• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Uudesti syntynyt?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SPL
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onneksi ei käynyt pahemmin. Hyvillä varusteilla oli varmaan osansa asiaan.
Kirjoittelin toisessa tarinassa näkyvyydestä ja turvaliivistä.
Ihan mielenkiinnosta, oliko sulla sellainen näkyvä, useimpien motoristien väheksymä turvaliivi päällä ?

Paranemista ja ensi keväänä mukaan tienpäälle taas
smile_org.gif

Tsemppiä!

Nyt menee selkäpanssarit hyvin kaupaksi
biggrin.gif

Itselläni ei sellaista vielä ole mutta menee kyllä hankintaan. Mikä olikaan tämän tarinan opetus
smile_org.gif

Ihan mielenkiinnosta, oliko sulla sellainen näkyvä, useimpien motoristien väheksymä turvaliivi päällä ?

smile_org.gif
Epäilen turvaliivin hyötyä tässä tapauksessa. Jos ei huomaa pysähtyä punaisiin valoihin, tuskin huomaa motoristin päällä ollutta liiviäkään.

Taitaa mennä täälläkin selkäpanssari joululahjalistalle!

Onneksi tosiaan selvisit kohtuu vahingoilla
062802jumpie_prv.gif
. Ei tainnu pyörässäsi olla takalaukkua, mitenkähän silloin mahtaisi käydä kun se vielä antaisi oman mausteensa osumassa??

Tsemppiä!

Nyt menee selkäpanssarit hyvin kaupaksi
biggrin.gif

Itselläni ei sellaista vielä ole mutta menee kyllä hankintaan. Mikä olikaan tämän tarinan opetus
smile_org.gif
Sama juttu. Minullakin on erittäin puutteelliset ajovarusteet, mutta tämä tapaus osoitti taas että varusteissa ei kannata säästää. Onneksi selvisit "säikähdyksellä".

withstupid.gif
: mikäs peräänajajan profilointi tällä kertaa. Heikkonäköinen, vanha, nuori, nainen, mies... "name your problem"?
Sitä kuka päälleni ajoi,  mutta en lähde tässä tarkemmin sitä analysoimaan, koska poliisitutkinta on vielä kesken. Päivitystä tähän asiaan tulee ehkä myöhemmin.

Ymmärrän kyllä että vahinkoja joskus sattuu, mutta kun tuollainen autoilija omalle kohdalle osuu (sanan varsinaisessa merkityksessä) niin kyllä se kuitenkin vi****** rankasti.

smile_org.gif
Epäilen turvaliivin hyötyä tässä tapauksessa. Jos ei huomaa pysähtyä punaisiin valoihin, tuskin huomaa motoristin päällä ollutta liiviäkään.

Taitaa mennä täälläkin selkäpanssari joululahjalistalle!
Ei ollut heikastinliiviä päällä en ole moista koskaan (vielä?) käyttänyt.

Pyöräni väri on musta, varusteet kypärä mukaan lukien mustia eli varsin synkkä yhdistelmä
wink.gif

En minäkään kuitenkaan usko että varusteiden värillä oli vaikutusta tällä kertaa? Siinä risteyksessä on muistaakseni  kuitenkin siihensuuntaan ainakin kolmet punaista osoittaneet liikennevalot, että jos niitä ei nää, niin siitä voi jokainen vetää omat johtopäätökset.

Pyörän kaikki valot toimivat ihan ok. Olin hakenut pyöräni juuri pois 6tkm huollosta noin paria tuntia aiemmin.

No huh!
crazy.gif

...pitäisköhän itekin alkaa käytellä panssaria ihan arkiajoissa. Tottahan se on ettei noihin osumiin aina itse voi vaikuttaa.
Itse kuulun niihin motoristeihin, jotka ajavat aina täysillä varusteilla. Eli shortsit ja t-paita on mulle pyöräillessä tuntematon yhdistelmä.

