Tirli sanoi:
Minä ymmärrän tuon "kurvailepa vaikka edestakas" niin, että pakko ei ole mennä edes takaisin, mutta jos et muuten sitä tulisi ajaneeksi, voit niinkin tehdä. Eli ei tuo ole mikään pakottava lausemuoto. Näkisin, että kätkön voi merkata, jos sen ajoi kerran johonkin suuntaan läpi.
Aika paljon on tosiaan sellaisia, joissa löytämisen ehto jättää tulkinnan varaa. Itse olen ajatellut, että paikalla käynti tai reitin ajaminen riittää ellei ehdon tekstissä sanota aivan suoraan, mitä pitää tehdä.
Esim. "Toivottavasti voit käydä rakennuksen sisällä.", "Nauti rauhallisesta ajosta." tai "Oliko paikalla muita?" tulkitsen niin, että kätkön tekijä ei varsinaisesti ole asettanut mitään ehtoa. Siis sillä perusteella, että jos sellainen olisi ollut tarkoitus, niin se olisi varmaan tullut kirjoitettua hieman täsmällisemmin.
Tietysti joku voi ajatella niinkin päin, että ei kai löytämisen ehdossa olisi mainittu jotain asiaa, ellei sitä tarkoitettaisi.
Olisihan se hyvä, jos löytymisen ehdot ei olisi epämääräisiä, mutta ainakaan minua tilanne ei ole kovasti haitannut. Tämä homma kun ei ole silleen vakavaa.
Ihmiset ovat kuitenkin erilaisia ja tulkitsevat asioita eri tavalla. Voin kyllä kuvitella, että joku vaikkapa ajaa ko. reitin edestakaisin ja sitten harmistuu, kun muut eivät tee samoin. Toiset ei ehkä kiinnitä noihin löytämisen ehtoihin mitään huomiota, ellei ole asetettu kysymystä.
Tarkastuksessa olisi varmaa hyvä kiinnittää ehtoihin enemmän huomiota. Ehkä tämän "edestakas" kätkön osalta voisi olla jopa kohteliaan huoltopyynnön paikka.