• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vaaratilanne Pellingissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Kävin eilen 23.7. Pellingissä Porvoon saaristossa hakemassa tuoretta savukalaa perheelle. Läheltä piti ettei kaloille käynyt huonosti - ja minulle.

Lähestyin lossirantaa ja autoja alkoi tulemaan vastaan. Lossi siis rannassa, jospa vielä ehtisin kyytiin ilman 20 min odotusta. Pellingin tie on hyväpintainen mutkatie, rajoitus 60. Lisäsin vauhtia, sitä oli ehkä 70-75.

Vastaantuleva auto pysähtyy kääntymään vasempaan. Samantien minun sormet etujarrulle ja vauhtia pois. Vaan mitä, oikealta mökkitieltä puskan takaa alkaa musta Saab peruuttamaan tielle. Perä tulee mun ajolinjalle, kuljettaja ei näe minua.
Aloitan tiukan jarrutuksen etujarrulla, matka ei riitä ! Jarrulinja on suoraan Saabin kylkeen ! Juuri ennen törmäystä vapautan jarrun ja väistän vastaantulevien kaistalle, siellä on enemmän tilaa koska liikenne seisoo kauempana  sen kääntyvän auton takia. Saan viimeisteltyä jarrutuksen siellä, en osunut mihinkään enkä kaatunut.

Illalla söin maukasta savukampelaa vaimon kanssa ja mietin tapahtunutta. Miksi selvisin uhkaavasta tilanteesta?

1) Refleksinomainen kova jarrutus etujarrulla onnistui.
2) Edessä oleva Saabin perän väistäminenkin onnistui.

Vietän pari kertaa kesässä päivän Ahvenistolla tai  Alastarossa, ajoryhmä Hidas. En siis mikään ratakettu, vaan aivan tavallinen katumotoristi. Voimakas jarrutus etusella on kuitenkin tullut tutuksi. Samoin nopea kääntäminen ohjaustangosta tyrkkäämällä.

3) Oikea tilannenopeus risteysalueella on kuolemanvakava asia. Jos olisin ajanut edes hieman suuremmalla nopeudella kuin nyt tein, niin huonosti olisi käynyt. Niin tiukka se tilanne oli.

Ajoharjoittelu kannattaa aina, se on halpa henkivakuutus. Sekä järkevä tilannenopeus.

Kävin eilen 23.7. Pellingissä Porvoon saaristossa hakemassa tuoretta savukalaa perheelle. Läheltä piti ettei kaloille käynyt huonosti - ja minulle.

Lähestyin lossirantaa ja autoja alkoi tulemaan vastaan. Lossi siis rannassa, jospa vielä ehtisin kyytiin ilman 20 min odotusta. Pellingin tie on hyväpintainen mutkatie, rajoitus 60. Lisäsin vauhtia, sitä oli ehkä 70-75.

Vastaantuleva auto pysähtyy kääntymään vasempaan. Samantien minun sormet etujarrulle ja vauhtia pois. Vaan mitä, oikealta mökkitieltä puskan takaa alkaa musta Saab peruuttamaan tielle. Perä tulee mun ajolinjalle, kuljettaja ei näe minua.
Aloitan tiukan jarrutuksen etujarrulla, matka ei riitä ! Jarrulinja on suoraan Saabin kylkeen ! Juuri ennen törmäystä vapautan jarrun ja väistän vastaantulevien kaistalle, siellä on enemmän tilaa koska liikenne seisoo kauempana  sen kääntyvän auton takia. Saan viimeisteltyä jarrutuksen siellä, en osunut mihinkään enkä kaatunut.

Illalla söin maukasta savukampelaa vaimon kanssa ja mietin tapahtunutta. Miksi selvisin uhkaavasta tilanteesta?

Vietän pari kertaa kesässä päivän Ahvenistolla tai  Alastarossa, ajoryhmä Hidas. En siis mikään ratakettu, vaan aivan tavallinen katumotoristi. Voimakas jarrutus etusella on kuitenkin tullut tutuksi. Samoin nopea kääntäminen ohjaustangosta tyrkkäämällä.

3) Oikea tilannenopeus risteysalueella on kuolemanvakava asia. Jos olisin ajanut edes hieman suuremmalla nopeudella kuin nyt tein, niin huonosti olisi käynyt. Niin tiukka se tilanne oli.

Ajoharjoittelu kannattaa aina, se on halpa henkivakuutus. Sekä järkevä tilannenopeus.

Niinpä... Fysiikan laki sanoo, että nopeuden tiputtaminen neljänneksellä puolittaa jarrutusmatkan...

