• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vähän kuin geokätköily, mutta motoristeille. Sivusto valitettavasti suljettu 09/2019

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pleksi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
pleksi sanoi:
Tota noin... huomasitko, että saitilla käytetään sähköpostiosoitetta käyttäjätunnuksena? Voisiko olla vaan siitä kiinni?

Heh, en, toimii, kiitos ja anteeksi.

Aaa... no siinähän se syy on!
VIelä kun tajuais miten joku paikka merkitään löydetyksi...

Viimeksi muokattu:
Go-Za sanoi:
Aaa... no siinähän se syy on!
VIelä kun tajuais miten joku paikka merkitään löydetyksi...

Hyvä kun selvisi!

Kätkön sivulla on otsikko "Löytyikö? Kommentoitavaa?" ja sen alla linkki "Merkitse löydetyksi tai kommentoi...". Normi tietokoneen näytöllä linkki majailee siinä kartan alapuolella.

Maaemo sanoi:
:jippikaijee: Toivottavasti houkuttelee lisää käyttäjiä, jotta tulisi lisää kätköjäkin :)

Juuri äsken tuli julkaistuksi sadasviideskymmenes kätkö. Uusia käyttäjiäkin on tullut mukaan 51 viimeisen vuorokauden aikana.

Tosin sä olet sen verran kova ajamaan, että mahtaako tuokaan riittää :D

pleksi sanoi:
Tosin sä olet sen verran kova ajamaan, että mahtaako tuokaan riittää :D

Ehkä ne vielä vähän aikaa riittää, etenkin kun loma loppuu kohta eikä ennätä ajelee enää niin paljon. Mun loman pituus on aika epäreilu kilpailuetu :grin: .

Kuvajahtiin ehkä hieman kyllästyneenä aloitin nyt sitten tämänkin! Ihan hauskaa...
Itse kaipaisin enemmän kuvia, eli esimerkiksi voisi ottaa kuvan omasta pyörästä kun rasti on läydetty. Tosin se muistuttaa sitten jo aika paljon kuvajahtia. Mutta ainakin voisi olla mahdollista lisätä kuvia rastin "kuvakansioon" eikä ne välttämättä olisi niitä "mun pyörä tällä rastilla"...
Jack sanoi:
Ai oliks tää kilpailu ? :;):
Eikös koko elämä ole kilpailu...?

Go-Za sanoi:
Itse kaipaisin enemmän kuvia, eli esimerkiksi voisi ottaa kuvan omasta pyörästä kun rasti on läydetty. Tosin se muistuttaa sitten jo aika paljon kuvajahtia. Mutta ainakin voisi olla mahdollista lisätä kuvia rastin "kuvakansioon" eikä ne välttämättä olisi niitä "mun pyörä tällä rastilla"...

Ei pöllömpi ajatus! Käsittääkseni kuvien lisääminen kätkön kuittauksen yhteydessä on pohdinnan alla ja jos sellainen toteutuu niin silloinhan olisi kenties mahdollista tehdä yksi kätkömuoto lisää?

Mullakin vähitellen alkamassa tämä harrastus (yks rasti jo löydetty ja tänään ehkä toinenkin hakusessa). Minusta tän geokätköilyn vois pitää erillään tuosta kuvajahtihommasta, joka on varsin mielenkiintoinen sikäli että kuvissa on ollut usein hienoja kohteita yhdistettynä hienoihin mopokuviin (siis kaks kärpästä yhdellä iskulla) mutta mulla ei oo valitettavasti aikaa (=mahdollisuuksia) lähteä jahtaamaan kuvajahtikohteita tällä hetkellä. Mun ymmärtääkseni kuvajahtailu vaatii mm. nopeutta. Joten voitaiskos pitää tää geokätköily vähän rennommalla tasolla jotta tikkariajelijat ehtii omalla rauhallisella tyylillä etsiskellä noita kätköjä. Tietenkin myös tuo kuvajahtailu on otettava harrastusmielessä (ei nyt ruveta kiistelemään tästä kun joku voi vetää herneet nenään mun tekstistä).

jlik sanoi:
Joten voitaiskos pitää tää geokätköily vähän rennommalla tasolla jotta tikkariajelijat ehtii omalla rauhallisella tyylillä etsiskellä noita kätköjä. Tietenkin myös tuo kuvajahtailu on otettava harrastusmielessä (ei nyt ruveta kiistelemään tästä kun joku voi vetää herneet nenään mun tekstistä).

