• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vähän kuin geokätköily, mutta motoristeille. Sivusto valitettavasti suljettu 09/2019

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pleksi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Go-Za sanoi:
Jotta kyseessä ei olisi kilpailu, olisi hyvä poistaa tuo "top lista" eli eniten kätköjä löytäneet.

Musta tähän pätee se, mitä etusivun kuvauksessa sanotaan: "Mielenkiintoisia kohteita leikkimielisen kisailun säestämänä." Minä ainakin tulkitsen tuon niin, että pientä kilpahenkisyyttä voi olla (top-lista) kun ei sitä ota liian vakavasti. Täytyy aika perhanan kilpailuhenkinen kaveri olla, jotta ryhtyy väittämään ajetuksi ajamattomia kätköjä vain kohotakseen top-listuksessa... etenkin kun ei siitä saa kuin "mainetta ja kunniaa" (jos muka sitäkään...).

Toisaalta, voihan sen top-listan poistaakin, mutta ainakin itsestäni on kiva sitä välillä seurailla ja katsella ketkä muut ovat aktiivisia kätköilijöitä. Toisaalta, mä kyllä lueskelen myös niitä muiden lokimerkintöjä, että kyllähän sieltäkin aktiiviset ajajat bongautuu :) .

Muuten olen aika keskilinjalla tässä kätkökysymysasiassa. Itse en ole ongelmia kovasti kysymyksissä nähnyt (itse olen aina vähintäänkin tokalla yrityksellä saanut kätkön merkityksi ja aina olen muistanut katsoa onko kysymystä) ja tykkään ratkoa niitä paikkakätköissä (paikkaa katsoo toisella tarkkuudella kun pitää vastaus bongata). Reittien kohdalla en hirveästi taas sitten tykkää kysymyksistä, ainakaan jos ne vaativat pysähtymistä (pieni teksti jossain liikennemerkissä tms.) koska haluaisin vain nauttia mutkista. Ratkaisuksi ehdotin sellaisia kysymyksiä, joihin vastauksen voi antaa numeroina, silloin poistuu taivutuksen yms. monitulkinnaisuuden vaara, tosin kyllähän numeroillakin pelaamassa silti saa vielä hankaluuksia aikaiseksi jos kysymys on monitulkintaisesti esitetty (esim. mulla oli Hvitträsk-kätkössä ensin sanamuoto "laske parkkipaikka-alueen pylväät", joka olikin moniselitteinen, kun ihmisillä on eri käsityksiä siitä mitä lasketaan mukaan parkkipaikka-alueeseen). Toisaalta vastausvaihtoehtojen määrä on ehkä vähän rajoitetumpi, jos ongema on vain kysymyksen muotoilun monitulkintaisuus (eli siis kykenee helpommin arvaamaan vastauksen, vaikka olisikin tulkinnut kysymyksen väärin).

Kiitoksia jo tässä vaiheessa keskusteluun osallistuneille! Hyviä kommentteja teillä! Ja ehdottoman tärkeää tietoa palvelun kehittämiseksi.

Sähköposti privaattiviestistä (ja huoltopyynnöstä) on ihan must juttu monestakin syystä. Eli se ominaisuus on tulossa muutenkin niin pian, kuin vain ehdin tekemään.

Sille, että kysymykset on mukana, on useitakin ihan hyviä perusteluja. Niiden ei tarvitse olla vaikeita tai edes sellaisia, mihin ei pysty vastaamaan paikalla käymättä, mutta minusta niillä on merkityksensä. Yksi on juuri tuo Nablan mainitsema. Tosin sähköpostikaan ei ehkä ratkaise sitä perusongelmaa... eikä aina toimi. Lomakohteissa on ollut jonkin verran geokätköjä, joita voi logata vain kätkön tekijän luvalla. Lupa siis esim. pyydetään sähköpostilla. Yhdellä reissulla muistaakseni raahasin itseni kolmelle sellaiselle kätkölle. Vain yhden tekijältä sain vastauksen - muista ei ikinä kuulunut mitään. Ei jäänyt kovin hyvä maku moisesta kätkötyypistä.

