• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Uutta Prätkää ettimässä, Cbr 600, R1?

Sijainti
Vantaa
Valinnan ja tietämättömyyden vaikeutta, eli etsinnässä lähinnä ihan perusajoon eli lähiseutuja ja muutamat pidemmätkin reissut kesällä. Mietin tuossa cbr600 tai mahd jopa R1. Jotain 2005 mallista eteenpäin hakuses. Katselin jo cbr 600rr mallia, mut liian rata lienee ja kuitenkin olis kiva välillä mimmiäkin kyyditellä.

Eli kuitenkin kyykky olis mielessä..ehkä kallistuu tuonne cbr linjalle, mutta tuleeko heti ikävä jotain tonnista on toinen juttu!

Tohon se CBR 600 F kuullostaa aika hyvältä. Pikkulenkkejä heittää RR:lläkin tai rytkösellä, mutta pitemmät siivut on matkustajalle tuskaa. Honda VFR vois olla kokeilun arvoinen, jos meinaa enempi reissata kyytiläisen kanssa ja pelkää 600:sen jäävän pieneks.

Ostat minulta Suzukin GSX-R:n. Nyt saat tonnisen about seiskapuokin hinnalla. Kyykyksi hyvä myös ajaa matkaa, joku 500km menee ihan heittämällä. Jos ostat kuussatasen niin olet kuitenkin kohta ostamassa isompaa, joten kerralla tehokasta alle, vai miten se orgin perusohje kuuluikaan
tounge.gif

Joo, laita suosiolla vaan heti joku isompi pyörä.
Ei tarvi sit heti olla vaihtamassa isompaan kusiaisesta. varsinki jos meinaat kakspäällä ajella niin isoa vaan.

Joo, laita suosiolla vaan heti joku isompi pyörä.
Ei tarvi sit heti olla vaihtamassa isompaan kusiaisesta. varsinki jos meinaat kakspäällä ajella niin isoa vaan.
Melkeen kyllä tosiaan suosittelen isompaa, varsinkin jos on tottunut hiukan ripeämpään menoon. Itse vaihtelin alaspäin R1->Blackbird->GSX-R 750 ja kyllä kusiainen alkaa olemaan aika alimitoitettu jo kun on hiukan reippaampaan menoon tottunut. Seiskapätkä menee nykyajossa ihan mukavasti kun suurempaa reissua ei ehdi tekemään ja emännän kanssa liikkuu vielä ihan ok. Mutta ei tästä kyllä enää pienempään viitsi vaihtaa.

Kyllä kuussatasella ajelee näillä nopeusrajoituksilla, itse olen vaihtanut pienempään ja pääsee silläkin. Täällä nyt ihannoidaan noita kuutioita...

...tosin itsekin kyllä ottaisin tuon R1 ;) Aivan mahtava pyörä omasta mielestä, ainakin kaikki vuosimallit millä olen ajanut.

niin siis itsekkin mietin tuota cbr600 -06 tai sit vähän lisää ja R1 -04...vaikeeta, pakko käydä katselee ja koittaa.

Valinnan ja tietämättömyyden vaikeutta, eli etsinnässä lähinnä ihan perusajoon eli lähiseutuja ja muutamat pidemmätkin reissut kesällä. Mietin tuossa cbr600 tai mahd jopa R1. Jotain 2005 mallista eteenpäin hakuses. Katselin jo cbr 600rr mallia, mut liian rata lienee ja kuitenkin olis kiva välillä mimmiäkin kyyditellä.

Eli kuitenkin kyykky olis mielessä..ehkä kallistuu tuonne cbr linjalle, mutta tuleeko heti ikävä jotain tonnista on toinen juttu!
Noilla kriteereillä vois uuden mallin busa olla aika pop. Jos ei vaan haittaa että on niin perus corolla, niin siinä olisi ehkä paras yleispyörä kaikkeen mahdolliseen. On kuitenkin sopivan kyykkykin vielä. Paljon parempi ajaa mitä päälle päin uskoisi, kannattaa koeajaa.  
thumbs-up.gif
Itse pidän myös gixxuja ja räärää honikoita ihan hyvänä/mukavana maantiepyöränä. Kilonen on parempi/mukavampi niissä, varsinkin jos pelkkään maantiekäyttöön ja kakspäällä ajoonkin joskus. Pienemmät sopii paremmin yksin mutkateille reuhaukseen.

Satunnaiseen reissaamiseen ja kylillä pyörimiseen/mutkapätkille R1 on juuri passeli. Ei mitään matkalehmää kannata ostaa, jos ei oikeasti reissaa.

Tää onkin mielenkiintoinen keskustelu, juuri tuossa samassa tilanteessa olin kuukausi sitten - mutta päädyin toiseen ratkaisuun kun sinä!

Eli kyykky oli saatava alle, josta sitten mielessä juurikin tuo Rytkönen tai tonninen Cebari vähän käytettynä oli vähän niinkuin mielessä jo päätetty, mutta vain koeajoja vailla (tähän asti 950 Supermotolla olin ajellut).
Sitten otin R1:n koeajoon. Helvatan hyvä ajoasento, makean näköinen peli kaiken kaikkiaan ja kehräsi hienosti... Mutta: eihän nyt hitto noita +9 kilon kierroksia pääse ollenkaan käyttämään tässä maassa! Motarille rampilta, kakkonen sisään +170 vauhtia, ei tuu mitään!  
biggrin.gif

Tulin ihan mieleen, että näinköhän tuota nyt sitte ajelisi "varttiteholla" seuraavat vuodet...

