• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Uudessa renkaassa ruuvi keskellä kulutuspintaa

Uudessa renkaassa ruuvi keskellä kulutuspintaa

Ostin isoon rosvoon uudet renkaat noin kuukausi sitten, kilometrejä tullut noin 1200. Tänään sattumalta huomasin takarenkaan keskellä jotakin kiiltävää. Tarkemmin tutkittuani asiaa totesin siellä ruuvin, *it*u s**ta*a.

Ei mitään havaintoa, missä vaiheessa tullut. En ole ajellut työmailla. Rengas on Micelin Pilot raoad 3. Onko palstan lukijoilla kokemusta: A) voiko renkaan paikata? B) kestääkö? C) mitä rengaskorjaamoa voit suositella?

Nyt jännityksellä seuraamaan, pysyykö ilma sisällä:kääk:

Mun mielipide on, joka ei kyllä perustu kokemukseen, että paikkaus vaan ns. kamelinpaskalla. Joko itse tai jossain liikkeessä.

Voi paikata ja toimii, mutta vastuu on paikkuuttajan, eli mikään rengasliike normaalisti ei ota vastuuta.

nimim. kohtalotoveri

2_pyörää sanoi:
Ostin isoon rosvoon uudet renkaat noin kuukausi sitten, kilometrejä tullut noin 1200. Tänään sattumalta huomasin takarenkaan keskellä jotakin kiiltävää. Tarkemmin tutkittuani asiaa totesin siellä ruuvin, *it*u s**ta*a.

Ei mitään havaintoa, missä vaiheessa tullut. En ole ajellut työmailla. Rengas on Micelin Pilot raoad 3. Onko palstan lukijoilla kokemusta: A) voiko renkaan paikata? B) kestääkö? C) mitä rengaskorjaamoa voit suositella?

Oon töissä kokeillut paikata noita sisäpuolelta, tubeless kalvo on niin ohut että ei oikein pysy.
Ulkopuolelta työnnettävä "koiranpaska" on ainut mikä pitää varmaan jollakin tavalla.

Henkilökohtaisesti ostaisin uuden renkaan omaan pyörääni ja työnkin puolesta suosittelen kyseistä hommaa.

150€ on minun mielestä vähän siitä varmuudesta että henki ei ainakaan lähde takarenkaan takia ja minä ainakin kyttäisin koko ajan että joko se on tyhjenemään päin vai eikö ja ajot menee perseelleen...:)-

Osta uusi.

Ps. En paikkaa kenenkään toisen rengasta, enkö usko että kukaan muukaan näin tekee työnsä puolesta.

Pari paikkausta kamelinpaskalla tehty ja hyvin on pysynyt ja pitänyt
disclaimer: ei toimi 10v vanhalla paikkausaineilla erityisen hyvin
Kulutusspinnassa toimii selvästi paremmin kuin uran pohjalta

2_pyörää sanoi:

Motonetin tms paikkaussarjalla mä paikkaisin, kuulemma kestävät.

Kamelinpaska paikalleen ja puoli baaria putos päivässä. Parannusta siihen että tunnissa tyhjä... Vaihdoin ensimmäisenä sopivana ajankohtana.

Hyvin kesti täällä takarenkaassa kamelinpaska sen 5000 km mitä rengas muuten vielä kesti. Eikä huolettanut yhtään, jos ei paikka pysy niin sou not, ei se rengas siihen paikkaan räjähdä :grin:

Tuollaista vauriota varten on aivan oman paikkaustapa. renkaansisäpuolelta asennettava "tattipaikka", on turvallinen ja pitää ilman sisällä. Minulla oli vuosi sitten samanlainen tapaus, tosin ehdin ajaa uudella renkaalla vain 400-500 km ennen koneruuvin löytymistä renkaasta. Silloin harmitti, mutta tuolla paikkauksella ajoin kulutuspinnan loppuun. Suosittelen.

Keväällä asensin uuden renkaan Wingiin .
muutama sata mailia ja naula keskella kulutuspintaa.
Motonetin liimattava paikkamakkara on pitänyt 100 prosenttisesti paineenkin ,enkä silmällä huomannut mitään muotoeroa .
Nyt menty 1000 mailia ja ylihuomenna Lappia kohti ihan huoletta .

2_pyörää sanoi:
Ostin isoon rosvoon uudet renkaat noin kuukausi sitten, kilometrejä tullut noin 1200.

Mikähän mahtaa olla ruuvin pituus eli onko mennyt läpi? Pintaa tuossa kumissa kuitenkin lienee vielä enemmän kuin tarpeeksi. Kävi samoin pari vuotta sitten. Ajelin kotio ja nykäisin ruuvin pois. Se olikin semmoinen lyhyt nysä eikä muuta kuin ajoa päälle.

Keväällä tappajasepeli puhkoi työmatkapyörästä takarenkaan, jolla oli ajettu n. 2000km. Renkaasta löytyi 10mm pitkä kivi, jonka toinen pää oli hioutunut tasaiseksi, eli se on alunperin ollut pitempi. Paikkasin Motonetin paskalla ja hyvin piti paineet. Ajelin sillä vielä n. 6000km ennen vaihtoa. Kulutuspinnan puolesta olisi kestänyt vielä 3 tonnia pitempään, mutta en uskaltanut ajaa sitä kovin ohueksi paikkauksen takia.

