Näyttää siis vahvasti siltä, että on marraskuun lopussa. Gozakin saa muutaman viikon toipumisaikaa järjettömistä bileistä
Toinen asia : Laitoin Gozan ehdotuksen nimimerkin tekemien kätköjen näyttämisestä työlistalle. Olis kyllä hyvä, mutta muutama muu juttu pitäisi saada ensin.
Kolmas : Nyt kun on toi GPX kaikkien käytössä ja olen testannut navin käyttöä yli sadalla kätköllä, niin on tullut mieleen tällaiset kaksi asiaa, jotka minusta helpottaisi hommaa:
a) Paikkakätkön sijainti olisi hyvä olla ensisijaisesti asetettua niin, että paikkaan pääsee ajamalla. Jos itse kohde on kävelymatkan takana, niin sitten vaan kuvaukseen ohjeet, miten perille pääsee. Poikkeuksena voisi olla tuollaiset kuin Högbergetin luola (
https://www.motocaching.net/fi/cache/viewb/id7052), joita ei vaan löydä ilman karttasijaintia.
Syynä tähän on se, ettei tarvitse säätää navin kanssa reittipisteiden ohituksia, kun ne kuittaantuisi automatic, jos kohteeseen pääsee ajamalla.
b) Ehkä vielä oleellisempi navin käytön kannalta on, että reittien päätepisteet olisi hyvä saada pari- tai kolmesataa metriä poispäin siitä risteyksestä, johon reitti päättyy.
Nyt kun päätepiste on risteyksessä, käy ainakin Garmin Zumon ääniohjeistuksen kanssa systemaattisesti niin, että navi sanoo, että olet saapunut määränpäähän x juuri kun tulee risteykseen ja kääntymisohje tulee vasta paljon myöhemmin. Käytännössä ainakin mulla on tullut aika monta tilannetta, jolloin risteysalueella olen ihmetelly, että mihin suuntaan nyt pitäisi mennä. Ainakin Zumon karttanäytössä on myös sellainen juttu, että reitin jatkumista juuri tuossa tilanteessa ei aina kunnolla näe. Muutenkaan ei tunnu kovin hyvältä idealta katsella karttaa juuri risteyksissä.
Samalla tulisi sekin, että kartalle eri reittien viivojen väliin saataisiin pieni katko, joka joissain kohdissa helpottaisi kartan tulkitsemista.
Tietty jonkinmoinen urakka tulisi noiden reittipisteiden siirtelystä, mutta mä voisin niitä siirrellä pikkuhiljaa ja tietty jokainen, joka haluaa, voi siirrellä omiaan.
Mitäs mieltä olette näistä? Onkos jollain muulla jo kertynyt kokemusta GPX:ien ja navin käytöstä tässä yhteydessä?