• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vähän kuin geokätköily, mutta motoristeille. Sivusto valitettavasti suljettu 09/2019

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pleksi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
pleksi sanoi:
Hienoa muuten, että ollaan saatu Suomeenkin uusia kohteita. Jos oikein laskin, niin tässä kuussa jo 15 :thumbup:

Niin näyttää uusia kätköjä Suomeen tulevan koko ajan, ei kerkii töitä tehdä kun pitää tarkistaa ja yhden pistin nyt itekkin tarkistettavaksi.

Instagram on taas tuottanut muutamia kontakteja, mutta jostain syystä vaikka ilmoittavat tekevänsä kuittauksia tai uusia kätköjä niin ei niitä sitten kuitenkaan näy? Mun mielestä tälle ulkomaiselle "läpimurrolle" voitais vähitellen uhrata vähän useampikin aikaa ja vaivaa. Eli kaikki kontaktit käyttöön ja tuutataan homma käyntiin, jookos!?!
Toi instagram toimii mulle aika hyvin... https://www.instagram.com/p/96FwvWriNz/
Sulle tai kenelle tahansa muulle toimii ehkä joku muu keino, yksityisviestit lienee parhaita keinoja "kehua" sivustoa jos ulkomaisia kavereita on.

Foorumit ja Facebook ryhmät on myös hyviä kanavia.

Jotain tämän tapaista tekstiä voinee soveltaa tilanteen mukaan:

The new Motocaching site takes sharing motorcycle routes and spots to a whole new level.

It's free and there are actually no hidden objects. The ride and the destination are the cache.

Take a look at the countries and states that already have motocaches. Click the name to see the map https://www.motocaching.net/en/country/all

How about sharing some of your favorites? It's easy when you remember to keep the route caches short and simple. Easy to make and easy to ride.

Alkaa meikäläisen kätköprojekti UK:ssa olla pikkuhiljaa loppusuoralla. Joitakin reittejä on vielä tekemättä ja sitten vois vaihtaa maata. Sen olen huomannu että kun googletan tien numerolla+motorbiking niin ekaks tulee yleensä uutisia prätkäonnettomuuksista kyseisellä tiellä. Tänäänkin tuli tuota Yorkin luuppia tehdessä uutinen jossa perheen äiti oli salaa ajanu prätkäkortin ja sitten ostanu oman prätkän. Parin tunnin päästä prätkän ostamisesta kyseinen nainen ajo ilmeisesti liikennejakajaa päin ja kuollut välittömästi. Oma aviomies ajo perässä omalla prätkällä. Olen googlettanu jokaisen tien josta oon tehny kätkön ja jokaisella tiellä on ollu kuolemaan johtaneita prätkäonnettomuuksia. On ollu toisaalta aika raskasta tehä näitä kätköjä tänne UK:hon just noiden onnettomuuksien vuoksi ja monta kertaa oon miettiny että uskaltaako täällä ajaa prätkällä ollenkaan. Toisaalta joillakin saiteilla tuntuu siltä että ihannoidaan todella lujaa ajamista. Monesti käytetään termiä blast elikä puhutaan kuinka hyvin joku reitti sopii todella lujaa ajamiseen. Tässä hommassa ei oo kyllä yhtään mitään järkeä varsinkin kun moni noista mun tekemistä reiteistä on B-luokan teitä jotka monesti on kapeita (pientareet puuttuu tyystin), mutkaisia, mäkisiä. En siis yhtään ihmettele että moni on menettäny henkensä. Onneksi kirjoitetaan myös että jotakin tietä pitää kunnioittaa mikä liittyy siihen, että kyseinen tie voi olla hyvinkin vaativa.

Olen kehittelemässä sitä, että muutkin käyttäjät, kuin kätkön tekijä, voi lisätä käännöksiä kätköille.

