• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vähän kuin geokätköily, mutta motoristeille. Sivusto valitettavasti suljettu 09/2019

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pleksi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
gixxerman sanoi:
En mielestäni olekaan oikeuksia penännyt tässä.Pitääkö se asia aina vääntää vaikeammaksi.Kysehän vaan oli herrasmiesasioista:O
Jos tuon kyseisen kätkön teksti "kunnianosoituksena alkuperäiselle tekijälle se sallittakoon. Kyseessä siis BMW GS Meetingin legendaarisen, ja valitettavasti jo edesmenneen, reittimestarin taidonnäyte vuodelta 2010" ei ole herrasmiesmäistä niin en kyllä tiedä mikä on???
Tätä motocaching sivustoa ei kuitenkaan ole käytetty tähän asti (ja tuskin tullaankaan) julkaisupalstana kaikille Suomen salaisimmille enduroreiteille! Jos joku nyt tuosta yhdestä vetää herneitä nenään niin mun puolesta vetäköön. Sitä ei vielä tämän kesän aikana kukaan ole käynyt ajamassa -tai siis ei ainakaan ole kuitattu. Eli mitään ryysistä tuolla metsissä ei ole ollut, eikä tule olemaankaan. Tässä yritetään tehdä kärpäsestä sellaista härkästä mitä ei todellakaan ole olemassa!

Viimeksi muokattu:
tonttuj sanoi:
712 kilsaa tuli tänään köröteltyä.
On tää hauskaa.

Olikos sulla jotain lämmitysvarusteita käytössä? Mulla tuli tänään paljon vähemmän kilsoja ja meinas tulla vilponen, vaikka oli klanin lämmitettävä takki ja kahvalämppärit.

Pelkät Rukka-alusasut alla, Rukka Armas puku lämpösuojineen päällä.
Kahvalämppärit pyörässä.
Ei ollut kertaakaan edes kylmä.
Voisin jopa kehua että meikäläiselle huippukeli oli tänään.

sami1024 sanoi:
Onkohan tässä nyt joku väärinkäsitys siitä miten motokätköily toimii? Kuka tahansa sivuston käyttäjä voi julkaista kätkön. Kätkön julkaisijalla on vastuu siitä, että kätkö on luvallista julkaista, ja että kätkölle kulkeminen on laillista ja kaikin puolin sallittua... Palvelun käyttösäännöissä on varsin selkeät kohdat missä kätkön julkaisun edellytyksiä käsitellään.

Mikäli jälkeenpäinkään on epäilys, että kätkö on sääntöjen vastainen, se tulee poistaa. Käytännössä sivuston käyttäjä voi tehdä huolto- tai lukituspyynnön, tai ottaa yhteyttä kätkön tekijään. Pleksillä ei ole itsellään sinänsä mitään velvoitetta kysellä lupia kätköjen suhteen (ellei hän itse ole juuri kyseisen kätkön tekijä).

Noinhan se on... Toki on mulla sivuston omistajana velvollisuus "kohtuullisessa ajassa" poistaa lakia rikkovat julkaisut, mutta siitähän tässä ei nyt ole kyse. Ja tietty on myös kiinnostus pitää sivuston sisältö järkevissä rajoissa sääntöjen mukaisena (tässä tapauksessa lähinnä se, että reitti on luvallista ajaa). Pitääpä nyt ihan ekana kysyä kätkön tekijältä itseltään. Silleen nää on yleensä hoitunu, kun keskustellaan...

pleksi sanoi:
Noinhan se on... Toki on mulla sivuston omistajana velvollisuus "kohtuullisessa ajassa" poistaa lakia rikkovat julkaisut, mutta siitähän tässä ei nyt ole kyse. Ja tietty on myös kiinnostus pitää sivuston sisältö järkevissä rajoissa sääntöjen mukaisena (tässä tapauksessa lähinnä se, että reitti on luvallista ajaa). Pitääpä nyt ihan ekana kysyä kätkön tekijältä itseltään. Silleen nää on yleensä hoitunu, kun keskustellaan...
Hyvä, että keskustellaan ja esitetään mielipiteitä. Heitän kätkön tekijänä nyt oman lusikkani soppaan. Mielestäni tässä on nyt esillä kaksi asiaa eli reitin laillisuus ja toisaalta onko se herrasmiessopimuksen tai hyvän tavan mukainen.

