• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Uusin Bike-lehti testasi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NinjaXX
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Erot oli muistaakseni hepan kymmenesosia. Sillä ei käytännössä ole mitään merkitystä. Mielestäni se voi kuitenkin olla riittävän suuri ero aiheuttamaan tuntemuksia siitä, että mopo on pirteämpi kuin ennen.
Joskus vuosia sitten, ajelin silloin tonnicebarilla, tankkasin Teboililla 95:ttä. Normaalisti käytin Nesteen 95:ttä. Silloin minulle jäi vaikutelma, että terävyys puuttuu. Se palautui, kun taas tankkasin Nesteellä. Olisi pitänyt vielä kokeilla ja tankata TB:llä, että toistuuko ilmiö. Kulutus oli kuitenkin normaalissa vaihtelurajoissa. Kulutuksessa olisi pitänyt näkyä, jos em. bensoilla jotain eroa olisi ollut.

Jaaha, mites toi V-Voima sopiko Verrarin ja vee-koneiden lisäksi muihin
Varmaan Voorttin ja Valamettiin?
Tuleeko Triumpista Viumppi?
033102beer_1_prv.gif

Itse aloin nyt tankkaamaan omaan 98 ja V-Poweria, koska sytkää säädettiin ja puristukset on n. 13.5:1.
Joko sun tupperwaresta lähtee 250hp takaselta?  
smile_org.gif
No eipä nyt sentään  
biggrin.gif
Lähtis nyt ensin se 230hp renkaalta.

Tällä hetkellä rikastusboksi ei toimi, joten menee ilokaasuilla sikamaisen laihalle.. Vaarallisen laihalle.. Silti tuli 218hp renkaalle, vaikka ei saanu yhtään lisäsoppaa  
smile_org.gif
Joka on sama kuin viime kesänä oikealla seossuhteella.

Oikeella seossuhteella se menis nyt varmaan lähelle tuota 230hp takarengastehoa.
OT: Paljon lähti ilman kaasuja? Eikös sulle se kansi ole nyt tehty siihen..

Mä oon aika varma, että toi Biken vertailu pitää täysin paikkaansa.

Tämänhetkisestä tilanteesta mulla ei ole täyttä varmuutta mutta viime kesän tilanne oli se, että Suomessa myytävistä bensoista kaikki jalostettiin Nesteen jalostamoilla pääasiallisesti Porvoossa ja osittain Naantalissa. Viimeisin Suomeen muualla jalostettua bensaa tuonut ketju oli Esso joskus vuonna 2003. Näin mulle muistaakseni kerrottiin vime kesänä Porvoon jalostamon seisokin turvakoulutuksessa.

Suurimmat erot eri ketjujen bensojen välillä löytyvät asemilla bensaan lisättävistä lisäaineista ja jos joku ketju saisi jollain lisäaineella mullistavia etuja aikaan, kuulisimme siitä melko varmasti.

Osa ketjuista mainostaa omia "erikoisbensojaan" (Shell - V-power, Teboil - Terra), mutta mitään mittaustuloksia ei yhdestäkään erikoisbensasta ole julkisesti esitetty. Myöskään omat empiiriset tutkimukset eivät ole huomanneet mitään eroa eri oktaanien ja "laatujen" välillä.

itse tankkaan sen aseman bensaa, mistä halvimmalla 95 saa, viimeisen vuoden aikana ollut Shell Express kylmäasemat.
Pitihän sitä kyllä viime kesänä Saksan motarilla tykittäessä pysähtyä tankkaamaan vaihteeksi 98 vai oliko 99, ja tästäkin huolimatta tuntui kulkevan, kun kaveria joutui jatkuvasti huoltsikoilla venaamaan
tounge.gif

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta muistan kuulleeni tuon V-powerin olevan hiukan happirikkaampaa. Tällöinhän tuo tehonlisäys kävisi järkeen...
Ei ole happirikkaampaa, löytyy ihan tuoteselosteista:
95: http://www.shell.com/static/fi-fi/downloads/tt/formula_bensiini95.pdf
V-Power: http://www.shell.com/static/fi-fi/downloads/tt/v_power.pdf

Kummassakin ilmoitetaan 2.0-2.7 massa %. Valmistuserien vaihtelut ilmeisesti syynä tuohon ilmoitustapaan. Voit siis joskus saada "parempaa" 95:ttä kuin V-Poweria, jos happipitoisuudella mitataan. Eli just niin kuin petrik kirjoitti, erien vaihtelut taitaa vaikuttaa enemmän.

Eiköhän noissa ole sama kama pohjalla (haetaan samoista säiliöistä), V-Poweriin vaan lorautetaan joku lisäaine. Tuoteselosteen mukaan näyttäis olevan etanoli
biggrin.gif
Perinteisesti tuollaista etanolin lorauttelua ei ole pidetty mitenkään hyvänä asiana, palaa huonommin.

Elikäs, kaada kossua/pirtua/tuulilasinpesunestettä loraus tankkiin, niin saat 95:stä V-Poweria. Sehän on ikivanha kikka nostaa oktaaneja. Äkkiseltään muuten näyttää, että Shellin bensa on lähes yhtä High-Techia
biggrin.gif

Nuo jutut, että sillä kuluttaa vähemmän, ovat myös melkoista mutua.. Jos sitä menisi esim litran vähemmän satasella, niin lämpöarvossa pitäisi olla ihan huikea ero! Kuten tuoteselosteista nähdään, bensat ovat lähes samaa kamaa.
pirtua koneeseen
062802jumpie_prv.gif
withstupid.gif

Ainoastaan 95:sta tulee laitettua tankkiin... autoon ja pyörään. Pari kertaa tullut kokeiltua pyörässä V-Poweria, kun samaan hintaan sai. Mitään eroa ei kyllä huomannut.

