, kun vahasin tänään auton ja ostamani vaha oli hirmuisen rasvaisen tuntuista ja näköistä. Sai hinkata ihan tosissaan.. eikä silti tullut hyvä.
sad_orig.gif
Tai no kiiltäähän se, mutta ei se silti mun mielestä oo hyvä.

Back