Monivalintakysymyksistä kuvittelisin kylläkin, että ovat oikeasti helpompia tehdä, kuin nykyiset kysymykset, joissa pitää keksiä kysymys, johon on yksikäsitteinen vastaus.

Jos vaikka portin pielessä on karhua, mesikämmentä tai otsoa esittävä patsas tai veistos tai mikäsenytonkaan, niin voi kysyä "Mitä on portin pielessä" ja laittaa yhdeksi vaihtoehdoksi "karhupatsas". Pari muuta vastausvaihtoehtoa voi keksiä aika helposti roiskaisemalla siihen mitä tahansa sanoja (maitolaituri, emäntä, lipputanko, koivu, tahko...).

Ja mikäli tulee kirjoitusvirhe "karhupatas", niin sekin on vielä vastattavissa. Nythän noi kirjoitusvirheet joudutaan etsimään kätköjen tarkastusvaiheessa, mutta kun kysymyksiä sitten eri syistä muutellaan...

Jos taiteilija onkin talven aikana tehnyt tilalle kengurua esittävän veistoksen, niin paikka on edelleen löydettävissä.

Noista, että mikä on kenenkin syytä, otan kantaa vain yhteen. Jos kysymykset yleisesti ottaen aiheuttavat hämmennystä tai harmistumisia, niin se on minun syytäni. Oikeasti haluaisin tarjota mahdollisuuden vaan ajella ilman epäonnistumisia, mutta samalla säilyttäen kysymykset esim. siksi, että niillä voi kivasti ohjata kävijän "peremmälle" kohteeseen.

Sitten on muuten tuokin, että lähtökohtaisesti vaikeusasteita on kolme ja niiden tarkotus on minusta suhteellisen selkeä, mutta toteutus ei ole minulta aivan onnistunut:
1 - omantunnon mukaan
2 - helppo - ei mene pieleen
3 - jotain pikku haastetta - epäonnistumisen mahdollisuus myös mukana

Jos muutkin ovat sitä mieltä (ja Nabla myös), että monivalintakysymyksen tekeminen olisi riittävän helppoa (näytöllä kenttiä alekkain, joihin voi roiskia ne sanat ja yhden perään rasti ruutuun "oikea vastaus"), niin miten olisi tällainen järjestely:

Vaikeusasteet:
1 - säilytetään nykyisenä
2 - monivalintakysymys - tapahtuipa mitä hyvänsä, niin voi ainakin arvata vastauksen
3 - nykyisen kaltainen kysymys, johon voi sitten laittaa haluamansa kaltaisen visailun

pleksi sanoi:
Vaikeusasteet:
2 - monivalintakysymys - tapahtuipa mitä hyvänsä, niin voi ainakin arvata vastauksen
3 - nykyisen kaltainen kysymys, johon voi sitten laittaa haluamansa kaltaisen visailun

Tää voisi olla aika hyvä :) . Jos lähtee kolmostason kätkölle, niin sitten jo etukäteen osaa varautua henkisesti siihen, että joskus voi tulla ongelmia vastausten kanssa. Ja tähän mennssä ei taida nykyistä kolmotasoa olla kukaan käyttänyt (??? ihan mutu-pohjalla heitin, itse en ainakaan ole huomannut yhtään kolmoskysymystä) joten en tiedä miten vaikea sen kolmostason kysymyksen nykytasoilla muka pitäisi olla :)- .

Maaemo sanoi:
Musta tähän pätee se, mitä etusivun kuvauksessa sanotaan: "Mielenkiintoisia kohteita leikkimielisen kisailun säestämänä." Minä ainakin tulkitsen tuon niin, että pientä kilpahenkisyyttä voi olla (top-lista) kun ei sitä ota liian vakavasti. Täytyy aika perhanan kilpailuhenkinen kaveri olla, jotta ryhtyy väittämään ajetuksi ajamattomia kätköjä vain kohotakseen top-listuksessa... etenkin kun ei siitä saa kuin "mainetta ja kunniaa" (jos muka sitäkään...).

