• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Uutta Prätkää ettimässä, Cbr 600, R1?

sanoi:
eli etsinnässä lähinnä ihan perusajoon eli lähiseutuja ja muutamat pidemmätkin reissut kesällä.

Kannattaa myös silmäillä vähän sporttisempia nakuna, esim: Kawa Z 750 / 1000, tai vastaavia. Ottaa varttikatteella, niilläkin ajaa matkaa mukavasti.
062802jumpie_prv.gif

niin nuo jotkin nakumallitkin on mielessä. En tiedä mistä viehtymys iskenyt kyykkyyn just nyt..

edit..Kawa z1000 näyttää hyvältä!

Sanoisin et just noiden ultrakyykkyjen ongelma on vähän se mitä on jo sanottukin et se voima ei oo kauheen hyvin käytettävällä kierrosalueella, varsinkaan matka- tai kyysäysajossa.

Voi olla että tehottomampi ja pienempikoneinen laite saattaa ihan hyvin antaa tujumpaa kyytiä siellä missä tarvitaan, eli pikkaisen pienemmillä kierroksilla. Enkä nyt tarkoita että pitäis olla customia tai vääntötwinejä, vaan että noista katupyöristäkin ehkä yleiskäyttöön vois olla joustavampi olla se "pikkasen pehmeämpi" touringmalli. Vaikka CBR-RR:n sijaan CBR-F yms.

Voi olla melkein satavarma että perustiellä kuljettajasta riippuu enemmän kuin pyörästä noilla.

joo kyllä tässä nyt mietinnässä on kaksi ehdokasta Cbr f ja Cbr rr mallit. Kunhan tässä koeajolle pääsee.

Sanoisin et just noiden ultrakyykkyjen ongelma on vähän se mitä on jo sanottukin et se voima ei oo kauheen hyvin käytettävällä kierrosalueella, varsinkaan matka- tai kyysäysajossa.

Voi olla että tehottomampi ja pienempikoneinen laite saattaa ihan hyvin antaa tujumpaa kyytiä siellä missä tarvitaan, eli pikkaisen pienemmillä kierroksilla.  

Mielestäni tämä on vähän väärä, mutta yleinen mielipide. Kyllä sitä voimaa on esim. R1:ssä mukavasti tarjolla jopa ihan alakierroksilla. Se että se maksimiteho on vaikka 12000 rpm kohdalla, ei tarkoita sitä, että alle neljän tonnin se ei kulkisi yhtään mihinkään (se maksimiteho on kuitenkin yleensä iso). Matka-ajossa sekä kyytiläisen kanssa on varmasti vääntöä enemmän kuin missään kuussatkussa. Tämä siis kilokyykky vs peruskuussatku. 600RR ja 600F vertailu on sitten erikseen.

Itsellä on tällä hetkellä R1 sekä CBF 600. Toiseen saa matkatavarat laukkuun ja toiseen ei. Toisella voi vetää kuskin taitojen rajalle radalla, toisessa tulee pyörän rajat vastaan maantiellä. Toisella voi kuunnella musiikkia ja lyödä aivot narikkaan, kun toisen kanssa yleensä ajetaan. Jne. Molemmat ovat kuitenkin ihan hyviä omaan tarkoitukseensa.

Sanoisin, että kokeilemalla löytyy mieluinen. Paljon riippuu omista painoituksista.

Kuitenkin kannattaa lisäksi muistaa, että ratastaminen on halpaa ja sillä sää välitykset ihan mieleisekseen. Saa vaikka sen 180 pollea kaupunkinopeuksille.

Jos ihan tosissaan meinaat pidempääkin siivua kaks päällä vetää, niin eri vehkeet. Jos toisaalta vaan silloin tällöin emäntä haluaa takapaksille, niin silloin menee äärikyykytkin.. kuussatasella oon muutamaan otteeseen kyydittänyt ja tuossa kohdin ainakin itse arvostan hieman tehokkaampaa laitetta. Ja ennen kuin joku kuussatasfetisisti älähtää, niin myönnän, onnistuu kyllä, mutta kyyditän ennemmin isommalla.
Tätä lukiessani tuli mieleen sellainen hillitön muisto, kun ajettiin kerran mr. Liljan kanssa kakspäällä Puotilasta Biltemaan semmoisella kasikytluvun piikkisellä geeässällä, josta meni vielä matkalla takajarru rikki...ja tämä ei siis tapahtunut missään hurjassa nuoruudessa, vaan tyyliin kaks vuotta sitten. Mr. Lilja on jotain 187 cm pitkä, enkä minäkään mikään pygmi. Piikillä ajo on hauskaa, etenkin kakspäällä
tounge.gif

Joo, anteeksi OT, jatkakaa. Nousee vissiin toi alkkohooli päähä.