Justiisa kans löyty ruuvi kuukauden ikäsestä PR4 takapallosta. Korjaamon heppu sanoi että koskapa keskellä paksuinta kumia, niin hyvin voi reijän täyttää. Toista tosiaan kuulemma mikäli ois ollu urassa tai muualla missä ohuemmin gummia. Eli korjatuksi tuli - toki täysin minun vastuullani, mutta hyvin on ilmoja pidellyt.

Tuttua tarinaa. Toissakesänä löysin kaksi viikkoa vanhasta Dunlopin Roadsmartista ruuvin keskeltä takarenkaan kulutuspintaa. Olisikohan muutaman sataa kilometriä tullut tuolla ajeltua :kääk:
Edessä oli Alppireissu kovavauhtisine Autobahn-osuuksineen, joten ostin suosiolla uuden reissua varten. Muutamasta rengasliikkeestä kävin kysymästä korjausta, eivät olleet halukkaita hommaan. Perusteluina mm. riski siitä, että ruuvi on repinyt renkaan rungon rikki. Kierrätykseen meni.

Itselläni kerran uudehkosta renkaasta ruuvi läp. Paikattiin normaalisti sisäpuolelta rengasliikkeessä. Minua on aina ihmetyttänyt tuo vastuukysymys. Miten ihmeessä pienehkö ruuvi tai muu voi sitä renkaan runkoa särkeä. Ja jos se rengas alkaa vuotamaan, niin ei se mopo siitä samasta ojaan sinkoa päistikkaa. Oletteko kuulleet koskaan tapauksesta, jossa jollekin olisi sattunut jotain fataalia ammattimiehen paikkauksen jäljiltä, minä en. Sen renkaan pitää kestää suuria paine- ja muotovaihteluita ajossa. Jos tekee hyvän paikkauksen, tuskin se kohta siitä renkaan katastrofaalisesti räjäyttää.

Itsellä oli noin 1000km ajetussa juuri kyseisen mallisessa renkaassa naula siinä ohuemmassa vesiurassa. Paikkasin "kamelinpaskalla" ja kesti aivan hyvin 8000km. Ihan viimesilleen ei enää oikein uskaltanut ajella, ettei paikka irtoa.

Näkisin niin, että jos reikä on urassa, niin kun muun kulutuspinnan mukaan leikkaa paikan, niin kestää kyllä. Pieni mahdollisuus on, että paikkaus ei toimi, mutta ainakin itsellä on pari tuommosta uudehkoa pilot roadia ollut itse paikattuna alla, eikä ollut huolen häivääkään.

Parit rinkulat paikattu sillä ulkoapäin työnnettävällä "mällillä", eikä mitään ongelmaa. Sen jälkeen jutailtu rengas loppuun asti, ( n 5000km ), autobahnilla > 200km/h nopeuksilla ja kotomaassa 2-päälläkin -keine probleimo !:thumbup:

Ja JOS paineet laskee, voi ja pitää paikkaus tehdä uudelleen, ei sen kummempaa. Pitää yrittää vain laittaa se "mälli" kaksinkerroin sinne ja sitä vulkanointiainetta kans.

(BMW:n oma setti tosin kehoittaa jutaamaan max 400km ja enintään 60km/h, mut sehän on heän mielipide).

Voi paikata, jos tosiaan reikä on pienehkö, (naulat, ruuvit jne.) ja normaalissa kulutuspinnassa. Mahdottomia paikattavia ovat kylkeen tulleet viillot tms.

Viime torstaina oli itsellä pyörästä takarengas tyhjentynyt ja sinne oli uponnut iso pakkausniitti. Paikattiin rengas liikkeessä, kun vielä puolet kilometreistä jäljellä kyseisellä renkaalla. Itse olisin harkinnut uuden renkaan ostamista , jos vanhassa olisi enää 1/4 kulutuspintaa jäljellä.

Paikatun renkaan pitäisi kestää käytännössä aivan yhtä hyvin kuin ehjän paikkaamattomankin (monen tunnin huippunopeuskokeilut Saksan moottoritiellä heti paikkauksen jälkeen ehkä jättäisin väliin...). Auton renkaaseen oli myös reilu kuukausi sitten löytänyt ruuvi, paikkaus siihenkin. Näitä ennen ei olekaan renkaita mennyt, joten nyt saisi taas mennä reilu 10 vuotta ilman rengasongelmia.

Michelinin edustaja kertoi, että ko. merkin moottoripyörän renkaan voi ja saa paikata jos vaurio on kulutuspinnassa. Suositteli käyttämään joitain ns. premium partnerien rengasliikettä korjaukseen.

juhhyto sanoi:
Oletteko kuulleet koskaan tapauksesta, jossa jollekin olisi sattunut jotain fataalia ammattimiehen paikkauksen jäljiltä, minä en. Sen renkaan pitää kestää suuria paine- ja muotovaihteluita ajossa. Jos tekee hyvän paikkauksen, tuskin se kohta siitä renkaan katastrofaalisesti räjäyttää.

Ei niistä ole kukaan muu kuullut kuin rengasvalmistajat ja hekään eivät suostu yksilöimään tarkemmin missä ja mitä on tapahtunut, vaan myyvät vain uuden renkaan.

Toisaalta JOS rengas muuttuisi räjähdysvaaralliseksi paikan vuotaessa, se muuttuisi silloin räjähdysvaaralliseksi mistä tahansa muustakin vauriosta eli sitä ei saisi tiellä käyttää. Jos paikan poistaa, renkaassa on reikä. Ei enempää eikä vähempää.

Jos siis renkaassa on vielä pintaa ja ei ole isompia kudosvaurioita, niin ilman muuta paikkaisin.

Back