Mietitään ensin laillisuutta hetki. Olen siis jakanut motoristiyhteisölle vuonna 2010 ajamani reitin, joka noudattaa pääpiirteissään, mutta ei kaikilta osin GS Meetingin vuoden 2010 punaista reittiä. Reitin läpi ajaneena en kyllä muista pätkältä yhtäkään kyseenalaista osuutta, jota pitkin yksittäinen motoristi ei voisi liikennesääntöjä noudattaen ajaa. Kävin vielä äsken reitin läpi Googlen kartalta ja pikaisen tarkastelun perusteella ainakin 90% ajourista on nimettyjä teitä ja muutkaan eivät vaikuttaneet olevan polkuja tai muita maastoliikennelain piirissä olevia uria. On mahdollista ja jopa todennäköistä, että kuudessa vuodessa reitille on saattanut ilmestyä ajokieltoja tai muita rajoituksia, mutta jokainen motoristi osaa ne ajaessaan huomioida tai ainakin pitäisi osata. Toki kuulen mielelläni, jos tällaisia rajoituksia tosiaan on, jotta voin poista kyseiset osuudet reitiltä ja siten parantaa reittiä ajavien kokemusta sekä vähentää houkutusta kieltojen/rajoitusten rikkomiseen.

On luonnollista ja vähintäänkin hyvien tapojen mukaista kysyä maanomistajan tai tiekunnan lupa, kun järjestetään ajotapahtumaa kymmenille pyörille, vaikka se ei lakien näkökulmasta ehkä välttämätöntä olisikaan. On kuitenkin huomioitava, että Suomessa on yksittäisen tienkäyttäjän osalta yksityistien satunnaista ja ei-kaupallista käyttöä hyvin vaikea laillisesti rajoittaa, jos tie on koskaan olemassaolonsa aikana saanut kertaakaan yhteiskunnan rahaa tai muuta tukea rakentamiseen, ylläpitoon tai hoitoon. Vain hyvin harva läpiajettava tie ei ole saanut.

Ihan toinen kysymys ovat yksityisteillä käytetyt liikennemerkit ja niiden osoittamien rajoitusten pätevyys. Moni yllättyisi, kuinka paljon yksityisteiden varsilla/päissä on liikennemerkkejä, joita ei viranomainen ole asettanut paikoilleen (tai hyväksynyt niiden asettamista) ja jotka näin ollen ovat todellisuudessa pätemättömiä. Mutta ei mennä nyt tähän soppaan sen enempää, koska myös epävirallisten merkkien noudattaminen osaltaan vähentää negatiivista suhtautumista harrastukseemme ja siksi niitä itsekin pyrin noudattamaan.

Mitä taas tulee herrasmiessopimuksiin, niin tietoisesti en ole sellaisia rikkonut tai muutenkaan kenellekään pahaa mieltä halunnut aiheuttaa tämän reitin julkaisulla. Pahoittelut jos näin on nyt kuitenkin käynyt, koska vilpittömin mielin olen halunnut tarjota muillekin mahdollisuuden kokea toisinnon yhdestä motoristiurani parhaimmasta ajopäivästä ja siten kunnioittaa edesmennyttä reittimestaria, joka osaltaan sen mahdollisti. Seison edelleen valintani takana ja toivon, että tapani kunnioittaa ja kiittää edesmennyttä ilahduttaa mahdollisimman suurta joukkoa motoristeja tarjoamalla muillekin hienon ajopäivän.

Joku heitti aamulla Mustalahden satamalla moroja, liekö oltiin samalla asialla liikkeellä?

Jack sanoi:
Pidetäänkös tänä vuonna kauden päättäjäiset ? :bisseä:

Jos sopiva aika löytyy, niin mikä jottei. Itsellä nyt lokakuu aika haipakkaa, kun remppaan uutta kämppää töiden lisäksi, mutta lokakuun loppupuolella tai marraskuussa olisi bueno.

Maaemo sanoi:
Jos sopiva aika löytyy, niin mikä jottei. Itsellä nyt lokakuu aika haipakkaa, kun remppaan uutta kämppää töiden lisäksi, mutta lokakuun loppupuolella tai marraskuussa olisi bueno.

Marraskuun lopulla voisi olla hyvä. Teetkö Maaemo tapahtuman taas samaan paikkaan ? Toivotaan että tulee muitakin kuin vain me kaksi. :;):

Jack sanoi:
Marraskuun lopulla voisi olla hyvä. Teetkö Maaemo tapahtuman taas samaan paikkaan ? Toivotaan että tulee muitakin kuin vain me kaksi. :;):

Marraskuun alussa matkoilla 1.5 viikkoa joten loppukuu sopii parhaiten mulle. :bisseä:

Asiasta kukkapurkkiin, Eilen ajellessa mietin ja oletin että tää ominaisuus sivulla on, mutta hetken päästä tajusin että eipäs olekaan! Olisi varmaan helppo toteuttaa? Eli klikkaamalla nimimerkkiä näkisi ko. nimimerkin sivun kautta myös tämän tekemät kätköt? Ja vielä sitten vaikkapa valikko että missä järjestyksessä... kätköt vanhimmasta uusimpaan (tai toisinpäin), kätköt eniten löydetystä vähiten löydettyyn, kätköt parhaimmasta arvostelukeskiarvosta huonoimpaan.