Sanoisin et just noiden ultrakyykkyjen ongelma on vähän se mitä on jo sanottukin et se voima ei oo kauheen hyvin käytettävällä kierrosalueella, varsinkaan matka- tai kyysäysajossa.Voi olla että tehottomampi ja pienempikoneinen laite saattaa ihan hyvin antaa tujumpaa kyytiä siellä missä tarvitaan, eli pikkaisen pienemmillä kierroksilla.
Kokemus puhuu?  
thumbs-up.gif

033102beer_1_prv.gif
033102beer_1_prv.gif

Joo no anteeksi, ootte kyllä ihan oikeassa, ei oo mulla ikinä ollu ihan superbike-kyykkyä, enkä itseasiassa oo edes ajanut.

Tässä kahden viime viikon saldoa tosin: Kävin ajamassa Honda CBR 1000 F:n (joka nyt matkapyörä sit kuitenkin on), minkä kanssa tuli ilmi se, että kakkosvaihteella mennään jo yli valtakunnallisen nopeusrajoituksen jos sen ajaa loppuun. Samoin vaihteet on pitkiä, mutta mutkatietä ajaessa tehoa ja vääntöä oli kyllä ihan "riittävästi" ja eteneminen oli hauskaa.

Tänään sitten kävin koeajamassa Suzuki SV 650 S:n. Tuossa Hondassahan oli tehoa 135hv, Suzukissa 72hv - tosin tähän oli asennettu Akran kokoputkisto, josta en kyllä säädöistä tiedä mitään oliko tehty vai ei. SV:llä ajoin reippaasti lyhyemmän lenkin, eli vain Bodomjärven ympäri, mutta täytyy sanoa että tuntui tavallaan kokoajan siltä että kiihtyvyyttä oli saatavilla - mutkatietä ajatellen - todella reippaasti. Vaihteen sai jättää kolmoselle, ja sillä pyörä jaksoi kiihtyä oikein ripeästi hitaista vauhdeista asti. Samoin kuutosella kiihtyvyys oli myös voimakasta. SV:n vaihteet tosin ovat lyhyemmät kuin Hondassa.

Jotenkin jäi sellainen näppituntuma että itse olisin liikkunut nopeammin tällä jälkimmäisellä, vaikka en kyllä varma vois missään tapauksessa olla.

Ja olishan nyt tyhmä sanoa, että kuuspuolikas yleispyörä olisi parempi kyysäykseen kuin tonninen matkaratsu, enkä niin sanokaan, mutta kuuspuolikkaaksi tuollainen veti kyllä ällistyttävän hyvin ja veikkaan että kyytiläinen ei siinä paljon painaisi.

Pakko kuitenkin loppujen lopuks sanoa ettei mua nyt tosiaan kannata ottaa kenenkään lakina tai asiantuntijana. Itse kokeileminen on parasta, ja varmaan oikeastaan paras neuvo kysyjälle mun puolelta ois se että ottaa vaikka koekaniinikyytiläisen mukaan ja menee pyytämään pyöriä ajoille. Mulle ainakin liikkeet on antanu todella mielellään. Tietävät, että vaikkei tuo ostaisi tänään, jossain vaiheessa se fillaria on ostamassa joten tajuavat kyllä palvella. Ja jos eivät tajua, niin seuraava sitten.

Pari kesää tuli ajettua CBR 600 RR:llä enkä siitä oikein mitään moitittavaa keksi. Pieni ja kevyt ja kulkee varmasti ihan riittävästi. Ajoasentokin oli ainakin meikäläiselle sopiva. Onhan se kyykky, mutta ei siinä paikat sen kummemmin puutuneet tai kipeytyneet, vaikka muutaman sata kilometriä ajoi yhteen menoon, tankkaustauot tietysti välissä. Kyytiläisen kanssa tuli ajettua vain kerran ja kyllähän tuo toimi siinäkin. Ei sillä muiden jalkoihin jäänyt eikä kyydittäväkään sitä epämukavaksi haukkunut. Eli kelpaa se tuollaiseen satunnaiseen kaksipäällä ajeluunkin, mutta ei varmasti kovin miellyttävä ole pidemmillä reissuilla.