Juuri sama pätkä, jota suosittelin itärajan turisteille.

sanoi:
Muista ajaa Tirmon tie lossille ja takaisin. Gäddragista kohti Pellinkiä (väli B C) ja nopeus jopa suurimpaan sallittuun!  
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Ja tuo pätkä, jos mikä, houkuttaa vähän kääntämään. Hyvä että olit tarkkana
062802jumpie_prv.gif

sport05.gif

Iku

Hyvä ettei vaimolles ja,...etenkään savustetuille silakoille käynyt moksiskaan. Ne on hyvii..ne silakat. Vaikka kyllä mä kun ite savustan, suosin enemmän muikkuja ja lohta. Nam nam...Ai niin.. Kaikenlaisia ihmisiä sitä sitten liikkuukin teillä ja turuilla. Aina saa olla varomassa vaikka olis kahen kilon silakkapussi tangon päässä..
tounge.gif
Siis ohjaustangon..
omg.gif

Eilen illalla käväistiin reiluin 40 mopon letkan kanssa myös pellingissä, porvoosta lähtiessä tuli vastaan peräkärryssä r6 joka ei sit vissiin ollu kerenny väistämään ..... sen verta oli rispectiä katteissa. Onhan noi herkullisia pätkiä ajella, mut piilee siellä just noi vaarat myös, pihateitä monin paikoin katveessa, et liittymä tulee näkyviin 10-15 metriä ennen kun oot kohdalla. Sanoisin et kaikin paikoin ei kannata vetää tosiaankaan limitillä.

Niinpä... Fysiikan laki sanoo, että nopeuden tiputtaminen neljänneksellä puolittaa jarrutusmatkan...
Ei ihan, mutta melkein...

Koska pysähtymiseen tehty työ W = F * s
, jarrutusvoima F on vakio, koska kitka maksimi määrää niin, silloin

Liike-energian muutokseen kulutettu matka on verrannollinen

ds = v1^2 - v2^2

, missä v1 on alku nopeus ja v2 on loppunopeus ja ds on jarrutusmatkan muutos

: v2 = x * V1

, missä x on alkunopeuden ositus (0...1)

=> ds = 1 - x^2

Jos tästä laskeskelee, että ds on verrannollinen 1-X^2 muutokseen, niin 25 % muutos = 0,75

=> ds = 0,438

Tästä seuraa se, että jarrutusmatkaa onkin vielä melkein 60 % verrattuna siihen, että ei olisi jarruttanut ajoissa.

Jos jarrutustilanteeseen tulee noin 30 % pienemällä nopudella, se vähentää jarrutusmatkan noin puoleen.

Anteeksi, ei millään pahalla, oli vaan pakko
wink.gif
tounge.gif

-M

En ymmätänyt tosta sun kaavasta sit pätkän vertaa, mut sut tuntien uskon sen pitävän paikkaansa.
wink.gif
smile_org.gif

Mä en tiedä, mut mun päässä täytyy olla jotain vikaa, kun mä aina väännän sen niin, että näkee asiat teorian lävitse.

Kovasti anteeksi kaikille,

tounge.gif

-M

Mä en tiedä, mut mun päässä täytyy olla jotain vikaa, kun mä aina väännän sen niin, että näkee asiat teorian lävitse.

tounge.gif

-M
Ei sun päässä mitään vikaa ole, jos osaat laskea kuinka paljon mäntä, 400 grammaa, painaa yläkuolo ja alakuolokohdissaan moottorin kierrosnopeudella 8000 rpm. Iskun pituuden ollessa 80 mm.
Että se siitä. Minä näen kaiken käytännön läpi. Ehkä olen hullu kun koneita korjaan.
tounge.gif

Ei ihan, mutta melkein...

Koska pysähtymiseen tehty työ W = F * s
, jarrutusvoima F on vakio, koska kitka maksimi määrää niin, silloin

Liike-energian muutokseen kulutettu matka on verrannollinen

ds = v1^2 - v2^2

, missä v1 on alku nopeus ja v2 on loppunopeus ja ds on jarrutusmatkan muutos

: v2 = x * V1

, missä x on alkunopeuden ositus (0...1)

=> ds = 1 - x^2

Jos tästä laskeskelee, että ds on verrannollinen 1-X^2 muutokseen, niin 25 % muutos = 0,75

=> ds = 0,438

Tästä seuraa se, että jarrutusmatkaa onkin vielä melkein 60 % verrattuna siihen, että ei olisi jarruttanut ajoissa.

Jos jarrutustilanteeseen tulee noin 30 % pienemällä nopudella, se vähentää jarrutusmatkan noin puoleen.