Toisaalta, voihan sen top-listan poistaakin, mutta ainakin itsestäni on kiva sitä välillä seurailla ja katsella ketkä muut ovat aktiivisia kätköilijöitä. Toisaalta, mä kyllä lueskelen myös niitä muiden lokimerkintöjä, että kyllähän sieltäkin aktiiviset ajajat bongautuu :) .

Muuten olen aika keskilinjalla tässä kätkökysymysasiassa. Itse en ole ongelmia kovasti kysymyksissä nähnyt (itse olen aina vähintäänkin tokalla yrityksellä saanut kätkön merkityksi ja aina olen muistanut katsoa onko kysymystä) ja tykkään ratkoa niitä paikkakätköissä (paikkaa katsoo toisella tarkkuudella kun pitää vastaus bongata). Reittien kohdalla en hirveästi taas sitten tykkää kysymyksistä, ainakaan jos ne vaativat pysähtymistä (pieni teksti jossain liikennemerkissä tms.) koska haluaisin vain nauttia mutkista. Ratkaisuksi ehdotin sellaisia kysymyksiä, joihin vastauksen voi antaa numeroina, silloin poistuu taivutuksen yms. monitulkinnaisuuden vaara, tosin kyllähän numeroillakin pelaamassa silti saa vielä hankaluuksia aikaiseksi jos kysymys on monitulkintaisesti esitetty (esim. mulla oli Hvitträsk-kätkössä ensin sanamuoto "laske parkkipaikka-alueen pylväät", joka olikin moniselitteinen, kun ihmisillä on eri käsityksiä siitä mitä lasketaan mukaan parkkipaikka-alueeseen). Toisaalta vastausvaihtoehtojen määrä on ehkä vähän rajoitetumpi, jos ongema on vain kysymyksen muotoilun monitulkintaisuus (eli siis kykenee helpommin arvaamaan vastauksen, vaikka olisikin tulkinnut kysymyksen väärin).

Kiitos, hyviä näkemyksiä!

Mitä tulee tuohon kilpailullisuuteen, niin toi "ryhtyykö joku väittämään ajetuksi ajamattomia kätköjä" on juuri se kilpailullisuuden raja, jonka alapuolelle pitää tähdätä. Sillä, että mukana on joitain "kisailuelementtejä" on oma merkityksensä, mutta en mene nyt siihen. On vielä monisyisempi aihe, kuin noi kysymykset.

Myös Lohjalines ehdotti, että josko poistaisi kysymykset reiteiltä. Ja sinullakin oli siihen selkeä perustelu. Minusta tuo kuulostaa järkevältä. Jos reitin päässä on sitten jotain mielenkiintoista, niin siitä voisi tehdä reilusti vaikka oman paikkakätkönsä, jossa on sitten kysymys, mikäli sellaisen haluaa laittaa.

Mietin kyllä tuota numeroasiaa silloin tapaamisen jälkeen, mutta ehkä tarvitaan jokin "kattavampi" ratkaisu.

Minusta olisi hienoa, jos vaikeusasteilla 1 ja 2 olevat kätköt olisivat sellaisia, että ne voi AINA halutessaan merkitä löydetyksi. Oli "syyllinen" kuka tahansa.

Muoks: Oikeassa olet, ei ole yhtään kätköä, jonka vaikeusaste olisi 3. Ja minusta se vähän kertoo siitäkin, että kätkön tekijätkään eivät halua tarjota epäonnistumisen mahdollisuutta tai muutenkaan ylimääräistä "säätämistä".

Kylläpäs tänään on tullu vastauksia. Täytyypi lueskella niitä myöhemmin. Tänään meni sitten päivä kätköillessä. Oli todella upea keli.