Mutta jos vaihtoehtona on R1, niin ehkä kuitenkin itse kallistuisin sen kannalle. Ei kyllä ole kokemusta muista kuin tuosta uudesta R1:stä, mutta eiköhän nuo vähän vanhemmatkin ole melko lähellä sen tasoa. Minusta 600 RR:ssä oli ehkä hieman parempi ajoasento ja isommilla teillä oli miellyttävämpi ajaa, jos siis suunnilleen rajoituksia yrittää noudattaa.
smile_org.gif
R1:llä joku 100 km/h tuntuu aika puuduttavalta matelulta. Mutkateillä kyllä R1 on ihan yhtä ketterä kuin 600 RR ja onhan siinä sitten sitä tehoa sen verran enemmän, ettei ihan heti kesken lopu, vaikka kyllä tavalliselle kuskille tuon 600 RR:nkin tehot riittää varmasti ihan hyvin. Kyydityksestä ei vielä ole R1:llä kokemusta, mutta ei tuo varmaan kyytiläisen kannalta ole yhtään sen miellyttävämpi kuin tuo RR.

Tietysti kannattaa käydä itse kokeilemassa, jos mahdollisuus on. Itse ostin nuo molemmat pyörät ihan kokeilematta eikä kumpikaan tuottanut pettymystä.

Eli kuitenkin kyykky olis mielessä..ehkä kallistuu tuonne cbr linjalle, mutta tuleeko heti ikävä jotain tonnista on toinen juttu!
En usko, että tulee ikävä. Tällä palstalla teho ja varsinkin vääntö ovat yliarvostettuja. Pienempikokoisella koneella on paljon helpompi ja turvallisempi vetää kovemmilla kierroksilla ja sinkki kireämmällä. Ei sillä, en mä uskaltaisi pienemmälläkään. Tästä omasta loppuu kierrokset kyllä pahasti kesken. Välillä oikein riepoo, kun mittarissa ei ole punaviivaa eikä varsinkaan vaihtovaloa. Toisaalta, kun kokeilin kaverin r1:tä, se pelotti jopa suoralla tiellä alinopeuksilla.

Eli kuitenkin kyykky olis mielessä..ehkä kallistuu tuonne cbr linjalle, mutta tuleeko heti ikävä jotain tonnista on toinen juttu!
En usko, että tulee ikävä. Tällä palstalla teho ja varsinkin vääntö ovat yliarvostettuja. Pienempikokoisella koneella on paljon helpompi ja turvallisempi vetää kovemmilla kierroksilla ja sinkki kireämmällä. Ei sillä, en mä uskaltaisi pienemmälläkään. Tästä omasta loppuu kierrokset kyllä pahasti kesken. Välillä oikein riepoo, kun mittarissa ei ole punaviivaa eikä varsinkaan vaihtovaloa. Toisaalta, kun kokeilin kaverin r1:tä, se pelotti jopa suoralla tiellä alinopeuksilla.
Miten ne on yliarvostettuja? Se että osa porukkaa diggaa niistä, niin se on yliarvostusta? Kuka sen rajan vetää, mikä on yliarvostusta ja mikä ei? Varmasti on pienemmällä helpompi vetää kaasu ääriasennossa, mutta tarviiko niilläkään vetää, sen kummemmin kuin tappajatonneilla, sinkki kireänä tuolla yleisillä teillä? En mäkään silti ole suosittelemassa kenellekään, joka on korttia ajamassa eikä mitään kokemusta pyöristä, suorilta jotain tehokkaampaa kyykkyä.

Jos sulla pelotti R1:llä ajo suoralla tiellä & alinopeudella, niin uskaltaisin melkein sanoa, että joko pyörässä on ollut pahasti vikaa, tai sitten se ei tosiaan ole geometrialtaan/säädöiltään yms. ollut sua varten. Ei mulla ainakaan ole pelottanut sen kummemmin ajaa kuussatasella, seiskapuokilla tai tonnisella. Kaikissa näissä on puolensa ja mä olen tykännyt noista isommista enemmän, sopii mulle paremmin. Menenkö mä nyt tuohon sun kategorisointiin? Mun on ihan pakko kysyä, ilman mitään vittuilua, että mikä ihme siinä pelotti mainitsemallasi alinopeudella? Kierrokset eivät alinopeudella, vaihde sopiva tietenkin, nouse juuri mihinkään.. niiden tehot ei kuitenkaan sua selälleen heitä millään kakkosella/kolmosellakaan 80-100 vauhdista vaikka kuinka käännät tuppea nurin.. ainiin, mainitsit että alinopeudella.. oliko se pärrä jotenkin liian kiikkerä vai? Siksi mietin säätöjä yms. oliko vaikutusta.. sillon mä ymmärrän että saattaa olla huono kokemus, jos on sopivasti kantillaan avannut kaasua liikaa auki ja on tullut liiaksi äksöniä.