Anteeksi, ei millään pahalla, oli vaan pakko  
wink.gif
tounge.gif

-M
crazy.gif

biggrin.gif
biggrin.gif
joo just noin se menee.

tounge.gif

-M
Ei sun päässä mitään vikaa ole, jos osaat laskea kuinka paljon mäntä, 400 grammaa, painaa yläkuolo ja alakuolokohdissaan moottorin kierrosnopeudella 8000 rpm. Iskun pituuden ollessa 80 mm.
Että se siitä. Minä näen kaiken käytännön läpi. Ehkä olen hullu kun koneita korjaan.
tounge.gif
eikös se mäntä kokolailla saman paina jos ei satu isoja kimpaleita irtoamaan... Massaa kylläkin enemmän tai miten se meni... :rattaathakeepaikkoja hymiö:

tounge.gif
Heh,

oikea vastaus on Kanada.

Ei no... Kaiken integroimisen ja kvanttimekaniikan sekä suhteellisuusteorian perustelujen jälkeen pääsin vastaukseen, jossa tulin tulokseen, että vain ja ainoastaan 8000 rpm, iskun pituuden ollessa 80 mm, tilanteessa mäntä painaa, ilman kiertokankea ja männäntappia sekä männän palautusjousta tasan 400 g.

Vastavetona ja off topicina voisin kysyä, paljonko maksaa 20 centin postimerkki?

wink.gif

-M

tounge.gif
Heh,

oikea vastaus on Kanada.

Ei no... Kaiken integroimisen ja kvanttimekaniikan sekä suhteellisuusteorian perustelujen jälkeen pääsin vastaukseen, jossa tulin tulokseen, että vain ja ainoastaan 8000 rpm, iskun pituuden ollessa 80 mm, tilanteessa mäntä painaa, ilman kiertokankea ja männäntappia sekä männän palautusjousta tasan 400 g.

Vastavetona ja off topicina voisin kysyä, paljonko maksaa 20 centin postimerkki?

wink.gif

-M
Paino

crazy.gif
crazy.gif
Muistit kai käydä hieman avautumassa sille Saappikuskille...joka oli arvatenkin nainen (ei provo , vaan käytännön kokemus puhuu ) Oma emäntä teki aina just samalla tavalla , ennenkuin jankkasin sen päähän , että peruuttaa mieluummin omalle pihalle , josta harvemmin kukaan eteen singahtaa ja menee nenä edellä sinne ajoradalle ,jolloin näkyväisyys on taatusti parempi kuin peruutettaessa.Ugh !!!
withstupid.gif

crazy.gif
crazy.gif
Muistit kai käydä hieman avautumassa sille Saappikuskille...joka oli arvatenkin nainen (ei provo , vaan käytännön kokemus puhuu ) Oma emäntä teki aina just samalla tavalla , ennenkuin jankkasin sen päähän , että peruuttaa mieluummin omalle pihalle , josta harvemmin kukaan eteen singahtaa  ja menee nenä edellä sinne ajoradalle ,jolloin näkyväisyys on taatusti parempi kuin peruutettaessa.Ugh !!!
withstupid.gif
Yritäpä tarjota lääkkeeksi väistämisvelvollisuuden noudattamista; saattaa tulla palautetta enemmän kuin palstalle mahtuu
biggrin.gif

Kumma kyllä, vaikka risteysonnettomuudet ovat aina päätietä ajavan motoristin syy, samaa logiikkaa ei koskaan käytetä junaan joka ajaa tasoristeyksessä auton päälle, vaikka syy on aina junan nopeudessa.

Hyvä ettei vaimolles ja,...etenkään savustetuille silakoille käynyt moksiskaan. Ne on hyvii..ne silakat. Vaikka kyllä mä kun ite savustan, suosin enemmän muikkuja ja lohta. Nam nam...Ai niin.. Kaikenlaisia ihmisiä sitä sitten liikkuukin teillä ja turuilla. Aina saa olla varomassa vaikka olis kahen kilon silakkapussi tangon päässä..
tounge.gif
 Siis ohjaustangon..
omg.gif
Kyllä Savukalana siika on meikäläisen mieleen, lahnaa syötiin tossa taannoin ja ihan liian rasvasta meikäläisen makutottumuksiin. Helppohan sitä on tietysti popsia kun ruodot on niin isoja... muuten tykkään kuhasta, ja lohesta(ei kirjo) joista edellinen menee (timo1:stä peesaten) savustetuna, kylmänä tai not... aiai... Hauki menee jos ei ole liian suuri jolloin maistuu puisevalle, mutta mikään ei kyllä voita oikeessa voissa paistettuja tuoreita muikkuja!
tounge.gif

(Hyvä ettei kolahtanut!)

Back