• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Uusi tiemerkintäkokeilu - ns. kolmiuloitteiset merkinnät

MMAF naamakirjasivulta lainattua

"
Tänään keskusteluun on noussut uutisten myötä Uudenmaan ELY-keskuksen koeluontoisesti tehdyt kolmiulotteiset tiemerkinnät.

Tämän hetkisten tietojemme mukaan tiemerkinnät tehdään päällysteeseen jyrsimällä. Jyrsintä on siniaallonmuotoinen, jota käytetään herätejyrsintänä myös tien reunaviivojen yhteydessä.

Kielletyn ajosuunnan merkinnät tehdään moottoritien rampin loppuosaan, jossa ajonopeus pitäisi olla hiljainen ja tien geometria suora. Eritasoliittymien rampit on valaistu ja jyrsintäkohdan pitäisi olla havaittavissa tien pinnassa, ELY-keskuksen mukaan.

MMAF:n osalta toivoisimme teidän kertovan kokemuksista näistä merkinnöistä meille tähän ketjuun, tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen hallitus(at)mmaf.fi

Aioimme keskustella lisää ELY-keskuksen kanssa aiheesta, sekä käydä tutustumassa tälläiseen merkintään.

Tällä hetkellä voitte informoida muita motoristeja jakamalla tätä päivitystä täällä sosiaalisessa mediassa ja seuraavaa linkkiä, josta selviää kaikki koeluontoiset merkinnät kartalla.

https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=ztWOwlEwwh4o.kd3veEFl4PtI
"

Suzu-ukko sanoi:
"Tiemerkintä näkyy vain kiellettyä ajosuuntaa ajavalle. Oikeaan suuntaan posottavalle merkki näkyy tummana läikkänä tien pinnassa."

Sitä voi sitten miettä tätä perustelua miettiessä, että mitä eroa tässä on tavalliseen liikennemerkkiin. :doh:

Rampin loppuun jyrsityt merkit, ettei dementikot aja väärään suuntaan ja
rampin alkuun perinteiset varoitusmerkit: " vaara! Jyrsintöjä tiessä"

mz- sanoi:
Kielletyn ajosuunnan merkinnät tehdään moottoritien rampin loppuosaan, jossa ajonopeus pitäisi olla hiljainen ja tien geometria suora. Eritasoliittymien rampit on valaistu ja jyrsintäkohdan pitäisi olla havaittavissa tien pinnassa, ELY-keskuksen mukaan.

Pitäisi ja pitäisi. Olla hiljainen. Mutta jos ei ole? Siinä pyykkilaudallako sitten jarrutellaan?

Suunnilleen tässä kohta google maps tuli mua papparainen autolla vastaan 2-3 viikkoa sitten.
(Ramppi nykyään vähän erilainen mikä tää vuoden 2011 street weivis, ku siihen tehty toinen liittymä 5-sataa metriä tuost pohjoiseen.)

Väärään suuntan ajo vaikka rampis on asfalttiin maalattu noi saatanan isot liittymis nuolimerkit. Luulis sen jo laittavan jonku kellon soimaan päässä?

Tai ehkä jokin tämän papalla havahdutti, ku väisti mua vasemmalle, vaik oikeanpuoleisessa liikenteessä yleensä väistetään vastaantulevia oikealle (pieni lisäylläri tuo väistösuuntakin) :doh:

Tai voihan se olla, et joku lähes sokee vanhus näkee, kaihin hämärtämän näkökentän takaa tollasen kalliin hienon 3-ulotteisen merkin vähän paremmin, ku katuun maalatut isot nuolet? :dunno:

pupu sanoi:
Väärään suuntan ajo vaikka rampis on asfalttiin maalattu noi saatanan isot liittymis nuolimerkit. Luulis sen jo laittavan jonku kellon soimaan päässä?

Tai ehkä jokin tämän papalla havahdutti, ku väisti mua vasemmalle, vaik oikeanpuoleisessa liikenteessä yleensä väistetään vastaantulevia oikealle (pieni lisäylläri tuo väistösuuntakin) :doh:

Tämähän se on, että ei siinä mitkään maailman merkit auta (tai no voihan toi 3D-merkki olla joku messias) jos joku vetelee tuolla liikenteessä noin himmeillä valoilla ja kaikki natsit ei ole bunkkerissa kasassa. Tuossa varmaan ei olisi enään puomikaan auttanut, no ehkä joku siirtolohkare.

pupu sanoi:
Joo. niin luulisi että nillä soisi ne kellot..On näitä nänhyt, että ei ole hätää, papparainen menoss jonnekkin ihan muuhun suuntaan.

Ja tuo väistäminen on aika yleinen suunta vanhuksilla, siis vastaantulevien puolelle.

Näemmä Veikkolan ramppi suljettu illalla 23.10., eli varmaan silloin jyrsitään. Oon nyt tuota kotiramppiani katsellut, enkä kyllä tajua miten millään normijärjellä varustettu yksilö voisi päästä ajamaan siinä väärään suuntaan. Ja jos se normijärki puuttuu, miten tien pintaan poikkeava merkintä lopputulosta enää muuttaisi.