Ihan yhtälailla tällä palstalla on kuussatasia muna pystyssä puollustavia kuin tonnisten kehujia.

Hyviä ne on kerpele molemmat. Siksi täällä kuitenkin pääasiassa yritetään tolkuttaa näihin satoihin "mikämullesopiikunenoikeintiijä" - kysymyksiin, että koeaja, koeaja sen kyytiläisen kanssa jne.

Mun mielestä on edelleen mukavampi ajaa tonnisella. En ole vetomies, enkä sinänsä tarvitse noita tehoja.. en vain tykkää huudattaa 10t rpm+ menemään. Lisäksi, tuossa aiemmin mainitsin että tykkään kyydittää vääntävämmällä koneella. Tämä on mun kokemus & mielipide asiasta. Jollain muulla toisin. En mä silti ole tupannut kuussatasia mitenkään mollaamaan. Hyviä pelejä ja sopii toisille ihan helvetin hyvin.. no hard feelings!

- P

Miten ne on yliarvostettuja? Se että osa porukkaa diggaa niistä, niin se on yliarvostusta?
...
Jos sulla pelotti R1:llä ajo suoralla tiellä & alinopeudella, niin uskaltaisin melkein sanoa, että joko pyörässä on ollut pahasti vikaa, tai sitten se ei tosiaan ole geometrialtaan/säädöiltään yms. ollut sua varten.
En tarkoita mitenkään dissata tuota viestiäsi. Se oli asiallinen ja sisälsi hyviä pointteja ja kysymyksiä. Voin vain pahoitella, että oman viestini sarkasmi ja ironia eivät auenneet.

Miten ne on yliarvostettuja? Se että osa porukkaa diggaa niistä, niin se on yliarvostusta?
...
Jos sulla pelotti R1:llä ajo suoralla tiellä & alinopeudella, niin uskaltaisin melkein sanoa, että joko pyörässä on ollut pahasti vikaa, tai sitten se ei tosiaan ole geometrialtaan/säädöiltään yms. ollut sua varten.
En tarkoita mitenkään dissata tuota viestiäsi. Se oli asiallinen ja sisälsi hyviä pointteja ja kysymyksiä. Voin vain pahoitella, että oman viestini sarkasmi ja ironia eivät auenneet.
Sarkasmi ja ironia ovat kohtuu tuttuja lajeja. Jos sitä sarkasmia ja ironiaa toistetaan n-kpl viesteissä ja noin joka se helvetin päivä jne. niin siihen loistavaan sarkasmiin ja ironiaan tuppaa kyllästymään, ikävä kyllä.

Tietyissä paikoissa ja tilanteissa heitettyinä nuo toimii, kutsutaan ilmeisesti myös tilannetajuksi? Ikävä kyllä, tuosta on muodostunut se perinteinen pakokeino, siis siihen jos joku heittää vähänkään kysymystä / vastakaneettia perään.

Vastaa nyt toki noihin mun esittämiin kysymyksiin. Ei mitään perinteistä "et ymmärtänyt mun loistavasti piilotettua sarkasmia". Kerro lisää sun R1-kokemuksesta. Voidaan miettiä porukalla, mikä on mennyt vikaan? En oikein usko tuommosen R1:n pelottavan semmoista kuskia mihinkään, joka on vähänkään sitä "sinkkiä" pitänyt kireällä.. se oikea käsi neuvoo sitä tonnistakin kohtuu hyvin.

- Sarkastisesti Teidän & tyhmä joka ei osaa avata näistä kryptisistä viesteistä niiden syvintä olemusta kaikessa sarkastisuudessaan.

Edit: ja jos ihan aikuisten oikeasti unohdetaan sarkasmit sun muut hienoudet. Sä et mielestäni tehnyt mitään muuta, kuin puollustit sitä omaa juttuasi samalla tässä ketjussa, kun suosittelit pyörää aloittajalle.

Nämä toistuu jokaisessa ketjussa, jossa joku pyytää apua pyörävalintaan. Joku kehuu tonnista, myönnettäköön että ei monesti kohtaa ketjunaloittajan tarvetta, varsinkaan se turbobusa
biggrin.gif
Samantien tulee joku puollustamaan pienempiä pyöriä. Tuo sama kaava toistuu aina ja aina vain.. sä nyt argumentoit kuitenkin sillä tavalla, että tartuin tuohon. Halusin vain kuulla ihan vilpittömästi, mikä tuossa R1:ssä pelotti?