Yks juttu tuli myös mieleen. Pystyiskös ohjelmoimaan niiden henkilöiden lukumäärän jotka ovat parhaillaan kirjautuneena? Olis ihan mielenkiintoista tietää kuinka moni on kätköilysivuilla ja vielä parempi tietenki se, jos näkyis myös nikkit.

pleksi sanoi:
Jos muutkin ovat sitä mieltä (ja Nabla myös), että monivalintakysymyksen tekeminen olisi riittävän helppoa (näytöllä kenttiä alekkain, joihin voi roiskia ne sanat ja yhden perään rasti ruutuun "oikea vastaus"), niin miten olisi tällainen järjestely:

Vaikeusasteet:

Ei multa tarvii lupia kysellä, kiitos kumminkin :grin:
Ja hei, älkää tarttuko mihinkään syyllisyysjuttuihin, siinä oli hymiö perässä!

Tuo ehdotus on hyvä, sillä saadaan kaivattua helpotusta mutta pystyy kuitenkin joustavasti tekemään kätkön luonteeseen parhaiten sopivan kuittauksen. Jos ei tykkää miettiä monivalinta- tai muitakaan kysymyksiä niin edelleenkään ei ole pakko mutta eipä se ylitsepääsemätönkään homma liene...

Itsellä pyörii vielä ajatuksissa tuo vertaus geokätköilyyn, siihen maailmaan istuu nuo pienet lisähommat paikalle ajamisen lisäksi. Ehdotetussa systeemissä on vapaus tehdä sellaisia kätköjä kuin jengi haluaa ja kehittää hommaa mihin suuntaan se sitten lähteekään kehittymään. Sopii se vapaampikin ajelu, ei siinä mitään.

Tarttiskin katsoa joku targetti jos iltasella olisi hetki "omaa aikaa" :orgmp:

Nabla, sun kommentti ymmärrettiinkin huumorilla, mutta mitä olen ihmisten kanssa keskustellut, niin yleensä tulee esille se, että sehän on ihan oma moka jos... Ja halusin korostaa sitä, että ei sen oikeastaan ole väliä, vaan haluaisin saada viritettyä homman siihen asentoon, että ei harmittaisi edes ne omat mokat.

Jos lähdetään tohon, että vaikeusasteella 2 olevilla kätköillä kysymykset ovat monivalintoja, niin siitä tulee vielä mieleen pari juttua.

Olisikohan hyvä tehdä jokin sellainen "arvaamisen vaikeutus"? Esim. jos monivalinnan vastaus menee väärin, niin saa yrittää uudestaan vaikkapa vasta kymmenen minuutin päästä. Ajattelin, että se loisi hieman enempi sellaista mielikuvaa, että ne vastaukset kuitenkin kuuluisi etsiä paikan päällä.

Sitten toinen juttu. Muutoksen käyttöönoton vaiheessa pitäisi varmaankin muuttaa nykyiset kysymykset vaikeusasteelle 3 tai sitten tehdä niistä monivalintakysymyksiä. Kun kätköjen tekijät ovat kuitenkin tarkoittaneet ne helpoiksi, niin minusta ne pitäisi muuttaa monivalinnoiksi. Noita kysymyksellä varustettuja kätköjä on vähän alle puolet kätköistä (93 kpl), joten työnä se ei ole mikään iso homma, mutta olisikohan se ok, että mä muutan ne? Jokainen voi sitten parannella omansa myöhemmin.

Reittien kanssa tein niin, että vanhatkin toimivat muutoksen ajan, mutta luulen, että kysymykset olisi parempi muuttaa kerralla, niin pääsisi vähemmällä työllä.

On muuten hieno keli. Ja vaimo meinaa käydä sienestämässä, mutta ei ole kermaa muhennoksen tekoon. Sekunnin pohdiskelun jälkeen tarjoiduin hakemaan - kuinkahan kaukaa sitä kehtais käydä ostamassa :D

pleksi sanoi:
Nabla, sun kommentti ymmärrettiinkin huumorilla, mutta mitä olen ihmisten kanssa keskustellut, niin yleensä tulee esille se, että sehän on ihan oma moka jos... Ja halusin korostaa sitä, että ei sen oikeastaan ole väliä, vaan haluaisin saada viritettyä homman siihen asentoon, että ei harmittaisi edes ne omat mokat.