En tajua miksei näitä voitu tehdä vaikkapa kielletyn ajosuunnan merkin kokoa kasvattamalla vaikka 1,5 metriin, jos se merkin huomaaminen on ongelma. Noh, raportoin uudistuksen kun siitä pääsee nauttimaan. Lähtökohtaisesti koen hankkeen virkamiehen aivopieruksi, jolle vain suomalaisessa julkisessa sektorissa on tilausta. Täytyy nakata tienkäyttäjän kuuma linja pikavalintoihin ja urputtaa joka kerta kun merkki ei lumen alta näy.

Ei kyllä mitenkään motarirampin tahallinen jyrsimällä paskominen sovellu mun ajatuksenjuoksuun turvallisuuden lisääjänä.

Raaseri sanoi:
Ei kyllä mitenkään motarirampin tahallinen jyrsimällä paskominen sovellu mun ajatuksenjuoksuun turvallisuuden lisääjänä.

Tämä. Seuraava aivopieru on varmaan tehdä korkeat ja jyrkät hidastetyössyt jokaisen rampin alkuun. Ehkä asentaa myös piikit jotka puhkovat renkaat väärästä suunnasta yrittäviltä. :p

Raaseri sanoi:
Täytyy nakata tienkäyttäjän kuuma linja pikavalintoihin ja urputtaa joka kerta kun merkki ei lumen alta näy.

.

Tuo :)-:)- Niin miten se toimii talvella....:O:O
Niin ja vielä kun merkit on huurteessa ja tuo ei näy sieltä kun lumen peitossa:baahaahaa:
Tää on varmaan jonkun EU tosi huono idea, no tuolla saa työllistettyä jotain edes :D

Re: Uusi tiemerkintäkokeilu - ns. kolmiuloitteiset merkinnät

Talvella sitä suolataan ahkerasti tai siihen asennetaan jatkuva lämmitys..

ts18056 sanoi:
Joka kerta, kun yrität ramppiin väärään suuntaan? :grin:

No just niin! :D Espoon Ikean kohdalla tuli joku vuosi sitten väärään suuntaan auto vastaan. Onhan se ihan helvetin vaarallista. Muistaakseni tässä tapauksessa n 80-vuotias papparainen. Ja puolethan noista väärään suuntaan ajavista oli tilaston mukaan itsaria tekemässä. En tiedä sitten paljonko jyrsinnät näitä vähentää.

Onneksi aika harvinaista. Useammin vastaan tulee tilanne, jossa joku valopää pientareella, ajettuaan rampin ohi. Tätä näkee täällä hölmökehillä vähintään viikoittain/kuukausittain.

Tiedä sitten kuinka harvinaisia noi loppujen lopuksi on.Itse ajanut joskus 70-luvulla Stadissa yksisuuntaista pätkän väärään suuntaan, vaimo kertaalleen peruutellut rampilta pois virheensä huomattuaan (nelikymppisenä?), pojalle tuli juuri kortin saanut kolli kiellettyyn suuntaan parkkiksella kylkeen, kun itse peruutteli ruudusta ulos. Toi oli hankalampi, kylkeen tulija myönsi itse syyllisyytensä (oli vauhtiakin sopimattomasti), mutta isipappa oli eri mieltä. Onneksi asettui, kun poliisit soittelivat pari kertaa perään, että jos ei yhtiöön lähde lappua, niin pitäisi tulla kuulusteluihin. :grin:
Ja kyllähän tuolla muitakin ansoja on, en itse näkisi rampilla, paikassa jossa jokainen normaali ihminen ajaa kohtuu varovasti, mitään sen kummempaa vaaraa tuollaisesta merkinnästä. Varsinkin jos sillä estetään yksikin väärään suuntaan menijän aiheuttama kuolonkolari.

Eipä tuo taida olla ikään liittyvä vaan nykytekniikan mukanaan tuoma ongelma.
Kun navigaattori käskee että pysy vasemmalla ja käänny vasemmalle vaikka risteys tulee monen kilometrin päästä niin siinähän roikutaan vasemmalla ja katse hakee vaan sitä ensimmäistä liittymää ja sehän motareilla aina se vastaatulijoiden ramppi.

Ja eiköhän ne väärään suuntaan ajavat ole yleensä toispaikkakuntalaisia joille risteys on outo.

Kyllä olis ollu tuollainen merkintä tänään meikäläiselle tarpeellinen. Olin palaamassa kätköreissulta, takana n. 410 kilsaa ja 10 tuntia. Olo oli aika kohmeinen ja ajatukset ei enää oikein luistaneet. Ajelin vanhaa turuntietä (110) veikkolan suunnasta päin ja Lommilassa sitten huomasin uuden mötönetin talon ja ei muuta kuin viikkari oikealle. Ihmettelin heti kun takana alkoi joku tööttäämään ja luulin että ei oikein tykänny mun äkkinäisestä kääntymisestä. No, heti sitten huomasin, että olin kääntyny kehä 3:n ulostulorampille ja tietenkin olin ajamassa väärään suuntaan. Onneksi autoilija alko tööttäämään. Hän jäi jopa odottamaan että sain tehtyä uukkarin.

Back