Oma käsitykseni oli Go-Za:n ehdotuksesta sellainen että jokin kohde kuitataan käydyksi valokuvan perusteella - silloin kun itselle parhaiten sopii! Ei suinkaan niin että vain ensimmäinen kohteen löytäjä voi sen kuitata - Ei.

Hyvä idea tuo kuvahomma. Tuosta herneen nenään vetämisestä, sovitaan ettei tällä palstalla kukaan tee silleen niin ois hieno homma. Tuolla kuvajahtipuolella välillä porukka käy välillä vähän liian kuumana.

Eikä tää tosiaan oo kilpailua muuta kuin itsensä kanssa ja hauskaa sellasta. Mä saan ajella työmatkaa 65 kilsaa päivässä mutta se ei tahdo riittää niin motokätköilystä on tullu mukava harrastus. Viikon päästä alkaa taas loma, aattelin käydä kattomassa ton Kirkkoniemen mutkapätkän. Tai siis jos sinne asti pääsen :orgmp::grin:

No juu... kuvajahti on tosiaan ihan oma juttunsa ja monethan siitä näyttää tykkäävän. Mikäs siinä.

Mulla oli vaan ajatuksena, että saataisiin esiteltyä ja piirretyä kartalle mukavia kohteita, joihin ajella. Ja sitten hieman jakaa kokemuksia. Ainakin minusta kuvien lisääminen lokimerkintöihin olisi ihan hyvin tähän sopiva asia.

Nyt en ole ihan varma tarkoittiko Go-Za sitä, että kuva olisi joillain kätköillä löytämisen edellytys, mutta tällaista olen itse pohtinut:

Lokimerkintään voisi helposti lisätä kentän (tai kenttiä) sitä varten, että siihen saisi laittaa linkin ottamaansa kuvaan. Mutta ehkä se on hieman hankala, kun pitää käyttää jotain kuvapalvelua jne... Jos löydön loggaamisen ehtona olisi kuvan lisääminen, niin sitten sivustolla pitäisi varmaan olla mahdollista ladata kuvat suoraan lokimerkinnän sivulta "lisää kuva" -toiminnolla. Vai mitä olette mieltä?

Kuvien lataamistoiminto on jossain määrin työläs toteuttaa, joten en ole siihen vielä ryhtynyt/ehtinyt.

Jack sanoi:
Hyvä idea tuo kuvahomma. Tuosta herneen nenään vetämisestä, sovitaan ettei tällä palstalla kukaan tee silleen niin ois hieno homma. Tuolla kuvajahtipuolella välillä porukka käy välillä vähän liian kuumana. :

Tästä oon täysin samaa mieltä. Kerran kävi niin että kommentoin saman kaverin ottamaa yhtä kuvaparia. Ihan hyvää tarkoitin mutta tulin täysin väärinymmärretyksi kun yks kaveri veti tosiaan herneet nenään.

pleksi sanoi:
No juu... kuvajahti on tosiaan ihan oma juttunsa ja monethan siitä näyttää tykkäävän. Mikäs siinä.

Mulla oli vaan ajatuksena, että saataisiin esiteltyä ja piirretyä kartalle mukavia kohteita, joihin ajella. Ja sitten hieman jakaa kokemuksia. Ainakin minusta kuvien lisääminen lokimerkintöihin olisi ihan hyvin tähän sopiva asia.

Nyt en ole ihan varma tarkoittiko Go-Za sitä, että kuva olisi joillain kätköillä löytämisen edellytys, mutta tällaista olen itse pohtinut:

Lokimerkintään voisi helposti lisätä kentän (tai kenttiä) sitä varten, että siihen saisi laittaa linkin ottamaansa kuvaan. Mutta ehkä se on hieman hankala, kun pitää käyttää jotain kuvapalvelua jne... Jos löydön loggaamisen ehtona olisi kuvan lisääminen, niin sitten sivustolla pitäisi varmaan olla mahdollista ladata kuvat suoraan lokimerkinnän sivulta "lisää kuva" -toiminnolla. Vai mitä olette mieltä?