Jos lähdetään tohon, että vaikeusasteella 2 olevilla kätköillä kysymykset ovat monivalintoja, niin siitä tulee vielä mieleen pari juttua.

Olisikohan hyvä tehdä jokin sellainen "arvaamisen vaikeutus"? Esim. jos monivalinnan vastaus menee väärin, niin saa yrittää uudestaan vaikkapa vasta kymmenen minuutin päästä. Ajattelin, että se loisi hieman enempi sellaista mielikuvaa, että ne vastaukset kuitenkin kuuluisi etsiä paikan päällä.

Sitten toinen juttu. Muutoksen käyttöönoton vaiheessa pitäisi varmaankin muuttaa nykyiset kysymykset vaikeusasteelle 3 tai sitten tehdä niistä monivalintakysymyksiä. Kun kätköjen tekijät ovat kuitenkin tarkoittaneet ne helpoiksi, niin minusta ne pitäisi muuttaa monivalinnoiksi. Noita kysymyksellä varustettuja kätköjä on vähän alle puolet kätköistä (93 kpl), joten työnä se ei ole mikään iso homma, mutta olisikohan se ok, että mä muutan ne? Jokainen voi sitten parannella omansa myöhemmin.

Reittien kanssa tein niin, että vanhatkin toimivat muutoksen ajan, mutta luulen, että kysymykset olisi parempi muuttaa kerralla, niin pääsisi vähemmällä työllä.

On muuten hieno keli. Ja vaimo meinaa käydä sienestämässä, mutta ei ole kermaa muhennoksen tekoon. Sekunnin pohdiskelun jälkeen tarjoiduin hakemaan - kuinkahan kaukaa sitä kehtais käydä ostamassa :D

Minusta ei ehkä kannattaisi tehdä mitään arvuuttelun vaikeutus hommia. Siinä kyllä vetää helposti herneet nenään jos on käynyt jollakin kätköllä ja epähuomiossa ei olekaan pannut mieleen kätkön kysymyksen vastausta. On siinä ihan tarpeeksi hommaa sitten yrittää arvuutella esim. jotakin väriä (niin kuin mulla kävi Espoonkartanon luona). Jos pannaan tuo 10min raja niin siinä jää helposti sitten vastaamatta uudelleen ja paha mieli.

Nuo vaihtoehtokysymykset on myös ihan mukavia ja niihin on helppo keksiä eri vaihtoehtoja. Viimeksi törmäsin tällaiseen kyssäriin perjantaina Lehmijärventie reitillä. Mopo piti panna parkkiin mutta vastaus oli helppo löytää.

Eiköhän pidetä tää kätköily mahdollisimman helppona eikä tehdä siitä liian monimutkaista. Voitais pitää ennallaan nuo vanhojen kätköjen kysymykset ettei tule liikaa hommia pleksille. Kyllä hänenkin pitää päästä nauttimaan ajeluista (ja kätköjen keräämisestä).

jlik sanoi:
Minusta ei ehkä kannattaisi tehdä mitään arvuuttelun vaikeutus hommia. Siinä kyllä vetää helposti herneet nenään jos on käynyt jollakin kätköllä ja epähuomiossa ei olekaan pannut mieleen kätkön kysymyksen vastausta. On siinä ihan tarpeeksi hommaa sitten yrittää arvuutella esim. jotakin väriä (niin kuin mulla kävi Espoonkartanon luona). Jos pannaan tuo 10min raja niin siinä jää helposti sitten vastaamatta uudelleen ja paha mieli.

Nuo vaihtoehtokysymykset on myös ihan mukavia ja niihin on helppo keksiä eri vaihtoehtoja. Viimeksi törmäsin tällaiseen kyssäriin perjantaina Lehmijärventie reitillä. Mopo piti panna parkkiin mutta vastaus oli helppo löytää.