Manaalin mukaan 91 pump octane (95 RON) or higher.

Aina 95 pyörässä ja kelkassa. Ei mitään eroa 98 empiirisellä tutkimuksella. Käy ja kukkuu molemmat aivan samalla tavalla. Jos nyt 98 tai V-powerilla sais sen yhden tai kaks heppaa lisää, niin mitä sitten. Kiihtyvyys eikä huippunopeus kummatkaan merkittävästi muuttuis mihinkään suuntaan. Eikä moottorin käynti, ainakaan mun peleissä.

Tuo eron havaittavuus riippuu pyörän tekniikasta. Saksalainen SR-racing, joka on tehoputkiin erikoistunut paja, on penkittänyt bmw:n K1200S&R pyöristä parhaimmillaan 10 hepan eron huokeimman ja kalleimman (V-power) bentsiinin välillä. Tuo pyörä kun pystyy säätämään itse itseään olosuhteiden mukaan.

Kohtalaisen hurja ero, jota oli pakko testata mutu-pohjalla toistaiseksi vakiossa K1200R Sportissa. Tehoarvoista ei voi sanoa varmaa, mutta koneen käynti ja veto oli paljon tasaisempi, lähes japsiluokkaa. Normaalibensallahan tuossa on varsin rouhea/juriseva veto yli 5000 kierroksilla. Palasin sitten 98:aan, mutta vähän jäi kaipailemaan...

Aiempi FZS1000 ei ilmaissut mitään eroa bensojen välillä, mutta sehän kävikin sitä nätimmin mitä korkeammalta antoi laulaa (kaikki normaalivirit tehtynä).

Vaikka ei muuten tuu säälittyä pyörää, ni kyllä mä aina laitan aina hjyvät ölpät ja v-poveria kun sattuu shellin kortti olemaan.Ei mitään erikoista mielikuvaa että olis mitenkään TEHOKKAAMPI mutta aina olen kuvitellu sen palavan puhtaammin ja näinollen olevan parempi pyörälle.Manuaaliki sanoo että 98 vähintään.
Jos joku on varma ni se on sitte ihan varma
tounge.gif

Venekisoja lähempää seuranneena, ni niissä ainaki iso osa eroilla on polttoaineessa.

Vaikka ei muuten tuu säälittyä pyörää, ni kyllä mä aina laitan aina hjyvät ölpät ja  v-poveria kun sattuu shellin kortti olemaan.Ei mitään erikoista mielikuvaa että olis mitenkään TEHOKKAAMPI mutta aina olen kuvitellu sen palavan puhtaammin ja näinollen olevan parempi pyörälle.Manuaaliki sanoo että 98 vähintään.
Jos joku on varma ni se on sitte ihan varma  
tounge.gif

Venekisoja lähempää seuranneena, ni niissä ainaki iso osa eroilla on polttoaineessa.
Oktaaniluku ei vaikuta "palamisen puhtauteen", jos nyt siinä harhaluulossa vielä olit.

Oktaaniluku on polttoaineen puristuskestävyys, ei mitään muuta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Oktaaniluku

Nyt kun pyörässä on slipari, mutta ei vielä erillisiä säätöjä, niin onko tällöin parempi tankata 98:sia kuin 95:sta? Mietin, että mahtaisiko tuo 98 auttaa mahdolliseen laihalla käymiseen
wink.gif

Nyt kun pyörässä on slipari, mutta ei vielä erillisiä säätöjä, niin onko tällöin parempi tankata 98:sia kuin 95:sta? Mietin, että mahtaisiko tuo 98 auttaa mahdolliseen laihalla käymiseen
wink.gif
Tä  
biggrin.gif
Toivon että kyseessä oli sketsi  
tounge.gif
biggrin.gif
melkein....

eiku tuli vain mieleen, että mahtaako tuo 98 palaa paremmin ja siten vaikuttaa käyntiin positiivisemmin.  
withstupid.gif
sanoi:
Oktaaniluku ei vaikuta "palamisen puhtauteen", jos nyt siinä harhaluulossa vielä olit.

Ei siis myöskään pala sen paremmin  
omg.gif

wink.gif
Tä  
biggrin.gif
Toivon että kyseessä oli sketsi  
tounge.gif
biggrin.gif
melkein....

eiku tuli vain mieleen, että mahtaako tuo 98 palaa paremmin ja siten vaikuttaa käyntiin positiivisemmin.  
withstupid.gif
sanoi:

Ei siis myöskään pala sen paremmin  
omg.gif
Ok, Kiitos! Tuossahan se tosiaan mainittiinkin:)

Jatketaanpa sitten 95:n potkivalla voimalla
062802moto_prv.gif

Oma pers dyno sanoo, ettei heposia tuu lisää, eikä varmaan vääntöökään, mutta jotenkin on sellanen maku, et kävis tasasemmin... ja ehkä kaasuun vastaaminen tapahtuis pehmeemmin..
Tiedä häntä...
Ainakaan se EI haise pensalle.. outo odouri

Pyörä VFR V4

Back