Käyttöä ko. ominaisuudelle on esim. näissä tapauksissa:
1) saadaan suomenkieliset kätköt ulkomailla käännettyä englanniksi (tai paikalliselle kielelle)
2) paikalliset voivat kääntää englanninkielisiä kätköjä omalle kielelleen
3) voidaan kääntää paikallisesta kielestä esim. englanniksi "turisteja" varten (esim. suomalaisia kätköjä englanniksi)

Nyt olen ajatellut, että käännöksen voi tehdä jokainen halutessaan. Käännöksen tekijä on sitten sen käännöksen "omistaja" ja vain hän voi muokata sitä.

Toisin sanoen käännös voidaan tehdä ilman kätkön tekijän osallistumista, mikä on varmaan hyvä silloin kun kätkön tekijä ei enää käy sivustolla ja myös silloin, kun kätkön tekijä ei osaa sitä kieltä, jolle käännös on tarkoitus tehdä.

Mutta tuleekos jollekin mieleen jotain, miksei noin voisi tehdä? Esim. jokin syy, miksi käännökseen tarvittaisiin kätkön tekijän suostumus tai pitäisikö kätkön tekijälle antaa "etuoikeus" käännöksen tekemiseen.

Mitään juridista tuohon ei tietenkään liity. Lähinnä mietin tapauksia joissa kätkön tekijä voisi kokea tilanteen ikäväksi. Vaikkapa silloin, jos kätkön tekijä on nänyt paljon vaivaa tekstin kirjoittamisessa ja siitä tehdäänkin kovin suurpiirteinen käännös.

pleksi sanoi:
Mutta tuleekos jollekin mieleen jotain, miksei noin voisi tehdä? Esim. jokin syy, miksi käännökseen tarvittaisiin kätkön tekijän suostumus tai pitäisikö kätkön tekijälle antaa "etuoikeus" käännöksen tekemiseen.
Mä just muutin yhtä kätköä aika radikaalisti! Eli entinen Siguldan (koko kaupunki) kätkö muuttui Siguldan kelkkaradaksi (Koska Siguldassa on ainakin pari muuta hyvää kohdetta...)
Tämmöisestä muutoksesta pitäisi ainakin mennä tieto käännöksen tekijälle tai niinkuin tuossa nytkin ymmärtääkseni rapahtui: Se käännös siirtyi arkistoon. Eli miten valvotaan sitä jos alkuperäinen kätkö muuttuu, miten käy käännöksen?

Go-Za sanoi:
Eli miten valvotaan sitä jos alkuperäinen kätkö muuttuu, miten käy käännöksen?

Ohjelma tarkastaa, että jos tekstejä muutetaan, niin käännökset siirtyy tilaan "odottaa päivitystä" (eli on hieman eri kuin arkistointi). Tarkoituksena on myös lähettää privaattiviesti kännöksen tekijälle, kun noin tapahtuu. Noi päivitystä tarvitsevat (kuten muutkin käännökset) näkyy "omat käännökset" sivulla.

Jotta käännöshommaa ei voi systemaattisesti käyttää vastausten katsomiseen, ajattelin että uuden käännöksen voi aloittaa vasta, kun ei ole vanhoja käännöksiä keskeneräisinä tai arkistoituina.

Sen voisi ulottaa myös näihin "päivitystä odottaviin" eli nekin pitäisi hoitaa kuntoon, ennen uusien käännösten tekemistä. Tarkoitus olisi ohjata käännösten tekemistä nimenomaan niille, jotka pitää niistä myös huolta.

Teen ehkä myös niin, että käännökset poistetaan automatic, jos ne on olleet kuukauden tai pari keskeneräisenä, arkistoituna tai päivitystä odottamassa. Näin joku muu saa mahdollisuuden lisätä käännöksen. Tai sitten poiston sijaan laitan ne johonkin "Adoptoi tästä itsellesi käännös" -listalle.

Yksi asia mua tuossa mietityttää vielä...