Eiköhän pidetä tää kätköily mahdollisimman helppona eikä tehdä siitä liian monimutkaista. Voitais pitää ennallaan nuo vanhojen kätköjen kysymykset ettei tule liikaa hommia pleksille. Kyllä hänenkin pitää päästä nauttimaan ajeluista (ja kätköjen keräämisestä).

Siis tarkoitin sitä, että uudessa versiossa 2-vaikeusasteen kysymykset olisivat kaikki monivalintakysymyksiä. Ja vain niillä monivalinnoilla olisi jonkinlainen aikaviive.

Jos vastaus on unohtunut katsoa paikan päällä ja vaihtoehtoja olisi vaikkapa neljä, niin kymmenen minuutin viiveellä kävisi pahimmassa tapauksessa näin:
1. arvaus pieleen
... 10 minuutin tauko ...
2. arvaus pieleen
... 10 minuutin tauko
3. arvaus pieleen
... 10 minuuttia ...
4. arvaus osuu jo väkisinkin

Kätkön tekijä voisi myös vaikuttaa paljonkin arvailun helppouteen: Laittaa vain kolme vaihtoehtoa (max 20 min arvailua). Laittaa vaihtoehtoja, joista tajuaa heti, etteivät ole oikein (ei tarvii arvailla ollenkaan).

Tässä vaan mietin sitä, että jos vastauksen arvaaminen on liian helppoa (muutmassa sekunnissa klikkaa radio-button vaihtoehdot läpi), niin siitä voi syntyä mielikuva, ettei vastauksia tarvitse/kannata etsiä paikan päällä.

Eli saisiko jonkin tämän tapaisen ratkaisun säädettyä sellaiseksi, että lokimerkintä ei jää sen takia tekemättä niiltä, jotka sen haluaa tehdä ja samalla säilyisi motivaatio etsiä vastaus?

Esim. kysymyksissä pitäisi olla 3-5 vaihtoehtoa ja odotusaika olisi 10 min. Tai vaikkapa aina 4 vaihtoehtoa ja odotusaika 5 min.

pleksi sanoi:
Siis tarkoitin sitä, että uudessa versiossa 2-vaikeusasteen kysymykset olisivat kaikki monivalintakysymyksiä. Ja vain niillä monivalinnoilla olisi jonkinlainen aikaviive.

Jos vastaus on unohtunut katsoa paikan päällä ja vaihtoehtoja olisi vaikkapa neljä, niin kymmenen minuutin viiveellä kävisi pahimmassa tapauksessa näin:
1. arvaus pieleen
... 10 minuutin tauko ...
2. arvaus pieleen
... 10 minuutin tauko
3. arvaus pieleen
... 10 minuuttia ...
4. arvaus osuu jo väkisinkin

Kätkön tekijä voisi myös vaikuttaa paljonkin arvailun helppouteen: Laittaa vain kolme vaihtoehtoa (max 20 min arvailua). Laittaa vaihtoehtoja, joista tajuaa heti, etteivät ole oikein (ei tarvii arvailla ollenkaan).

Tässä vaan mietin sitä, että jos vastauksen arvaaminen on liian helppoa (muutmassa sekunnissa klikkaa radio-button vaihtoehdot läpi), niin siitä voi syntyä mielikuva, ettei vastauksia tarvitse/kannata etsiä paikan päällä.

Eli saisiko jonkin tämän tapaisen ratkaisun säädettyä sellaiseksi, että lokimerkintä ei jää sen takia tekemättä niiltä, jotka sen haluaa tehdä ja samalla säilyisi motivaatio etsiä vastaus?

Esim. kysymyksissä pitäisi olla 3-5 vaihtoehtoa ja odotusaika olisi 10 min. Tai vaikkapa aina 4 vaihtoehtoa ja odotusaika 5 min.