Kuvien lataamistoiminto on jossain määrin työläs toteuttaa, joten en ole siihen vielä ryhtynyt/ehtinyt.

Minusta kuvien ottaminen vois olla täysin vapaaehtoista eikä kätkön löytämisen/kuittaamisen edellytys. Tänään kävin Porkkalanniemessä ja tuli kuvattua kätkön postilaatikko mutta tämä oli lähinnä itseä varten että muistaa sen oikean numeron. Nuo kuvapalvelulinkit eivät välttämättä toimi vuosien päästä kun kuvan ottaja voi jossakin vaiheessa sitten poistaa kuvan kuvapalvelimelta eikä linkki sitten toimi enää. Parempi ois että vois ladata kuvan vaikka pienemmässä koossa kätköilysivustolle "lisää kuva" -toiminnolla. Oishan se kiva katella samasta kohteesta eri kuvaajien ottamia kuvia (samalla vois yrittää saada sen oman mopon kuvaan jos mahdollista).

jlik sanoi:
Minusta kuvien ottaminen vois olla täysin vapaaehtoista eikä kätkön löytämisen/kuittaamisen edellytys. Tänään kävin Porkkalanniemessä ja tuli kuvattua kätkön postilaatikko mutta tämä oli lähinnä itseä varten että muistaa sen oikean numeron. Nuo kuvapalvelulinkit eivät välttämättä toimi vuosien päästä kun kuvan ottaja voi jossakin vaiheessa sitten poistaa kuvan kuvapalvelimelta eikä linkki sitten toimi enää. Parempi ois että vois ladata kuvan vaikka pienemmässä koossa kätköilysivustolle "lisää kuva" -toiminnolla. Oishan se kiva katella samasta kohteesta eri kuvaajien ottamia kuvia (samalla vois yrittää saada sen oman mopon kuvaan jos mahdollista).

Jeps, kyllähän kuvat on ihan kivoja katteltavia ja hyviä "lisukkeita" kätkön kuvaukseenkin, vaikka eivät olisikaan kätkön löytämisen edellytys. Itsekin olen sillä kannalla, että kuvien lisääminen voisi olla vapaaehtoista, mutta varmaan muitakin mielipiteitä on. Ehkä asian voisi jättää kätkön tekijän harkintaan, ettei ainakaan ihan heti lähtisi säännöissä moista kieltämään?

Ja toi oli hyvä pointti, että eri palveluihin ladatut kuvat voi sitten hävitä (monestakin syystä).

Ehdoton EI tuolle kuvajutulle. Että pitäsi käynti kuitata kuvalla. Suurin osa tästä porukasta ei osaa edes linkata mitään kuvia tänne nettiin.
Noi kuvasurautuksetkin on sen takia vain niiden hommaa, jotka tuon nettiin linkkaamisen osaavat.
Noi kätköön liittyvät kysymykset ovat kyllä mainio juttu. "Mitkä sulakkeet on siinä sähkötaulussa siinä pylväässä?" Oli esim yksi kysymys.
Jos tästä halutaan laaja ja kaikille kiinnostava ja mielenkiintoinen juttu, niin turha laittaa hommaa niin vaikeaksi.
Vapaaehtoisesti voi toki kuvia lisätä jollain systeemillä.

No jopas ny jotakin.... Ja eihän kukaan oo sanonu et pitäs kuitata kuvalla. Se ois pelkkä lisä tuohon hommaan, ne jotka haluu.

Jack sanoi:
No jopas ny jotakin.... Ja eihän kukaan oo sanonu et pitäs kuitata kuvalla. Se ois pelkkä lisä tuohon hommaan, ne jotka haluu.

Juuri näin.

Kävin juuri äsken kuittaamassa Porkkalan niemen kätkön löydetyksi. Oli ihan hauskaa ottaa kuva siitä yhdestä tietystä postilaatikosta. Edessä pyöri kaks kotiloa siinä kääntöpaikalla ja ihmettelivät että mitä ihmettä kuvaan jotakin postilaatikkoa. Hauskaa oli ja jatkoin sitten venesatamaan. Kiva oli sitten ajella kotiin päin muttei tietenkään sitä lyhintä ja nopeinta reittiä.

Pleksi, todella hyvän jutun oot pannu pystyyn.:jippikaijee:

Back