Yhtenä oleellisena osana on se, että käännökset pitää hoitaa loppuun, eli uutta ei pääse tekemään ennen kuin aiemmat on kunnossa. Näin keskeneräiseksi jääneet käännökset eivät ole esteenä sille, että joku muu voisi tehdä käännöksen. Samalla hoituu sekin, ettei käännössysteemiä voi käyttää vastausten katsomiseen.

Haasteellisempana puolena on sitten se, että miten toimia kun käy moka ja aloittaa vahingossa käännöksen, jota ei pysty saattamaan loppuun. Esim. valitsee väärän kielen tai sellaisen kätkön, jonka kysymystä ei osaakaan kääntää järkevästi. Miten sellaisesta keskeneräisestä pitäisi päästä eroon? Eli joku määrä mokia pitäisi sallia, mutta ei ihan niin, että käännössivulta voisi käydä katsomassa vastaukset kysymyksiin.

Ehkä joku sellainen, että sallitaan yhden keskeneräisen käännöksen poisto kuukaudessa?

pleksi sanoi:
miten toimia kun käy moka ja aloittaa vahingossa käännöksen, jota ei pysty saattamaan loppuun. Esim. valitsee väärän kielen tai sellaisen kätkön, jonka kysymystä ei osaakaan kääntää järkevästi. Miten sellaisesta keskeneräisestä pitäisi päästä eroon?
Eikö vois laittaa ohjeen että tekee parhaansa ja muut sitten korjaa/ kommentoi jos on jotain parannettavaa (julkaisun jälkeen)?

Ajattelin niitä tilanteita, joissa käännöstä ei tosiaan voi tehdä loppuun (esim. kieleksi tuli valittua vierestä Fijian, kun piti olla Finnish)... Mutta sillähän se hoituu, kun sallitaan käännöksen poisto, kunhan ei tee liian usein.

Sitten seuraava kysymys: Mitä mieltä olette siitä, että löytämisen ehtona on kuvan lisääminen? Muutama sellainenkin kätkö on, joita ei saisi merkitä löydetyksi ilman kuvaa.

Muutamilla sivustoilla (ja tietty myös erilaisissa kuvajahdeissa) vaaditaan kuva pyörästä kohteessa todisteena. Ja varmaan jatkossa tuollainen ehto tulee useammallekin kätkölle, ellei sitten haluta tehdä asialle jotain.

Mitä mieltä olette?

Hyvä ajatus tuo kuvan lisäämisehto. Mä oon muutenkin kuvannut paljon ja ens vuonna kuvaan vielä enemmän. Kameraan ostettu pitkä putki ja bemarin laukkuun sopiva reppu.

Reitteihin kuvan lisäämistä tuskin edellytetään mutta paikkoihin voisi laittaa aika moneen. Voisiko sen lisätä jo tehtyihin kohteisiin, niihin mitä ei ole vielä löydetty ?

Joo samaa mieltä! Kyllä se joihinkin reitteihin sopii ehdoksi myös. Lähinnä sellaisiin missä on tällä hetkellä esim. kysymys... (PS: 300 tehtyä kätköä lähestyy...)
Pleksi, sä kävit tekemässä yhden kätkön Ausseihin, oliko siihen joku määrätty syy?

Periaatteessa ihan hyvä idea. Ainakin paikkojen osalta kuvan lisääminen on hyvä juttu mutta reittien osalta tosiaan vähän haastavampi; aina ei saa parkeerattua mopoa helposti reitin alussa/lopussa. Mä otan yleensä aina kuvan kätkökysymyksen kohteesta kun kotona ei sitten välttämättä enää muista vastausta. Tämmöisiä kuvia ei titenkään sitten laiteta kätkösivulle. Myös paikkojen osalta ainakin mopon saaminen samaan kuvaan kohteen kanssa voi olla vaikeaa. No, voihan sitä ottaa vaikka selfien itestä ja kohteesta jos ei saa mopoa kuvaan. Näin tein maaliskuussa Haaksirikkoisten patsaan luona.