Ehkä mieluummin 5 min odottelu kuin 10min. 10min on aika pitkä aika odotella uusintayritystä ja joku voi vetää herneet nenään (varsinkin jos on käynyt oikeasti kätköllä ja epähuomiossa ei ole rekisteröinyt oikeaa vastausta).

jlik sanoi:
Ehkä mieluummin 5 min odottelu kuin 10min. 10min on aika pitkä aika odotella uusintayritystä ja joku voi vetää herneet nenään (varsinkin jos on käynyt oikeasti kätköllä ja epähuomiossa ei ole rekisteröinyt oikeaa vastausta).

Komppaan tätä.

Olen myös samaa mieltä siitä, ettei pleksin tarvitse tehdä kaikkea, eli musta myös voisi nykyiset kyssärit jättää ennalleen ja vaan vaihtaa luokituksen kolmoseksi. Kätkön tekijä voi sitten itse käydä tekemässä vaihtoehtoja monivalintaan ja muuttamassa kätkön takaisin kakkoseksi jos haluaa.

No, säästäisihän se hieman vaivaa, jos vaan muuttaisi nykyiset kolmosiksi. Ja jotenkin minua muutenkin arveluttaa mennä muuttamaan toisten tekemien kätköjen kysymyksiä.

Go-Za sanoi:
Jotta kyseessä ei olisi kilpailu, olisi hyvä poistaa tuo "top lista" eli eniten kätköjä löytäneet.

Tekeekö top lista tästä kilpailun ? Ei ainakaan mun mielestä. Ei palkintoa, ei mainetta ja kunniakaan taida edes saada kätköilystä eikä varmaan oo tarvettakaan.

Mutkapätkiltä vois poistaa kysymykset, muilla kohteilla saa olla jos tekijä haluaa laittaa.

Viimeksi muokattu:
Ainakin minulla tuppaa reiteillä unohtumaan se, että kätköön liittyy kysymys. En oikein tiedä, miksi se unohtuu. Ehkä tulee sen verran keskityttyä ajamiseen ja/tai navigointiin, ettei tule ajatelleeksi koko kysymystä.

Olen kyllä valmis poistamaan kysymykset reiteiltä, mutta olisi hienoa saada vielä lisää perusteluja. Ihan vaan siksi, että tietäisin, liittyykö asiaan jotain muutakin probleemia, kuin mitä nyt tiedän tai kuvittelen (tai olisiko osa syistä sellaisia, että niihin voisi olla jokin muukin ratkaisu, kuin kysymyksien poistaminen).

Tai onko joku sitä mieltä, että kysymykset pitäisi säilyttää myös reittikätköillä?

pleksi sanoi:
Ainakin minulla tuppaa reiteillä unohtumaan se, että kätköön liittyy kysymys. En oikein tiedä, miksi se unohtuu. Ehkä tulee sen verran keskityttyä ajamiseen ja/tai navigointiin, ettei tule ajatelleeksi koko kysymystä.

Olen kyllä valmis poistamaan kysymykset reiteiltä, mutta olisi hienoa saada vielä lisää perusteluja. Ihan vaan siksi, että tietäisin, liittyykö asiaan jotain muutakin probleemia, kuin mitä nyt tiedän tai kuvittelen (tai olisiko osa syistä sellaisia, että niihin voisi olla jokin muukin ratkaisu, kuin kysymyksien poistaminen).

Tai onko joku sitä mieltä, että kysymykset pitäisi säilyttää myös reittikätköillä?

Vanhat katkot voisi jattaa ennalleen (voisi olla aikamoinen homma poistaa kysymykset).

Minusta uusien reittikatkojen osalta kysymyksen tekemisen vois jattaa katkontekijan harkittavaksi.

Kysymykset ovat sikali mukavia, etta silloin tulee skarpattua elika tietaa milloin reitti alkaa/paattyy. Ma oon pyrkiny viime aikoina keraamaan useampia katkoja samalla ajelulla. Jos ei ole mitaan kysymyksia niin silloin tulee helposti ajettua vain katkoreitti lapi tavoitteena seuraava katko eika valttamatta aina tieda milloin katkoreitti alkaa ja loppuu. Jos reittiin liittyy kysymys niin silloin on pakko pysahtya etsimaan vastausta. Noihin unohteluihin auttaa esim. katkojen kirjoittaminen muistilapulle ja valokuvaaminen on aivan ehdoton juttu.

