Tossa kerran tuli funtsituksi tuollaista CAN-väyläisen pyörän lisälaiteongelmaa (jota tosin itselläni ei ole). Mulla on LT, jossa siis perinteiset sähköt, mutta kaikki lukemattomat lisäkilkuttimet olen sähköistänyt seuraavasti:
70 A:n apurele, joka saa syöttönsä ( ja maadoituksenkin) suoraan akulta. Tämän releen jatkeena on kaksi sulakerasiaa, josta sähköt lisävaloille (Xenoneille), lämpöpuvuille, ilmakompuralle, Intercomille, PMR:lle, kännykkälatureille, GSM-hälyttimelle, lisämittareille, peruutustutkalle jne. Releen ohjausjännitteen olen ottanut penkinlämmittimen syöttöpiuhasta, joka siis on päällä kun virta-avain on käännetty. Tämä on (lähes) ainoa paikka, jossa omat lisäviritykseni yhdistyvät pyörän omiin sähköihin (akkua lukuunottamatta) ja tämä apureleen ohjausjännitteen syöttöpiste pitäisi CAN-pyörissä ratkaista toisin. Voisiko sen saada virtalukosta? Eli ideana olisi tehdä ihan erillinen johdotus näille lisävempeleille ja saada tuo apurele väliin hoitamaan virran katkaisu näiltä silloin kun pyörän virta ei ole päällä.
Jos sitten on niin, että CAN-pyörässä ei mistään saa tuolle lisälaitteiden syöttöreleelle varastetuksi ohjausjännitettä niin ainahan voi sitten tehdä erillisen akulta syötetyn "pääkytkimen", joka pitää muistaa kytkeä pois pyörä sammutettaessa. (Siis ikäänkuin toinen virta-avain)
Ei kai CAN-pyörä niin allerginen voi olla, etteikö akkuunkaan voisi mitään kytkeä...Jos on, niin sitten pitää laittaa toinen akku, jota sitäkin pitäisi ladata, joka siis pitäisi kytkeä pyörän laturiin, joka puolestaan on CAN-väylän vahtima, joka sanoo, että tsot tsot....
Ei taida noi CAN-pyörät sopia autotallimekaanikoille...
t. pozo