Kävin sitten piruttain muutaman kusiaisen kokeilemassa, löytyihän se oma juttu!
inlove.gif
Ajoasento on yhtä hyvä, ehkä vielä hiukan tiukempi (ei minua haittaa, päinvastoin), kiekkojakin pääsee käyttämään mukavasti (aijai kun toi 15kiloon kierrättäminen kuullostaa mukavalta, makuasia tietty), tulee varkain sellainen Rossi- olo, vaikkei mitään osaakaan, kun pääsee ajamaan, eikä vaan taluttelemaan... Jos nyt kukaan mitään tosta ymmärsi.
PS: Niin ja sai muuten ihan uuden sen vähän ajetun hinnalla...  
wink.gif

Joka tapauksessa, toivottavasti ei tuu tästä mitää kilo vs kusiais vääntöä, kunhan vaan muistutin, et kannattaa testata tuokin vaihtoehto...

... Ellei tuo kyyditys sitten muodostu pääasiaksi - sitte se on taas eri juttu, eiks je  
wink.gif

Satunnaiseen reissaamiseen ja kylillä pyörimiseen/mutkapätkille R1 on juuri passeli. Ei mitään matkalehmää kannata ostaa, jos ei oikeasti reissaa.
Ootko muuten ajanut uudella bussukalla. En kyllä ajettavuudeltaan laskisi enää matkalehmäksi, niin hyvä se on päästellä. Pieni pehmeys joka noissa on hitaassa menossa, muuttuu yllättävän hyväksi kyydiksi kun vauhti kasvaa. Kallistusvaraakin on myös ihan kohtuudella.
Saattaa olla jopa rytkösen sarvissakin ihmeissään kun ei matkalehmä jääkkään ihan heittämällä perus mutkapätkillä... Et olisi muuten ensimmäinen.  
wink.gif

Ps. Kohtuu kevyt keulaisiakin ovat, vaikkakin hieman pitkiä pötkylöitä viedä.

mutta onkos tuo Cbr 600RR jo liian ratamainen? Siitä lähdin aluksi etsimään pyörää..
Eli onkos mahdoton ottaa kyytiläistä matkaan?

mutta onkos tuo Cbr 600RR jo liian ratamainen? Siitä lähdin aluksi etsimään pyörää..
No hyvä kysymys - mutta minulle se istuu kuin hansikas! Ihan työmatkaa ajan toista tuntia joka päivä, mutkatiet ja muut siihen päälle.
Ei kai sitä muuten tiedä kuin kokeilemalla, mars testaamaan!  
smile_org.gif

Tuo kyytiläiskysymys on paha - nimittäin itse laitoin heti ankanpyrstön paikoilleen ja takajalkatapit verkkokellariin... Ei se varmaan maailman mukavin ritsi ole, mutta saa ajaa itsekseen enemmän, veikkaan (hyvä!)  
biggrin.gif

EDIT: Sen verran vielä lisäisin, että tuo keveys on mainio ominaisuus myös ruuhkaliikenteessä - radan ja mutkatien lisäksi...

Ei siinä kyytiläinen ainakaan kovin kauaa viihdy ja ei kuskikaan nauti, jos pitkää siivua joutuu vetämään. Ei näitä nykypäivän räärää-pyöriä ole kaks-päällä ajoon tehty.. se on tosiasia, tai pitää ainakin olla vähintään kyytiläisellä masokistin luonnetta jos noilla pannulapuilla pidempään viihtyy.

Jos ihan tosissaan meinaat pidempääkin siivua kaks päällä vetää, niin eri vehkeet. Jos toisaalta vaan silloin tällöin emäntä haluaa takapaksille, niin silloin menee äärikyykytkin.. kuussatasella oon muutamaan otteeseen kyydittänyt ja tuossa kohdin ainakin itse arvostan hieman tehokkaampaa laitetta. Ja ennen kuin joku kuussatasfetisisti älähtää, niin myönnän, onnistuu kyllä, mutta kyyditän ennemmin isommalla.

- P

Ei siellä varmaan ole kauhean mukava olla...kait. Siis mulla ei ole kokemusta tuosta RR mallista kuin koeajo.

Tykkäsin cebarista kyllä

Ja olen jonkun kirjoittajan kanssa samaa mieltä tuosta, että kusiaisella saa enemmän "vääntämisen" tunnetta kun nopeus ei ihan yhtä rivakasti nouse.

Varmaan kyllä hyviä pyöriä kummatkin.

Varmaan tottumiskysymys... 600 menee, jos ei liioin ajele suuremmalla, mutta jos "rutiini"-tuntuma on esim. 140nm. vääntävästä "sport-tourerista", niin kyllä tuo kusiainen on aika raastava laite arkiajossa..

Unohda se riippa/kuollut paino jota kyytiläiseksi jotkut kutsuu. Osta se pyörä itelles ja sen mukaan valinta. Ostat sille kyytiläiselle Jopon jos ei sokeripalan päällä roikkuminen kiinnosta... Polkekoot sillä minne huvittaa
biggrin.gif

Back