PS. Aakkoset puuttuu tasta UK-nappiksesta.

Joo vanhojen kohteiden kysymykset voi jättää mun mielestä kans ennalleen.

Mut haluun ajella mutkapätkät hurmiossa ilman et tarvii keskittyy oliko niissä jotain kysymystä :grin:

No, ei se ole kuitenkaan este pätkälle lähtemisessä jos kysymyksiä on.

Ens la ja su on mutkapätkä viikonloppu jos kelit antaa myöten !

Aikalailla tullutkin jo samoja mielipiteitä, tässä vielä mun:

Vanhojen kysymysten muutos yksinkertaistaen eli vain siirto kolmoseen, kätkön tekijä voi sitten halutessaan muokata uusiksi. Paha siinä on ulkopuolisen mennä mitään monivalintoja keksimään, voi vaikka joku taiteilijasielu joka on vuodattanut kätköön oman sydänverensä kokea hengentuotoksensa tärvellyksi :grin:

Mielestäni reittikätköjenkin luokittelu saa olla tekijän päätettävissä, laittaa kysymyksen jos haluaa tai on laittamatta. Ei ole tarvetta näitä tehdä eri säännöillä kuin paikkakätköjä, rajoittaa vain suotta taiteilijan vapautta. Voi reittiinkin luontevasti liittyä joku pikku lisätehtävä joka "luo kokonaisvaltaisemman kokemuksen" kuin vain pätkän hurmiossa suhaaminen, kaikilla reiteillä se itse ajaminen ei välttämättä ole "se juttu".

Todellakin on mutkapätkäviikonloppu tulossa!

Jack sanoi:
Joo vanhojen kohteiden kysymykset voi jättää mun mielestä kans ennalleen.

Mut haluun ajella mutkapätkät hurmiossa ilman et tarvii keskittyy oliko niissä jotain kysymystä :grin:

No, ei se ole kuitenkaan este pätkälle lähtemisessä jos kysymyksiä on.

Ens la ja su on mutkapätkä viikonloppu jos kelit antaa myöten !

Tuttu tunne tuo hurmiossa ajaminen. Kaikki katkoreitit olleet aivan mahtavia.

Onks kukaan miettiny ajokauden paattajaisia? Mulla jaa tuo Orgin Tallinnan reissu valiin kun oon sukulaisten kanssa reissussa tuolloin.

Muoks. mulla ehka vain la katkoilypaiva (hyva jos edes puolipaivaa).

Ok... aika selvää linjaa sen suhteen, että nykyiset kysymykset jätetään ennalleen ja muutetaan vain vaikeusaste kolmoseksi. Helpompihan se noin on, eikä tarvitse mennä muuttamaan kysymyksiä, mikä olisi minustakin väärin. Se kysymys on kuitenkin kätkön tekijän asia, eikä ylläpidon. Ton vaikeusasteen joudun varmaan kuitenkin muuttamaan teknisistä syistä.

Ihan hyviä perusteluja reittien kysymyksiin liittyen myös. Onhan siinä vielä sellainen "lieventävä" seikka, että jos 2-tason kysymykset tulee monivalinnoiksi, niin sitten ei ole niin paljoa haittaa, mikäli reitillä vetää vastauspaikan ohi.

Ps. nyt pitäisi olla sellainen viritys toiminnassa, että yksityisviesteistä tulee sähköpostihuomautus (kuten myös huoltopyynnöistä).

Miusta on ihan sama oli kysymyksiä tai ei. Pääasia että ajelee ja nauttii uusista pätkistä. Hain 3 rastia perättäisinä päivinä samoilta suunnilta. Yli 300 kilsaa per päivä pääs kurvailemmaa. Täällä keskellä suomea rastit vaan loittonee ja nautinto lisääntyy:) Lisää rasteja vaan kehiin. Kyllä aika tienpäällä aina kotiolot voittaa :grin:

Viimeksi muokattu:
Back