Selkäpanssarin hankinnan jälkeen olen sitä aina ajellessa myös käyttänyt. Nyt on helppo sanoa, että onneksi näin.  
thumbs-up.gif

Eiköhän sen punavalon pitäis riittää, ettei tarvi miettiä pyörän ja kuskin väritystä sen enempää.

Onneksi tosiaan selvisit kohtuu vahingoilla  
062802jumpie_prv.gif
. Ei tainnu pyörässäsi olla takalaukkua, mitenkähän silloin mahtaisi käydä kun se vielä antaisi oman mausteensa osumassa??
Ajelen yleensä takalaukun kanssa, mutta jostain syystä en sitä aamulla töihin lähtiessäni pyörään kiinnittänyt.

Mun Kapan 44l takaboksi oli saattanut todellakin estää näinkin "siististi" tapahtunutta pyörän päältä pois lentämistä? Mutta ei sitä voi varmasti tietää, jokainen tapaus kun on aina erillainen.

Kiitokset kaikille toipumista toivottaneille.
bowdown.gif

Niskan magneettikuvaus ei paljastanut mitään vakavaa, joten nyt seuraillaan tulevat viikot miten lihaskivut hellittävät ja niskat palautuvat toivottavasti täysin ennalleen  
blush.gif

Huh huh sentään!! Onneksi selvisit siitä rytäkästä!!! Menee toi selkäpanssari täälläkin joulupukin lahjalistaan! Kyllä ohimoissa puristaa tuollainen, ettei punaisiin valoihin pysähtyminen onnistunut "tuon paremmin".. Harkitsen myös näin syksyllä, pimeään aikaan, tuon heijastinliivin käyttöä..

Tsemppiä sulle toipumiseen! Vastaavista henkisistä kolhuista pääsin itse aikanaan läpi nousemalla vaan uudelleen satulaan ja lopettamalla omassa päässäni sen mässäilyn, että mitä jos...
thumbs-up.gif

Miulla ollut selkäpanssari hankintalistalla koko kesän, ja jostain kumman syystä kaikki muu varustus on mennyt sen edelle. Ens kaudelle on pakkohankintana se, ehdottomasti.

Toivottavasti paranet fyysisesti mitä pikimmiten, ja toivottavasti ei jää suuria mörköjä henkisestikään. Nimim. toipumassa kummastakin.

Noita huomioliivejä oon tässä kans miettiny viime aikoina, kun illat hämärtyy aina vaan aiemmin. Töihin kun olin ajamassa toissapäivänä, niin meni pyörätiellä ala-asteluokallinen taaperoita parijonossa ja kaikilla huomioliivit päällä.

Ne näki kauas.
062802jumpie_prv.gif

Toisaalta myös käytän moottorijarrutuksen lisäksi ihan vaan "näön" vuoks jompaakumpaa jarrua ja valoissa seisoskelen yleensä joku jarru pohjassa, jos se vähän auttais. Kerran oon meinannu ite ajaa mopolla auton perään kun se moottorijarrutti kääntyvän auton taakse (en nähnyt että sen eteen oli auto pysähtynyt) ja tajusin sen niin myöhään, että oli väistettävä oikealta ohi. No, pääsin osumatta mihinkään ja autoilija varmaan mietti, että olipa sillä kiire kun ei voinu jonottaa pääsyään eteenpäin niinku muutkin. Läheltä piti. Sen jälkeen on tullu todellakin mietittyä sitä jarruvalon merkitystä.

Seitsemän kautta ehdin "isolla" pyörällä ajaa, kunnes...

Tiistai iltana oli matkalla viemään pyörääni pesun jälkeen takaisin autotallille. Oli pimeää ja vettä hiukan tihutti. Pysähdyin vihdintiellä oleviin punaisiin liikennevaloihin. Olin valoissa esimmäisenä oikean puoleisella kaistalla. Laskin jalat tapeilta maahan. Irroitin vasemman käteni avatakseni kypärän visiiriä. Sitten RYSÄHTI!!

Ehdin mielessäni ajatella " Ei tämä ei voi olla totta, miten joku voi...".