Jack sanoi:

Tulee tulee :bisseä: Mut mites lokakuun loppu? Käviskö se? Toki marraskuun loppukin passaa, mutta osuu pahemmin pikkujouluhäslinkeihin.

Lokakuun lopussa Mulla ainakin pari iltaa varattuna. Järjettömät bileet, naisia, viinaa ja laulua (lue: sauna, ruokaa ja ehkä pari bisseä)

Lokakuussa mulle ei käy 22.10. ja 29.10 kun oon silloin matkoilla.

Muoks. Todennköisesti marraskuun ekan viikonlopun matkoilla mutta sen jälkeen ei pitäis olla mitään.

Mulla on kolakuun joka vkloppuna jo menoa. Marraskuun puolella kaikki vielä vapaana. 28.10. saisi järjestymään, mutta sitten pitäisi ottaa iisisti, koska seuraavana päivänä menoa.

Näyttää siis vahvasti siltä, että on marraskuun lopussa. Gozakin saa muutaman viikon toipumisaikaa järjettömistä bileistä :p

Toinen asia : Laitoin Gozan ehdotuksen nimimerkin tekemien kätköjen näyttämisestä työlistalle. Olis kyllä hyvä, mutta muutama muu juttu pitäisi saada ensin.

Kolmas : Nyt kun on toi GPX kaikkien käytössä ja olen testannut navin käyttöä yli sadalla kätköllä, niin on tullut mieleen tällaiset kaksi asiaa, jotka minusta helpottaisi hommaa:

a) Paikkakätkön sijainti olisi hyvä olla ensisijaisesti asetettua niin, että paikkaan pääsee ajamalla. Jos itse kohde on kävelymatkan takana, niin sitten vaan kuvaukseen ohjeet, miten perille pääsee. Poikkeuksena voisi olla tuollaiset kuin Högbergetin luola (https://www.motocaching.net/fi/cache/viewb/id7052), joita ei vaan löydä ilman karttasijaintia.

Syynä tähän on se, ettei tarvitse säätää navin kanssa reittipisteiden ohituksia, kun ne kuittaantuisi automatic, jos kohteeseen pääsee ajamalla.

b) Ehkä vielä oleellisempi navin käytön kannalta on, että reittien päätepisteet olisi hyvä saada pari- tai kolmesataa metriä poispäin siitä risteyksestä, johon reitti päättyy.

Nyt kun päätepiste on risteyksessä, käy ainakin Garmin Zumon ääniohjeistuksen kanssa systemaattisesti niin, että navi sanoo, että olet saapunut määränpäähän x juuri kun tulee risteykseen ja kääntymisohje tulee vasta paljon myöhemmin. Käytännössä ainakin mulla on tullut aika monta tilannetta, jolloin risteysalueella olen ihmetelly, että mihin suuntaan nyt pitäisi mennä. Ainakin Zumon karttanäytössä on myös sellainen juttu, että reitin jatkumista juuri tuossa tilanteessa ei aina kunnolla näe. Muutenkaan ei tunnu kovin hyvältä idealta katsella karttaa juuri risteyksissä.

Samalla tulisi sekin, että kartalle eri reittien viivojen väliin saataisiin pieni katko, joka joissain kohdissa helpottaisi kartan tulkitsemista.

Tietty jonkinmoinen urakka tulisi noiden reittipisteiden siirtelystä, mutta mä voisin niitä siirrellä pikkuhiljaa ja tietty jokainen, joka haluaa, voi siirrellä omiaan.

Mitäs mieltä olette näistä? Onkos jollain muulla jo kertynyt kokemusta GPX:ien ja navin käytöstä tässä yhteydessä?

pleksi sanoi:
Mitäs mieltä olette näistä? Onkos jollain muulla jo kertynyt kokemusta GPX:ien ja navin käytöstä tässä yhteydessä?
Aika samanlaisia kokemuksia noiden risteysten osalta ja toisaalta ehdottamasi ratkaisut olivatkin juuri ne muualtakin lukemani ja enemmän tai vähemmän samat kuin itse reittejä tehdessä käyttämäni.

Back