Loppuun vielä pakko sanoa.. eikös me olla siinä mielessä samalla tasolla, että vaivaudutaan vastaamaan ja tietyllä tavalla puollustamaan sitä omaa valintaa? Turha siinä on minkään taakse piiloutua. Mä tykkään tonnisesta ja sä ilmeisesti kuussatasesta? Turha on kuitenkaan liikaa ruveta yleistämään ja kategorisoimaan ihmisiä ja foorumia.

Niin no toisaalta se on kai hyväkin että tulee eri mielipiteitä. Jokainen meistä kuitenkin kallistuu johonkin suuntaan
smile_org.gif

Itse yritän olla sinänsä ehdottomasti puolustamatta mitään tiettyä, mutta yritän ehkä tuoda vaihtelevia näkökulmia. Mutta ylipäätään, luulis tällaisissä "mikä pyörä"-ketjuissa kysyjällä olevan jo valmiiksikin sellainen oletus ettei varmasti koko foorumi tule sanomaan juuri oikeaa pyörää minulle vaan ihmiset heittävät vaihtoehtoja joita voin sitten itse puntaroida.

Mitä tulee tehoon aloittelijoiden/tms käsissä ja pelottavuuteen: Mulla on piikkiajan jälkeen ollut 900:nen ja nytkin oon just koeajanu ton 135-heppaisen Hondan yms... Eikä sitä tehoa kannata pelätä pyörää ostettaessa. Ei sieltä tule yhtään sen enempää tehoa kuin siitä kahvasta kääntää. Mikään hevosvoimalauma ei tule maantiellä kruisaillessa lyömään kuljettajaa tms. Ainoastaan sitten ehkä kannattaa pelätä jos TIETÄÄ ettei voi vastustaa sitä että päästää ne senseitsemänsataa heppaa tehoa vaillinaisella harkinnalla(nimenomaan ensimmäisenä harkinnalla, muuten) ja ajotaidolla sieltä ulos.

Eli sinänsä todellakin ei kannata pelätä isomman luokan pyöriä "tappohärveleinä", ainoa tappohärveli on joko oma tyhmyys tai muiden liikenteenkäyttäjien hölmöilyt, usein nämä yhdessä.

Toisaalta mun mielestä ei myöskään kannata pelätä automaattisesti ja ensimmäisenä että 600-luokka ei riittäisi, varsinkaan kun siitäkin luokasta on niin paljon vaihtoehtoja ulvovien rivinelareiden (CBR-RR:t, ZX-R:t yms), väännökkäämpien matkasporttien (CBF?, ZZ-R, GSX-F yms) ja muiden kanssa. Kuten sanottu, esim mua ainakin SV 650 S viehätti tosiaan todella paljon, vaikka pari paljon tehokkaampaakin peliä oon ajanut.

Ja just niinkun edellinen sitten sanoi, loppujen lopuksi kaikki on omasta halusta kiinni, joten käy kokeilemassa vaihtoehtoja ja lähde sitten siitä muokkaamaan haluja. Tosiaan prätkäliikkeissä annetaan mielellään pyöriä koeajolle eikä siellä kannata ujostella. Frank Nymanissa neuvottiin jopa miten ajaa Bodomjärvelle sitä kiertämään
smile_org.gif

On se ihme että ensin kehotetaan ostamaan se tehottomampi pyörä, että ei sitten pääse tehot yllättämään. seuraavassa lauseessa manitaankin jo tehojen riittämättömyydestä ja että pitäisi olla vähintäänkin se markkinoiden tehokkain mopo, mielellään turbotettuna että ei vaan tehot lopu kesken  
biggrin.gif

Ja sehän onkin kas hieno homma että jollain on jo pari pyörää tiedossa jotka "himottaa". Hölmöin tilanne jotenkin mulle ainakin on ollu se että tietää että haluaa prätkän mut ei oo sitä yhtä tai muutamaa himottavaa mallia. Koska itseni tuntien osaan etukäteen sanoa että sitten jos ostan jonkun joka ei oikeasti himota niin jää kokematta se tunne miten siistiä on omistaa jotain mitä todella halusi, ja miten paljon pidempään sitä sitten jaksaa ilman sitä "voiskohan jo vaihtaa kun haluisin kuitenkin varmaan mieluummin jotain muuta".

Eli mitähän mä tällä taas tarkoitin. Varmaan sitä, että ei kannata ihan hirveästi lähteä tappelemaankaan niitä omia fiiliksiä vastaan. Loppujen lopuksi varmaan melkein mikä vain katupyörä antaa niin paljon tehoa ja ajettavuutta että adrenaliininsa saa virtamaan, jos muuten on innoissaan ja fillarista löytyy "se jokin" joka itselle kolahtaa.
smile_org.gif

Hassua, ihan ku puhuisin naisista. ;D

Back