Auto ajoi pyöräni perään. Lensin pyörän päältä ilmaan en tiedä miten lentorata meni, mutta laskeuduin perään ajaneen (jo siinä vaiheessa pysähtyneen) auton keulan eteen maahan. Jäin siihen makaaman. Niskaan sattui... "Kutsukaa ambulanssi" huusi joku". "Missä pyöräsi on?", kysyi toinen. "Tiedätkö mitä tapahtui. Näetkö minut kahtena?" auttamaan tullut rouva tiedusteli. Ambulanssin tuleminen tuntui kestävän todellisuutta paljon pidempään. Ensihoitajat laittoivat minut tyhjiöpatjalle ja sitten lähdettiin valot vilkkuen ambulanssilla.

Sairaalassa tehtiin monia kokeita. mm. röntgen kuvia sekä kaularangasta CT otettiin kuvat, jne, jne. Pääsin kuitenkin kotiin tarkkailussa vietetyn yön jälkeen.

Niskat ovat nyt tällä hetkellä tosi kipeät ja tuettuna, mutta muuten sain onnettomuudessa todella vähän vammoja. Tiettävästi yhtään luun murtumaan ei edes ole tullut.

Huomenna menen takas sairaalaan vielä kaularangan magneettikuvaukseen. Toivotaan että rajua venähdystä lukuunottamatta kaikki olisi kunnossa..
nixweiss.gif

Mikäli ketään kiinnostaa mitä pyörälle tapahtui:
Niin törmäyksen voimasta se lähti eteenpäin kuin NATO-ohjus ja törmäsi vielä omilla vihreillään risteystä ylittäneen auton kylkeen tyhjentäen autosta mm. takarenkaan. (pyörä menee lunastukseen)

Kuskilla varustus kolari hetkellä
-Kypärä Shoein Z-One (vain muutamia naarmuja. Kypärän muotoilusta tuli kiitosta, koska kuulemma esti niskan pahemman taittumisen. Ja vaihtoon menee tottakai).
- Rukkan goret (ei kovin pahoja vaurioita, mutta sen verran asfaltti hankaumaa että vaihtoon menee.
- Dainese Wave selkäpanssari takin alle puettuna (panssarin sisällä olleva metalli kennosto halkesi kahtia!!!)
- Käsineet Sweep racing (hiukan kämmeniin tuli osumaa)
- Saappaat 16v vanhat pitkävastiset nahkaiset Stylmartinit (ei näkyvää vauriota)

Saa nähdä millaiset henkiset traumat tapahtumasta jää, vai jääkö?

Mikäli joku tunnistaa tapauksen, niin onnettomuuspaikalla auttaneille tuhannet kiitokset!
Tuttua minulle myös, vuonna -98 mun perään ajettiin myös liikennevaloissa ruotsissa. mälli ei ollut ihan näin paha kun sulla, itse pysyin pyörän päällä mutta mopon perä meni kyllä melko rumannäköiseksi. virheen jonka tein oli se etten menny sairaalaan tutkimuksiin, ajattelin että kun ei kerta tullu lennettyä pyöränpäältä ettei törmäyksen voima ollut kovin suuri, väärin, reilu vuorokausi kolarin jälkeen en päässy enää moneen päivään sängystä ylös omin voimin ja tämän seurauksena nyt on pysyvä selkävamma joka tosin ei haittaa arkielämää eikä kyykkypyörällä ajoa pahasti mutta kaikki raskaat työt eivät enää tule mulla kysymykseen, ajoin aikoinaan kuorma-autolla jakelua mutta ne hommat jouduin jättämään väliin jatkuvien selkävaivojen ja sairaslomien vuoksi. Onneksi sulle ei käyny pahemmin ja sinä menit heti tutkituttamaan itsesi, minä en ja nyt mietin joka kausi että millon menee tuo selkä niin huonoksi että joudun lopettamaan ainakin kyykkypyörällä ajamisen
sad_orig.gif
mutta toistaiseksi se on kestänyt jopa kaksi kautta cbr 900 firebladellakin
smile_org.gif

Back