En oo ottanu yhtää selfietä itestäni. Tuskin otankaan. :grin:

Mutta mä voi pyllistää kohteessa ja ottaa kuvan mun hienoista org kalsareista missä lukee perseessä jack. :p

Vähän kuin geokätköily, mutta motoristeille. Sivusto avattu

pleksi sanoi:
Yksi asia mua tuossa mietityttää vielä...

Yhtenä oleellisena osana on se, että käännökset pitää hoitaa loppuun, eli uutta ei pääse tekemään ennen kuin aiemmat on kunnossa. Näin keskeneräiseksi jääneet käännökset eivät ole esteenä sille, että joku muu voisi tehdä käännöksen. Samalla hoituu sekin, ettei käännössysteemiä voi käyttää vastausten katsomiseen.

Haasteellisempana puolena on sitten se, että miten toimia kun käy moka ja aloittaa vahingossa käännöksen, jota ei pysty saattamaan loppuun. Esim. valitsee väärän kielen tai sellaisen kätkön, jonka kysymystä ei osaakaan kääntää järkevästi. Miten sellaisesta keskeneräisestä pitäisi päästä eroon? Eli joku määrä mokia pitäisi sallia, mutta ei ihan niin, että käännössivulta voisi käydä katsomassa vastaukset kysymyksiin.

Ehkä joku sellainen, että sallitaan yhden keskeneräisen käännöksen poisto kuukaudessa?

Itse en vielläkään ole tätä motokätköilyä kerennyt aloittamaan mutta seurannut teidän puuhia tiiviisti :)
Ehkä ens kesänä jos joku kätköletka lähtis niin pääsis aloittaa. Tuli tota yksin ajelua harrastettua ekat 5v omasta motoristi "urasta" nyt viimeset pari vuotta mennyt mielummin porukassa.

Mutta asiaan: mietin tota käännöksen käyttämistä ns huijaamiseen eli vastauksen löytämiseen.
Mites tällainen ehdotus että käännöksen voisi tehdä vain löydetystä kätköstä?
Perusteluna silloin ei voisi ns huijata katsomalla vastausta :)
Lisäksi uskon että jos olet onnistuneesti löytänyt kätkön pystyt sen paremmin kääntämään toisin sanoen ymmärrät varmasti mitä ohjeissa kerrotaan.

Ainoa haitta tuolle on että et voi kääntää kätköjä joille et pääse syystä tai toisesta. Eli jos jollain o tylsää ja haluaa alkaa kääntää vaikka Italiasta löytyviä kätköjä ajankuluks suomenkielelle niin se ei onnistu. Mutta onko tuo ongelma?

Tälläisiä ajatuksia synty! Ja jatkakaa hyvää työtä tämän parissa! Itse koitan päästä kesällä tämän aloittamaan jos ei muuta niin muutaman kaverin kanssa porukassa vois alottaa oman kätköjengin :)

Edit/lisäys: tästä tuli mieleen pystyisikö tähän tekemään ns joukkue/ letka lisän? Eli kätköllä voisi käydä yksin/ kaksin/ porukassa. Ja sit kun kuittaa niin vois "tägää" kaverin käyttäjä tunnuksen tai "joukkueen"
Joukkue voisi olla esim 3 käyttäjän muodostama tiimi tai esim Go-Za:n vetämä tourinki jne.
Näin kätkön voisi kuitata useempaan otteeseen mutta eri tilanteissa tai porukoissa. Ja tilastoissa vois olla joku mittari kuka on eniten kätköilly porukassa, yksin jne.

Voi olla että jotain tälläistä jo on mutta tulipahan mieleen :)

Tervetuloa joukkoon Hillomunkki ! Nyt kun on tuo kauden lopettajaiset parin viikon päästä niin mieti jos vaikka tulisit sinne ?
Hyvin voit tulla vaikka et ole aloittanut. Sitten ois keväällä Gozan vetämä Viron kätköreissu, sinne mahtuu varmasti mukaan.

Back